0chain menggambarkan dirinya sebagai “blockchain perusahaan terpantas di dunia.” Syarikat ini menyediakan gabungan penyimpanan cloud block-as-a-a-service dan desentralisasi kepada perusahaan yang ingin menggunakan penyelesaian blockchain. Protokol 0chain dibuat sendiri, yang bermaksud 0chain sepenuhnya disesuaikan dengan keperluan organisasi yang berbeza, yang dapat menggunakannya untuk membuat dapps yang dirancang untuk memenuhi keperluan mereka sendiri. 0chain sangat pantas, memproses 1000 transaksi sesaat.

Protokol ini disusun daripada pengakuan masalah semasa yang ditetapkan dengan blockchain yang ada termasuk skalabilitas dan penggunaan tenaga. Ini berjalan pada protokol konsensus yang unik dengan pelbagai pihak yang disebut pelombong, pelindung, dan pengganggu yang mengambil bahagian dalam pengeluaran blok. Penambang menghasilkan blok, sharders menyimpan blok, dan blobers menyimpan data tidak berstruktur untuk aplikasi web dan IoT.

Syarikat baru-baru ini telah mengumumkan kerjasama dengan Amazon Web Services (AWS) dan akan melancarkan mainnetnya. Baru-baru ini kami berpeluang bertemu dengan tiga pasukan 0chain untuk membincangkan perkembangan ini.

Saswata Basu (SB) adalah pengasas dan pengarang bersama 0chain kertas putih. Phil Castillo (PC)) bergabung dengan 0chain pada bulan Julai tahun ini sebagai Ketua Pegawai Hasil dari peranan terakhirnya di Hewlett Packard. Derick Fieberger (DF) adalah Pengarah Operasi 0chains, di samping peranannya sebagai Pengasas / Ketua Pegawai Pelaburan di Arturo Capital.

0chain pasukan

(L-R) Basu, Castillo, dan Fieberger dari 0chain

Inilah yang mereka katakan:

Contents

0chain baru-baru ini mengumumkan telah mencapai Pensijilan Perkongsian Standard dengan Rangkaian Rakan AWS. Bagi pembaca kami, bolehkah anda menerangkan dengan lebih terperinci maksudnya? Apakah ruang lingkup interaksi antara AWS dan 0chain dan bagaimana ini bermanfaat bagi setiap pihak?

PC: Kerjasama Standard AWS kami adalah sebahagian kecil dari hubungan kami dengan AWS dan membolehkan 0chain dipasarkan sebagai rakan penyelesaian AWS kepada ribuan pelanggan mereka.

Devnet kami hari ini dibina berdasarkan AWS. Apabila syarikat menggunakan blockchain 0chain, ini memberi manfaat kepada AWS kerana ini bermaksud kemungkinan penggunaan perkhidmatan cloud mereka. Kami adalah salah satu syarikat pertama yang menyediakan bukan sahaja perkhidmatan blockchain sebagai perkhidmatan tetapi juga penyimpanan terdesentralisasi melalui blockchain yang sangat menarik bagi AWS dan pelanggan mereka.

Kami sedang mengusahakan perkongsian peringkat Lanjutan dan mengadakan banyak perbualan dan titik sentuhan dengan AWS di sebilangan bidang yang mempromosikan penyelesaian bersama kami. Mereka sangat murah hati melabur dan menanggung sebahagian besar kos penggunaan awan global kita yang ada. Garpu khas dari blockchain kami kemungkinan akan dibuat untuk memanfaatkan penyedia perkhidmatan bertaraf perusahaan seperti AWS. Akibatnya, pelombong dan pengganggu tidak perlu melabur dalam perkakasan khusus untuk berpartisipasi dengan 0chain dan dapat memanfaatkan AWS dan penyedia penyelesaian awan lain.

0chain juga bekerjasama dengan projek berasaskan crypto dan blockchain lain seperti Bitclave dan NEO. Bolehkah anda memberikan lebih banyak maklumat mengenai cara kerja perkongsian ini?

SB: Kerjasama dengan projek-projek ini adalah untuk membolehkan aplikasi menggunakan platform 0chain untuk menyimpan, membaca, dan mengewangkan data mereka secara automatik tanpa perlu menulis kontrak pintar yang rumit. Selain dari kebolehpercayaan, ketersediaan, dan prestasi yang lebih tinggi, protokol 0chain akan memberikan ketelusan membaca dan menulis data, dan memungkinkan pembayaran kepada entiti yang berbeza yang berkaitan dengan data.

DF: Terdapat beberapa sudut yang boleh kita lakukan untuk menjalin kerjasama dengan projek crypto dan memberikan faedah. Demi kesederhanaan, kami dapat menumpukan perhatian pada dCloud kami, yang merupakan inovasi kami yang paling popular. Bagaimana dCloud dapat membantu projek crypto? Agar lejar umum atau aplikasi terdesentralisasi dapat beroperasi dengan baik – dalam kebanyakan kes – ia mesti menggunakan perkakasan kelas perusahaan untuk menampung penyimpanan dan menghitung tuntutan protokol atau aplikasi. Dalam kebanyakan kes, dapps dan validator menggunakan cloud awam untuk menangani permintaan penyimpanan ini. 0chain akan menawarkan a terdesentralisasi penyelesaian awan awam. Oleh kerana crypto sangat tertumpu pada pemeliharaan desentralisasi, menawarkan awan terdesentralisasi (dCloud) sebagai ganti awan awam standard, dengan kos yang lebih rendah tanpa mengorbankan prestasi memberikan penawaran yang sangat menarik untuk projek-projek ini. Inilah sebabnya mengapa beberapa projek crypto telah mencari kami.

Banyak rantai blok standard perusahaan telah diserang dalam komuniti blockchain kerana gagal memenuhi janji desentralisasi. Bagaimana perasaan anda tentang perkara ini? Bagaimana 0chain beroperasi dengan cara yang memungkinkannya untuk menyeimbangkan desentralisasi terhadap privasi, skalabilitas, dan syarat ketahanan dari lejar diedarkan peringkat perusahaan?

PC: Kritikan terhadap penyelesaian blockchain 1.0 saat ini dapat difahami, ada juga persekitaran tanpa blok dan yang lain tidak merangkumi sepenuhnya manfaat desentralisasi teras blockchain seperti yang telah anda nyatakan.

Di 0chain kami melihat keperluan untuk blockchain kelas perusahaan yang sangat pantas, sangat pantas, dengan inovasi tambahan berbanding dengan penyimpanan melalui blockchain. Oleh itu, kami membina milik kami dari bawah ke atas. Salah satu pembezaan utama kami adalah sistem masuk utama kami ke pasaran adalah awam, blockchain yang terdesentralisasi sepenuhnya (mainnet kami) yang direka untuk pelombong, pelincir dan pelindung untuk mengambil bahagian secara bebas.

Kami tidak memenuhi keperluan untuk perkakasan perlombongan khusus sehingga pelombong / pelincir dapat memanfaatkan infrastruktur awan yang mereka pilih. Tawaran menarik lain untuk perusahaan adalah kemampuan untuk mengambil dari mainnet kami dan membuat dApp tersuai. Dalam keadaan seperti ini, perusahaan dapat menyesuaikan profil penambang dan parameter lain agar sesuai dengan kebutuhan aplikasi mereka. Pelombong dan pengganggu akan didorong untuk berpartisipasi dalam membangun konsensus dan menyediakan simpanan untuk garpu ini dan dengan demikian akan terdesentralisasi.

SB: Dari aspek privasi, skalabilitas, dan ketahanan dari lejar perusahaan, dua yang terakhir ini wujud dalam sistem kami, dan sebenarnya, kami lebih baik.

Dengan mencabut penambang, sharders, blobber, kami menjadikan rangkaian kami lebih pantas, lebih diskalakan, dan lebih tahan terhadap kegagalan atau keadaan Byzantine. Bahagian privasi dari syarat tersebut dapat dilaksanakan melalui kontrak pintar, dan ini akan memberikan pelaksanaan transaksi yang lebih cepat dan lebih aman daripada menggunakan konstruksi saluran Hyperledger atau Corda.

Penjelasan mini 0chain

Penjelasan mini bagaimana 0chain berfungsi

Blockchain-as-a-service adalah ruang lingkup yang cukup luas. Bolehkah anda memberitahu kami jenis pelanggan yang anda jangkakan menjadi yang pertama mengambil tawaran BaaS 0chain?

PC: Sebilangan perbualan kami pada masa ini merangkumi:

Penyedia penyelesaian ingin menambahkan blockchain sebagai rekod tidak berubah untuk menyimpan data JSON IoT dari sensor pada trak penyimpanan sejuk. Dengan 0chain, mereka dapat dengan cepat memberikan data keselamatan makanan masa nyata sekiranya berlaku penarikan balik, atau kegunaan lain.

Syarikat lain menggunakan penyelesaian kami untuk menyediakan lapisan penyimpanan data yang aman, melacak semua bacaan / penulisan, untuk memberikan akses yang dibenarkan untuk sebahagian simpanan mereka.

Kami juga melihat minat pada syarikat yang ingin mempunyai perkhidmatan mereka sendiri yang menyimpan data melalui dompet yang membolehkan kawalan privasi, keselamatan, dan ekonomi yang lebih baik dibandingkan dengan Dropbox atau Box.

BaaS cukup mudah, tetapi apabila anda dapat menyimpan JSON dan set data kecil lain di rantai atau menyimpan set data besar melalui blockchain, ia memungkinkan untuk membuat banyak penggunaan baru dan baru muncul.

Salah satu penyekat utama penerapan blockchain perusahaan adalah privasi dan kerahsiaan – terutama di sektor kewangan. Bagaimana 0chain berusaha meyakinkan bakal pelanggan bahawa data yang tersimpan di rantaian awamnya dilindungi daripada peretasan, dan ditutup dengan kerahsiaan yang diperlukan?

SB: 0chain mempunyai dompet perisian yang selamat, yang pertama seumpamanya, untuk mengelakkan peretasan terhadap token atau data syarikat. Selain itu, perusahaan dapat mengenkripsi data mereka untuk melindungi privasi mereka. Platform blockchain 0chain membolehkan pengguna mengesan penulisan dan pembacaan kepada penyedia ketelusan lebih lanjut mengenai sebarang akses ke data mereka.

Catatan blog terkini menunjukkan bahawa protokol konsensus 0chain PoS masih dalam ujian. Bolehkah anda memberi kami gambaran ringkas mengenai bagaimana protokol konsensus akan berfungsi dan jangkaan kelajuan transaksi?

SB: Kami adalah varian konsensus DFinity, di mana kami memiliki set aktif yang lebih kecil yang diubah berdasarkan taruhan dari kolam. Kolam tidak tersambung ke rangkaian, tetapi menghubungkan selama putaran pengacakan dan diselaraskan dengan rangkaian. Selain itu, kami telah mengoptimumkan mekanisme komunikasi kami untuk memberikan penyelesaian yang lebih cepat. Selanjutnya, konsensus kami dicapai berdasarkan model hitungan dan kepentingan untuk membolehkan tahap keselamatan yang lebih tinggi. Sebentar lagi, kami akan mengeluarkan kertas protokol konsensus kami dan akan menerangkan semua aspek ini secara terperinci.

Bagaimana pelombong atau penyedia perkhidmatan lain dapat terlibat dalam rangkaian 0chain?

PC: Kami mengalu-alukan semua penambang, sharder, dan blobber untuk menghubungi kami melalui saluran Telegram kami atau secara langsung di [dilindungi e-mel]. Penyedia perkhidmatan adalah yang terbaik untuk menghubungi saya (Phil Castillo), CRO kami, di [dilindungi e-mel] dan boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kami di www.0chain.net.

0chain sengaja dirancang untuk membuat sendiri sehingga perusahaan dapat memiliki blockchain yang memenuhi keperluan khusus mereka. Bolehkah anda menerangkan (sebisa mungkin secara teknikal) bagaimana ini berfungsi dalam praktik untuk memastikan kelestarian? Adakah risiko penurunan saiz kolam penambang daripada mempunyai banyak rantai?

PC: Sederhananya, menambah garpu akan meningkatkan peluang bagi para penambang dan penipu, tanpa mengecilkan ukuran kolam penambang. Mereka akan dapat mengambil bahagian dalam mainnet dan juga garpu jika sesuai dan menerima ZCN dalam kedua-dua keadaan.

SB: Aspek penempaan diri dalam seni bina kami membolehkan kami berkembang tanpa batas, dan kami menjangkakan kolam penambang / sharder / blobber dan infrastruktur mereka akan berkembang secara linear dengan permintaan.

Peta jalan 2018/2019 nampaknya menunjukkan bahawa semua tangan berada di geladak untuk menghidupkan mainnet. Pada masa itu, pertukaran token akan berlaku apabila 0chain tidak lagi menggunakan token ERC20. Bagaimana usaha pengembangan mainnet berjalan? Apakah cabaran dan fokus utama untuk 0chain untuk mencapai matlamatnya dalam menghidupkan mainnet?

SB: Kami hampir melancarkan mainnet dan fokus utama kami sekarang adalah melaksanakan protokol penyimpanan, protokol penambang, dan ekonomi token. Kami mempunyai prestasi yang sangat baik di blockchain teras kami dengan berbilion-bilion transaksi diselesaikan di jaring ujian. Kami mempunyai versi awal protokol penyimpanan yang dilaksanakan dan telah menunjukkannya secara tertutup.

Sebelum mainnet kami disiarkan, kami akan melakukan pertukaran token dari ERC-20 ke token 0chain asli.

Sekiranya penerapan blockchain secara meluas / arus perdana adalah matlamatnya, apa yang anda lihat adalah langkah seterusnya yang penting untuk mencapainya dalam perniagaan dan perusahaan lain?

PC: Blockchain dengan sendirinya sebagai sistem transaksi mempunyai beberapa kes penggunaan 1.0 yang menarik dalam pengesanan rantaian bekalan, proses kewangan yang runtuh, dan beberapa yang lain.

Apabila penyimpanan set data kecil (iaitu IoT) dapat dilakukan pada rantai atau penyimpanan data petabyte melalui rantai difahami oleh perusahaan, akan ada sejumlah kes penggunaan baru dan lebih banyak diguna pakai.

Penyimpanan yang terdesentralisasi melalui blockchain memberikan rekod yang tidak berubah dari semua data yang disimpan, membolehkan penjejakan semua bacaan / penulisan, akses yang diizinkan, dan prestasi seperti CDN berdasarkan beberapa jalur selari untuk data yang dilalui.

Penyimpanan dan awan yang terdesentralisasi pasti akan merevolusikan persekitaran perniagaan tetapi kita harus melakukannya tunjuk pelanggan perusahaan, juruterbang dan kemudian mempublikasikan hasilnya untuk melihat penggunaan yang luas. Mempunyai perkongsian dengan penyedia awan yang dipercayai menambahkan kredibiliti penyelesaian kami, mengurangkan halangan untuk masuk dengan syarikat konservatif sambil tidak mengorbankan atribut blockchain yang tidak terdesentralisasi dan tidak berubah.

Terima kasih, Saswata, Phil dan Derick, atas pandangan anda dan semoga berjaya dengan pelancaran ini!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me