3 Faedah Perniagaan Utama Blockchain

Peningkatan populariti blockchain dan cryptocurrency membawa banyak peluang ke dunia perniagaan. Tidak semua orang boleh membuat lima projek cryptocurrency teratas atau platform pertukaran. Walau bagaimanapun, masih terdapat pelbagai jenis faedah perniagaan lain dari blockchain dan industri di sekitarnya. Media sosial, kontrak pintar, dan aplikasi terdesentralisasi menunjukkan kemungkinan untuk model perniagaan yang sama sekali baru. Dalam artikel ini, kita akan melihat bagaimana inovasi ini akan mengubah ekonomi masa depan dan melihat beberapa syarikat yang sudah muncul di bidang ini.

Platform Media Sosial

Walaupun banyak orang dalam cryptocurrency mungkin melihat larangan iklan di laman web seperti Facebook, Google, dan Twitter sebagai kemunduran untuk pasaran cryptocurrency, ini juga dapat dilihat sebagai peluang pasaran jangka panjang. Seperti yang diketahui oleh sesiapa sahaja yang biasa dengan ICO dan projek cryptocurrency, sudah ada pelbagai platform media sosial yang muncul yang mendapat manfaat daripada peningkatan populariti crypto. Berikut adalah beberapa contoh.

Telegram, yang baru dilancarkan pada 14 Ogos 2013, telah mengumpulkan 200+ juta pengguna aktif bulanan dan telah menjadi platform utama untuk projek crypto yang berjaya. Walaupun Telegram, tentu saja, tidak hanya tertumpu pada cryptocurrency, ramai penggunanya menggunakan aplikasi ini sebagai bentuk komunikasi antara mereka dan pasukan projek crypto.

Steemit adalah contoh platform yang berkisar mengenai cryptocurrency. Dengan menandakan pencipta dan kurator kandungan, Steemit terus menarik lebih banyak pencipta kandungan dan pengguna untuk menggunakan platformnya. Maklumat lanjut mengenai projek ini boleh didapati dalam panduan terperinci ini.

Kemungkinan lebih banyak syarikat media sosial akan membina platform yang sepenuhnya baru di sekitar teknologi blockchain dan cryptocurrency. Sebilangan perniagaan baru ini dapat bersaing dengan baik dan bahkan melampaui populariti platform media sosial teratas hari ini.

Kontrak Pintar

Kontrak pintar mungkin merupakan faedah perniagaan yang paling luas untuk projek blockchain dan crypto. Mereka mengubah permainan untuk pasukan projek yang membuatnya dan perniagaan yang menggunakannya. Pada dasarnya, kontrak pintar menghilangkan keperluan perantara pihak ketiga dalam proses kelulusan / penolakan dokumen awam yang penting.

Contohnya, kontrak tradisional mesti melalui proses persetujuan pakar undang-undang dan biasanya dihantar berulang-alik antara kedua-dua pihak yang menandatangani perjanjian sehingga tercapai kesepakatan. Walau bagaimanapun, kontrak pintar menggunakan kod untuk mengesahkan kesahihan kontrak dengan cepat. Terdapat banyak projek kripto yang berusaha menggunakan kontrak pintar sebagai cara untuk membuat dokumen rasmi dalam pelbagai industri (undang-undang, penjagaan kesihatan, harta tanah, kewangan, perdagangan global).

Pasukan yang dapat mengembangkan dan memasarkan teknologi ini dengan sebaiknya dapat menjualnya sebagai perkhidmatan B2B. Nilai terbalik sangat besar kerana syarikat dapat menggunakan kontrak pintar untuk menjimatkan wang dari yuran undang-undang dan menghilangkan keperluan untuk perundingan kontrak berterusan, berulang-ulang. Projek seperti Propy untuk harta tanah atau IBM / Maersk untuk perdagangan global adalah contoh baik bagaimana teknologi kontrak pintar dapat dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah perniagaan dunia nyata yang spesifik.

Aplikasi Desentralisasi (DApps)

Peningkatan aplikasi mudah alih telah mengubah cara orang di seluruh dunia berinteraksi setiap hari. Walau bagaimanapun, ada satu masalah besar dengan pasaran aplikasi semasa: pemusatan kuasa. Pada dasarnya, Apple dan Google menentukan aplikasi yang tersedia untuk digunakan oleh seluruh dunia. Banyak aplikasi malah ditapis oleh pemerintah negara di seluruh dunia. Aplikasi desentralisasi, bagaimanapun, tidak memiliki satu otoritas yang mengatur pengguna mana yang dapat atau tidak dapat mengaksesnya. Desentralisasi ini adalah salah satu faedah perniagaan blockchain yang besar untuk ekonomi yang lebih luas.

Weifund adalah salah satu contoh dapp yang menggunakan kontrak pintar untuk membuat platform kempen crowdfunding yang mantap. Projek ini disamakan dengan Kickstarter generasi seterusnya yang memberi kebebasan kepada pelabur dan syarikat. Rantai KYC adalah contoh dapp yang mencegah penipuan dan menyelesaikan pemeriksaan pengesahan identiti melalui penggunaan teknologi lejar diedarkan.


Dapp berpotensi untuk mengganti dan memperbaiki banyak aplikasi mudah alih yang ada sekarang. Syarikat-syarikat yang berjaya mengembangkannya dapat memberi kesan yang besar pada masa depan ekonomi perkongsian P2P.

Keusahawanan di Era Crypto

Ya, terdapat banyak projek yang mengusahakan idea yang serupa dan tidak setiap usaha dapat berjaya, tetapi perkara baik mengenai faedah perniagaan blockchain dan kesan cryptocurrency adalah bahawa ia adalah ruang yang sentiasa berkembang tanpa satu pemenang yang jelas.

Oleh kerana teknologi ini masih disempurnakan, ada peluang pasar baru setiap hari. Peluang ini ada untuk semua orang, dari syarikat pengembangan dapp hingga pengeluar cip ASIC peringkat industri. Lebih-lebih lagi, perniagaan yang meluangkan masa untuk memahami bagaimana teknologi blockchain / cryptocurrency dapat memberi manfaat kepada bakal pelanggan dapat menjadi beberapa syarikat teknologi terbesar dalam masa terdekat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map