Seni, Itu Adalah-Changin ’

Teknologi blockchain telah membuat percikan di dunia seni kelas atas melalui pengesahan keaslian dan ketulenan seni. Namun, ia mula mempengaruhi proses penciptaan seni juga. Blockchain memupuk genre baru dan membuka pintu kepada seniman yang bercita-cita tinggi dengan gaya terdesentralisasi klasik.

Dalam artikel ini, kami akan meneroka lima cara yang berbeza bahawa teknologi blockchain mempengaruhi penciptaan seni dan mengapa ia adalah perkara yang baik untuk pencipta di mana sahaja.

Teknologi Blockchain Membolehkan Lebih Banyak Seni Digital

Dengan menggunakan aset token pada blockchain, seniman digital kini mempunyai cara untuk membawa kekurangan karya seni mereka. Dari segi sejarah, seni digital agak mudah dilakukan oleh sesiapa sahaja untuk menjiplak untuk kepentingan mereka sendiri. Dengan salinan yang sering membanjiri pasaran, para seniman menghadapi masalah untuk menjual karya mereka dengan harga yang mencerminkan nilai sebenarnya.

Penyelesaiannya mudah: token setiap bahagian dengan sijil kesahihan. Sebagai artis, anda hanya menetapkan berapa banyak ulangan yang anda mahu wujud dan membuat jumlah token yang sesuai. Apabila anda menjual karya seni, anda akan memberikan bukti sebagai bukti. Walaupun seseorang masih dapat menyalin karya seni anda, tanpa token keaslian, ia kehilangan nilainya.

Projek seperti Anime Coin membolehkan anda memuat naik gambar anda terus ke blockchain platform dan menetapkan kuantiti yang ada. Selain itu, anda dapat menjual karya seni anda secara langsung di bursa desentralisasi ANIM, mengelakkan orang tengah dalam proses.

Teknologi blockchain akhirnya memberi seniman digital cara untuk menjual karya seni mereka dengan berkesan seperti yang ada di ruang fizikal. Peningkatan penjanaan pendapatan ini akan menyebabkan lonjakan jumlah artis yang menghasilkan karya digital.

Koleksi Keren (Lagi)

Masih ingat dengan populariti Bayi Beanie pada tahun 90an? Bagaimana dengan kad Pokemon? Rasa belum bernostalgia? Walaupun koleksi tersebut telah jatuh di tepi jalan, teknologi blockchain telah mengembalikan minat untuk item langka yang dapat dikumpulkan.

cryptokitty

Paling ketara, CryptoKitties muncul di kancah cryptocurrency pada akhir tahun 2017, dengan cepat mendapat daya tarikan yang cukup untuk menyebabkan kesesakan serius di rangkaian Ethereum. Haiwan digital ini ada di blockchain dan dapat dibeli, dijual, atau bahkan dibiakkan. Mirip dengan koleksi tahun 90-an, setiap CryptoKitty mempunyai tahap kesedaran tertentu yang menghasilkan nilai wang (tidak dimaksudkan).

Koleksi ini bukan hanya untuk pelabur kecil. CryptoKitty yang paling mahal dijual dengan harga lebih dari $ 100k sementara kad Rare Pepe, satu lagi bentuk koleksi berasaskan blockchain, secara konsisten mengambil tanda harga ribuan dolar.

Teknologi Blockchain Mengaburkan Garis Antara Genre Seni

Beberapa seniman menggunakan teknologi blockchain untuk menggabungkan bidang seni yang nampaknya tidak berkaitan. Mereka menghubungkan ruang digital dan fizikal dengan cara yang sebelumnya tidak dapat dibayangkan. Plantoids dan IAMA Coin adalah dua contoh fenomena ini.

Plantoid adalah pemasangan robot yang direka untuk kelihatan seperti bunga. Karya seni autonomi bertahan dari sumbangan Bitcoin dan menyimpan ‘DNA’ di rangkaian Ethereum sebagai kontrak pintar. Sebaik sahaja sumbangan Plantoid mencapai ambang tertentu, ia akan memberikan tawaran kepada pencipta untuk menghasilkan Plantoid seterusnya mengikut garis genetiknya. Artis yang memenangi tawaran mesti mengikut peraturan DNA untuk menerima pembayaran Bitcoin mereka.

Syiling IAMA adalah salah satu projek seni yang paling menarik di ruang tersebut. Dicipta oleh seniman terkenal dunia Kevin Abosch, IAMA Coin terdiri daripada 100 kepingan karya seni fizikal yang diberi tanda pada blockchain Ethereum. Kelainan: Abosch telah menggunakan darahnya untuk mencantumkan setiap karya seni dengan alamat kontrak pintar yang berkaitan.

kontrak ethereum darah iama

Penciptaan Seni Menjadi Lebih Bekerjasama

Mengikut sifat terbuka teknologi blockchain, produksi seni juga menjadi lebih terdesentralisasi. Blockchain membolehkan artis berkolaborasi dengan lebih mudah dalam satu projek. Dan, mereka tidak perlu berada di bilik yang sama atau saling mengenali untuk melakukannya.

Eksperimen Scarab sedang membuat satu karya seni menggunakan seribu kiriman dari para artis di seluruh dunia. Eksperimen ini dapat dicapai melalui pemprosesan gambar kecerdasan buatan (AI). Sekiranya anda menyumbang kepada projek ini, anda akan menerima Scarab Token. Token ini boleh diperdagangkan di blockchain Counterparty dan memberi anda hak suara mengenai penyerahan apa yang disertakan dalam pemasangan.

Artis Amatur mengewangkan karya seni mereka melalui Blockchain

Sebelum ini, hampir mustahil bagi seorang artis amatur untuk menjana wang dari kerja awal mereka. Bayaran yang terlalu tinggi dan ketidakcekapan pasaran bermaksud bahawa artis harus menetapkan tanda harga tinggi untuk karya mereka – sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh pemula dengan jayanya. Dengan munculnya pasaran terdesentralisasi, ini tidak lagi berlaku.

Dengan menggunakan galeri seni yang terdesentralisasi, seniman amatur dapat menyenaraikan karya seni mereka dengan harga yang berpatutan tanpa perlu bimbang kos memakan sebahagian besar keuntungan mereka.

Walaupun bentuk seni tertentu, Curio Cards adalah contoh utama trend baru ini. Kad Curio adalah kad digital dan GIF yang anda beli terus dengan Ethereum. Seratus peratus penjualan di platform diserahkan kepada artis – tidak ada orang tengah yang mengenakan bayaran.

Selain itu, Slothicorn membayar artis amatur pendapatan asas dalam cryptocurrency untuk membantu mereka memulakan. Cukup serahkan barang anda ke Slothicorn Steemit akaun, dan anda akan menerima sejumlah kecil crypto atas usaha anda.

Dengan halangan yang lebih rendah untuk memasuki dunia seni, kita harus melihat ramai pendatang baru yang ingin membuat nama untuk diri mereka sendiri.

Pemikiran Akhir

Terima kasih kepada teknologi blockchain, membuat dan mengewangkan seni tidak pernah semudah ini. Ini membentuk genre baru, membuka dunia seni digital, dan memberi sokongan kepada pemula ketika mereka baru bermula.

Dengan jumlah kreativiti dalam industri seni, akan menarik untuk melihat bagaimana ia terus berkembang dan menggabungkan blockchain ke dalam karya masa depan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me