Membina portfolio cryptocurrency bukanlah sesuatu yang anda lakukan dalam 5 minit. Kenaikan pasaran cryptocurrency dan ICO, secara amnya, telah memikat banyak pelabur idea untuk menghasilkan banyak wang secepat mungkin. Walaupun masih ada banyak peluang di luar sana, ia tetap (secara harfiah) untuk menjadi profesional yang anda boleh.

Ini adalah barat liar liar lagi, kecuali kali ini, koboi pengaturcara menunggang kuda berkod untuk mencari emas digital. Lengkapkan diri anda dengan beberapa alat yang kuat sehingga anda juga berpeluang memukulnya dengan besar.

Mari selami dan lihat 5 perkara utama yang perlu dipertimbangkan semasa membina portfolio cryptocurrency.

# 1: Bitcoin – Tanda Aras Baru

Dalam grafik berikut, kami mengukur % keuntungan beberapa cryptocurrency utama berbanding Dolar AS sejak awal 2018:

Portfolio Cryptocurrency

Pelabur permulaan suka mengukur prestasi duit syiling kegemaran mereka berbanding mata wang tempatan mereka (seperti Dolar AS atau Euro). Ini adalah kesilapan. Pertimbangkan untuk mengukur prestasi anda berbanding Bitcoin atau Ethereum.

Dalam contoh di atas Bitcoin mengatasi Litecoin, Monero, dan Dash tetapi bukan Ethereum. 2018 Sejauh ini berubah menjadi pasaran beruang dan mempunyai lebih banyak Ethereum dalam portfolio anda akan mengurangkan kerugian anda. 28% Berbanding dengan 57% Bitcoin.

Mengapa Tanda Aras?

Cucu kripto tidak memperoleh gelaran itu tanpa alasan yang baik. Pasaran bull Bitcoin yang sangat besar sejak 2011 adalah hasil dari sistem nilai ekonomi yang telah dibina dengan mempertimbangkan sifat wang yang baik.

Tidak hairanlah jika ramai dalam komuniti crypto menyebut Bitcoin sebagai emas digital. Sama seperti jenis fizikal digunakan sebagai simpanan nilai pada masa bermasalah, begitu juga modal mengalir ke Bitcoin apabila pelabur menjadi gugup:

  • Tidak ada peretasan blockchain Bitcoin yang pernah direkodkan
  • Bitcoin boleh didapati secara meluas & disokong dengan baik pada pertukaran di seluruh dunia
  • Ini adalah cryptocurrency paling cair yang tersedia (senang dijumpai pembeli / penjual di pasaran)

Banyak duit syiling yang lebih kecil menghasilkan Bitcoin dan sukar untuk diperdagangkan. Tanya diri anda, adakah berisiko untuk membeli duit syiling yang kurang dikenali? Dalam banyak kes, hanya HODL menggunakan bitcoin dan tidak melakukan apa-apa selama beberapa tahun akan berfungsi lebih baik dalam jangka masa panjang.

# 2: Fahami Profil Risiko Anda

Risiko adalah sebahagian daripada kehidupan seperti di pasaran. Tidak ada rasa sakit, tidak ada keuntungan, seperti yang mereka katakan. Melabur di pasaran ini bermaksud menangani perubahan harga (turun naik) yang besar. Dan ramai yang tidak mempunyai perut untuk itu.

Adalah mustahak untuk bertanya kepada diri sendiri beberapa soalan yang berkaitan dengan risiko cryptocurrency. Sebaiknya tuliskan jawapannya. Beberapa soalan yang perlu dipertimbangkan:

  • Berapa banyak modal yang perlu anda laburkan?
  • Adakah anda selesa kehilangan sebahagian atau seluruh modal anda?
  • Apakah matlamat pelaburan anda?
  • Seberapa dekat anda dengan persaraan?

Kaedah yang baik untuk mengukur toleransi risiko anda adalah dengan melihat seberapa baik anda tidur pada waktu malam sementara melabur dalam pasaran cryptocurrency. Sekiranya anda mendapati diri anda terobsesi dengan harga dan bangun di tengah malam untuk memeriksa, kemungkinannya, anda mempunyai terlalu banyak modal yang dilaburkan. Tidak akan sekali-kali laburkan wang yang anda tidak mampu rugi!

Anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menyewa penasihat kewangan untuk melakukan pekerjaan untuk anda. Tetapi perlu diingat bahawa penasihat kewangan bertauliah hampir tidak pernah didengar dalam industri baru ini.

# 3: Lakukan Penyelidikan Sendiri (DYOR)

Mungkin perkara terburuk yang dapat anda lakukan di pasaran ini adalah melabur secara impulsif atau berdasarkan tip rawak yang anda dengar melalui rakan, keluarga, saluran Telegram atau kumpulan Reddit. Ini adalah wang anda.

Kita hidup di zaman internet, dan maklumat tidak pernah tersedia secara meluas seperti sekarang. Ini baik dan buruk. Terdapat banyak maklumat di luar sana. Ia agak mudah dicari, tetapi agak sukar untuk ditafsirkan. Tugas anda, sebagai pelabur yang cerdas, untuk melakukan ketekunan anda sendiri.

Lakukan Penyelidikan Sendiri

Dengan hormat Kris Straub

Setiap projek berusaha memasarkan diri mereka dengan sebaik mungkin. Tidak projek sempurna dan banyak penipuan. Periksa dengan pakar. Terdapat beberapa sumber yang sangat baik di twitter yang memberikan maklumat berharga setiap hari.

# 4: Tanggungjawab Penuh atas Keputusan Anda

Sekarang setelah anda melakukan kerja keras, sudah tiba masanya untuk menambahkan duit syiling ke dalam portfolio cryptocurrency anda dan menghadapi akibatnya. Betul, anda bertanggungjawab sepenuhnya semua keputusan pelaburan anda, baik dan buruk. Ia memiliki. Ini akan menjadikan anda pelabur yang lebih baik.

Jangan tertipu dengan tweet, video atau siaran oleh pelabur yang mendakwa mereka tidak pernah kalah. Malah pelabur terbaik di dunia membuat keputusan yang mengerikan. Ini adalah bahagian permainan. Apabila anda menerima kesilapan anda, anda juga membuka pintu untuk menjadi pelabur cryptocurrency yang lebih baik.

Tidak boleh, bentuk atau bentuk apa pun dari jawatan ini dianggap sebagai nasihat pelaburan. Sekiranya anda pernah mendengarnya sebelum ini kerana pengaruh di seluruh web takut memberikan kandungan yang boleh dianggap sebagai nasihat kewangan. Kenapa? Kerana banyak pelabur yang kehilangan wang sering ingin mengalihkan kesalahan kepada orang lain. Jangan jadi lelaki / gadis itu.

Skandal Bitconnect baru-baru ini, yang menyaksikan sejumlah influencer diserahkan dengan tuntutan mahkamah, adalah contoh yang baik. Oleh itu, saya katakan lagi, anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk kesejahteraan kewangan anda sendiri.

# 5: Bersabarlah

Apabila orang melihat pulangan dua digit di pasaran lembu utama, mudah untuk mendapatkan contohnya fomo (takut hilang). Bersabarlah, mainlah permainan yang panjang. Pasar ini ada di sini semalam dan akan di sini esok.

Kecuali anda seorang peniaga hari yang berbakat dan aktif, strategi HODL jangka panjang mungkin menjadi pilihan yang lebih baik untuk anda. Apabila anda mengambil pandangan yang lebih lama, dengan latihan dan kesabaran, lebih mudah untuk menghilangkan kerugian dua digit kerana anda melihat gambaran yang lebih besar. Bitcoin telah melukis gambar itu sejak 2011.

Ingat, tidak ada jaminan dengan ini. Pertimbangkan juga sisi berlawanan dari hujah. Gunakan kesabaran sebagai satu alat dalam kotak alat anda yang lebih besar. Bersabar dengan duit syiling yang menjadi sifar tidak membuahkan hasil. Walau apa pun, kesabaran adalah kebaikan yang perlu dibina kerana anda menjadi pelabur yang lebih baik.

Ringkasan Portfolio Cryptocurrency

Pelaburan cryptocurrency bukan untuk semua orang. Ada yang akan menjadi kaya bau, dan ada yang akan kehilangan semua wang mereka. Dengan beberapa pekerjaan yang berdisiplin, peluang anda menjadi yang pertama dan bukan yang terakhir meningkat secara mendadak.

Untuk meringkaskan, ingat 5 kunci ini semasa membina portfolio cryptocurrency anda dan semoga berjaya di pasaran!

  1. Bitcoin – Tanda Aras Baru
  2. Fahami Profil Risiko Anda
  3. Lakukan Penyelidikan Sendiri (DYOR)
  4. Tanggungjawab Penuh atas Keputusan Anda
  5. Bersabarlah

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me