Kita semua pernah mendengarnya: Bukankah Bitcoin digunakan di laman web gelap? Kerana jenayah? Apa yang boleh saya buat dengannya?

Mengingat penangkapan bitcoin baru-baru ini, tepat ketika DOJ menangkap peniaga kripto palsu, mungkin stereotaip ini berlaku. Jenayah siber terus menghalang penggunaan massa crypto. Tetapi di sebalik peranannya yang lalu di Silk Road atau Dark Web, masa depan Bitcoin dalam jenayah tidak begitu jelas.

Anda boleh mengatakan penangkapan Bitcoin adalah rahmat yang menyamar.

Penangkapan Bitcoin Terkini

Pada bulan Oktober 2018, polis Thailand ditangkap Prinya Jaravijit, suspek utama dalam konspirasi yang mengorbankan pelabur Finland $ 24 juta Bitcoin. Hanya sebulan kemudian, pihak berkuasa menahan lapan lagi dalam satu penipuan berkaitan Bitcoin di Jepun. Dan pada awal tahun yang sama, ejen yang bekerja di bawah DOJ menyamar sebagai peniaga kripto untuk menyusup cincin penyeludupan dadah, menangkap 35 penjenayah dan merampas nilai cryptocurrency $ 20 Juta.

Dan penangkapan bitcoin ini secara mengejutkan merupakan perkembangan hebat untuk industri crypto.

Pertama, penangkapan ini membuktikan bahawa Bitcoin bukanlah kenderaan utama untuk aktiviti pengubahan wang haram atau aktiviti haram. Ini mungkin salah satu pilihan terburuk di luar sana. Penjenayah yang menggunakan Bitcoin, percaya bahawa ia tidak dikenali. Tetapi itu tidak mungkin jauh dari kebenaran. Walaupun urus niaga Bitcoin sukar dijejaki sekiranya anda tidak mengetahui masa pembelian, transaksi Bitcoin tidak sepenuhnya.

Bitcoin adalah mata wang samaran. Dengan kata lain, kunci awam anda mungkin tidak menunjukkan nama dan alamat anda, tetapi setiap transaksi di blockchain berfungsi sebagai petunjuk. Contohnya, ketika Ross Ulbricht, pengasas Jalan Sutera, ditangkap oleh FBI, mereka dapat mengesan lebih dari 3500 transaksi ke komputer riba Ulbricht.

Oleh kerana Bitcoin tidak dikenali, namanya menonjol dalam aktiviti jenayah telah menurun selama bertahun-tahun.

Crypto Mana Yang Popular Di Web Gelap?

A pengundian pengguna laman web gelap menunjukkan sebaliknya. Futures yang dirakam mendapati bahawa Monero, Dash, Ether, dan Litecoin semuanya disukai daripada Bitcoin. Dari keempat kripto ini, Monero menawarkan yang paling tidak dikenali.

Monero, tidak seperti Bitcoin, menggunakan tandatangan dering dan alamat rahsia untuk menutupi kunci penerima dan pengirim awam. Bukan itu sahaja Transaksi Rahsia Dering dapat menyembunyikan jumlah transaksi.

logo monero

Monero: Betapa peribadinya?

Tetapi Monero juga tidak dapat menjamin privasi sepenuhnya. Pada tahun 2017, a belajar mendedahkan bahawa bahkan transaksi crypto ini dapat dijejaki. Monero bangga menggunakan mixin – atau duit syiling palsu – untuk menutup peralihan sebenar. Walau bagaimanapun, para penyelidik mendapati bahawa mereka dapat mengenal pasti campuran ini dengan mudah.

Walaupun begitu, Monero masih disukai crypto dalam kalangan jenayah.

Jadi adakah ini bermaksud bahawa crypto menguasai dunia jenayah? Tidak cukup.

Wang Tunai masih merupakan kaedah pilihan dalam aktiviti haram. Lagipun, wang kertas tidak dikenali dan sukar dijejaki. Selain itu, wang tunai cenderung lebih banyak tersedia untuk pekerjaan pencucian wang skala kecil, terutama di negara-negara di mana crypto tidak tersebar luas.

Kunci Untuk Jenayah Crypto

Halangan yang paling ketara yang dihadapi oleh penguatkuasaan undang-undang hari ini berkaitan dengan pembayaran crypto haram adalah kejahilan. Banyak institusi masih percaya bahawa crypto tidak dikenali sepenuhnya, dan ini menghalang penyelidikan mereka. Contohnya, ambil Police One’s artikel terbaru pada cryptocurrency; ia menyenaraikan beberapa komponen berguna untuk dipertimbangkan untuk menyiasat mata wang kripto dalam satu jenayah, tetapi secara tidak langsung menekankan bahawa crypto tidak dapat dikesan.

Penangkapan bitcoin baru-baru ini di bawah DOJ dan perbicaraan terhadap Ross Ulbricht kedua-duanya adalah contoh yang sangat baik tentang bagaimana pengetahuan mengenai cryptocurrency dapat berfungsi untuk kepentingan penguatkuasa. Kami juga telah melihat penggunaan crypto dan blockchain lain yang digunakan dalam penyiasatan juga, dari forensik hingga strategi penguatkuasaan undang-undang secara keseluruhan.

Bitcoin bukan sistem pembayaran peribadi yang penuh mistik. Semakin cepat orang ramai memahami nilai sebenar dan spektrum cryptocurrency; semakin cepat penguatkuasaan undang-undang dapat menangani jenayah crypto dengan lebih berkesan.

Mengapa Penangkapan Bitcoin Sangat Hebat Untuk Crypto

Penangkapan Bitcoin baru-baru ini membuktikan bahawa cryptocurrency tidak selalu menjadi kenderaan terbaik untuk aktiviti haram. Sebenarnya, untuk cryptos seperti Bitcoin, keterlihatannya pada blockchain mungkin bermaksud bahawa crypto lebih dapat dikesan daripada wang tunai. Walaupun cryptocurrency yang lebih baru seperti Monero berusaha menyelesaikan masalah ini dan memberikan lebih banyak privasi, masih banyak kajian yang perlu dilakukan sebelum cryptocurrency yang benar-benar tanpa nama akan muncul.

Walaupun penggunaan kripto secara jenayah boleh memberi kesan negatif terhadap harga jangka pendek dan perspektif mata wang baru, ada kemungkinan ini akan terhakis dalam jangka panjang, kerana semakin banyak orang ramai menghargai keselamatan dan kebolehesanan Bitcoin.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me