Adakah Foundation for Interwallet Operability (FIO) akan membantu Skala Crypto?

Sekiranya anda mendapati diri anda tersesat dalam puluhan dompet dan pertukaran blockchain yang berbeza, anda tidak sendirian. Banyak orang harus menavigasi jalan berliku antara menyimpan dan menghantar cryptocurrency mereka, dan kekurangan interoperabiliti antara dompet menambah elemen kerumitan lain.

Oleh kerana terdapat halangan penggunaan cryptocurrency yang agak tinggi, banyak pemegang token memilih untuk hanya menggunakan token mereka dan bukannya menggunakannya untuk apa (sebahagian besar) yang dimaksudkan – untuk dibelanjakan dan diperdagangkan. Sebilangan besar dompet digital lebih mirip peti besi digital berbanding dompet digital sejati yang hanya berfungsi sebagai kaedah untuk memudahkan transaksi.

Itulah masalahnya Asas untuk Kendali Interwallet (FIO) sedang mencari untuk mengatasi. FIO baru-baru ini melancarkan protokol blockchain sumber terbuka yang terdesentralisasi yang membolehkan pengguna menghantar dan menerima token dari mana-mana dompet berkemampuan FIO dengan pengalaman pengguna yang dipertingkatkan. Penyertaan dalam FIO terbuka untuk semua dompet dan pertukaran dan pada masa ini merangkumi Shapeshift, KeepKey, Coinomi, BRD, Edge, dan MyCrypto.

Protokol ini sedang dikembangkan oleh Access Venture Partners yang diinkubasi Dapix, Inc. Kami berhubung dengan Founder & Ketua Pegawai Eksekutif David Emas. Emas adalah veteran modal teroka 11 tahun dan dapat menelusuri akarnya untuk menjadi usahawan di era dot-com.

Masa lalu anda dipenuhi dengan sejumlah projek yang berjaya diinkubasi semasa sebagai Pengarah Urusan Access Ventures Funds. Faktor apa yang membuat anda memutuskan untuk menjauhkan diri daripada pelaburan malaikat dan mengambil peranan sebagai CEO Dapix?

Untuk menjelaskan, Access Venture Partners adalah dana modal teroka teknologi peringkat awal yang pelbagai berbanding dana malaikat. Saya melonjak untuk memimpin usaha pelaburan blockchain kami beberapa tahun yang lalu di Access. Saya dengan cepat merasakan diri saya serupa dengan apa yang saya lakukan pada awal dot com … Saya melihat potensi besar yang dapat dimiliki blockchain jika mencapai visinya untuk membolehkan pertukaran nilai menjadi semudah, cepat dan terdesentralisasi seperti pertukaran maklumat adalah hari ini. Tetapi saya juga melihat betapa teruknya teknologi semasa dari sudut kegunaan … sama seperti zaman awal internet (penyemak imbas web mosaik melalui dial-up dengan halaman teks sahaja cukup mengerikan!).

Saya mula meneliti projek yang cuba meningkatkan pengalaman pengguna dengan blockchain. Tidak menjumpai apa-apa yang menarik saya mula memikirkan bagaimana menyelesaikan masalah, di sinilah konsep di sebalik Dapix dan FIO Protocol dibentuk. Kami mengusahakan syarikat itu dari Access dan ketika kami mula merekrut CEO, saya merasa sangat bersemangat tentang potensi menyelesaikan masalah kritikal ini untuk ekosistem blockchain saya memutuskan untuk masuk dan kembali ke akar operator saya untuk menjalankan syarikat.

Tonggak apa yang sedang dinilai untuk mengetahui kapan yang terbaik bagi Dapix untuk memindahkan protokol ke FIO Foundation?

Teknologi yang sedang dikembangkan oleh Dapix akan dipindahkan sepenuhnya ke Yayasan ketika mainnet dilancarkan dan token FIO dicetak. Itu mungkin berlaku dalam tempoh ujian beta kami.

Apa rancangan untuk pengedaran token FIO yang mengetuai mainnet dan juga selepas pelancarannya?

Token FIO adalah token utiliti dengan penggunaan pertama yang dibayangkan adalah pendaftaran Alamat FIO dan bayaran transaksi kecil kepada pengguna perniagaan dengan jumlah yang tinggi (fikir laman web e-dagang) untuk jumlah yang lebih tinggi yang mereka jalankan pada protokol dan Data FIO yang dipertingkatkan yang mereka mahu gunakan… pengguna sehari-hari tidak akan melihat sebarang bayaran transaksi kerana setiap Alamat FIO disertakan dengan jumlah yang bermakna untuk setiap tahun.

FIO

Token FIO kemungkinan awalnya akan memasuki pasaran semasa tempoh ujian beta. Perincian bagaimana token akan memasuki pasar sedang dikerjakan dengan dewan perundangan untuk memastikan kepatuhan terhadap berbagai peraturan.

Bolehkah anda memperluas peranan yang akan dimiliki yayasan FIO setelah Dapix menyerahkan pemerintahan? Secara khusus, bagaimana hubungan antara anggota individu dan yayasan FIO seperti ketika membuat keputusan dan perisian berubah?

Protokol FIO adalah blockchain Proof of Stake yang Delegasikan. Pengeluar blok akan diundi oleh pemegang token secara langsung dan tidak langsung melalui proksi pilihan mereka. Nod penghasil blok akan memilih perubahan / peningkatan perisian untuk menyetujui pelaksanaannya.

Peranan Yayasan akan merangkumi pembiayaan, baik secara dalaman dan luaran, projek yang dapat meningkatkan Protokol FIO. Di samping itu, Yayasan akan mengatur aliran Cadangan Peningkatan FIO (FIP) dari masyarakat dan memberikan penyelidikan dan penilaian mengenai potensi nilai cadangan tersebut sebagai perkhidmatan kepada blok dan komuniti penghasil blok untuk membantu mereka menilai cadangan tersebut.

Alamat awam yang boleh dibaca oleh manusia nampaknya sangat menarik jika dibandingkan dengan keadaannya sekarang. Adakah alamat FIO akan berfungsi serupa dengan DNS kerana setiap alamat awam juga akan mempunyai versi unik yang menghadap manusia?

Tutup tetapi tidak betul-betul. Sekiranya setiap alamat awam mempunyai versi uniknya yang menghadap ke manusia, itu bermaksud bahawa setiap token / koin dalam dompet pengguna boleh memiliki versi yang berbeda dengan manusia. Itulah salah satu sebab mengapa penyelesaian khusus untuk kebolehgunaan blockchain tidak berfungsi.

Alamat FIO adalah alamat dompet yang boleh dibaca oleh manusia yang berfungsi sama untuk setiap token atau duit syiling dalam akaun dompet atau pertukaran pengguna. Oleh kerana FIO tidak memerlukan blockchain itu sendiri untuk berubah dengan cara apa pun, Alamat FIO berfungsi dengan segera dengan setiap token / duit syiling termasuk yang baru yang dibuat.

Adakah kebimbangan / pemikiran mengenai kemungkinan alamat FIO dapat mewujudkan pasaran penamaan sekunder, tidak seperti nama domain di sekitarnya?

Bukan perhatian … pasti dalam fikiran kita. Pasaran sekunder bukanlah perkara buruk kerana mewujudkan kemampuan agar nilai yang diwakili dapat ditukar antara pihak. Sebenarnya, Alamat FIO adalah token yang tidak boleh difahami sehingga mereka secara automatik berdaulat dan dapat diperdagangkan secara terdesentralisasi.

Protokol FIO akan menyediakan kontrak pintar pemindahan untuk membolehkan pihak menjual Alamat FIO mereka untuk token FIO dengan selamat dan menggunakan kontrak pintar itu untuk menghilangkan sebarang keperluan untuk pemisahan pihak ketiga.

Proof of Stake yang didelegasikan dapat dilihat sebagai versi yang lebih demokratik dari konsensus POS tradisional. Walau bagaimanapun, DPOS memerlukan penyertaan yang lebih intim dari pemegang token untuk memastikan perwakilan terbaik mengesahkan transaksi. Bagaimana Dapix dan FIO Foundation berupaya memupuk komitmen yang diperlukan oleh masyarakat?

Soalan yang hebat … Kenyataannya semakin banyak token yang dipegang, semakin besar bahagian pemegang yang tidak tahu siapa yang harus dipilih sebagai pengeluar blok dan, sebenarnya, mungkin juga tidak peduli untuk meluangkan masa untuk memikirkannya ia. Mereka tidak peduli. Protokol FIO akan membolehkan dompet dan bursa mempunyai token FIO yang dipegang oleh pengguna mereka dalam produk mereka yang diserahkan kepada mereka untuk diundi. Pengguna akan dapat mengubah tetapan itu … tetapi jika anda membayangkan blockchain menjadi arus perdana, kenyataannya ialah kebanyakan tidak akan peduli untuk melakukannya.

Jadi, itu adalah dompet dan pertukaran yang kemudian mempunyai suara suara yang lebih kuat pada nod penghasil blok dan FIO adalah protokol yang dibina khas untuk menyelesaikan kebolehoperasian interwallet (berbanding platform penggunaan umum seperti ETH) sehingga dompet dan pertukaran harus mempunyai suara yang lebih kuat.

Entiti-entiti tersebut akan diberi maklumat dan terlibat dalam FIO sehingga mereka akan membuat undian berpengetahuan mengenai pengeluar blok. Pengguna, pada gilirannya, kebanyakannya akan memilih dengan menentukan dompet dan pertukaran mana yang ingin mereka gunakan untuk memegang token FIO mereka (walaupun, sekali lagi, pengguna boleh memilih untuk memilih secara langsung dan tidak memberikan suara mereka ke dompet atau pertukaran).

Selanjutnya, langkah-langkah apa yang akan dilakukan untuk memastikan perwakilan bertindak demi kepentingan terbaik masyarakat setelah mereka terpilih ke jawatan tersebut?

Sekiranya oleh “delegasi” anda bermaksud simpul penghasil blok, mereka akan terus berisiko untuk terpilih dari kedudukan mereka sebagai pengeluar blok. Sekiranya oleh perwakilan anda bermaksud entiti tempat perwakilan diundi, kebanyakan mereka akan menjadi pengguna yang memberikan suara token FIO mereka ke dompet atau pertukaran yang mereka gunakan dan entiti tersebut mempunyai kepentingan besar untuk memastikan Protokol FIO berfungsi dengan baik dan boleh terus menjadi penyelesaian desentralisasi yang dipercayai.

Terima kasih!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map