Statistik ICO

2017 adalah tahun kejayaan untuk cryptocurrency. Kenaikan harga syiling popular, sektor ini menarik kemasukan pelabur baru. Menurut data dari ICOwatchlist.com, sejumlah $ 2.3 miliar dikumpulkan pada tahun ini dari pelbagai kempen crowdfunding ICO.

Dari projek yang dibiayai, FileCoin mendahului senarai, berjaya mengumpulkan $ 522 juta yang mengejutkan. Ini adalah sejumlah besar modal, dan ini mencerminkan keyakinan pelabur terhadap pasaran.

Maju pantas ke 2018 dan $ 6,7 miliar telah diperoleh dari usaha crowdfunding pada tahun 2018. Telegram telah menarik dana terbanyak dengan $ 1.7 bilion dari penjualan ICO mereka. Walau bagaimanapun, mereka membatalkan penjualan mereka pada bulan Mei yang membuat para pelabur kecewa. Telegram tidak menyatakan alasan untuk membatalkan ICO mereka. Namun, spekulasi menunjukkan bahawa peraturan yang lebih ketat mungkin memainkan peranan besar dalam mempengaruhi keputusan mereka.

Telegram tidak sendirian mengeluarkan ICO-nya. Berikut adalah sebilangan besar tawaran duit syiling lain yang hancur semasa penggalangan dana mereka.

Mengintip Beberapa kegagalan ICO

Slot N Slot

Slot N Slot bukanlah satu penipuan, tetapi ini menjadikan senarai ICO kami yang gagal kerana ketidakmampuannya untuk meneruskan pembangunan. Projek ini bertujuan untuk menyediakan platform perjudian autonomi kos rendah yang dapat diakses oleh sesiapa sahaja di dunia. Ia akan menggunakan Ethereum untuk menyediakan perkhidmatannya.

SlotNSlot ICO

Idea pasukan tidak semestinya asli. Namun, mereka melakukan upaya ICO dan menghasilkan versi beta yang dapat dimainkan. Semasa peringkat reka bentuk dan pengembangan platform, pemaju menghadapi pelbagai halangan dan kesulitan. Setelah menyadari ini, mereka mengeluarkan siaran pers yang menunjukkan bahawa mereka telah gagal dan sama sekali meninggalkan projek tersebut.

SlotNSlot ICO dibatalkan

OneCoin

OneCoin adalah satu lagi kegagalan ICO yang banyak pakar dianggap sebagai skema Ponzi antarabangsa dari awal. Ia mempunyai laman web yang penuh dengan masalah teknikal dan kesalahan ejaan. Mereka juga tidak memiliki prototaip yang berfungsi, yang penting untuk projek ICO. OneCoin juga menerima pembiayaan dalam mata wang fiat, tidak seperti kebanyakan ICO yang menggunakan Bitcoin atau Ether untuk mengumpulkan modal. Beberapa pemerintah telah mengeluarkan peringatan kepada warganegara mereka mengenai OneCoin dan fakta bahawa ini mungkin merupakan penipuan. Sebenarnya, Kerajaan Itali menghentikan operasi OneCoin di negaranya.

ICO OneCoin

Droplex

Droplex pada mulanya disamar sebagai ICO yang sah dengan menyamar sebagai syarikat lain. Rupa-rupanya, kertas putih Droplex adalah kata untuk salinan perkataan dari Quantum Resistant Ledger sendiri. Malangnya, beberapa pelabur yang tidak curiga jatuh ke dalam perangkap dan Droplex menipu kira-kira $ 25,000 dari mereka. Pelabur yang biasa dengan QRL menaikkan bendera merah dan memberi amaran kepada pelabur lain, jadi kerosakannya minimum.

ICO Droplex

Isu

Sebelum ini, kami melihat mengapa begitu banyak ICO gagal. Selain daripada masalah teknologi, kesenjangan wilayah, dan idea projek yang buruk, kami juga mendapati bahawa sebahagian besar ICO tidak mempunyai prototaip yang berfungsi untuk apa yang ingin mereka bina dalam jangka masa panjang. Yang lain bahkan sama sekali tidak mempunyai peta jalan. Beberapa ICO juga menghabiskan banyak waktu untuk menyempurnakan kertas putih, laman web, dan kampanye pemasaran mereka. Ini, bagaimanapun, tidak membenarkan jumlah modal yang keterlaluan yang diperoleh dalam penawaran syiling awal.

Tergantung kepada para inovator untuk melangkah lebih jauh untuk memberitahu kebenaran kepada para pelabur mengenai teknologi mereka dan apa yang dapat dilakukannya untuk merevolusikan industri, bukan apa yang mereka harapkan suatu hari nanti. Memberi kebenaran yang sukar kepada pelabur mungkin merupakan pil pahit untuk ditelan oleh beberapa orang, tetapi ia akan membantu mengelakkan orang daripada melabur dalam projek yang mungkin gagal.

Juga, kebanyakan pelabur pada masa ini tidak meneliti projek dengan cukup baik, dan mereka akhirnya melabur di dalamnya hanya kerana orang lain melakukannya. Sebilangan besar pelabur ICO menilai projek ICO berdasarkan seberapa tinggi nilai token akan berlaku. Peningkatan nilai token secara serentak menandakan kejayaan ICO yang seterusnya menarik lebih banyak pelabur.

Kesimpulannya

Beberapa ICO benar-benar akan mencipta perubahan yang berkekalan di dunia dengan idea inovatif mereka. Namun, kemungkinan besar, kebanyakan tidak akan memenuhi janji atau harapan mereka. Hanya projek yang paling menjanjikan dan inovatif yang akan kekal. Selebihnya kemungkinan akan pudar. Oleh itu, sangat penting bagi para pelabur untuk membezakan antara usaha pemasaran yang bijak dan mengelirukan dan pengembangan produk yang sahih. Menetapkan perbezaan yang jelas antara kedua-duanya akan membantu pelabur memilih ICO yang dijamin berjaya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me