Adakah Pendapatan dari Perlombongan Cryptocurrency dikenakan Cukai?

Sebelum akhir 2017, sangat sedikit cukai perlombongan cryptocurrency yang wujud di Amerika Syarikat atau seluruh dunia. Oleh kerana nilai kripto teratas seperti BTC, ETH, dan beberapa yang lain mulai meningkat pada akhir tahun 2017, semakin banyak penambang cryptocurrency menjadi lebih prihatin dengan kemungkinan percukaian ke atas aset crypto dan dengan alasan yang baik. Agensi kerajaan di seluruh dunia mula mengenakan lebih banyak cukai ke atas perlombongan cryptocurrency. Sekiranya anda menggunakan cryptocurrency, inilah yang perlu anda ketahui mengenai peraturan cukai baru-baru ini. Pertama, kita akan melihat undang-undang AS yang baru diperkenalkan. Kemudian, kita akan melihat beberapa cukai perlombongan cryptocurrency dari seluruh dunia.

Undang-undang Cukai Perlombongan AS

Walaupun mungkin secara sah tidak membayar cukai ke atas perlombongan kripto pada masa lalu, sesiapa yang memperoleh keuntungan dari perlombongan cryptocurrency pada tahun 2018 (Tahun Pajak 2019) dan seterusnya sekarang akan dikenakan cukai. Tidak kira jika anda melombong sebagai kesibukan / hobi kecil atau perniagaan sepenuh masa, ada peraturan baru yang diluluskan oleh Kongres AS pada bulan Disember 2017 yang mengubah cara IRS menangani cryptocurrency.

Era Peraturan Seperti Jenis Sudah Tamat

Sebelum Kongres AS mengeluarkan keputusan yang lebih jelas pada tahun 2017, kategori klasifikasi aset cryptocurrency dibuat untuk ditafsirkan menurut banyak pakar cukai. Ini kerana banyak pelombong dan peniaga cryptocurrency memperlakukan cryptocurrency yang serupa dengan harta tanah untuk tujuan cukai dengan memetik IRC Seksyen 1031 (a.k.a. peraturan seumpamanya).

Pada dasarnya, keputusan ini bermaksud bahawa pelombong secara teorinya dapat menukar cryptocurrency yang dilombong untuk cryptocurrency lain tanpa perlu membayar cukai. Namun, sekarang tidak ada lagi pengecualian cukai. Warganegara AS dan sesiapa sahaja yang menjalankan operasi perlombongan bitcoin pada tahun 2018 perlu membayar cukai mulai tahun 2019.

2 Kategori Cukai Utama

Aspek penting lain yang perlu dipertimbangkan adalah bagaimana anda melaporkan keuntungan perlombongan cryptocurrency sebagai sumber pendapatan. Kini terdapat dua pilihan di AS.

  1. Pilihan pertama adalah melaporkan pendapatan dari perlombongan sebagai pendapatan pendapatan sendiri dan cukai pendapatan. Dengan pilihan ini, anda dapat memotong perbelanjaan seperti peralatan perlombongan, bil elektrik, dan perbelanjaan lain yang berkaitan. Aspek yang rumit mengenai hal ini ialah jika anda menambang di rumah, misalnya, anda perlu mempunyai meter elektrik yang terpisah untuk mengukur tenaga yang digunakan secara khusus untuk tujuan perlombongan. Sekiranya anda menggunakan meter elektrik yang sama untuk tujuan lain (iaitu pemanasan dan penyejukan), lebih sukar untuk mendapatkan persetujuan IRS mengenai pemotongan perniagaan yang dapat dibuktikan apabila perbelanjaan untuk kerja dan rumah disenaraikan dalam bil yang sama. Kelemahan utama untuk pilihan ini adalah, kecuali jika anda menggunakan sejumlah besar elektrik, cukai kemungkinan akan jauh lebih tinggi daripada pilihan kedua.
  2. Pilihan kedua adalah melaporkan pendapatan dari perlombongan sebagai “pendapatan lain”. Di permukaan, ini tidak kelihatan seperti pilihan yang baik kerana anda tidak akan dapat memotong cukai perbelanjaan seperti yang anda boleh dengan pilihan pertama. Walau bagaimanapun, cukai keseluruhan semestinya lebih rendah dengan pilihan kedua kerana anda pada dasarnya akan menyenaraikan semua pendapatan di bawah kategori aliran pendapatan sekunder / hobi, yang mempunyai peratusan cukai yang jauh lebih rendah daripada pilihan pertama.

Cukai Berganda?!

Terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan ketika membayar cukai untuk keuntungan perlombongan sebagai aliran pendapatan sekunder. Menurut TurboTax, peristiwa bercukai pertama berlaku setiap kali pelombong melombong duit syiling baru. IRS menganggap ini sebagai “pendapatan” walaupun pelombong memutuskan untuk hanya HODL. Dari perspektif pelombong, mungkin sukar untuk meletakkan angka dolar yang setara dengan duit syiling yang dilombong kerana turun naik harga cryptocurrency yang berterusan. Cara terbaik untuk mengesan nilai adalah dengan menuliskan harga pada masa anda melombong duit syiling tertentu. Walau bagaimanapun, penting untuk melakukan ini agar dapat mematuhi undang-undang cukai sebanyak mungkin. Bagi pelombong yang HODL melombong kripto dan tidak mendapat wang tunai secara langsung selepas perlombongan, ini menimbulkan sedikit ketidakpastian. Apa yang boleh menjadi keuntungan bersih hari ini boleh menjadi kerugian bersih esok.

Di samping itu, setiap kali anda mendapat keuntungan daripada perdagangan duit syiling lombong tertentu, anda perlu membayar cukai keuntungan modal yang kedua. Penting untuk diperhatikan bahawa jika anda menggunakan cryptocurrency tertentu dan segera menukar ke Dolar AS, tidak perlu membayar cukai keuntungan modal.

Bagaimana dengan Negara Selain AS?

Sama seperti AS, banyak negara lain dengan cepat mengubah kedudukan mereka terhadap percukaian kripto berikutan kenaikan nilai cryptocurrency pada Disember 2017 / Januari 2018. Walaupun harga telah turun, kerajaan nampaknya lebih polarisasi daripada sebelumnya mengenai isu ini . Beberapa negara mengenakan cukai kepada peniaga dan penambang. Negara-negara lain mencipta tempat percukaian cryptocurrency. Ini tidak berfungsi sebagai senarai yang komprehensif, tetapi berikut adalah beberapa contoh yang perlu dipertimbangkan.

*** Peraturan pajak mulai 27 April 2018 (Peraturan dapat berubah dengan cepat, jadi pastikan untuk melakukan penyelidikan anda sendiri.)

  • Australia- Perlombongan dilayan seperti perdagangan saham; oleh itu, ia dikenakan cukai.
  • Belarus- Pengurangan cukai kripto secara rasmi bertahan sehingga sekurang-kurangnya 2023.
  • Denmark- Pada masa akan datang, syarikat cryptocurrency akan dikenakan cukai. Orang persendirian tidak akan dikenakan cukai.
  • Jerman- Tidak ada cukai jika crypto dipegang sebagai aset lebih dari satu tahun. Selepas masa itu, adalah mungkin untuk menukar crypto ke Euro atau mata wang lain tanpa perlu membayar cukai keuntungan modal.
  • Jepun- Sama seperti AS, crypto mungkin dikenakan cukai pendapatan dan cukai keuntungan modal.
  • Singapura- Cryptocurrency tidak dianggap sebagai keuntungan modal; namun, ada ‘Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)’ sekitar 7%.
  • Slovenia- Pada masa ini tiada cukai di crypto.
  • United Kingdom- Inilah a panduan terperinci.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me