Selama sembilan tahun kebelakangan ini, Bitcoin telah mengalami perubahan harga yang ketara. Dalam masa kurang dari satu tahun, Bitcoin berjaya mencapai tahap tertinggi sepanjang masa $ 19,500 sebelum memperbaiki kembali pada julat harganya sekarang antara $ 6,000 hingga $ 7,000. Penurunan yang ketara ini mungkin membuat anda tertanya-tanya, adakah sudah terlambat untuk membeli Bitcoin? Jawapannya adalah tidak. Mari kita pertimbangkan beberapa sebab utama mengapa membeli Bitcoin pada tahun 2018 adalah keputusan yang bijak.

Turun naik vs keuntungan

Tidak memerlukan banyak kajian untuk menentukan bahawa Bitcoin adalah aset yang tidak menentu. Mana-mana aset yang dapat menunjukkan keuntungan 1000 peratus dalam masa kurang dari satu tahun, dan seterusnya kehilangan keuntungan tersebut, harus dianggap tidak stabil. Walaupun turun naik menjadi perhatian besar syarikat pelaburan tradisional, penting untuk menyebutkan bahawa Bitcoin masih meningkat lebih dari 400 peratus sejak Mei 2017.

Keuntungan ini jauh lebih tinggi daripada yang disediakan oleh akaun simpanan tradisional, bon, atau pasaran saham. Dengan cara ini, Bitcoin boleh menjadi alat pelaburan yang lebih baik bagi mereka yang memahami bagaimana pasaran berfungsi melalui turun naiknya.

Carta Menunjukkan Volatiliti Bitcoin melalui CoinMarketCap

Carta Menunjukkan Volatiliti Bitcoin melalui CoinMarketCap

Turun naik boleh membahayakan strategi pelaburan anda apabila anda membeli Bitcoin pada nilai tertinggi. Contohnya, jika anda membeli satu Bitcoin ($ 19,500) pada bulan Disember 2017, dan memutuskan untuk bertahan sehingga hari ini, anda akan menunjukkan kerugian yang ketara melebihi $ 12,000. Sekiranya anda akan menjual Bitcoin anda setelah pasaran mula turun dan dilaburkan semula di bahagian bawah, anda sekarang akan menggunakan hampir tiga Bitcoin yang lengkap.

Mengubah Volatiliti menjadi Keuntungan

Pelabur yang berpengalaman membuat keuntungan mereka pada masa turun naik yang melampau. Dalam kebanyakan keadaan, pelabur crypto yang cerdas akan mengukuhkan kedudukan mereka pada masa penurunan dengan menjual pegangan mereka pada tahap tertinggi. Kemudian, setelah pembetulan pasaran selesai, mereka membeli semula Bitcoin pada kadar yang lebih rendah. Walaupun strategi ini sangat berkesan, sukar untuk dikuasai oleh pelabur baru.

Dana Pelaburan Tradisional

Banyak firma kewangan tradisional telah memasuki pasaran crypto sejak tahun lalu. Laporan terkini diterbitkan oleh Forbes menyoroti bagaimana niaga hadapan perdagangan elektronik Bitcoin (ETF) dapat membantu Bitcoin melihat kenaikan baru pada tahun akan datang. Laporan itu menerangkan bagaimana peraturan selanjutnya yang diberikan oleh SEC terhadap niaga hadapan Bitcoin dapat membolehkan modal pelaburan tradisional membanjiri pasaran.

Kekurangan: Adakah Terlambat Membeli Bitcoin?

Walaupun tidak ada yang dapat menentukan arah pasaran secara pasti, adalah penting untuk mempertimbangkan kekurangan ketika memutuskan apakah aset akan meningkat nilainya. Hanya akan ada 21 juta Bitcoin yang pernah dihasilkan. Dari 21 juta Bitcoin yang dijadualkan untuk dilancarkan, 17.323.362 sudah beredar. Masih ada kurang dari empat juta Bitcoin yang masih belum diedarkan.

Perincian Bitcoin Melalui CoinCentral

Perincian Bitcoin Melalui CoinCentral

Selain itu, kajian terbaru didedahkan bahawa sebanyak 36 peratus bekalan Bitcoin yang beredar mungkin tidak tersedia. Peratusan ini bersamaan dengan sekitar 6.226 juta Bitcoin yang “hilang, kemungkinan hilang, atau tidak dapat dikendalikan.” Laporan yang sama menunjukkan bahawa sebanyak 22 peratus bekalan Bitcoin saat ini berada di bawah kawalan spekulator. Maklumat ini membuat anda dapat menyimpulkan bahawa Bitcoin sebenarnya adalah aset yang langka, dan apabila permintaan untuk Bitcoin meningkat pada tahun-tahun mendatang, nilainya akan meningkat secara berkorelasi.

Kemajuan Skalabiliti

Blockchain Bitcoin mampu menangani sehingga tujuh transaksi sesaat. Kadar pemprosesan transaksi terhad ini menyumbang kepada masalah kesesakan baru-baru ini yang mungkin anda alami berjumpa. Sebagai perbandingan, Visa menampung sekitar 1.667 transaksi sesaat tetapi mampu pengendalian sehingga 56,000 transaksi sesaat menurut penyelidik.

Untuk satu hari Bitcoin mencapai matlamat asal Satoshi Nakamoto untuk mewujudkan “sistem tunai elektronik Peer-to-Peer”, ia perlu menangani lebih banyak transaksi sesaat. Bitcoinists menyedari perlunya skalabilitas tambahan dalam rangkaian crypto, dan pembangun telah membuat beberapa penyelesaian unik untuk mengatasi masalah ini.

Rangkaian Kilat

Lightning Network adalah penyelesaian luar rantai untuk masalah skalabilitas Bitcoin yang menggunakan saluran pembayaran swasta untuk mengurangkan kesesakan blockchain. Pengguna boleh menghantar dan menerima pembayaran tanpa batas dalam saluran pembayaran ini. Setelah transaksi selesai, data mendaftar ke blockchain.

Lightning Network masih dalam peringkat ujian beta. Walau apa pun, protokol telah mencipta peluang unik untuk pengguna Bitcoin. Sudah, munculnya Lightning Network Bitcoin mesin layan diri menjanjikan pengalaman yang sama sekali baru bagi pengguna crypto. Sekiranya protokol berjaya menyelesaikan masalah skalabiliti Bitcoin, penggunaan crypto yang meluas dapat dilakukan berlaku lebih cepat daripada yang dijangkakan.

Adakah Terlambat Membeli Bitcoin Kerana Peraturan Pemerintah?

Banyak negara, seperti Jepun, memutuskan yang terbaik menghalalkan Bitcoin sebagai kaedah tender sah. Walaupun negara-negara ini berhenti menyebut Bitcoin sebagai mata wang, kerana fakta bahawa ia tidak dikeluarkan oleh pemerintah, mereka mengakui bahawa crypto adalah cara yang layak untuk membayar barang dan perkhidmatan.

Di Amerika Syarikat, SEC terus memikirkan prosedur pengawalseliaan terbaik yang harus diikuti ketika berurusan dengan cryptocurrency dan produk sampingannya. SEC ditolak beberapa lesen ETF Bitcoin sejak tahun lalu, dengan alasan kekurangan peraturan sebagai alasan utama mereka melakukannya.

Walaupun keputusan ini, beberapa anggota badan pengawas, seperti pesuruhjaya SEC Hester Peirce, secara terbuka menolak keputusan tersebut. Dalam Forbes temu ramah, Peirce menyatakan kekecewaan dalam keputusan itu. Peirce mewakili semakin banyak pegawai yang menunjukkan sokongan untuk cryptocurrency seperti Bitcoin.

Ketidakstabilan Pasar Tradisional

Pelabur memandang ke arah alternatif seperti pasaran emas pada masa ketidakstabilan kewangan global. Secara tradisinya, emas telah menjadi pelaburan pilihan, tetapi kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa banyak orang sekarang menganggap pasaran crypto sebagai pilihan lain selama ini ekonomi turun turun. Kepercayaan ini menyebabkan Bitcoin disebut sebagai emas digital oleh banyak pihak. Sekiranya Bitcoin dapat mengekalkan tajuk ini, ia dapat membantu meningkatkan kripto ke tahap baru.

Cara Membeli Bitcoin

Faktor penting lain yang perlu dipertimbangkan ketika berdebat adakah terlambat untuk membeli Bitcoin pada tahun 2018 adalah semakin banyak pertukaran fiat-ke-Bitcoin yang memasuki pasaran. Pertukaran seperti Coinbase membantu merapatkan jurang antara pelabur baru dan pasaran crypto. Anda boleh membeli Bitcoin terus dari peranti mudah alih anda menggunakan platform ini.

Adakah Terlambat Membeli Bitcoin pada tahun 2018: Definitive No

Setelah mendengar sebab mengapa Bitcoin masih merupakan pelaburan pintar pada tahun 2018, tidak hairanlah pasaran kripto terus melihatnya menstabilkan kesan. Bitcoin memberikan dunia satu bentuk mata wang, dan walaupun hakikatnya khusus kelemahan wujud, anda semestinya akan melihat harga Bitcoin meningkat pada tahun-tahun akan datang. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai menjadi pelabur crypto yang lebih baik, periksa panduan kami tentang cara meningkatkan portfolio crypto anda seperti profesional.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me