AdEx: Platform Iklan Terdesentralisasi

AdEx (ADX) bermaksud “pertukaran iklan.” Mereka membina platform yang terdesentralisasi di mana pengiklan dan penerbit dalam talian dapat bertemu untuk merundingkan kontrak iklan. Projek ini juga merangkumi portal pengguna untuk pengguna internet untuk menentukan jenis iklan apa yang ingin mereka lihat dan menguruskan privasi dan data profil mereka.

Industri pertukaran iklan yang muncul adalah bidang yang ramai. AdEx menentang projek blockchain lain yang ingin mencapai tujuan serupa seperti Bitclave, Basic Attention Token, qChain, dan adChain. Sudut unik AdEx adalah ketelusan, akses tanpa had, dan tiada bayaran untuk menggunakan perkhidmatannya.

ciri adex

Namun, AdEx adalah projek yang agak tidak diketahui. Mereka berjaya menyelesaikan penjualan token, tetapi mereka belum melancarkan versi beta dari platform. Oleh itu, mari kita selami industri iklan, kertas putih AdEx, dan peta jalan projek untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai apa yang dimaksudkan AdEx.

Industri Iklan Semasa

Adalah berguna untuk memeriksa pasaran iklan semasa, terutamanya yang berkaitan dengan media dalam talian, untuk memahami kedudukan AdEx.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pengiklanan dalam talian telah melampaui pengiklanan TV dari segi bahagian pendapatan iklan. Ini adalah perubahan besar dalam industri iklan. Dengan penurunan penyiar tradisional dan peningkatan penyedia over-the-top (OTT adalah penyedia kandungan seperti Netflix, Amazon, Hulu), trend ke arah digital nampaknya hanya akan terus berkembang.

carta bahagian pengiklanan

Iklan dalam talian kini menyumbang 40% daripada semua perbelanjaan iklan.

Orang tengah

Industri iklan penuh dengan orang tengah. Dalam bentuknya yang paling sederhana, iklan digital mempunyai orang tengah seperti Google Adwords. Mereka menggunakan tawaran untuk menetapkan harga dan mengambil biaya untuk setiap kesan yang mereka tangani. Dalam skema yang lebih rumit, mungkin terdapat banyak orang tengah – broker penerbit, broker pengiklan, agensi iklan, dll..

Semua orang tengah ini mengenakan bayaran untuk perkhidmatan mudah menghubungkan penerbit dan pengiklan.

Ketelusan

Terdapat sedikit ketelusan dalam industri pengiklanan. Anda tidak dapat melihat bagaimana harga penawaran AdWords dikira. Semoga berjaya membuat agensi pengiklanan mendedahkan rahsia harga mereka.

Ini menyukarkan pengauditan kejayaan kempen iklan. Ini juga bermaksud sukar untuk mengukur kualiti petunjuk masuk dari pelbagai penerbit. Selalunya, klik pada iklan berasal dari bot atau pengguna yang tidak senang demi mendorong pendapatan kepada penerbit yang berniat jahat.

Penyekat Iklan & Tidak berminat

Pengguna begitu dihujani dengan mesej iklan, banyak yang memasang pelanjutan penyekat penyekat iklan. Di samping itu, kebanyakan pengguna kini kebal terhadap banyak bentuk iklan. Tidak ramai lagi yang mengklik iklan sepanduk lagi. Iklan sebelum video diabaikan atau dilangkau.

Ini adalah masalah besar bagi pengiklan kerana ROI menurun untuk setiap tera yang mereka beli. Perbatasan baru dalam pengiklanan yang berkesan adalah yang dipelopori oleh Facebook dan YouTube dan media sosial yang lain. Mereka memungkinkan pengiklan menargetkan iklan berdasarkan kriteria demografi dan minat yang dinyatakan pengguna sehingga iklan tersebut relevan dan dipersonalisasi untuk audiens yang dituju.

Bagaimana AdEx Menangani Masalah Ini

AdEx menerapkan penyelesaian dengan tiga kisah pengguna: penerbit, pengiklan, dan pengguna. Setiap kisah ini menangani cabaran pengiklanan digital dari sudut yang berbeza.

ekosistem adex

Penerbit

Penerbit adalah pencipta, pemilik, atau pengedar kandungan. Mereka memiliki laman web yang dikunjungi pengguna. Merekalah yang dapat menghosting iklan dan dibayar untuk iklan tersebut.

Kuncinya ialah penerbit mahukan kawalan terhadap jenis iklan yang dipaparkan di laman web mereka. AdEx membantu penerbit memaksimumkan penjanaan pendapatan dari iklan sambil meminimumkan kesan negatif iklan terhadap pengalaman pengguna.

Pengewangan Berdasarkan Klik dengan Pengesahan

Ketika menjalankan iklan dengan AdEx, setiap tayangan dan klik pada iklan tersebut disahkan untuk memastikan itu adalah kesan yang sahih. Ini buruk untuk penerbit yang berniat jahat, tetapi baik untuk ekosistem secara keseluruhan. Oleh kerana AdEx mengaudit tayangan masuk, klik yang dihasilkan secara palsu akan dihukum. Itu meningkatkan nilai tayangan sebenar, membantu penerbit yang sah menghasilkan lebih banyak wang.

Kawal Iklan

AdEx juga memberi penerbit kawalan terhadap iklan yang disiarkan di laman web mereka. Antara muka pengguna aplikasi terdesentralisasi mereka (DApp) membolehkan penerbit menghidupkan dan mematikan iklan dari pelbagai pengiklan jika mereka tidak berpuas hati dengan kandungan yang digambarkan di laman web ini.

Hal yang sama juga berlaku untuk pengiklan yang juga mempunyai kawalan terhadap apakah iklan mereka disiarkan di pelbagai laman web. Perlu disebutkan bahawa ini tidak biasa dalam industri periklanan hari ini. Biasanya, pakej iklan digabungkan bersama dengan perjanjian. Sekiranya penerbit atau pengiklan tidak menginginkan iklan di situs tertentu, mereka harus bernegosiasi keluar dari paket iklan dan kemungkinan akan kehilangan laman / pengiklan lain dalam prosesnya.

Hubungan Langsung dengan Pengiklan

Yang ini besar untuk industri iklan. Pada masa ini, orang tengah banyak menangani semua transaksi dan penerbit tidak bercakap secara langsung dengan pengiklan. AdEx menjauhkan diri dari orang tengah, menghubungkan pihak-pihak secara langsung. Hasilnya adalah sistem tanpa bayaran di mana penerbit dapat berunding secara langsung. Semua kos pengiklanan ditanggung terus kepada penerbit.

Pengiklan

Pengiklan menyiarkan iklan mereka di ratusan atau ribuan laman web setiap hari. AdEx memberi mereka kawalan belum pernah terjadi sebelumnya mengenai siapa, di mana, dan kapan iklan mereka disiarkan.

Token ADX

Apabila pengiklan membayar untuk penempatan iklan, mereka membayar dalam token ADX. Namun, untuk memudahkan onboarding, AdEx akan melaksanakan gatat fiat langsung. Apabila pengguna mengeluarkan ADX mereka untuk fiat, token akan kembali ke ADX dalam satu kitaran.

Ini adalah cabaran utama bagi AdEx, baik dari sudut logistik dan peraturan. Gerbang Fiat memerlukan kecairan dan pematuhan. Masih belum jelas bagaimana AdEx akan melaksanakan gerbang ini, sama ada milik atau pihak ketiga. Namun, ini adalah tanda tanya besar yang menjulang projek ini.

Penyasaran Penonton

AdEx berjanji untuk menyediakan tahap penyesuaian dan penargetan khalayak yang tinggi untuk pengiklannya. Sekiranya berjaya, ROI dapat membawa ROI yang lebih tinggi kepada syarikat pengiklanan dan menjadikan AdEx sebagai peneraju utama. Walau bagaimanapun, setakat ini, AdEx telah membatasi data pengguna untuk meletakkan sasarannya. Mengumpulkan dan mengembangkan profil di sekitar data ini adalah satu lagi rintangan utama untuk projek ini.

Tiada Penipuan Iklan

Dengan pengesahan tera dan klik, AdEx merancang untuk mengurangkan atau menghilangkan aktiviti penipuan pihak penerbit yang berniat jahat. Ini adalah kawasan lain di mana, jika berjaya dilaksanakan, AdEx dapat memberikan ROI yang signifikan kepada pengiklan. Menjamin kesan asli adalah tugas utama. Ini juga perlumbaan senjata. Oleh kerana kaedah pengesanan semakin baik, begitu juga kaedah untuk mengelakkan pengesanan.

Pengguna

Kumpulan ketiga yang digunakan oleh AdEx adalah pengguna internet. AdEx akan melaksanakan portal untuk pengguna rata-rata untuk membuat pilihan mengenai iklan yang mereka lihat. Hasilnya boleh menjadi iklan yang lebih menarik dan kandungan tajaan yang sebenarnya ingin dilihat oleh penonton (atau sekurang-kurangnya tidak dapat mengelakkannya secara aktif).

Ethereum & Kontrak Pintar berasaskan NEO

AdEx adalah aplikasi terdesentralisasi dan mata wang ERC-20. Pada mulanya dibina di blockchain Ethereum, AdEx membawa ke NEO.

DApp akan menjadi tuan rumah pertukaran untuk menawar ruang iklan. Ini juga akan merangkumi saluran pemesejan untuk perundingan dan interaksi langsung antara penerbit dan pengiklan.

Sebilangan besar pengurusan dan perundingan kontrak akan dilakukan secara luar rangkaian dalam saluran yang berasingan. Hanya penyelesaian akhir kontrak yang perlu dilakukan secara berantai. Ini menjadikan AdEx lebih terukur kerana semua tindakan kontrak tidak perlu direkodkan secara berantai.

Media & Penyimpanan Metadata

Untuk penyimpanan metadata dan fail media pengiklanan, AdEx akan menggunakan IPFS. IPFS adalah penyelesaian peer-to-peer untuk pengurusan media. Ia akan disatukan dengan lancar dengan saluran penyampaian iklan semasa.

AdEx juga membolehkan interoperabilitas dengan penyelesaian penyimpanan iklan yang ada, jadi kos menukar dari menjadi AdEx tetap rendah.

Sistem Reputasi

AdEx DApp juga akan menerapkan sistem pengurusan reputasi. Oleh itu, pengguna akan dapat menilai antara satu sama lain dan memberi maklum balas mengenai kebolehpercayaan pengguna lain. Sistem reputasi akan berfungsi pada struktur poin dengan penerbit dan pengiklan dapat menyaring pilihan berdasarkan reputasi.

Malangnya, perincian lebih lanjut mengenai sistem reputasi tidak akan tersedia sehingga selepas pelancaran versi beta.

Peta Jalan

peta jalan adex

AdEx masih dalam pembangunan, jadi sukar untuk mengatakan banyak tentangnya pada masa ini. Peta jalan asal menjangkakan pelepasan beta pada Februari 2018. Masih belum dapat dilihat apakah pasukan akan memenuhi tarikh akhir tersebut.

Rancangan masa depan untuk versi kedua AdEx setelah pelancaran memberi tumpuan untuk meningkatkan pengalaman dan skalabilitas pengguna. AdEx juga telah menyatakan minat untuk menerapkan penyelesaian penawaran waktu nyata yang dapat dilakukan di luar rangkaian atau di rangkaian throughput tinggi, seperti IOTA.

Token AdEx (ADX)

Token AdEx kini berada di 150 token teratas di seluruh dunia dengan cap pasaran, menjadikannya projek yang masih belum diketahui.

Oleh itu, AdEx tidak mempunyai masalah untuk menghasilkan minat untuk penjualan tokennya pada bulan Jun 2017. Mereka menaikkan $ 10 juta dalam tiga jam pertama penjualan token.

ADX akan menjadi mata wang yang digunakan pengiklan untuk membeli klik / tera dalam pertukaran AdEx.

Tempat Membeli AdEx (ADX)

Anda boleh membeli AdEx (ADX) di banyak bursa utama:

Tempat menyimpan AdEx (ADX)

Token ADX adalah duit syiling ERC-20, jadi anda boleh menyimpannya di mana sahaja anda menyimpan token Ethereum anda. MyEtherWallet adalah pilihan yang popular, seperti dompet perkakasan Trezor atau Ledger.

Pasukan

Pasukan AdEx adalah gabungan profesional dengan pengalaman dalam AdTech atau blockchain.pasukan adex

Pengasas projek, Ivo Georgiev, juga mengasaskan Stremio pemula video atas permintaan.

Walaupun pasukan ini relatif tidak dikenali di ruang crypto, mereka dinasihatkan oleh pihak Yayasan Wings dan Teknologi Bitmain.

Kesimpulannya

AdEx telah menyelesaikan pekerjaannya, memasuki industri yang penuh sesak dengan tujuan yang bercita-cita tinggi. Sekiranya berjaya, projek ini akan memanfaatkan industri pengiklanan dalam talian yang sangat besar. Walau bagaimanapun, optimisme berhati-hati di sini menjelang pelancaran platform beta.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me