Platform Aeternity (AE) & Cryptocurrency: Pandangan Dalam-Dalam

Aeternity adalah platform baru untuk aplikasi terdesentralisasi (DApps) yang dilancarkan di testnet pada tahun 2017. Ia juga mengadakan tawaran token yang berjaya pada tahun 2017 untuk token Aeon (AE).

Projek ini memfokuskan pada peningkatan skalabiliti kontrak pintar dan DApps. Ia mencapai skala dengan menggerakkan kontrak pintar di luar rangkaian. Daripada berjalan di blockchain, kontrak pintar di Aeternity dijalankan di saluran negeri swasta antara pihak yang terlibat dalam kontrak.

Aeternity merangkumi beberapa ciri lain yang membezakannya daripada kontrak pintar dan platform DApps yang lain. Terutama, ia merangkumi a mesin oracle yang terdesentralisasi yang membawa data dari sumber luar untuk digunakan dalam kontrak pintar. Ia juga menggunakan pasaran ramalan untuk pelbagai tujuan pengundian dan pengesahan dalam platform.

Diasaskan oleh peminat kripto lama dan rakan sekerja awal Vitalik Buterin, Yanislav Malahov, Aeternity dengan cepat naik ke 40 projek teratas di dunia dengan cap pasaran.

Dalam artikel ini, kami akan menyelami Aeternity, kelebihannya, dan kemungkinan kes penggunaan.

Masalahnya: Meningkatkan Kontrak Pintar

Ethereum membolehkan kontrak pintar dikembangkan di bahagian atas blockchain. Ini merupakan kejayaan untuk teknologi blockchain. Ia memerlukan teknologi di luar bidang pemindahan nilai (Bitcoin), dan ke dunia aplikasi yang terdesentralisasi.

Namun, baru-baru ini kita melihat bahawa sukar untuk menilai pelaksanaan kontrak pintar di blockchain. Crypto Kitties adalah contoh yang bagus. Sesuatu yang semudah membuat dan memperdagangkan aset unik di Ethereum mengganggu rangkaian ketika jumlah transaksi melambung tinggi.

Ethereum menyedari perkara ini masalah skalabiliti sebagai “mungkin satu cabaran teknikal utama yang paling penting” yang dihadapi oleh penerapan blockchain. Terdapat tiga cara untuk mengatasi skalabiliti:

1. Meningkatkan throughput dengan mekanisme konsensus yang berbeza

Pendekatan ini melibatkan peningkatan jumlah transaksi yang dapat dikendalikan oleh blockchain sesaat. Inilah cara NEO merancang untuk meningkatkan platform DAppsnya, dengan mekanisme konsensus yang berbeza yang lebih berkesan. Walau bagaimanapun, ini tidak menyelesaikan masalah skalabiliti yang mendasari dan masih ada hadnya.

2. Meningkatkan throughput dengan pecahan

Ethereum meneliti pilihan ini, dan Zilliqa adalah salah satu projek yang melaksanakannya pada masa ini. Ia melibatkan membahagikan transaksi dan permintaan kontrak pintar di rangkaian antara kumpulan nod (pecahan). Sebagai contoh, 1/3 node di rangkaian akan mengesahkan 1/3 transaksi. Ini menjanjikan kerana ia meningkatkan throughput. Namun, ini bermaksud tidak semua node mengesahkan semua transaksi, sehingga sukar untuk menyelesaikan tindakan kontrak pintar yang bergantung pada maklumat dari pecahan lain.

3. Gerakkan pelaksanaan kontrak pintar di luar rangkaian

Ethereum juga meneliti pilihan ini, mungkin melakukan kombinasi penyelesaian kontrak dan penyelesaian kontrak di luar rantai. Di sinilah Aeternity sedang melakukan inovasi. Mereka telah fokus untuk meningkatkan skalabilitas dengan melaksanakan kontrak pintar di luar rangkaian.

Meningkatkan kontrak pintar adalah matlamat utama Aeternity. Mereka siap membuat gelombang dengan solusi saluran negara mereka.

Saluran Negeri

Saluran negara adalah saluran komunikasi antara pihak dalam kontrak pintar. Mereka tidak menyentuh blockchain kecuali mereka perlu membuat penilaian atau pemindahan nilai.

kontrak rantaian

Kerana kontraknya tidak berantai, kontrak saluran negara dapat beroperasi dengan lebih berkesan. Mereka tidak perlu membayar rangkaian untuk setiap kali mereka mengira.

Mereka juga boleh beroperasi dengan privasi yang lebih besar. Hanya kedua-dua pihak yang terlibat dalam kontrak yang perlu melihat maklumat dan operasi kontrak. Ini adalah pertimbangan yang tidak sepele bagi syarikat besar yang mempertimbangkan untuk meletakkan maklumat perniagaan sensitif dalam kontrak pintar. Menyimpan kontrak secara peribadi membantu memastikan kebolehgunaan kontrak pintar untuk semua jenis tujuan yang boleh menyentuh maklumat sensitif.

Tidak setuju & Adjudikasi Kontrak Saluran Negeri

Apabila terdapat perselisihan dalam kontrak saluran negara, kontrak beralih ke blockchain untuk pengadilan. Kontrak itu tetap tertutup melalui penyediaan bukti tanpa pengetahuan yang membolehkan blockchain membuat penilaian tanpa perlu mengetahui isi kandungan kontrak. Dengan cara ini, blockchain bertindak sebagai sistem kehakiman buta untuk kontrak pintar.

Menariknya, kerana tingkah laku blockchain dapat diramalkan, tidak ada manfaat untuk membantah hasil kontrak saluran negara. Blockchain kemungkinan akan mengesahkan hasilnya.

Penyelesaian akhir akaun dalam kontrak kemudian dilakukan di blockchain dan kontrak ditutup. Hasil pengiraan luar rantai adalah peningkatan throughput oleh beberapa pesanan besar untuk rangkaian kerana hanya penyelesaian terakhir yang perlu ditangani secara on-chain.

Membangunkan Kontrak Pintar mengenai Aeternity

Aeternity membolehkan pengembangan kontrak pintar berfungsi. Ia tidak menyokong pengaturcaraan bernegara. Sebaliknya, pihak-pihak dalam kontrak bertanggungjawab untuk menjaga keadaan program. Mereka kemudian akan memberikan dan mengesahkan negara sebagai sebahagian daripada input kontrak.

Ini berbeza dengan desakan Ethereum bahawa pengaturcaraan bernegara penting untuk aplikasi blockchain. Kami tidak dapat membahas perbezaan antara pengaturcaraan berasaskan fungsional dan berasaskan negeri dalam artikel ini. Namun, cukuplah menyatakan bahawa keadaan adalah komponen penting dalam membina aplikasi yang berguna. Ethereum sedang menangani masalah yang sangat sukar pelindung negeri, yang, jika diselesaikan, dapat menjadikan Aeternity kurang menarik sebagai platform.

Namun, hingga kini, memisahkan tuntutan fungsional dan bernegara adalah trend penting dalam skalabiliti kontrak pintar. Program fungsional lebih senang dibuat skala.

Kontrak pintar Aeternity dijalankan dalam bahasa yang disebut Chalang yang disusun untuk bytecode. Pada masa akan datang, Aeternity mahu menjadi mesra pemaju mungkin. Oleh itu, mereka merancang untuk membuat perpustakaan JS dan API JSON untuk pembangunan web.

Mesin Oracle

Aspek penting dalam kontrak pintar dan pengembangan DApp adalah akses ke sumber data luar. Ini bererti memeriksa cuaca di London, skor permainan bola sepak, atau harga emas.

Oracles memberikan akses ke data yang dihoskan di luar blockchain. Dalam banyak projek blockchain, oracle mewakili risiko keselamatan dan titik kegagalan yang berpotensi, kerana cenderung menjadi aliran tunggal, data terpusat.

platform aeternity

Aeternity mencadangkan desentralisasi oracle dengan mesin oracle mereka. Melakukannya akan menjadikan data luar tidak berubah dan tidak dapat diubah setelah mencapai blockchain Aeternity. Sudah tentu, sumber data masih boleh diretas, jadi Aeternity menerapkan pasaran ramalan di mana pengguna dapat bertaruh pada ketepatan dan kejujuran data masuk dari pelbagai oracle.

Bukti Kerja Hibrid & Bukti Kepentingan

Rangkaian Aeternity bergantung pada bukti kerja dan bukti kepentingan.

Bukti kerja mewujudkan kesepakatan pada platform Aeternity. Pelombong mengesahkan blok baru dengan cara yang serupa dengan model Bitcoin dan Ethereum semasa. Walau bagaimanapun, Aeternity menggunakan sedikit variasi untuk mengoptimumkan bukti algoritma kerja untuk skalabiliti. The Kitaran Cuckoo adalah bukti grafik-teori baru algoritma kerja yang menggabungkan keperluan memori berskala dengan pengesahan segera. Cuckoo Cycle memberi insentif kepada peranti dengan RAM dinamik. Reka bentuknya bermaksud anda boleh menggunakan Aeternity dari peranti mudah alih.

Bukti kepentingan mengawal tadbir urus ekosistem Aeternity. Pemilik token AE dapat memilih cadangan pembangunan dan perubahan berdasarkan perkadaran AE yang mereka miliki.

Open Source Aepps pada Pelancaran

Aeternity memanggil aplikasi terdesentralisasi mereka, “aepps.” Mereka akan mengembangkan sumber terbuka sebelum pelancaran mainnet sebagai demonstrasi keupayaan rangkaian Aeternity. Mempunyai aepps berguna dari hari pertama adalah mustahak bagi Aeternity untuk menapak di perlumbaan platform DApps yang penuh sesak.

Aepps on Aeternity akan mengutamakan reka bentuk dan pengalaman pengguna yang pertama. Aeternity berharap dapat menarik pembangun aplikasi mudah alih dan web dengan alat javascript yang mudah digunakan dan keserasian dengan rangka kerja React.

Aeternity juga sedang membina asas inkubator. Yayasan ini akan memberikan sokongan untuk membina projek di Aeternity.

Token Aeon (AE)

Penjualan token Aeon dilancarkan pada tahun 2017. Ia pada mulanya diperdagangkan sebagai token ERC-20 di Ethereum sementara Aeternity masih dalam testnet. Apabila Aeternity melancarkan mainnet, token ERC-20 akan menukar token asli di Aeternity.

https://files.coinmarketcap.com/static/widget/currency.js

Semua yuran sistem dibayar dengan Aeon, dan semua kontrak pintar diselesaikan di Aeon. Sehubungan itu, token berfungsi serupa dengan ETH.

Token AE diperdagangkan di Bittrex dan Hitbtc. Walaupun Aeon adalah token ERC-20, anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet dengan sokongan ERC-20. Walau bagaimanapun, ini mungkin berubah setelah token asli tersedia.

Peta Jalan

Aeternity melancarkan testnetnya pada awal tahun 2017. Penjualan tokennya menyusul tidak lama kemudian.

Pada masa ini, Aeternity sedang menjalani audit keselamatan di testnetnya. Mereka berharap dapat melancarkan mainnet akhir tahun ini.

Pasukan

aeternity team

Yanislav Malahov, pengasas Aeternity, telah lama bekerja di crypto dan merupakan rakan sekerja Vitalik Buterin sejak sebelum Ethereum. Dia mendakwa perbualan yang dia lakukan dengan Vitalik mencetuskan idea untuk Ethereum, dan oleh itu dia dikenal sebagai “Godfather of Ethereum.” Malahov tidak terlibat dalam pengembangan Ethereum, tetapi dia telah mengusahakan banyak projek crypto sebelum dan sejak itu.

Sejak penjualan token, Aeternity telah berkembang dari pasukan kecil menjadi projek besar. Anda dapat melihat banyak ahli pasukan dan membaca bios mereka Laman web Aeternity.

Kesimpulannya

Selain pelanggaran, pelaksanaan kontrak pintar yang bergerak di luar rantai mungkin merupakan barisan terbesar dalam skalabilitas untuk blockchain DApps. Aeternity berada di puncak pergerakan itu. Namun, ini adalah perairan yang belum dipetakan, jadi harapkan cabaran kerana platform kontrak pintar seperti Aeternity berkembang. Jangkakan Ethereum akan memerhatikan kemajuan Aeternity dengan teliti, seperti mana-mana penyelesaian yang dilaksanakan oleh Aeternity, Ethereum juga ingin melaksanakannya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me