Apa itu Bitcoin Atom?

Bitcoin Atom (BCA) adalah garpu Bitcoin yang diaktifkan oleh SegWit yang bekerja pada pertukaran atom rantai dan model konsensus hibrid. Salah satu komponen Bitcoin Atom yang paling menarik adalah misinya untuk mewujudkan pertukaran aset digital yang terdesentralisasi melalui penggunaan kontrak hash time-lock (HTLC), yang memungkinkan pertukaran peer-to-peer yang sebenar dikurangkan dengan perantara terpusat.

Model Konsensus Hibrid:

Walaupun banyak cryptocurrency memilih antara PoW (Proof of Work) dan PoS (Proof of Stake), Bitcoin Atom menggunakan gabungan hibrid keduanya dengan tujuan untuk meningkatkan kestabilan rangkaian dan mengurangkan pengaruh pelombong.

Disebut sebagai serangan 51%, serangan hipotetis ini adalah ketika satu kumpulan pelombong mengendalikan lebih dari 50% hashrate perlombongan rangkaian. Pelombong-pelombong ini dapat mengelakkan transaksi baru mendapat pengesahan, yang pada dasarnya melumpuhkan rangkaian. Selain itu, mereka dapat membalikkan transaksi yang telah selesai atau duit syiling berbelanja dua kali. Seperti yang anda bayangkan, ini akan menyedihkan semua pihak yang terlibat (kecuali penyabot).

Pertukaran Rangkaian Kilat

Titik fokus projek Bitcoin Atom, dan di mana kemungkinan mendapat namanya, adalah pelaksanaan LN yang akan memungkinkan pertukaran atom off-chain segera, juga disebut sebagai “pertukaran atom rantai silang”.

Sekiranya anda tidak mengetahui apa itu “pertukaran atom luar rantai”, anda tidak sendirian. Pertukaran atom hanyalah kontrak pintar yang dikuasai kriptografi yang memberi tumpuan kepada mewujudkan pertukaran tanpa kepercayaan dan langsung.

Pertukaran atom memungkinkan dua pihak menukar token yang berbeza tanpa memerlukan perantara pihak ketiga seperti pertukaran sambil juga menghilangkan risiko ingkar.

Atom Bitcoin

“Atom” mendapat namanya dari pengaturcaraan komputer sebagai rujukan pada sesuatu yang tidak dapat dipisahkan, seperti atom. Dalam kes ini, perdagangan yang tidak dapat dipisahkan. Daripada pertukaran terpusat atau escrow yang menguruskan transaksi, pertukaran atom adalah transaksi langsung dan mudah.

Sebagai contoh, jika Mike dan Ike ingin berdagang melalui pertukaran atom, sama ada perdagangan akan berlaku dan kedua-dua Mike dan Ike akan mendapat token masing-masing, atau perdagangan tidak akan selesai. Tidak ada kemungkinan situasi di mana satu pihak dapat menjamin transaksi tersebut dan meninggalkan dana tersebut di penyucian escrow.

Pertukaran atom rentas rantai, seperti yang anda fikirkan, adalah pertukaran antara dua cryptocurrency berbeza yang berjalan pada rantai yang berbeza yang menggunakan algoritma hash yang sama. Pertukaran ini boleh dilakukan tanpa perantara pihak ketiga atau sebarang pertukaran dan bayaran transaksi.

Atom Bitcoin

Di dunia cryptocurrency di mana yuran pertukaran melayang sekitar 0.1% dan 0.25% dan yuran transaksi berlegar sekitar $ 30 USD untuk Bitcoin, pertukaran atom adalah masalah besar.

Sekiranya dipopularkan, Bitcoin Atom berpotensi menyelesaikan banyak masalah yang menghalang banyak cryptocurrency digunakan untuk transaksi harian.

Pertukaran atom, bagaimanapun, bukan semua cahaya matahari dan pelangi. Mereka bukan perkara yang paling mesra pengguna. Kekurangan perantara pihak ketiga menanggung kos. Untuk melaksanakannya, anda perlu melakukannya melalui baris arahan dan ini memerlukan sedikit pengetahuan pengaturcaraan.

Seperti yang anda bayangkan, ini adalah penghalang besar untuk diterima pakai oleh sebilangan besar orang. Pertukaran atom masih merupakan teknologi yang sangat baru yang diperhalusi dan diuji pada kedua tahap asas, dan untuk penggunaan arus perdana.

Masukkan Bitcoin Atom

Bitcoin Atom telah berjaya menarik perhatian yang agak positif sebagai salah satu garpu Bitcoin berpotensi yang cukup sah dengan tujuan baru dan praktikal. Melihat sebilangan besar garpu Bitcoin baru-baru ini dan akan datang, ini adalah nafas segar.

Sebab banyak pihak melihat Bitcoin Atom dengan optimisme adalah kerana potensinya dapat menyelesaikan masalah besar di dunia cryptocurrency. Pelaksanaan Lightning Network Swap pada dasarnya akan menghilangkan kebutuhan untuk pertukaran terpusat, risiko terjadinya pertukaran, dan juga memungkinkan pengguna untuk benar-benar menggunakan mata wang digital peer-to-peer percuma.

Bitcoin Atom bukan satu-satunya projek yang berfungsi untuk menggunakan beberapa bentuk pertukaran atom. Komodo, misalnya, melakukan pertukaran atom dan bukannya token proksi dalam ekosistemnya.

Bitcoin Atom merancang untuk menggunakan Atomic Swaps melalui Hashed Timelock Contracts (HTLC) on-chain dan ia merancang untuk berpotensi menggunakan Lightning Network (LN) off-chain setelah ia dikembangkan lebih lanjut.

Proses pertukaran cryptocurrency melalui Atomic Swap cukup mudah dan cepat berbanding dengan pertukaran terpusat:

  1. Buat pesanan anda di dalam nod anda.
  2. Terima cryptocurrency pertukaran anda.

Itu sahaja. Proses ini juga melakukan perdagangan yang lebih pantas, menghilangkan kelewatan, menyimpan kunci peribadi anda, menjaga identiti anda sendiri, dan mengurangkan yuran perdagangan minimum.

Pasukan Atom Bitcoin

Tidak ada maklumat umum mengenai pasukan Bitcoin Atom pada masa ini. Sekiranya anda mewakili projek Bitcoin Atom dan mempunyai maklumat yang anda mahu kami sertakan di sini, hantarkan e-mel [e-mel dilindungi].

Berikut adalah beberapa saluran tambahan untuk komuniti Bitcoin Atom:

Di mana saya boleh mendapatkan Bitcoin Atom?

Sebelum garpu, pertaruhan terbaik anda untuk mendapatkan Bitcoin Atom adalah dengan menggunakan Bitcoin anda di bursa atau dompet yang telah bekerjasama dengan BCA. The senarai semasa organisasi rakan kongsi merangkumi: Okex, YObit.net, Exrates (pertukaran) dan Coinomi, Atom Wallet, dan ESR (dompet).

Pemikiran Akhir

Adakah Bitcoin Atom adalah Bitcoin seterusnya? Mungkin tidak. Walau bagaimanapun, ini adalah pelaksanaan yang menarik dari model konsensus PoW / PoS hibrid yang berpotensi menyelesaikan banyak kekurangan Bitcoin yang berpotensi.

Sekiranya Bitcoin Atom bahkan dapat mengatasi salah satu atau beberapa kekurangan Bitcoin, ia masih memerlukan penerapan yang signifikan untuk benar-benar memberikan urus niaga kepada rakan sebaya. Sehingga itu, ini akan menjadi kajian kes cryptocurrency yang menarik mengenai teknologi yang sedang berkembang yang dapat memainkan peranan besar dalam memajukan penggunaan cryptocurrency secara besar-besaran.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me