Apa itu Bluzelle?

Bluzelle ingin menetapkan standard baru untuk penyimpanan dan pengurusan data. Oleh kerana blockchain meletakkan batu bata untuk infrastruktur terdesentralisasi dalam talian yang baru, teknologi terpusat tidak akan cukup untuk menyokong pengalaman zaman baru ini. Sekurang-kurangnya Bluzelle berpendapat demikian, dan pasukannya melakukan tugasnya untuk membantu membangun menuju masa depan ini.

Mereka membayangkan bahawa pangkalan data terdesentralisasi Bluzelle akan menetapkan standard baru untuk internet baru. Dengan Bluzelle, pemaju dan pengguna dapat menyimpan data untuk aplikasinya di rangkaian yang diedarkan, menawarkan model yang lebih fleksibel dan selamat daripada perkhidmatan semasa. Walaupun sasarannya adalah penyimpanan data, sebenarnya tidak bersaing dengan Siacoin atau Filecoin, walaupun mudah untuk memikirkannya pada pandangan pertama. Secara teori, Bluzelle akan bekerjasama dengan program seperti Sia, Substratum, iExec, dan Golem untuk membuat internet generasi akan datang.Bluzelle vs Oracle

Bagaimana Bluzelle Berfungsi?

Pada intinya, ekosistem Bluzelle menghubungkan pengguna yang ingin menyewakan ruang pangkalan data kepada penyedia dengan sumber pengkomputeran tambahan untuk menawarkan penyimpanan ini. Dengan menggunakan penyimpanan data ini, DApp dan pembangun aplikasi juga dapat mengoptimumkan produk mereka dengan mengakses data yang dapat dipercayai apabila perlu dan menyimpan data mereka di platform yang selamat. Penyedia boleh, pada gilirannya, memperoleh BLZ dan BNT (dua token di rangkaian Bluzelle) sebagai pampasan untuk menyediakan storan ini.

data bluzelle vs warisan

Struktur rangkaian, serta fungsinya, sebenarnya agak sederhana. Pada dasarnya, ia terdiri daripada kawanan (node ​​rangkaian), sistem penilaian dan pemerintahan untuk menguruskan kawanan ini, dan sistem pembayaran dwi-token.

Kawanan

Seperti nod blockchain tradisional, kawanan Bluzelle adalah tulang belakang dari seluruh platform. Protokol kawanan adalah rangkaian nod yang bertanggungjawab untuk menyimpan data. The singleton metaswarm adalah pengecam yang digunakan untuk menunjukkan keseluruhan kerangka kawanan, atau sebagai projek kertas putih menjelaskan, ia “adalah kumpulan simbolik dari semua kawanan.”

The metaswarm maya, sebaliknya, adalah tanah jajahan kawanan daun, kumpulan individu yang membentuk badan maya kolektif. Setiap kawanan daun menyimpan sekeping data yang dikongsi dengan metaswarm maya. Setiap kali pengguna memberikan data ke rangkaian, data tersebut dipecah dan disimpan dalam kepingan (pecahan) di antara setiap kawanan daun. Sharding memastikan bahawa data ditiru dan dilindungi sehingga jika satu simpul turun di kawanan secara besar-besaran, data tidak akan hilang. Apabila pengguna ingin mengambil datanya, dia memberikan kunci peribadi yang sesuai dengan nilai hash data tersebut dan rangkaian mengembalikan data. Oleh kerana semua maklumat mengenai Bluzelle dienkripsi, tidak ada seorang pun – bahkan kawanan – dapat mengakses data tanpa kunci peribadinya.

kawanan bluzelle

Satu nota penting terakhir. Tidak seperti blockchain tradisional, tidak setiap kumpulan menyimpan salinan setiap data di rangkaian. Sebaliknya, mereka mencapai kata sepakat pada tahap lokal di mana setiap kawanan maya bertanggungjawab atas konsensus dan datanya sendiri. Sebagai contoh, jika Molly dan Steve sama-sama memberikan data ke jaringan, Molly mungkin disimpan di kawanan 1,2, dan 3 di kawanan A virtual, sementara Steve mungkin disimpan di kawanan 4, 5, dan 6 di kawanan maya B. Oleh itu. , hanya kumpulan kawanan A kawanan A yang bertanggungjawab untuk mencapai kata sepakat untuk data Molly, dan hal yang sama berlaku untuk kawanan di kawanan B maya untuk Steve. Ini memastikan bahawa rangkaian dapat skala dengan betul untuk memastikan bahawa data dapat diproses dan disampaikan dengan lebih efisien.

Karma dan Pemerintahan

Untuk memastikan pelaku yang tidak bertanggungjawab, Bluzelle menampilkan Indeks Karma untuk semua pengendali nodnya. Sekiranya pengendali berkelakuan buruk atas sebab apa pun, Indeks Karma akan menurunkan dan mencerminkan tingkah laku ini. Mereka yang mempunyai Karma yang lebih rendah akan menerima hukuman, sekatan, atau tanggungjawab yang lebih sedikit, dan kerana individu dibenarkan menjalankan lebih dari satu simpul, Karma mereka berlaku untuk setiap nod yang mereka jalankan.

Pengendali simpul dengan Karma tinggi (di 5% teratas kawanan maya mereka) berpeluang menjadi pemimpin kumpulan mereka. Pemimpin berfungsi sebagai ketua perwakilan untuk seluruh badan, dan mereka dipilih melalui proses demokratik yang melibatkan pengendali setiap kawanan daun di kawanan maya pada umumnya.

Token

Bluzelle mempunyai dua token, token ERC20 BLZ dan token rangkaian BNT. Nampaknya berlebihan jika mempunyai dua, tetapi alasannya cukup baik. Token BLZ menghubungkan Bluzelle ke rangkaian Ethereum, menghubungkan dua protokol. Sebabnya, pasukan Bluzelle tidak mahu menggunakan token ERC20 untuk pembayaran di rangkaian mereka kerana masalah kesesakan Ethereum (melihat anda, CryptoKitties). Oleh itu, BNT akan digunakan untuk pembayaran di rangkaian Bluzelle, dan anda boleh menukarnya dengan BLZ menggunakan Bluzelle Token Gateway.

pintu masuk token bluzelle

Sebagai tambahan kepada Indeks Karma, penyedia / pengendali nod diminta untuk mempertaruhkan BLZ sebanding dengan berapa banyak nod yang mereka jalankan di rangkaian. Mereka yang mempunyai reputasi lebih tinggi dapat mengenakan lebih banyak bayaran untuk perkhidmatan mereka, tetapi mereka juga diharuskan untuk mempertaruhkan lebih banyak BLZ sebagai hasilnya. Perjanjian BLZ pada dasarnya berfungsi sebagai jaminan untuk perkhidmatan tersebut, di mana jika pengendali benar-benar bertindak, mereka mungkin kehilangan kepentingannya.

Pasukan Bluzelle dan Apa Yang Akan Datang

Pasukan teras Bluzelle lengkap dengan lebih daripada 30 tahun pengalaman teknologi dan pengurusan gabungan. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Pavel Bains, telah bekerja sebagai CFO dan GM untuk syarikat seperti Disney, dan CTO Neeja Murarka telah melakukan kerja sistem kejuruteraan dan komputer untuk IBM, Google, Hewlett Packard, Lufthansa, dan Thales Avionics.peta jalan bluzelle

Terlebih lagi, pasukan telah membantu membina penyelesaian blockchain untuk entiti seperti Microsoft, Zag Bank, HSBC, dan KPMG.

Untuk tahun 2018, sebahagian besar peta jalan Bluzelle termasuk menyiapkan dan menjalankan fitur teras, termasuk memperluas infrastruktur dan mekanisme konsensus dan mewujudkan gateway token Bluzelle. Pada bulan Ogos tahun ini, pasukan berharap dapat memiliki plugin / integrasi IDE, kontrak pintar, dan aplikasi mudah alih dan web yang dikembangkan untuk membuka perkhidmatan kepada pengguna.

Pertandingan

Seperti yang disebutkan sebelumnya, pada pandangan pertama, protokol penyimpanan fail seperti Siacoin dan Filecoin kelihatan seperti pesaing yang jelas di sini tetapi sebenarnya konsepnya tidak serupa, sasaran yang berbeza. Oleh kerana mereka berdua menargetkan pengguna DApp, iExec mungkin juga terlintas di fikiran, tetapi iExec akan menawarkan penyelesaian pengkomputeran awan untuk DApps, tidak semestinya penyimpanan data.

Tidak ada pesaing blockchain semasa. Satu-satunya program yang ingin mencapai prestasi yang sama seperti Bluzelle Fasih, tetapi penjualan tokennya tidak sampai Mac. Setakat ini, protokol penyimpanan data lama, seperti Oracle standard industri, adalah satu-satunya persaingan.

Sejarah Perdagangan Bluzelle

Penjualan token Bluzelle berakhir pada bulan Januari, dan masih cukup segar di pasaran. Baru seperti ini, ia meningkat dengan cepat, kini berada di kedudukan 136 di Coin Market Cap.

baseUrl = “https://widgets.cryptocompare.com/”;

var scripts = document.getElementsByTagName (“skrip”);

var embedder = scripts [scripts.length – 1];

(fungsi () {

var appName = encodeURIComponent (window.location.hostname);

jika (appName == “”) {appName = “tempatan”;}

var s = document.createElement (“skrip”);

s.type = “text / javascript”;

s.async = benar;

var theUrl = baseUrl + ’serv / v3 / coin / chart? fsym = BLZ&tsyms = USD, EUR, CNY, GBP ’;

s.src = theUrl + (theUrl.indexOf (“?”) >= 0? “&”:”? “) +” App = “+ appName;

embedder.parentNode.appendChild (s);

}) ();

Di mana untuk membeli Bluzelle

Binance adalah pertukaran pertama yang menyenaraikan Bluzelle, dan memandangkan ia adalah salah satu pertukaran paling popular di dunia, ia mengandungi sebahagian besar jumlah dagangannya. Anda boleh membelinya untuk ETH, BTC, atau BNB di sana, atau anda boleh membelinya untuk ETH di Gate.io dan IDEX.

Tempat menyimpan Bluzelle

BLZ adalah token ERC20, jadi mana-mana dompet yang serasi dengan Ethereum akan berjaya. Anda boleh menggunakan MyEtherWallet atau MyCrypto untuk menyimpan BLZ, atau anda boleh menguruskannya dengan Ledger Nano S atau Trezor anda. Anda juga boleh melihat Meta Mask atau Parity.

Pemikiran Akhir

Menawarkan dirinya sebagai pangkalan data terdesentralisasi untuk menggantikan penyimpanan data lama untuk gerakan desentralisasi, Bluzelle memainkan lagu lama pada instrumen baru. Seperti platform pengkomputeran dan penyimpanan lain di dunia blockchain, pihaknya ingin menyediakan rangka kerja terdesentralisasi yang tepat untuk kemunculan program dan aplikasi yang terdesentralisasi.

Seperti iExec, khalayak yang disasarkan adalah DApps dan pembangunnya. Oleh itu, ia tidak semestinya mengalahkan pangkalan data lama – hanya perlu menetapkan standard untuk industri blockchain. Dan inilah harapan yang terbaik untuk Bluzelle ke hadapan, kerana internet yang terdesentralisasi yang dibina bersama projek lain adalah sesuatu yang kita semua dapat ketinggalan.

Sumber tambahan

Laman web

Kertas putih (teknikal)

Sedang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me