Apa itu Cryptocurrency Airdrop? Panduan Pemula

Apa itu Airdrop?

Pernahkah anda melihat kenaikan dompet cryptocurrency anda yang tidak dijangka dan tidak tahu dari mana duit syiling percuma itu berasal? Itu, kawan saya, kemungkinan besar adalah hasil dari titisan udara. Hoorah dengan wang percuma!

Airdrops dapat dihantar dengan pelbagai cara, termasuk garpu (mis. Bitcoin Cash, Bitcoin Diamond), pembelian ICO (mis. Raiden Network), dan percuma (mis. Binance memberikan pelanggan dengan 500 TRX percuma). Kadang kala airdrop akan berlaku sekiranya pasukan di sebalik projek blockchain memutuskan untuk memberikan token “percuma” kepada komuniti cryptocurrency.

Salah satu contoh airdrop yang paling terkenal adalah apabila sekumpulan Bitcoin, Bitcoin Cash, memberikan pemegang Bitcoin semasa sejumlah Bitcoin Cash. Pada saat tayangan udara, jika anda memegang 0.4 Bitcoin, anda adalah salah satu daripada banyak penerima bertuah sebanyak 0.4 Bitcoin Cash. Dengan Bitcoin Cash pada masa ini bernilai $ 2,469.36 USD, itu kelihatan seperti perjanjian yang cukup manis!

Mengapa Airdrops Berlaku?

Namun, persoalan besar masih ada. Mengapa ini berlaku, dan mengapa pasukan memutuskan untuk memberikan token berharga? Fikirkanlah dengan cara ini. Semasa anda berjalan menyusuri lorong kedai runcit kegemaran anda dan pekerja menawarkan anda sampel makanan untuk dicuba, anda mungkin mengintip cepat untuk menganalisis apakah makanan itu untuk memutuskan jika anda ingin mencubanya. Anda makan sedikit, dan pasti sedap. Pekerja yang menawarkan sampel percuma kepada anda kemudian berkata “jika anda suka, anda boleh mendapatkannya di lorong 5 di sebelah kiri”. Dari itu, anda boleh pergi dan membeli produk tersebut.

Dalam pemasaran, kesedaran sering menjadi salah satu langkah awal dalam perjalanan pembeli. Seperti contoh kedai runcit, psikologi memainkan peranan penting dalam aspek airdrop, kerana pembeli lebih cenderung membeli produk yang mereka kenal daripada produk yang mereka tidak tahu. Oleh itu, mereka yang bertugas menyebarkan token melihat saluran udara sebagai peluang utama untuk memberi anda rasa token mereka. Berbanding dengan bentuk iklan mahal yang lain (seperti Iklan Facebook), airdrops sering merupakan pendekatan yang lebih berkesan untuk mempamerkan duit syiling.

Bagaimana Saya Boleh Memberitahu Saya Tentang Airdrop Akan Datang?

Banyak laman web dan kumpulan dalam talian didedikasikan untuk memberitahu pengguna mengenai airdrops yang akan datang, yang lalu, dan aktif. Icodrops dan Airdropalert, sebagai contoh, tunjukkan senarai airdrops yang akan datang. Mereka juga menasihati anda berapa hari lagi sebelum mata wang itu dilaksanakan dan mata wang apa yang perlu anda pegang pada setiap hari untuk menerima duit syiling.

Kaedah lain untuk memberi tahu diri anda mengenai cara membuat iklan adalah dengan terus mengikuti pelbagai akaun media sosial setiap projek.

Bitcoin Pintar Airdrop

Yang dikatakan, sering kali, airdrops adalah kejutan (kecuali jika anda bekerja dengan pasukan projek). Dalam keadaan lain, udara akan diumumkan lebih awal dan akan mempunyai peraturan yang berbeza untuk menerima token. Peraturan yang ditetapkan untuk udara ditentukan oleh pasukan projek. Ini menjelaskan perbezaan strategi udara. Setakat ini, tidak ada peraturan pelaksanaan standar tentang bagaimana airdrops perlu dirancang. Kita mungkin melihat peraturan rasmi tentang bagaimana hal itu dapat terjadi jika pemerintah melangkah masuk.

Tanda udara token yang sedang dijalankan adalah salah satu projek ShipChain. Strategi mereka sedikit lebih rumit daripada hanya menyimpan mata wang tertentu di dompet anda dan menerima token percuma. Menurut laman web mereka, penerima airdrop yang “layak” akan mendapat token di dompet masing-masing sekitar bulan Mac, selagi mereka mengikuti garis panduan ini:

  1. Jadilah “ahli aktif kumpulan Telegram kami. ‘Anggota aktif’ bermaksud sesiapa sahaja yang menjadi anggota komuniti Telegram kami sebelum proses pendaftaran airdrop selesai, iaitu dua minggu dari tarikh mula 15 Januari. ”
  2. “Lulus KYC / AML (Ketahui Pelanggan Anda / Anti Pengubahan Wang Haram). Ini adalah borang ringkas yang akan kami lengkapkan, ia akan dihantar melalui e-mel kepada anda dalam masa 1-3 minggu setelah menyelesaikan pendaftaran ini. “
  3. “Mempunyai dompet bukan pertukaran ERC20 yang sah.”

Apa Dompet Yang Saya Perlu?

Biasanya, titisan udara berlaku di blockchain Ethereum atau Bitcoin dan semua yang anda perlukan adalah akaun di bursa. Walau bagaimanapun, mereka yang bertanggung jawab terhadap airdrop kadang-kadang akan menyatakan dompet tertentu yang diperlukan seperti “dompet bukan pertukaran ERC20”. Sekiranya anda baru menggunakan cryptocurrency, anda mungkin tidak tahu apa sebenarnya maksudnya dan tidak apa-apa, kami sedia membantu.

Apa yang dimaksudkan oleh ShipChain dengan dompet bukan pertukaran hanyalah dompet yang tidak terdapat di laman pertukaran seperti Binance atau Coinbase. Dompet bukan pertukaran yang terkenal termasuk Exodus dan Jaxx. Untuk senarai dompet terperinci, sila kunjungi panduan Dompet Bitcoin kami. Artikel ini juga merangkumi cara menyimpan token anda dengan selamat dan kelebihan / kekurangan menggunakan pelbagai jenis dompet.

Dompet ERC-20 bermaksud sebarang dompet yang menyokong sistem blockchain Ethereum. Beberapa token mengikuti protokol Bitcoin, ada yang mengikuti Ethereum, dan lain-lain. Oleh itu, penting untuk memiliki dompet yang membolehkan anda menyimpan token ERC-20 jika itulah yang diperlukan oleh garis panduan udara. MyEtherWallet (MEW) adalah dompet ERC-20 yang popular.

dompet bitcoin

Cadangan Akhir

Yang paling penting, pastikan anda mengunjungi laman web rasmi projek semasa meneliti airdrops. Kaedah yang baik untuk menapis laman web penipuan adalah dengan mengunjungi laman media sosial rasmi dan mencari catatan yang menghubungkan anda kembali ke laman web mereka. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, pasaran cryptocurrency pada masa ini tidak terkawal dan potensi kecurangan dan pencurian duit syiling adalah tinggi. Projek blockchain yang terkenal tidak akan meminta anda maklumat dompet peribadi di luar alamat awam dompet anda. Jangan sekali-kali memberikan kunci peribadi anda kepada ICO yang mengaku “memerlukannya” agar udara anda dapat dihantar. Percubaan pencurian dan penggodaman identiti berlaku dalam komuniti cryptocurrency, dan anda tidak mahu menjadi mangsa apabila langkah-langkah yang tepat dapat diambil.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map