NEO adalah platform ekonomi pintar generasi seterusnya (dahulunya Antshares) dan bermaksud baru dan muda dalam bahasa Yunani. NEO telah terkenal sebagai terkenal dan kebanyakan mengetahui NEO untuk pertumbuhannya yang meledak. Namun, apabila anda melihat ke bawah, banyak perkara yang perlu dibincangkan.

Dipanggil “Ethereum Cina” NEO mempunyai banyak gembar-gembur tetapi, adakah ia sesuai dengannya?

Undang-undang sebagai kod

Pertama, mari kita bincangkan kontrak pintar. Menurut kamus undang-undang Black, kontrak adalah: “Perjanjian, dengan pertimbangan yang mencukupi, untuk melakukan atau tidak melakukan perkara tertentu.” Bunyi mudah bukan? Undang-undang kontrak adalah lubang arnab yang mendalam yang merangkumi banyak cabang yang banyak mengabdikan hidup mereka tetapi ada satu perubahan utama dalam era digital ini, undang-undang kini diprogramkan kod.

Di AS, akta ESIGN diluluskan secara persekutuan pada tahun 2000 yang menghalalkan penggunaan tandatangan digital sebagai konstruk yang mengikat secara sah. Di China, undang-undang kontrak serupa dan penggunaan tandatangan digital secara sah buku tersebut diletakkan pada tahun 2007. Ini bermaksud sistem perundangan kini mempunyai jambatan dengan dunia digital dan membuka banyak peluang baru untuk kontrak digital.

Temui Kontrak Pintar – cara digital, tanpa sempadan dan tanpa kepercayaan untuk dua atau lebih pihak berinteraksi.

Kontrak mengatur perjanjian antara dua (atau lebih) individu dan / atau pihak. Sekiranya X berlaku maka Y disediakan. Sekiranya X tidak berlaku, berikut adalah jalan keluar Z. Ini sangat baik dengan struktur pengaturcaraan bersyarat dalam sains komputer di mana ungkapan “if-then-else” dapat dibina dengan mudah di sekitar undang-undang kontrak tradisional sehingga menjadikan undang-undang menjadi kod.

Rajah If-Then-Else

Kunci dan tandatangan digital adalah pena baru yang menandakan kehadirannya dalam kontrak digital (dulu kertas). Kontrak yang kini telah dikodkan dan dibayangkan semula dengan cara baru untuk era digital melalui platform seperti NEO.

Sistem NEO merangkumi:

  • Toleransi Kesalahan Byzantine yang Delegasikan (DBFT) algoritma – Ini adalah mekanisme konsensus (bukan bukti kerja / kepentingan tradisional) yang membolehkan sistem menentang Masalah Jeneral Byzantine dan mengekalkan kata sepakat walaupun beberapa nod mempunyai niat jahat
  • NeoX – Sistem ini akan mewujudkan kemampuan untuk melaksanakan dan beroperasi di pelbagai Blockchains
  • Kontrak NEO – Adakah mekanisme untuk membuat kontrak pintar dengan lancar dalam persekitaran berprestasi tinggi yang menggabungkan pangkalan data yang sudah ada (mis. C #, VB.Net, F #, Java, Kotlin)
  • NeoFS – Ini adalah perkhidmatan yang membolehkan penyimpanan terdesentralisasi (seperti Dropbox peer to peer)
  • NeoQ – Mekanisme kriptografi berasaskan kisi yang menimbulkan masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh komputer kuantum dan memastikan kalis kuantum

NEO sering dipanggil Ethereum of China, tetapi mengapa?

NEO diposisikan sebagai “awan publik” dan merupakan bagian dari strategi yang jauh lebih besar oleh pemerintah China dalam menetapkan keunggulan sebagai pemimpin industri platform Blockchain. Mereka ingin pembangun, secara umum, menggunakan alat dan platform mereka dan mengembangkan ekosistem. Kami sudah melihat ini dengan Bandar Sion pasukan.

OnChain yang dibiayai secara peribadi berusaha untuk menerajui kumpulan itu

Diundi sebagai 50 syarikat Cina Fintech teratas oleh KPMG, OnChain adalah gergasi tidur. Sekiranya NEO adalah awan awam, OnChain adalah awan peribadi yang digunakan oleh syarikat dan syarikat besar lain. Tujuannya adalah agar OnChain menjadi Microsoft atau Apple dari Blockchain. Mereka adalah pasukan Cina pertama yang mencipta DNA (Distitecture Networks Architecture). DNA menyokong aplikasi, interoperabiliti rentas rantai, dan dapat disatukan dengan sistem dan rangkaian perniagaan tradisional.

“Visi kami adalah untuk menjadikan Onchain kerangka Blockchain yang benar-benar universal. Dengan menggunakan modul pemalam yang berbeza, kerangka kerja kami dapat digunakan untuk rangkaian awam, rantai konsortium atau bahkan rantai swasta. Modul penyesuai rentas rantai kami, yang kini dalam pembangunan, mewujudkan interoperabiliti di antara rantai yang berbeza ini. “ ~ Da HongFei, pengasas bersama NEO dan OnChain

Perkongsian penting lain termasuk perbincangan dengan Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun juga menyediakan e-mel bertenaga blockchain bertaraf perusahaan untuk Ali Cloud Alibaba.

Mengapa perkara ini penting untuk NEO?

Akhirnya, akan ada interoperabilitas antara kedua NEO dan rangkaian OnChain yang akan memungkinkan jangkauan dan penggunaan belum pernah terjadi sebelumnya untuk kedua-dua rangkaian ini.

Bagaimana NEO berbeza daripada Ethereum?

NEO menyokong banyak asas kod tambahan (mis. C #, VB.Net, F #, Java, Kotlin) sementara Ethereum mempunyai bahasa kepunyaan tersendiri yang disebut Ketahanan, yang memerlukan pemaju untuk mengetahui bahawa sebelum sesuatu pembangunan dapat dilakukan. Ini bermaksud keluk pembelajaran yang lebih lama dan halangan untuk masuk yang boleh menghalang jumlah pemaju yang dapat memasuki ekosistem.

Keprihatinan dan kelemahan kritikan

NEO pada dasarnya mempunyai 100% pra-tambang serta bukti model saham yang membolehkan pengguna memperoleh syiling tambahan (dalam bentuk GAS) dengan menyimpannya di dompet. NEO “mengedarkan” duit syiling melalui acara crowdfunding yang membolehkan orang melabur tetapi, NEO masih menjana wang dari penjualan tersebut. Oleh kerana tidak ada perlombongan dan hanya mengeluarkan token, ini sangat memusatkan pengedaran.

Seperti disebutkan dalam artikel kami sebelumnya, NEO dibahagikan kepada dua kumpulan: 50 juta yang dijual melalui crowdfunding (dan diberikan kepada penyumbang awal) sementara 50 dicadangkan untuk “dikelola” oleh Majlis NEO.

Tempoh “lock out” berakhir pada 16 Oktober 2017 melepaskan dana untuk digunakan untuk pembangunan dan tujuan lain:

  • 10 juta NEO ditujukan kepada pemaju NEO dan ahli Majlis NEO
  • 10 juta NEO sebagai insentif untuk pemaju dalam ekosistem NEO
  • 15 juta NEO melabur dalam projek Blockchain tambahan lain yang digunakan oleh NEO
  • 15 juta NEO diperuntukkan untuk “kontinjensi”

Sebilangan mungkin merasakan bahawa berjuta-juta NEO ini berada di tangan pemaju boleh menyebabkan lambakan di pasaran dan tindakan lain yang mungkin mempengaruhi harga atau semangat ekonomi.

Juga, beberapa bidang yang disebutkan di atas agak kabur dan sukar dibezakan jika dana digunakan untuk parameter yang tepat. (Yang mungkin akhirnya berubah ketika projek ini berkembang.)

Di samping itu, seperti semua inisiatif cryptocurrency, mesti ada kesan rangkaian penggunaan untuk apa-apa yang penting untuk berlaku jangka panjang. Ini belum berlaku sepenuhnya pada tahap penggunaan pemaju dengan NEO walaupun terdapat banyak keraguan dan potensi yang ditawarkan oleh inisiatif ini.

Kekuatan dan Peluang untuk NEO

NEO mempunyai syarikat saudari OnChain yang sudah menjadi “buatan manusia” dari segi industri perkhidmatan kewangan. Ia juga kini bekerjasama dengan pemerintah China dan Jepun bersama syarikat besar termasuk Alibaba.

NEO dianggap lebih sebagai model awan awam sumber terbuka yang akan terpisah dari OnChain tetapi juga boleh saling berkaitan dari segi fungsi rantai silang kerana kita akan melihat lebih banyak lagi dengan NeoX.

GAS memberi ganjaran kepada anda kerana memegang NEO

Mirip dengan “eter” dengan Ethereum beroperasi sebagai bahan bakar untuk menggunakan ekosistem, GAS berfungsi dengan fungsi yang serupa. Perbezaan dengan NEO adalah bahawa GAS diberi status istimewa sebagai token. (Sama dengan token Steemit, STEEM dan Dolar Steem, SBD).

GAS adalah Bukti Kepentingan seperti insentif yang dihasilkan dengan setiap blok NEO baru. Pelepasan ini memerlukan 8 GAS setiap blok yang dikurangkan sebanyak 1 setiap tahun (Jadi tahun 2 akan menjadi 7 GAS, tahun 3, 6 dan seterusnya). Ini akan berlangsung sehingga 100 juta GAS dihasilkan dan selepas itu tidak akan ada lagi GAS yang dihasilkan.

NEO menghasilkan GAS untuk pemegang yang diperlukan untuk menggunakan rangkaian dan rangkaian perkhidmatan NEO. Ini mungkin akan menimbulkan tekanan beli (permintaan) seperti yang digunakan untuk ekosistem yang baik untuk pemegang. Semakin banyak projek menggunakan rangkaian NEO semakin banyak permintaan token GAS.

Oleh itu, adakah NEO adalah “ekonomi pintar generasi seterusnya”?

Itu belum dapat ditentukan. Kami tahu bahawa tandatangan digital dan sebagai hasilnya, kontrak adalah sah, sah dan tidak adil. Membangun berdasarkan asas undang-undang ini adalah permulaan yang baik. Kuncinya adalah, adakah orang benar-benar menggunakan sistem dan adakah permintaan?

Walaupun begitu, NEO dan pasukannya membuat gerakan besar untuk menumbuhkan akar umbi di benua Asia dan seterusnya (seperti yang dilihat di wilayah Barat). Senibina yang memfokuskan pemaju pasti akan membuahkan hasil kerana mereka menggunakan pemaju baru lebih cepat daripada projek lain yang mempunyai keluk pembelajaran yang lebih curam.

Penerapan teknologi yang pesat semasa di Asia secara keseluruhan ditambah dengan peranan penting mereka sebagai pengeluar (termasuk ASIC untuk perlombongan) menjadikan wilayah tersebut (di mana NEO berpusat) sebagai pusat pembangunan. Pasaran Asia seperti China, Jepun, dan banyak negara lain secara senyap-senyap menjadi kuasa besar dalam industri Blockchain dan FinTech.

Agar NEO sejajar dengan itu untuk pertumbuhan dan lintasan masa depan mereka.

Adakah NEO … yang satu? Kita akan melihat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me