Seni Mengkategorikan Cryptocurrency

Perkataan “cryptocurrency”, sementara pada awalnya tepat untuk Bitcoin, kini menghampiri status penyalahgunaan yang membingungkan.

Istilah sekarang-selimut menyebabkan kerosakan industri dengan memberikan penghalang buatan untuk masuk dengan pengetahuan yang tidak tepat. Setelah mendengar istilah itu, kebanyakan orang, “cryptomata wang”Segera mula bersekutu & menentukan projek berasaskan blockchain dengan kualiti mata wang fiat. Sangat penting bagi kita (sebagai komuniti) untuk menjelaskan kepada pendatang baru apa sebenarnya yang dimaksud dengan “cryptocurrency” – atau sekurang-kurangnya menunjukkan mereka ke arah beberapa kerangka kerja.

Pasar beruang awal 2018 menjadikan masa yang tepat untuk menghentikan kegilaan, mengambil beberapa langkah ke belakang, & kunjungi semula istilah yang sebagai industri yang kita buat yang akhirnya membingungkan & menyesatkan orang baru.

Spekulasi harga yang berleluasa dan tidak dipedulikan mengurangkan nilai yang dirasakan melambatkan, membaca kertas putih, & secara teknikal mencerna industri yang sedang berkembang.

Mari kita dewasa sebagai industri. Untuk membuat langkah nyata ke arah ini, mari kita perbaiki apa yang jelas merupakan tanda tidak teratur & penghalang masuk yang sangat membingungkan untuk pendatang baru: definisi & klasifikasi aset digital token yang dikenali secara kolektif sebagai cryptocurrency.

Matlamat inisiatif di sebalik pengkategorian ini adalah untuk memberi inspirasi kepada mereka yang mempunyai lebih banyak kepakaran untuk ikut serta membangun kerangka pengetahuan yang sedang kami kembangkan hari ini.

Rangka Kerja Sedia Ada

Kami bukan yang pertama menunjukkan keperluan untuk rangka klasifikasi.

Kami lebih-lebih lagi menyusun ringkasan percubaan sebelumnya dengan tujuan akhir untuk memulakan dialog. Sebagai industri, sangat penting untuk kita mencapai kata sepakat mengenai kerangka kerja. Syukurlah, kami tidak akan bermula dari titik sifar kerana beberapa inovator telah mengemukakan kerangka kerja yang akan kami ringkaskan dengan cepat.

Kerangka Enam Tingkat Angus Cepka

Pertama, terima kasih banyak kepada Angus Cepka, rakan sekutu di Goldman Sachs, untuk rangka enam peringkatnya. Dia dengan tekun merangkum dua kerangka kerja sebelumnya yang lain untuk mendapatkannya sendiri. Dia menentukan setiap kategori secara ringkas, jadi kami akan menyenaraikan kerangka kerjanya bersama dengan kalimat yang menentukan:

1. Cryptocurrency: Jenis mata wang digital ini dirancang untuk menjadi pengganti wang dan kemungkinan besar akan digunakan berdasarkan urus niaga.

2. Platform: Utiliti utama aset digital jenis ini akan digunakan sebagai ‘gas / bahan bakar’ untuk platform blockchain yang mempunyai aplikasi terdesentralisasi yang dibangun di atas.

3. Token Utiliti: Duit syiling ini diperlukan untuk melakukan tindakan tertentu dalam ekosistem yang dikendalikan oleh penerbit syiling. Mereka umumnya dibina di atas blockchain yang ada seperti Ethereum.

4. Aset Sebenar Tokenized: Cryptosecurity akan mewakili ekuiti, tetapi dibina berdasarkan blockchain dan tokenized.

5. Keamanan Cryptos: Jenis aset ini sama seperti keselamatan tradisional; token jenis ini sering disertakan dengan pembayaran dividen dan hak mengundi.

6. Hibrida: Terdapat banyak aset digital yang mempunyai ciri yang tidak menempatkannya dengan kemas dalam satu kategori.

Kerangka Tiga Tingkat Phil Glazer

Seterusnya, kami mempunyai Phil Glazer, dari Maschmeyer Venture Group, yang mengemukakan kerangka tiga peringkat yang agak sederhana. Saya akan menyimpan alasan saya untuk perenggan yang akan datang, tetapi saya dengan cepat menggunakan kerangka kerja tiga peringkat untuk membandingkan, membezakan & bincangkannya dengan panjang lebar, jadi jangan risau, kami akan segera memperluas senarai berikut:

  1. Mata Wang
  2. Utiliti
  3. Pelantar

Kerangka Tiga Tahap Lou Kerner

Lou Kerner, rakan kongsi di CryptoOracle VC, bersama dengan Geektime mengadakan panggilan persidangan pemimpin 400 pemikiran di mana mereka membincangkan, antara lain, rangka klasifikasi. Mereka juga mencadangkan sistem klasifikasi tiga peringkat:

  1. Mata wang kripto
  2. Token Utiliti
  3. Crypto-sekuriti

Kerangka Tiga Tahap David Goodboy

Dari op-ed di NasDaq oleh David Goodboy, kami mempunyai yang lain kerangka tiga peringkat yang agak mudah:

  1. Transaksional
  2. Utiliti
  3. Pelantar

Rangka Kerja Tujuh Tahap Okex

Okex, pertukaran cryptocurrency, juga digabungkan kerangka klasifikasi yang terdiri daripada tujuh kategori yang berbeza:

1. Mata Wang: Tujuannya adalah untuk mengembangkan mata wang yang lebih baik untuk pelbagai senario kes penggunaan termasuk sebagai alat untuk menyimpan nilai, media pertukaran nilai dan sebagai unit perakaunan.

2. Alat Pembangun: Projek yang tergolong dalam kategori ini digunakan terutamanya oleh pemaju sebagai modul untuk membina aplikasi yang terdesentralisasi.

3. FinTech: [Projek-projek ini] mempunyai tujuan bertindak sebagai alat ekonomi kripto baru seperti menukar satu unit mata wang menjadi yang lain, memfasilitasi pinjaman, menerima pelaburan, & begitulah seterusnya.

4. Kedaulatan: Projek yang bertujuan untuk memberikan penyelesaian sehingga mungkin tidak perlu bergantung pada individu atau organisasi mana pun untuk mempermudah kepercayaan, seperti pengkomputeran berasaskan awan

5. Data yang Dikongsi: Tujuannya adalah untuk membolehkan sesiapa sahaja menyumbang dan berkongsi, memberi penjelasan dan membuat model analisis yang berbeza pada set data tertentu.

6. Ketulenan: Projek dalam kategori ini berusaha untuk menyediakan hubungan antara aset digital dan ‘dunia nyata’.

7. Pertukaran Nilai: Projek-projek dalam kategori ini berusaha untuk menggantikan keperluan kepercayaan ini terhadap pertukaran nilai tradisional, meninggalkan orang tengah dan mengurangkan keseluruhan kos bagi pengguna untuk menukar barang dan perkhidmatan.

Meringkaskan Ringkasan

Beberapa persamaan berulang & perbezaan menonjol bagi saya semasa menganalisis kerangka kerja sebelumnya. Perbezaan ketara yang paling besar berpunca dari bilangan kategori dalam setiap kerangka; julat ini berbeza-beza dari kerangka tiga tingkat minimalis hingga kerangka sembilan tingkat. Menariknya, kerangka tiga peringkat juga mewakili jumlah kategori mod di antara semua kerangka kerja yang dicadangkan.

Rangka Kerja Pengelasan Tiga Tingkat

Meneroka kerangka paling popular mengikut bilangan kategori, klasifikasi tiga peringkat yang dikemukakan oleh Glazer, Kerner, & Goodboy, terdapat beberapa persamaan yang lebih menarik.

Ketiga-tiga kerangka itu menyenaraikan “Utiliti” sebagai salah satu daripada tiga klasifikasi asas mereka.

Sayangnya, ketiga-tiga definisi tersebut gagal mencapai kata sepakat melewati tatanama yang tumpang tindih. Goodboy mendefinisikan cryptocurrency utiliti sebagai “cryptocurrency yang direka untuk tugas tertentu.” Nampaknya definisi ini agak terlalu luas. Kerner & Kedua-dua Glazer menawarkan definisi yang lebih mendalam dan lebih berguna yang mengakui infrastruktur blockchain yang mengandungi aplikasi terdesentralisasi (dapps); namun, Glazer mendefinisikan crypto utiliti sebagai crypto yang “dapat dimanfaatkan di atas,” sementara Kerner memenuhi syarat utiliti token sebagai aset yang diperdagangkan pada dapp yang memanfaatkan ada blockchain.

Saya percaya bahawa Kerner mengemukakan yang paling tepat & definisi yang dipersetujui untuk token utiliti – dan bersetuju bahawa kerana token ini memerlukan blockchain yang ada yang mungkin sudah mempunyai cryptocurrency utama (seperti Ethereum / eter & Token ERC20), tatanama token, bukannya cryptocurrency sesuai.

Seterusnya, ketiga-tiga kerangka menentukan jenis cryptocurrency yang difokuskan sepenuhnya pada penggunaan arus perdana & fungsi urus niaga untuk orang ramai; aka, literal crypto-mata wang. Kripto inilah yang difahami oleh kebanyakan orang, terutama yang baru di ruang, kerana mereka dapat membandingkan perkataan tersebut mata wang kepada heuristik sebelumnya yang berkaitan dengan fiat.

Kedua-dua Glazer & Kerner menggunakan perkataan literal “cryptocurrency” sementara Goodboy menawarkan “transaksional.” Oleh kerana kami memperoleh kerangka klasifikasi untuk cryptocurrency, Saya akan menjauhkan dari salah satu klasifikasi tersebut sebagai cryptocurrency yang sama – tidak menentukan perkataan dengan menggunakan perkataan tersebut dalam definisi bukan? Mari kembali ke nama Goodboy yang menerangkan fungsi utama klasifikasi ini: urus niaga.

Kesamaan terakhir, walaupun lebih dangkal melalui tatanama yang serupa, dan bukannya bermakna dalam definisi yang serupa, dapat dilihat oleh dua dari tiga (Glazer) & Kerangka Goodboy) yang mendefinisikan “Platform” sebagai yang ketiga & klasifikasi akhir. Kerner, mengemukakan definisi “Crypto-securities” yang menarik sebagai yang ketiga & klasifikasi akhir.

Dari ketiga-tiga ini, saya percaya bahawa Glazer & Goodboy berada di landasan yang betul dengan tatanama “Platform”.

Dari perspektif saya, pertimbangan yang paling penting untuk menentukan cryptocurrency “Platform” adalah hubungan yang berpunca dari cryptocurrency Platform & Token utiliti: token utiliti dibina di atas cryptocurrency platform. Atau, paling tidak, itu masuk akal bagi saya.

Pemikiran Akhir

Dengan menghuraikan kerangka tiga peringkat, kita dapat memperkirakan kerangka kerja rata-rata yang cukup menyenangkan yang mengkategorikan “cryptocurrency” menjadi tiga kelas umum: tcryptocurrency ransactional, cryptocurrency platform, & token utiliti.

Walaupun harga meningkat & lembah baru pasti akan terus menguasai kitaran berita hingga 2018, saya mencadangkan peralihan fokus kewartawanan untuk kebaikan industri. Perlahankan. Kesan cryptocurrency yang berpanjangan dan berkesan akan dirasakan selama beberapa dekad yang akan datang, jadi mari luangkan masa untuk memastikan bahawa kita semua berada di halaman yang sama pada awal.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me