Apa itu DigixDAO?

DigixDAO merancang untuk membuat cryptocurrency baru yang disokong oleh bar emas sebenar. DigixDAO adalah Digix Decentralized Autonomous Organisation, kumpulan peserta yang terdesentralisasi membuat keputusan tentang bagaimana mengembangkan Digix Global Ecosystem. Peserta membeli token DGD di “crowdsale pertama kali di Ethereum Blockchain. ”

Pemegang token DGD akan membuat keputusan yang berkaitan dengan cadangan yang dikemukakan kepada DigixDAO. Sebagai ganjaran untuk mengundi dan membuat keputusan dalam pertumbuhan Digix, pemegang DGD menerima ganjaran yang berkaitan dengan DGX, token yang mewakili 1 gram emas. Tokenisasi emas mereka bertujuan untuk memberikan kestabilan dan penyimpanan nilai di ruang cryptocurrency. Bitcoin sering disebut sebagai emas digital, tetapi dalam panduan ini, kita akan melihat bagaimana DigixDAO mendigitalkan pemilikan emas sebenar anda.

Logo DigixDAO

Bukti Aset

Untuk mengedarkan token DGX yang mewakili 1g emas, Digix menggunakan Proof of Asset (PoA). Prosesnya melibatkan rakaman pemilikan aset pada blockchain Ethereum dan penciptaan Kad Aset PoA. “Kad aset disahkan menggunakan tandatangan digital berturutan dari entiti dalam rantai hak penjagaan, iaitu Vendor, Kustodian, Juruaudit, yang selanjutnya disahkan dengan bukti pembelian dan resit simpanan yang disediakan dan dimuat naik ke Sistem Fail Antara Planet untuk rekod tetap. ”

The Penjual, ValueMax Singapore, adalah syarikat yang disenaraikan secara terbuka yang menjual bar emas batangan bersertifikat London Bullion Market Associate.

Berdikari Juruaudit, Biro Veritas Inspektorat, memeriksa kualiti dan kuantiti emas setiap suku tahun.

Yang mengambil bahagian Vault Kustodian, Rumah Selamat, terletak di Singapura. Bilik simpanan mereka boleh menyimpan hingga 30 tan emas, tetapi pada masa akan datang, Digix akan berusaha membuka lebih banyak peti besi di seluruh dunia untuk redundansi peraturan.

Rumah selamat

Secara keseluruhan, Bukti Kad Aset yang tersimpan di blockchain Ethereum mengandungi:

  • Cap waktu pembuatan kad
  • SKU jongkong emas
  • Nombor siri bar
  • Tanda tangan digital rantai hak penjagaan (Vendor, Custodian, Auditor)
  • Resit pembelian
  • Dokumentasi audit
  • Resit simpanan
  • Yuran simpanan perlu dibayar

Token DGX

Sekarang kita tahu bagaimana emas dijamin, inilah masanya untuk membuat token DGX. Token DGX dibuat oleh kontrak pintar yang menerima kad PoA dan menghasilkan token DGX untuk setiap gram emas. Contohnya, jika kad PoA 100g dihantar ke kontrak pintar, 100 token DGX dibuat dan dihantar ke dompet Ethereum. Ini bermakna Digix tidak terlibat dalam simpanan pecahan. Setiap token DGX selalu mewakili 1g emas dan boleh dibahagikan kepada 0.001g.

Token DGX hadir dengan dua set yuran yang berkaitan dengan menyimpan dan mendapatkan emas. Terdapat bayaran demurrage yang keluar menjadi 0,60% setiap tahun dan juga kos transaksi 0,13% ketika memindahkan DGX dengan dompet Ethereum. Walau bagaimanapun, Digix akan melambatkan yuran simpanan pada tahun pertama operasi.

Kami akan membincangkan kemudian bagaimana yuran DGX diserahkan kepada pemegang DGD.

Daripada menggunakan kad PoA untuk menghasilkan token DGX, proses sebaliknya juga tersedia. Mengimbas kembali token DGX ke dalam kad PoA dan kemudian jongkong emas fizikal akan dikenakan 1 token DGX. Jongkong emas yang anda tuntut juga harus berupa gandaan 100 gram dan anda boleh memilih untuk memilih jongkong emas anda sendiri atau, bergantung pada negara, kirimkan kepada anda.

Token DGX adalah inti dari DigixDAO dan bertujuan untuk menyelesaikan dua masalah. Mereka ingin menjadikannya lebih mudah dan lebih murah untuk memiliki dan melikuidasi aset emas sambil juga memberikan kestabilan yang sangat diperlukan kepada cryptocurrency. Walaupun belum tersedia untuk pembelian, token DGX dijangka akan dikeluarkan pada suku pertama 2018.

Token DGX

Token DGD

Pemegang DGD dapat memilih bagaimana dana DigixDAO diperuntukkan. Pemegang token DGD boleh membuat “keputusan pengurusan yang aktif untuk sebarang cadangan yang dikemukakan kepada DigixDAO. ”

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kekeliruan mengenai penghargaan untuk pemegang DGD yang memeriksa dan meluluskan cadangan projek. Soalan Lazim Digix Global mengatakan “setiap token memberi ganjaran kepada anda dengan bahagian prorata yuran transaksi DigixDAO di Digix Gold, dilambangkan dalam token emas DGX. “

Terdapat juga rancangan untuk memasukkan “bayaran demurrage sebagai sebahagian daripada struktur rebat kepada pemegang token DGD. “

The Soalan Lazim juga mengatakan untuk “penyertaan pada cadangan, akan ada ganjaran dengan token DGX.”

Walau bagaimanapun, pada bulan Februari 2018 pasukan Digix menyiarkan Sedang “Kami ingin menekankan lebih lanjut bahawa DGD tidak memberikan ‘pendapatan pasif’, atau ‘dividen’, ‘hak atas keuntungan komisen DGX yang diperdagangkan.'”

Dalam catatan tersebut, anda boleh menerima ganjaran Digix seperti “potongan atau potongan harga DGX.”

Tidak jelas pada masa ini berapa banyak rebat yang bernilai dari segi mendapatkan DGX. Apa yang jelas, tanpa mengira apa ganjarannya akhirnya, adakah ia tidak diterima secara pasif dan mesti dituntut setiap suku tahun. Setelah token DGX dilancarkan, akan ada maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana pemegang DGD dapat mula mengundi dalam pemerintahan DGD dan menerima hadiah mereka.

Sejarah

Digix diperbadankan di Singapura pada bulan Disember 2014 dan DGD crowdsale berlangsung pada 30 Mac 2016. Ini merupakan crowdsale pertama dan Organisasi Autonomi Teragih yang pertama yang dihoskan di rangkaian Ethereum. Penjualan itu bertujuan untuk berjalan selama 30 hari tetapi mencapai had keras 5.5 juta dolar hanya dalam 12 jam, menjual 1.7 juta token DGD dan menempah 300.000 untuk pasukan Digix. Ikrar yang menghantar lebih dari 15,000 USD Ether bernilai menerima lencana khas yang akan membolehkan mereka mengemukakan cadangan kepada DigixDAO.

Untuk lebih baik atau lebih buruk, apabila anda melihat perkataan DAO, anda mungkin memikirkan penggodaman. Pada bulan Julai 2017, lebih daripada 4000 DGD memang dicuri kerana kelemahan dalam kontrak pintar crowdsale. Bug akhirnya diperbaiki dan token dikembalikan ke 35 alamat yang terjejas.

Pada tahun 2018, Digix mendekati momen genting dalam sejarahnya dengan melepaskan emas token dalam bentuk token DGX. Terdapat perlumbaan untuk menjadi koin stabil yang paling dipercayai dalam cryptocurrency dan sebagai Pengasas Digix berkata, “jika seseorang melakukan ekspapolasi … dalam jangka waktu yang lebih lama, kestabilan emas sebagai lindung nilai terhadap risiko geopolitik dan ekonomi tidak dapat dipertikaikan.”

Pasukan Digix Global

Digix pasukan yang berpusat di Singapura diketuai oleh tiga pengasas: Kai C. Chng, Anthony Eufemio, dan Shaun Djie. Kai C. Chng adalah lulusan dari NYU School of Business yang merupakan bekas peniaga HSBC. Dia meninggalkan pekerjaannya menjual sekuriti kerana kepercayaannya yang kuat terhadap teknologi blockchain. Anthony Eufemio lulus dari USC Viterbi dan telah bekerja dalam pembangunan perisian selama lebih dari 18 tahun. Shaun Djie adalah “koordinator utama kumpulan Meetup Ethereum terbesar di Asia” dan penyumbang “Penyelidikan Bangsa Pintar” untuk kerajaan Singapura.

Pasukan Digix Global

Bekalan dan Kemampanan Syiling

Terdapat 2 juta token DGD yang ada dengan 15% diperuntukkan kepada pemaju. Walau bagaimanapun, jika DigixDAO memerlukan lebih banyak dana dan majoriti peserta bersetuju, maka crowdsale token DGD lain boleh berlaku.

Pembekalan token DGX akan bergantung pada permintaan emas dan saiz peti besi mereka. Digix peti besi pertama yang dapat digunakan untuk menyimpan emas bernilai kira-kira 2 bilion USD, jadi jika standard emas DGX baru menjadi popular, mereka perlu berkembang ke lebih banyak peti besi.

Sekiranya token DGX berjaya mewakili emas, maka ada rancangan untuk membuat lebih banyak token untuk perak dan logam berharga lain juga.

Bayaran transaksi 0.13% dan satu pertiga daripada kos demurrage di DGX diberikan kepada ganjaran DigixDAO. Sejauh kesinambungan token DAO dan DGX, jika sekurang-kurangnya 80% DGD pemegang mengundi untuk mencairkan DAO, maka pemegang DGX akan diganti sama ada dalam jongkong emas, fiat, atau cryptocurrency.

Projek dan Peta Jalan Masa Depan

Pembuatan token DGX hanyalah permulaan untuk Digix Global. Setelah duit syiling stabil diperkenalkan kepada cryptocurrency, kemungkinannya tidak akan habis.

Warisan Kekayaan

Digix merancang untuk memberikan pertukaran orang mati untuk membolehkan kekayaan diserahkan ke alamat Ethereum pilihan anda. Sekiranya anda tidak mengakses rangkaian Digix untuk jangka waktu tertentu, kontrak pintar akan menghantar DGX anda secara automatik ke dompet pewaris.

Gamifikasi

Daripada menggunakan emas Warcraft, Digix ingin pemaju dapat menggunakan emas asli sebagai mata wang dalam permainan mereka.

Escrow

“Token DGX dapat memberikan yang lebih baik dan tidak stabil simpanan nilai untuk Escrow perkhidmatan di blockchain. “

Perkongsian dengan Syiling Stabil

Dai Stablecoin akan disokong oleh DGX sebagai cagaran. Dai bertujuan untuk “membuat koin stabil terdesentralisasi yang disatukan menjadi 1 USD dan disokong oleh jaminan beragam yang berantai.”

Pinjaman dan Pembiayaan Mikro

Turun naik cryptocurrency semasa menjadikannya kurang ideal untuk tujuan pinjaman. Walau bagaimanapun, Digix percaya mungkin ada industri baru berdasarkan pinjaman token DGX yang lebih stabil.

Pertandingan

Digix Global mempunyai dua pesaing utama. Terdapat institusi yang sudah menjual emas, seperti GoldMoney, peneraju pasaran penyimpanan emas digital, memegang aset bernilai 2 bilion dolar. Mereka juga berada di Bursa Saham Toronto. GoldMoney menyediakan sejenis kad debit yang membolehkan anda menghabiskan emas anda. Syarikat yang berpangkalan di Kanada mempunyai audit tetap dan bebas terhadap pegangan pelanggan tetapi tidak menggunakan teknologi blockchain untuk menyimpan maklumat mengenai pegangan individu.

Pesaing utama yang lain adalah Tether, duit syiling ‘stabil’ yang paling popular dari segi jumlah. Namun, dengan panggilan pengadilan Tether baru-baru ini, terdapat ruang di pasaran untuk pesaing.

Sejarah Perdagangan

Pada Januari 2018, sebahagian besar pasaran cryptocurrency merosot. DGD adalah satu-satunya duit syiling dalam 100 teratas yang meningkat nilai pada masa itu. Mungkin ini adalah petunjuk awal bahawa orang akan mencari emas sebagai tempat perlindungan yang selamat pada masa ketidaktentuan pasaran. Harga ICO DGD adalah sekitar 3 dolar, tetapi pada tahun 2018, DGD mencapai paras tertinggi sepanjang masa lebih dari 400 dolar. Apabila Digix akhirnya memberikan token DGX dan hadiah kepada peserta DGD mula masuk, kami mungkin akan melihat permintaan DigixDAO yang lebih tinggi.

Di mana anda boleh membelinya?

Sebilangan besar volume DGD berlaku di Binance dan Huobi. Pada Binance, DGD mempunyai kedua-dua pasangan BTC dan ETH. Apabila DGX disiarkan secara langsung, ia akan tersedia untuk pembelian dengan Ether di pasaran Digix.

Di mana anda boleh menyimpannya?

Mana-mana dompet pihak ke-3 yang membenarkan token Ethereum tersuai boleh menyimpan token DGD dan DGX ERC20. Anda boleh menggunakan imtoken aplikasi mudah alih atau MyEtherWallet.

Pemikiran Akhir

Pada tahun 1971 Amerika memutuskan hubungan antara USD dan emas. Hampir 50 tahun kemudian Digix merancang untuk mengembalikan standard emas. Cryptocurrency dolar emas bukan sahaja memberikan kestabilan tetapi boleh menyebabkan tokenisasi logam dan komoditi lain. Dengan kestabilan dan penyimpanan nilai pada blockchain, seluruh ekosistem aplikasi dapat dilakukan. Walau bagaimanapun, masih perlu dilihat apakah cryptocurrency boleh dianggap emas masa depan, atau jika emas adalah emas masa depan.

Sumber tambahan

Sedang

Reddit

Twitter

Github

Telegram

Tidak setuju

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me