Dogecoin adalah mata wang digital peer-to-peer sumber terbuka. Bahagian meme, sebahagian token fungsional, legenda bahagian dalam komuniti cryptocurrency, Dogecoin membuat kajian kes yang menarik.

Dogecoin adalah seperti pelawak kelas yang diusir dari sekolah kerana membuat lelucon yang akhirnya menjadi jutawan.

Walaupun mudah untuk menolak Dogecoin sebagai lelucon, komuniti penyokongnya dan pasarannya yang besar sukar diabaikan. Komuniti Dogecoin terdiri daripada lebih 489,000 pelanggan di Reddit dan telah mendapat kekaguman daripada individu seperti Elon Musk.

Masukkan Doge.

Apa itu Dogecoin

Dogecoin adalah mata wang digital peer-to-peer, seperti Bitcoin dan Litecoin. Ia ditubuhkan pada tahun 2013 oleh Jackson Palmer dan “Shibetoshi Nakamoto” Laman web dan projek itu disatukan dengan penghormatan kepada maskotnya, a Anjing Shiba Inu Jepun. Bagi mereka yang tidak biasa dengan meme, “doge” berasal dari kata, dan meme sering berkisar pada ekspresi emosi yang berpikiran sederhana seperti “banyak wow”, “sangat kripto”, dan “bulan seperti itu” dalam fon Comic Sans.

Dogecoin_logo

Token ini dirancang untuk mempunyai lebih dari 100 bilion syiling, perbezaan yang ketara antara pesaingnya Bitcoin, yang hanya akan memiliki 21 juta jumlah token. Dogecoin beroperasi seperti cryptocurrency lain; ia boleh dilombong atau dibeli di kebanyakan bursa.

Elon Musk dan Dogecoin

Pengasas Tesla Elon Musk telah menyatakan minatnya pada Dogecoin beberapa kali.

Pada bulan Julai 2020, tweet Musk mendahului kenaikan harga Dogecoin sebanyak 14%.

Tidak dapat dielakkan pic.twitter.com/eBKnQm6QyF

– Elon Musk (@elonmusk) 18 Julai 2020

Pada bulan Disember 2020, Musk tweet “One word: Doge”, menyebabkan kenaikan harga Dogecoin sebanyak 20%.

Pada 27 Januari 2021, Musk menge-tweet sampul Dogue, yang didakwa sebagai tindak balas kepada kenaikan 700% astronomi Dogecoin pada minggu yang sama.

pic.twitter.com/a6kmk0PEgM

– Elon Musk (@elonmusk) 28 Januari 2021

Sekiranya anda baru menggunakan CoinCentral, kami bukan majalah gosip yang mengutarakan pendapat selebriti mengenai projek rawak. Komen Musk, bagaimanapun, sangat memberi kesan kerana sangat berkaitan dengan harga Dogecoin dan ketidakstabilan emosi yang mendasari dalam sektor kewangan.

Sekiranya saya Membeli Dogecoin? Ada apa dengan Harga Dogecoin?

Seperti token lain, Dogecoin rentan terhadap turun naik dan spekulasi yang melampau.

Tidak ada yang dapat meramalkan harga sesuatu di pasaran atau menasihati anda untuk membeli atau tidak aset. Kelemahan dan aliran pasaran dapat menggerakkan Dogecoin ke arah mana pun, dan anda harus bersedia untuk kehilangan 100% pelaburan anda dalam sebarang cryptocurrency.

Oleh itu, Dogecoin menyaksikan pertumbuhan yang besar pada tahun 2017. Cap pasarannya menembusi $ 2 bilion pada Januari 2018, dan token berasaskan meme mula menarik perhatian media.

Walau bagaimanapun, saat yang paling ketara adalah pada 27 Januari 2021. Setelah seminggu membeli saham pandemoni R / Wallstreetbets seperti Gamestop dan AMC untuk meledakkan kedudukan pendek dana lindung nilai, dan Robinhood menghentikan perdagangan saham tersebut dan banyak lagi, Dogecoin mendapat pam terkuat belum. Cap pasarannya mencecah $ 9,7 bilion dan Dogecoin diperdagangkan pada tahap tinggi sekitar $ 0,076, naik dari satu sen seminggu sebelumnya.

Syiling meme suci.. $ ANJING sedang dimatikan

– Troy Osinoff (@yo) 28 Januari 2021

Walaupun Dogecoin memang mempunyai kes penggunaan pembayaran peer-to-peer dan komuniti yang aktif dan aktif, tidak ada maklumat yang mencukupi bagi sesiapa sahaja untuk membuat tuntutan sama ada anda harus melabur dalam Dogecoin, atau cryptocurrency apa pun, atau tidak.

Di mana anda boleh membeli Dogecoin?

Alasan besar Dogecoin dapat memasuki populariti dan tetap popular adalah kerana terdapatnya pertukaran yang meluas. Pertukaran yang paling popular untuk Dogecoin adalah Bittrex (30% atas) dan Poloniex (20%), serta pertukaran kecil Gate.IO, HitBTC, Cryptopia, dan CoinExchange, dengan pasangan paling popular adalah BTC-DOGE.

Di mana anda boleh menyimpan Dogecoin?

Bermula dengan Dogecoin adalah proses yang agak mudah. Pengguna baru boleh memuat turun Dompet MultiDoge dari laman web dan siapkan dalam masa kurang dari 5 minit. Sebagai alternatif, pengguna boleh menyimpan Dogecoin mereka sama ada di dompet pertukaran mereka atau dompet lain yang menyokong Doge.

doge1Meneliti laman web Dogecoin, anda akan melihat betapa mudahnya pasukan membuat proses onboarding.

doge onboarding

Yayasan Dogecoin

Komuniti Dogecoin membuat organisasi nirlaba (sekarang nampaknya tidak berfungsi) yang disebut Dogecoin Foundation untuk “mempermudah penggunaan Dogecoin melalui usaha muhibah, promosi, dan amal.”

asas dogecoin

Dogecoin Foundation secara terbuka mengulurkan tangannya kepada mereka yang “ingin menyebarkan cinta menggunakan keajaiban doge”.

Yayasan ini juga mendakwa melakukan “usaha besar-besaran untuk membantu orang-orang sama ada mereka berada di bulan atau di Bumi.”

Dogecoin Foundation tidak aktif Profil Reddit (catatan terakhir lebih 2 tahun yang lalu) dan Profil Twitter.

Selain daripada itu, tidak banyak yang dapat dilihat di sini.

Adakah Dogecoin Legit?

Dogecoin pada mulanya dibuat sebagai lelucon, dan ia tidak berpura-pura menjadi perkara lain dalam bahan pemasarannya. Aset digital itu sendiri, telah menjadi jauh lebih besar daripada yang dimaksudkan oleh pengasas asalnya. Dogecoin telah menjadi aset yang sangat spekulatif yang tersenarai di banyak bursa besar, dan kami sangat memperingatkan pengguna kami jika mempertimbangkan untuk memasukkan wang mereka sendiri ke dalamnya.

Adakah Dogecoin Bitcoin seterusnya? Mungkin tidak. Namun, setelah memecahkan cap pasaran $ 9,6 bilion, Dogecoin sekurang-kurangnya memegang mahkota untuk salah satu meme paling berharga di dunia.

Pemikiran Akhir

Sekiranya ada satu pelajaran keemasan yang dapat kita ambil dari projek Dogecoin adalah pentingnya membina komuniti.

Token itu telah lama ditolak sebagai ejekan oleh elit cryptocurrency, namun Dogecoin jauh dari usang terima kasih kepada komuniti masyarakatnya yang kuat yang hanya ingin melihat koin itu berjaya demi kejayaan.

Bercanda atau tidak, Dogecoin telah berjaya mencapai sesuatu yang hanya sedikit token dapat. Sudah hampir 5 tahun, yang mendapat penghormatan.

Analisis Dogecoin juga menambahkan beberapa warna pada landskap cryptocurrency semasa. Token langsung ini tidak berpura-pura sebagai apa-apa kecuali mata wang digital peer-to-peer. Di antara beribu-ribu halaman buku putih, teori kompleks, dan penjelasan penting mengenai pasaran cryptocurrency, Dogecoin jarang berlaku – dan komunitinya menyukainya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me