Apa itu Filecoin?

Filecoin adalah penyelesaian penyimpanan terdesentralisasi yang dinanti-nantikan. Pada tahun 2017, tawaran duit syiling awal Filecoin menjadi penjualan token terbesar dalam sejarah, mengumpulkan sumbangan $ 257 juta.

Projek ini masih dalam pembangunan, dan pemaju belum mengeluarkan versi alfa. Beberapa stor dan pelombong awal sedang menguji rangkaian. Walaupun begitu, ada sebab untuk bersemangat dengan Filecoin. Pasukan ini dihormati di industri ini, dan mereka juga telah menghasilkan projek yang berjaya pada masa lalu.

Selain ICO yang memecahkan rekod, Filecoin juga menerima pelaburan dari kapitalis teroka teratas di Silicon Valley, termasuk Y Combinator, Naval Ravikant, Andreessen Horowitz, dan Winklevoss Capital. Besar dan gabungan dana ini, digabungkan dengan pengalaman pasukan, memberikan projek ini tahap kesahan yang jarang dilihat dalam industri crypto.

Artikel ini akan menerokai sama ada projek itu memerlukan hype yang diterimanya.

Masalah dengan Penyimpanan Fail & Data yang digunakan

Penyelesaian penyimpanan data semasa, seperti Amazon dan Google, berpusat dan oleh itu mudah diserang. Kami telah melihat ini berlaku dengan pelanggaran data berprofil tinggi. Mungkin pelanggaran terbaru yang paling ketara adalah penggodaman Equifax.

Selain itu, kami membuat sejumlah besar data baru setiap tahun. Tahun ini, umat manusia akan menghasilkan lebih banyak data daripada gabungan 5,000 tahun yang lalu. Permintaan untuk penyimpanan nampaknya tidak perlahan.

Filecoin berusaha memanfaatkan permintaan penyimpanan yang semakin meningkat menggunakan teknologi blockchain untuk mengkoordinasikan rangkaian simpul penyimpanan peer-to-peer. Namun, ia tidak bersendirian. Perlumbaan untuk menjadi penyelesaian penyimpanan terdesentralisasi terbaik penuh. Platform seperti Storj dan Sia telah dilancarkan dan membina pangkalan pengguna. Penyimpanan desentralisasi mendapat daya tarikan sebagai penyelesaian yang sesuai untuk penyimpanan yang lebih selamat.

Di mana Filecoin sesuai dengan ekosistem penyimpanan yang terdesentralisasi adalah kawalan pengguna. Storj dan Sia mengawal harga untuk platform mereka sementara Filecoin menerapkan pasaran untuk penawaran antara pemuat naik dan hos. Pasar ini diberi insentif untuk menjadikan penyimpanan jauh lebih murah dari masa ke masa. Filecoin juga memberi pengguna kemampuan untuk memprioritaskan kecepatan, redundansi, atau biaya ketika membuat pesanan mereka.

Dua Jenis Nod

Sebahagian besar cadangan nilai Filecoin adalah seni bina yang unik. Di mana kebanyakan rangkaian melaksanakan satu jenis simpul standard, Filecoin mencadangkan penyelesaian dua.

1. Nod Penyimpanan

penyimpanan failPerkara ini akan diketahui oleh sesiapa sahaja yang mengetahui mengenai Storj atau Sia. Sesiapa sahaja boleh menyewa ruang cakera keras tambahan di komputer mereka. Filecoin akan menggunakan ruang cakera keras itu untuk menyimpan bahagian kecil dari fail orang lain yang disulitkan.

Sebaik-baiknya, Filecoin ingin memberi insentif pada nod penyimpanan bersaiz sederhana. Pusat data yang besar akan terlalu berpusat dan mengalahkan misi Filecoin. Walau bagaimanapun, pengendali kecil akan sama-sama bermasalah dengan sambungan yang tidak konsisten dan sedikit ruang yang ada.

2. Nombor Pengambilan

Node pengambilan unik untuk sistem Filecoin. Mereka mesti berada berdekatan dengan node penyimpanan di rangkaian. Walau bagaimanapun, node pengambilan juga memerlukan lebar jalur yang tinggi dan kependaman rendah. Mereka dibayar apabila mereka paling cepat mencari dan mengambil fail untuk pengguna.

Dalam praktiknya, ini bermaksud simpul pengambilan yang paling berjaya akan beroperasi pada sambungan pantas di pusat populasi berkepadatan tinggi di mana banyak nod penyimpanan beroperasi serentak.

Bagaimana Filecoin Berfungsi

Sebagai pengguna Filecoin, anda akan menentukan fail yang ingin anda muat naik dan membayar sedikit untuk meminta permintaan muat naik anda disenaraikan di bursa Filecoin. Di sana, node penyimpanan akan mengemukakan hak untuk menyimpan fail anda. Proses pembidaan ini dirancang untuk mendapatkan pengunggah dengan harga serendah mungkin. Pertukaran Filecoin adalah pertukaran terdesentralisasi dengan buku pesanannya yang tinggal sepenuhnya di blockchain Filecoin.

Selepas itu, Filecoin menyulitkan fail anda dan membahagikannya kepada banyak segmen. Pelbagai segmen ini dihantar ke pelbagai titik di rangkaian yang menawar untuk menjadi tuan rumah fail anda. Lokasi tepat semua segmen fail anda direkodkan pada blockchain Filecoin dalam apa yang dikenali sebagai jadual peruntukan. Untuk mengingat kembali semua fail anda, anda mesti mengetahui kunci peribadi fail tersebut. Hanya pemilik fail yang mempunyai kunci peribadi, jadi hanya pemilik fail yang dapat mencari, memasang kembali, dan mendekripsi fail.

pengambilan fail

Mekanisme Konsensus Unik

perlombongan filecoin

Pembangun Filecoin mencipta mekanisme konsensus yang unik untuk Filecoin. Mekanisme konsensus dapat dianggap sebagai skema insentif untuk mengamankan jaringan. Dalam bukti konsensus kerja Bitcoin, insentifnya adalah memberikan banyak daya pemprosesan untuk algoritma hash.

Penyelesaian baru Filecoin menggunakan kata sepakat untuk memberi insentif ruang cakera keras dan bukannya kekuatan pengkomputeran. Model konsensus bukti replikasi memerlukan pelombong membuktikan kepada pengesah bahawa mereka telah membuat pelbagai salinan pelbagai fail di rangkaian. Ini meningkatkan kelebihan dan kebolehpercayaan rangkaian dan juga memberi insentif pada nod penyimpanan untuk menambahkan lebih banyak ruang cakera ke rangkaian.

Versi lengkap mekanisme konsensus bukti replikasi belum tersedia untuk orang ramai. Oleh itu, sukar untuk mengetahui secara spesifik bagaimana protokol akan berfungsi. Walau bagaimanapun, pasukan pembangunan telah mengeluarkan a kertas putih dengan penjelasan awal.

Makmal Protokol

Sebilangan besar kegembiraan di sebalik Filecoin ada hubungannya dengan pasukan yang membuatnya. Protocol Labs adalah pasukan yang disegani dalam teknologi peer-to-peer. Mereka adalah syarikat di belakang projek seperti IPFS, libp2p, IPLD, Multiformats, dan CoinList. Filecoin memanfaatkan teknologi lain, terutama IPFS, yang sudah memiliki banyak infrastruktur pemindahan dan penyimpanan fail peer-to-peer yang sudah ada.

Tidak perlu dikatakan, pasukan ini mengikuti tradisi blockchain. Mereka mempunyai pengalaman luas dalam menggunakan teknologi sumber terbuka. Mereka juga sangat biasa dengan asas kod projek lain di ruang tersebut. Mereka secara khusus menyebut Ethereum dan Zcash sebagai pengaruh bagaimana mereka berfikir tentang melaksanakan blockchain dan kontrak pintar Filecoin.

Sebelum ICO Filecoin, Laboratorium Protokol beroperasi dengan anggaran yang agak tipis $ 3,5 juta, membina pelbagai projek yang agak berjaya ini dengan sedikit.

Filecoin Token (FIL) ICO

Filecoin ICO adalah penjualan token terbesar dalam sejarah, menghasilkan $ 257 juta. Pra-penjualan dan gabungan ICO mewakili 10% dari keseluruhan peruntukan token.

ICO hanya terbuka untuk pelabur terakreditasi, seperti yang ditentukan oleh peraturan A.S. Dalam praktiknya, ini secara amnya bermaksud individu dengan pendapatan lebih dari $ 200k atau rangkaian lebih dari $ 1 juta. Filecoin berusaha untuk memenuhi standard pematuhan peraturan dengan ICO mereka. Namun, banyak anggota masyarakat merasa tidak senang dengan keputusan untuk memotong pelabur kecil.

Pelabur boleh memilih untuk meletakkan token mereka untuk pelbagai jangka masa untuk mendapatkan potongan harga pada pembelian awal. Filecoin menjual token sebagai SAFT (Perjanjian Mudah untuk Token Masa Depan). Belum ada token FIL, dan token tersebut tidak akan wujud sehingga Filecoin melancarkan blok genesisnya. Sesiapa yang mengaku memiliki FIL atau menawarkannya untuk dijual, dia berbohong.

Peruntukan Token

30% daripada peruntukan akan dibuat dan dikeluarkan pada peringkat awal: 15% kepada pasukan pembangunan, 10% kepada pelabur, dan 5% kepada Filecoin Foundation. Peruntukan pasukan sebanyak 15%, bersama dengan 5% lagi kepada Yayasan agak tinggi. Terutama sekali, apabila anda mempertimbangkan sejumlah besar dana yang diperoleh.

pengedaran token filecoin

Selebihnya 70% diperuntukkan untuk ganjaran perlombongan. Penambang akan memperoleh ganjaran dengan setiap blok sebagai ganti untuk mereplikasi fail di rangkaian.

Cara Membeli Filecoin (FIL)

ICO telah berakhir, dan token FIL belum ada. Oleh itu, anda tidak dapat membeli FIL pada masa ini.

Gerbang.io menjual Filecoin niaga hadapan bagi mereka yang berminat untuk membuat spekulasi mengenai harga FIL masa depan setelah dilancarkan.

Tempat menyimpan Filecoin (FIL)

Token FIL belum ada, jadi tidak ada yang dapat disimpan buat masa ini. Apabila dilancarkan, FIL akan datang dengan dompet asli mereka sendiri.

Peta Jalan Filecoin untuk tahun 2018

Pemaju mengeluarkan peta jalan yang luas untuk tahun 2017 menjelang ICO. Namun, mereka masih belum mengeluarkan peta jalan yang serupa untuk tahun 2018.

Kita dapat dengan aman menganggap pasukan pembangunan berusaha keras membuat dan menguji rangkaian Filecoin dengan pengguna awal mereka. Kami belum mempunyai tarikh pelepasan untuk testnet awam atau versi alfa, apalagi versi lengkap. Komunikasi adalah satu bidang di mana pasukan Filecoin lemah selepas ICOnya.

Keutamaan lain untuk Filecoin pada tahun 2018 adalah pengambilan pekerja. Mereka ingin berkembang dengan pantas dari pasukan yang agak kecil hingga usaha besar yang layak untuk pusingan penggalangan dana $ 275 juta.

Kesimpulannya

Filecoin tentunya mempunyai pasukan dan modal untuk membuat percambahan besar dalam penyimpanan terdesentralisasi. Namun, mereka memasuki pasar yang sudah memiliki pesaing. Pada akhirnya, kebolehgunaan dan ketahanan produknya akan menjadi faktor penentu sekiranya Filecoin terbang atau jatuh.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me