Apa itu Loopring?

Loopring adalah protokol pertukaran terdesentralisasi dan “sistem pelaksanaan automatik” yang dibina di Ethereum yang akan membolehkan penggunanya memperdagangkan aset di seluruh bursa. Ia bukan pertukaran yang terdesentralisasi. Sebaliknya, ini memudahkan pertukaran yang terdesentralisasi melalui perkongsian cincin dan pemadanan pesanan.

Banyak kata-kata buzz baru di sana untuk diasah, tetapi kami akan mengurangkan buzz sedikit kemudian. Buat masa ini, perkara penting untuk difahami ialah Loopring akan mengumpulkan semua pesanan yang dihantar ke rangkaiannya dan mengisi pesanan ini melalui buku pesanan pelbagai pertukaran. Pertukaran yang terdesentralisasi dan terpusat akan dapat melaksanakan Loopring, memberikan pertukaran kepada akses kepada blok silang dan kecairan pertukaran silang dan memberi para pelabur akses kepada harga terbaik yang tersedia di pasaran yang lebih luas. Lebih-lebih lagi, Loopring adalah agnostik blockchain, yang bermaksud bahawa mana-mana platform yang menggunakan kontrak pintar (mis. NEO, Ethereum, Qtum) dapat disatukan dengan Loopring.

Sekarang kita telah membahas asas-asasnya, mari kita bahas ini untuk pemahaman yang lebih terperinci.

Bagaimana ia berfungsi

Semasa menggunakan Loopring, peniaga tidak perlu memasukkan dana ke bursa untuk memulakan perdagangan. Walaupun dengan pertukaran terdesentralisasi seperti Ether Delta, IDex, atau Bitshares, anda harus memasukkan dana anda ke platform, biasanya melalui kontrak pintar Ethereum. Tetapi dengan Loopring, dana selalu ada di dompet pengguna dan tidak pernah terkunci oleh pesanan. Ini memberi anda autonomi sepenuhnya ke atas dana anda semasa berdagang, yang membolehkan anda membatalkan, memangkas, atau meningkatkan pesanan sebelum ia dilaksanakan. Anda bahkan boleh memindahkan dana dari dompet anda sepenuhnya setelah membuat pesanan, walaupun ini akan mempengaruhi pesanan akhir anda, kerana pelombong dering protokol akan dimaklumkan mengenai baki dompet sebelum sepadan dengan pesanan.

Bercakap mengenai penambang cincin, mari kita lihat anatomi pertukaran pada protokol Loopring.proses

Membuat pesanan

Apabila anda sudah bersedia untuk melakukan perdagangan, anda akan mengirimkan pesanan melalui gelung.io dompet, menandatanganinya dengan kunci peribadi anda. Pesanan ini kemudian akan dihantar ke kedua-dua kontrak pintar di rangkaian Loopring dan rangkaian nod relay luar rantai. Kontrak pintar memastikan bahawa, apabila pesanan anda sesuai, dana di dompet anda akan ditukar dengan syiling yang diperdagangkan, dan relai luar rantai bertanggungjawab untuk mengekalkan buku pesanan dan menyiarkan pesanan ini kepada pelombong deringan.

Pelombong Cincin

Penambang cincin memastikan bahawa pesanan dapat diisi (atau sebagian diisi) melalui cincin pesanan sehingga perdagangan yang diinginkan selesai untuk semua pihak yang terlibat. Sebagai ganti rugi untuk perkhidmatan ini, pelombong cincin boleh menerima bayaran dalam LRC (token Loopring) atau split-margin pada jumlah pembelian akhir pesanan. Contohnya, jika anda ingin memperdagangkan 1 ETH dengan 10 NEO tetapi pelombong deringan menjual 11 NEO, dia boleh membagi sebahagian margin ini dengan anda, atau dia boleh memilih untuk mengambil bayaran LRC yang ditentukan semasa pesanan dihantar. Ini memastikan bahawa pelombong dibayar dengan adil untuk mencari kadar pertukaran terbaik untuk pedagang, dan ini membolehkan pedagang mendapatkan keuntungan terbesar bagi mereka – secara teorinya, ini juga akan mengurangkan peluang arbitraj, kerana nilai perdagangan terbaik ditawarkan secara semula jadi melalui protokol.

bayaran

Menyelesaikan Perdagangan

Setelah cincin pesanan selesai, kontrak pintar Loopring menilai pesanan untuk memastikan pesanan dapat dipenuhi. Sekiranya semuanya selesai, kontrak pintar akan memindahkan duit syiling kepada penerima masing-masing. Proses ini bersifat atom dan berlaku dari dompet ke dompet.

Rings Pesanan dan Perkongsian Pesanan

Kedua-dua fungsi ini memisahkan Loopring dari platform pertukaran terdesentralisasi yang lain. Cincin pesanan memungkinkan pemadanan cincin, proses di mana serangkaian perdagangan digabungkan untuk memenuhi pesanan satu sama lain. Di samping itu, jika pesanan tidak dapat diselesaikan dengan satu perdagangan, perkongsian pesanan membolehkan pesanan ini dibahagikan kepada pesanan separa sehingga jumlah pesanan asal diisi sepenuhnya.

Sebilangan pertolongan dari sukarelawan hipotesis kami mungkin menunjukkan amalan ini dengan lebih baik. Molly, Angela, dan Carl semua ingin melakukan perdagangan di rangkaian Loopring. Molly ingin memperdagangkan 2 OMG untuk 10 ARK, Angela ingin memperdagangkan 21 EOS untuk 1.5 OMG, dan Carl ingin memperdagangkan 20 ARK dengan harga 40 EOS. Melalui pemadanan cincin, pelombong cincin akan membentuk pesanan yang terkeluar ini menjadi cincin pesanan tunggal, di mana Molly akan menukar OMGnya kepada Angela, Angela akan memperdagangkan EOSnya kepada Carl, dan Carl akan menukar ARKnya ke Molly. Setelah pesanan cincin ini diluluskan melalui kontrak pintar Loopring, semua orang akan menerima duit syiling yang dicari mereka dan semua orang gembira.

Hanya satu masalah: tidak semua pesanan selesai. Molly menerima 10 ARKnya tetapi masih mempunyai 0,5 OMG yang tersisa dan Carl masih perlu menukar 10 ARK untuk 19 EOS – hanya Angela yang pergi dengan pesanannya diisi sepenuhnya. Terima kasih atas perkongsian pesanan Loopring, ini tidak akan menjadi masalah. Selebihnya kemudian akan diproses menjadi cincin pesanan yang lain sehingga setiap pesanan separa ditambahkan hingga pesanan selesai.

Pasukan Loopring dan Apa Yang Akan Datang

Berkhidmat sebagai ketua, pengasas Loopring, Daniel Wang biasa menjalankan pertukaran terpusat yang disebut Coin Port pada tahun 2014. “Pada masa itu,” katanya kepada Coin Central dalam wawancara, “[Saya] berusaha menyelesaikan masalah pertukaran terpusat, dan kemudian saya menyedari bahawa itu tidak mungkin. Masalah itu ada pada model pertukaran terpusat. ” Oleh itu, dia mulai berkonsepkan apa yang akan menjadi Loopring. Pada masa lalu, dia juga pernah memegang jawatan sebagai Pemimpin Teknologi Google dan merupakan pengasas bersama dan VP Teknologi Yunrang.

CMO Loopring, Jay Zhou, sebelumnya dipekerjakan oleh Ernst dan Young, membantu menjumpai SJ Consulting, dan pernah bekerja di unit Operasi Risiko PayPal.

Johnston Chen, COO projek, telah bekerja sebagai ketua pegawai maklumat di 3NOD.

lrcteam

Mengenai peta jalan Loopring, 2018 akan menjadi tahun aktif untuk pelaksanaan dan pengembangan protokol. Antara tonggak lain dalam peta jalan, pasukan Loopring mempunyai perkara berikut di soket mereka untuk tahun 2018:

  • Sokongan ERC223 dan perdagangan hibrid dengan token dan token ERC20 ini
  • Pelepasan dompet mudah alih untuk iOS dan Android
  • Melaksanakan pemerintahan yang terdesentralisasi
  • Melaksanakan dengan rantaian tambahan (NEO dan Qtum)

Titik peluru terakhir adalah langkah penting untuk Loopring menjadi protokol cross-blockhain. Menggabungkan dengan NEO dan Qtum akan membolehkan perdagangan rentas rantai, tetapi ia memerlukan dua token baru (LRN untuk NEO, LRQ untuk Qtum) untuk mencapai ini.

Pertandingan

Jelas, Loopring memasuki bidang pertukaran terpusat dan terdesentralisasi, dan di permukaan, ini menjadikan Loopring kelihatan seperti mempunyai persaingan yang hebat. Tetapi sebenarnya, Loopring ingin melaksanakan pertukaran ini untuk memberi mereka – dan penukar – kecairan yang sangat diperlukan.

Dalam dunia platform pertukaran yang terdesentralisasi, terdapat beberapa cryptos menembak pada sasaran yang sama. 0x adalah salah satu yang terlintas di fikiran, tetapi perbezaannya terletak pada kenyataan bahawa ia membolehkan sesiapa sahaja menjalankan simpul sebagai pertukaran yang terdesentralisasi. Seperti Loopring, pesanan diproses di luar rantai dan semua perdagangan diselesaikan secara rantai, tetapi tidak seperti Loopring, ia tidak diambil dari pelbagai bursa, kerana semua kecairan berasal dari pertukaran yang dibuat di platform 0x.

Pesaing lain termasuk Bancor, Blocknet, dan Kyber Network. Bancor dan Kyber Network menawarkan padanan pesanan dan kumpulan kecairan untuk memastikan bahawa perdagangan dipenuhi melalui kontrak pintar blockchain, sementara Blocknet menawarkan perkhidmatan yang sama hanya melalui pemadanan pesanan. Walau bagaimanapun, tidak ada yang menawarkan pesanan cincin yang dibuat oleh padanan cincin pada protokol Loopring.

Sejarah Perdagangan

Pada masa penulisan, semuanya mengambil tendangan di tempat duduk seluar, dan Loopring tidak terkecuali.

carta lrc

Kembali pada 9 Januari, ia mencapai tahap tertinggi sepanjang masa $ 2.19, dan sekarang, ia berada di kedudukan ke-52 di Coin Market Cap.

Tempat Beli, Tempat Simpan

Loopring disenaraikan di segelintir pertukaran, tetapi sebahagian besar isinya datang melalui Binance, OKEx, dan Gate.io. Ketiga-tiganya menawarkan pasangan perdagangan BTC dan ETH, sementara OKEx dan Gate.io juga menawarkan pasangan USDT.

Sebaik sahaja anda membeli sendiri LRC – jika anda mahu, iaitu – anda boleh pergi ke loopring.io untuk menggunakan dompet rasmi dan mula bertukar, atau anda boleh menyimpannya dalam dompet yang serasi dengan ERC20.

Pemikiran Akhir

Terdapat beberapa perkara penting dari Loopring yang membezakannya dari pertukaran desentralisasi dan protokol pertukaran terdesentralisasi yang lain. Sebagai permulaan, ia tidak cuba mengalahkan DEX dan pertukaran terpusat – ia cuba berhubung dengan mereka. Ini berpotensi untuk meningkatkan likuiditas di semua pasar yang menerapkan Loopring, dan berpotensi menetralkan arbitraj berkat padanan pesanan harga terendah.

Sebagai tambahan, pesanan cincin memisahkan Loopring daripada protokol pertukaran terdesentralisasi yang lain. Pencocokan cincin dapat meningkatkan likuiditas lebih jauh, kerana ini akan bermaksud bahawa tiga atau lebih pesanan dapat dipasangkan satu sama lain untuk melakukan banyak perdagangan sekaligus. Perkongsian pesanan juga menawarkan kelebihan berbanding model pemadanan pesanan tradisional, yang membolehkan perdagangan lebih fleksibel.

Fleksibiliti nampaknya MO Loopring. Ini adalah blockchain agnostik (selagi blockchain itu menampung kontrak pintar), dapat digunakan oleh pertukaran terdesentralisasi dan terpusat, dan dapat memenuhi satu pesanan melalui beberapa jalan. Pertukaran yang terdesentralisasi kemungkinan akan menjadi lebih popular bergerak maju kerana mereka meningkatkan pengalaman pengguna mereka. Sekiranya ini berlaku, kami harap panduan ini (dan yang lain menyukainya) akan memastikan anda sentiasa mengikuti penyelesaian yang terdesentralisasi ini semasa kita memasuki era baru perdagangan cryptocurrency.

Sumber tambahan:

Laman web

Blog Sederhana

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me