Pengurusan identiti adalah kemampuan individu dan / atau syarikat untuk mengakses sumber yang tepat pada masa yang tepat dan dengan alasan yang tepat. Kehidupan digital menjadi kebiasaan dan bukan pengecualian. Kajian yang dilakukan pada awal tahun ini menunjukkan peningkatan penipuan identiti sekitar lapan peratus sejak tahun 2017. Penipu terus mengambil kesempatan kerana dana bernilai $ 17 bilion dicuri dari mangsa yang tidak curiga dalam tempoh yang sama.

Penipuan identiti bukanlah fenomena baru. Sebenarnya, ini sudah lama terjadi, tetapi jauh lebih sukar untuk melarikan diri dengan beberapa ratus tahun yang lalu. Pendigitan hidup moden telah membawa kita banyak kemudahan dan memberi banyak penipu kepada penipu pada masa yang sama. Pada masa ini penipu dapat menarik kelebihan dengan hanya menggunakan sambungan internet. Pengurusan identiti berkembang untuk menghadapi cabaran baru ini.

Perubahan Wajah Pengurusan Identiti

Memberi Muka Nama

Internet melancarkan cara baru untuk berinteraksi dengan perkhidmatan dari seluruh dunia. Walaupun itu pasti menjadikannya lebih senang dan cekap untuk menjalankan perniagaan, ia juga memasukkan satu masalah utama ke dalam persamaan: tanpa nama. Perdagangan adalah tulang belakang bagi setiap masyarakat yang sejahtera. Dalam dunia dalam talian, bagaimana kita dapat mengetahui sama ada orang lain yang kita berniaga sebenarnya adalah siapa mereka sebenarnya?

Ini adalah matlamat pengurusan identiti, untuk menghubungkan wajah dengan nama dengan tepat. Tujuh belas bilion dolar adalah sebahagian besar perubahan. Tidak hairanlah bahawa terdapat banyak penyelesaian untuk mengatasi masalah yang semakin meningkat. Oleh kerana kebanyakan masalah yang kita hadapi adalah bersifat digital, ini termasuk dalam kategori keselamatan IT yang lebih luas. Oleh itu, banyak alat yang ada pada kita sekarang juga bersifat digital. Protokol rangkaian, sijil digital, dan kata laluan adalah beberapa yang mungkin anda sudah biasa. Kriptografi dan blockchain secara semula jadi juga mendapat daya tarikan.

Syarikat dan kerajaan hari ini sedang membina penyelesaian teknologi yang memungkinkan pengesahan dari keselesaan kediaman anda sendiri. Ini senang, bebas masalah, dan menjimatkan. Mengapa menghabiskan berjam-jam dalam barisan dengan kertas terbuang ketika telefon pintar akan melakukan silap mata?

Kemahiran Perbatasan Baru

Kesan digital pada kehidupan kita begitu ketara sehingga organisasi bukan keuntungan dan syarikat muncul untuk mengajar kita tentang bahaya dan tanggungjawab yang kita hadapi. Badan pemikir seperti Institut DQ didedikasikan semata-mata untuk pendidikan kecerdasan digital.

Beberapa kemahiran diperlukan untuk menavigasi sempadan digital. Gambar milik Mulhallsue. Pengurusan Identiti

Beberapa kemahiran diperlukan untuk menavigasi sempadan digital. Gambar milik Mulhallsue.

Millennials dan generasi akan datang berkembang dalam dunia yang berkaitan. Cabaran mereka sangat berbeza dengan kita yang bertahun-tahun lamanya. Pengurusan identiti digital memainkan peranan penting dalam menavigasi sempadan digital baru.

Bahagian Gelap

Sekiranya anda berada di ruang crypto untuk sementara waktu, kemungkinan anda sudah harus menghadapi salah satu sistem pengesahan moden ini. Sebilangan besar pertukaran memerlukannya. Beberapa syarikat nampaknya melakukan pekerjaan yang cukup baik memastikan hanya anda yang mempunyai akses ke sumber anda. Sebaliknya, yang lain adalah sumber perhatian masyarakat.

Nampaknya mustahil beberapa hari ini perlu dilakukan tanpa mendengar kebocoran data lain oleh syarikat besar. Hotel Marriott adalah baru-baru ini disaman hanya dua jam setelah mereka mengumumkan pelanggaran data yang mempengaruhi 500 juta pelanggan mereka. Pasangkan ini dengan insiden besar pada tahun 2018 seperti syarikat gergasi teknologi seperti Google dan Facebook dan masih ada persoalan mudah. Siapa yang harus menjalankan sistem pengurusan identiti? Syarikat tidak melakukan pekerjaan yang hebat, walaupun mempunyai sumber dan infrastrukturnya.

Contoh lain yang mengganggu terdapat di China. Dalam langkah yang sangat kontroversial, pemerintah melancarkan a sistem kredit sosial yang menyeramkan yang memberi taraf warganegara berdasarkan tingkah laku mereka. Mungkinkah ini membuka jalan untuk penapisan penindasan baru? Tidak mustahil pemerintah hanya menukar suis dan anda tidak lagi wujud (tentu saja secara digital). Sistem pemerintahan biasanya tidak dua hala. Menuntut akses ke maklumat peribadi orang lain sambil menyimpan rahsia adalah resipi rasuah dan penyalahgunaan.

Meme identiti

Bukan semua kesuraman dan malapetaka. Sistem sedemikian mungkin sangat bermanfaat apabila dilaksanakan dengan betul. Contohnya, contohlah kes di mana bencana alam telah berlaku. Mencari orang yang anda sayangi (yang dipindahkan) mungkin merupakan proses yang lebih mudah dengan penyelesaian identiti digital. Namun, dalam kebanyakan kes, risikonya lebih besar daripada faedahnya. Kecuali sudah tentu, kita dapat mendesentralisasi prosesnya. Oh, ada penyelesaian yang anda katakan?

Apa yang Boleh Dibawa Blockchain ke Pesta?

Nah, blockchain memperkenalkan beberapa kualiti utama yang hilang dari banyak sistem yang kita miliki sekarang. Yaitu desentralisasi, kebolehubahan, dan kriptografi kunci awam antara lain. Kriptografi sudah lama wujud. Hanya sejak Bitcoin tiba di tempat kejadian, kita telah memanfaatkan potensi komunikasi identiti yang selamat melalui rangkaian rakan sebaya.

Lihatlah Civic, misalnya, yang bermaksud untuk menghilangkan nama pengguna dan kata laluan sama sekali. Civic merancang untuk menggunakan biometrik (cap jari dan mungkin satu hari, imbasan mata) untuk mengesahkan pengguna terhadap data blockchain mereka. Data itu tidak berubah atau tidak dapat ditukar. Dengan kata lain, ia tidak dapat dimanipulasi oleh penggodam atau pihak berkuasa yang menindas yang ingin memanfaatkan data anda.

Itulah teori. Sistem pengurusan identiti blockchain masih dalam pengembangan awal. Masih banyak yang dapat dibuktikan dan kami mungkin hanya mendapat pengesahan apabila nombor penipuan tersebut mula turun dengan banyak. Sementara itu, perlu mendidik diri anda mengenai cara pertukaran dalam talian. Identiti digital anda bergantung padanya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me