Apa itu QTUM?

QTUM (diucapkan “quantum”) adalah teknologi blockchain yang berbasis di Singapura yang menjembatani kontrak pintar Ethereum di atas blockchain Bitcoin yang stabil sambil menggunakan bukti kepentingan untuk pengesahan. Dengan berbuat demikian, QTUM berharap dapat meningkatkan jangkauan dan interoperabilitas aplikasi kontrak pintar, terutama untuk tujuan perniagaan dan institusi. Di samping itu, QTUM akan melaksanakan alat, templat, dan pilihan kontrak pintar plug-and-play lain untuk memudahkan perniagaan membina dan melaksanakan kontrak pintar.

Idea di sebalik QTUM adalah menjadikan kontrak pintar lebih mudah dan selamat sambil menawarkan interoperabilitas dengan cryptocurrency terkemuka seperti Bitcoin dan Ethereum. Asas untuk kod QTUM adalah blockchain Bitcoin, tetapi pembangun QTUM telah mengabstraksi dan menambahkan lapisan pada blockchain Bitcoin yang membolehkan mesin maya Ethereum agar kontrak pintar dapat berjalan di atas Bitcoin. Oleh itu, QTUM mendapat manfaat daripada perkembangan baru dalam komuniti Bitcoin dan Ethereum, dan kontrak pintar yang dibina di Ethereum dapat dengan mudah dibawa ke QTUM juga.

spesifikasi teknologi

Selepas crowdsale awal pada bulan Mac, mainnet QTUM disiarkan pada pertengahan bulan September 2017. Sejak penulisan, QTUM adalah cryptocurrency ke-16 yang paling berharga berdasarkan cap pasaran, menurut CoinMarketCap, dengan penilaian keseluruhan $ 1.1 bilion. Dalam catatan ini, kita akan melihat teknologi di sebalik QTUM, pasukannya, dan kemungkinan yang dimiliki untuk mendemokrasikan kontrak pintar korporat.

Dibina untuk perniagaan: Kontrak pintar korporat dipermudah

Walaupun ada yang boleh menggunakan QTUM, asas QTUM tertumpu pada aplikasi perniagaan kontrak pintar. Matlamat mereka adalah memfasilitasi peralihan dari sistem warisan dalam organisasi penuaan ke penyelesaian berasaskan blockchain yang meningkatkan automasi dan mengurangkan kos. Ini mungkin berbentuk syarikat yang membuat tokennya sendiri untuk memberi kuasa kepada beberapa barang dan perkhidmatannya. Sebagai alternatif, desentralisasi blockchain mungkin membantu pengurusan rantaian bekalan yang dilaksanakan sendiri. Buku besar yang diedarkan mempunyai aplikasi langsung dalam pengurangan risiko dan keamanan siber, dan kontrak dapat dijamin dan dilaksanakan secara mandiri.

Penyelesaian ini nampaknya menjanjikan untuk perniagaan, tetapi dalam praktiknya, banyak pilihan ini tidak dapat dilaksanakan dengan keadaan teknologi blockchain terkini. Menurut pasukan QTUM, Ethereum masih mempunyai kekurangan kestabilan yang masih belum dapat diselesaikan, dan pergantungannya pada baki akaun daripada output transaksi yang tidak dibelanjakan menjadikannya tidak sesuai dalam senario di mana interoperabilitas Bitcoin atau senario penskalaan tertentu diperlukan (lihat di bawah mengenai pengesahan UTXO).

Walaupun Bitcoin adalah blockchain paling stabil dan selamat yang ada, rangkaian Bitcoin mempunyai cabaran tersendiri. Pertama, tidak lengkap, bermakna pengaturcaraan kontrak pintar secara langsung di Bitcoin tidak mungkin dilakukan. Selain itu, menurut Patrick Dai, salah satu pengasas QTUM, pemaju perusahaan mungkin berhati-hati dalam membuat klon blockchain Bitcoin peribadi kerana menggunakan bukti kerja dan memerlukan penambang untuk mendapat persetujuan.

Penyelesaian QTUM memberikan yang terbaik dari kedua dunia. Membolehkan kemudahan pengaturcaraan yang terdapat di rangkaian Ethereum untuk digabungkan dengan kestabilan dan keselamatan blockchain Bitcoin. Di samping itu, pembangun QTUM akan menyediakan alat, cetak biru, dan kontrak pintar pra-bina yang akan membolehkan pembinaan aplikasi terdesentralisasi baru (DApps) dengan cepat dan kes penggunaan berasaskan blockchain lain untuk perniagaan.

Mesin Maya Ethereum & Pengesahan Bitcoin UTXO

QTUM menjadikan dirinya sebagai jambatan antara kestabilan Bitcoin dan teknologi Ethereum. Secara khusus, ini bermaksud bahawa QTUM menjalankan versi Mesin Maya Ethereum (EVM) – perkara yang memungkinkan kontrak pintar – di atas blockchain Bitcoin. Masalahnya adalah ketidaksesuaian asas antara cara Ethereum dan Bitcoin menyimpan data.

Buku besar Ethereum blockchain menggunakan baki akaun, seperti bank dengan cara yang kita biasa memikirkannya. Walau bagaimanapun, lejar Bitcoin menggunakan output transaksi yang belum dibelanjakan (UTXO) sebagai penanda nilai. Baki akaun lebih mudah dan senang untuk menulis kod, iaitu mengapa Ethereum menggunakannya. Walau bagaimanapun, menurut pasukan QTUM, dengan UTXO lebih mudah untuk mengesahkan transaksi, dan anda boleh memproses beberapa transaksi pada masa yang sama tanpa mengira urutan. Ini menjadikan UTXO lebih selamat dan boleh diskalakan.

Oleh itu, jika Mesin Maya Ethereum dibina berdasarkan sistem yang menggunakan baki akaun, adalah cabaran teknikal yang serius untuk menggunakan EVM pada blockchain Bitcoin. QTUM menyelesaikan cabaran ini dengan Lapisan Abstraksi Akaun yang mengubah output blockchain menjadi baki akaun dan memudahkan pemindahan maklumat antara EVM dan blockchain berasaskan UTXO. Lapisan abstraksi ini merupakan sumbangan teknologi terbesar QTUM.

Timbunan QTUM

Akibat penggabungan antara Ethereum dan Bitcoin ini adalah kemas kini yang dikembangkan untuk kedua-dua platform ini juga akan berlaku untuk QTUM. Sebagai contoh, QTUM telah melaksanakan SegWit dan Projek Penambahbaikan Bitcoin yang lain. Kod yang dikongsi juga bermaksud DApps yang berjalan di Ethereum dengan mudah dapat dijalankan di QTUM juga.

Umpan Data & oracle menjadikan QTUM berguna secara meluas

Selain menggabungkan Bitcoin dan Ethereum yang terbaik, QTUM juga menyokong penyatuan suapan data luar dan sesuatu yang disebut oleh pasukan “oracle.” Ini pada dasarnya adalah API jenis yang membolehkan peranti luaran membekalkan dan memperoleh maklumat dari kontrak pintar yang beroperasi di platform QTUM. Oracle adalah pihak yang dipercayai di rangkaian yang dapat membekalkan data, melakukan pengiraan di luar rangkaian, dan membantu dalam pengiraan.

Penerimaan data dan pemprosesan luar diperlukan untuk banyak aplikasi kontrak pintar yang berpotensi dalam perniagaan. Hal ini berlaku terutamanya untuk aplikasi yang memerlukan kekuatan pemprosesan yang tinggi kerana kontrak pintar yang dijalankan pada mesin maya memerlukan setiap nod di rangkaian menyelesaikan pengiraan. Kita memerlukan pihak luar yang dipercayai untuk menyediakan kuasa pengkomputeran di luar rangkaian agar mesin maya tidak terlalu banyak digunakan.

Proof of Stake 3.0: Satu-satunya platform kontrak pintar PoS

Ciri utama lain dari penyelesaian kontrak pintar QTUM adalah melaksanakan bukti kepentingan (PoS) sebagai ganti bukti kerja (PoW) seperti yang digunakan pada blok Bitcoin dan Ethereum. Pelaksanaannya menjadikan QTUM satu-satunya blockchain di mana bukti kepentingan saham kontrak pintar.

Pentingnya bukti kepentingan untuk kontrak pintar tidak boleh dipandang rendah. Walaupun blockchain menawarkan banyak peningkatan kecekapan untuk pengguna perniagaan, kenaikan tersebut akan terganggu apabila anda mempertimbangkan ketidakcekapan bukti perlombongan kerja. Pasukan pembangunan QTUM bertemu dengan pihak berkepentingan dalam bidang kewangan, logistik, dan pembuatan untuk meneroka perbezaan antara bukti kepentingan dan bukti kerja dari segi aplikasi praktikal. Kecekapan dan keselamatan menjadi perhatian utama mereka dengan bukti kerja, dan pertaruhan lebih masuk akal dari perspektif institusi.

Blockchain di telefon bimbit: Jalankan kontrak pintar menggunakan pelanggan ringan

QTUM di telefon bimbit

Halangan utama yang menghalangi penggunaan DApps berdasarkan kontrak pintar secara meluas adalah ketidakmampuan mereka dikendalikan oleh pelanggan ringan. A pelanggan ringan adalah nod pada rangkaian blockchain yang tidak menyimpan sejarah lengkap blockchain. Sebaliknya, setiap kali anda log masuk, ia hanya mengesan beberapa blok yang paling baru / relevan dalam rantaian untuk mengesahkan transaksi.

Secara tradisional, pelanggan ringan tidak disokong bersama dengan pengurusan kontrak pintar. Membuat, menggunakan, dan mengubah kontrak pintar memerlukan anda menjalankan simpul rangkaian sepenuhnya. Sekiranya anda mempunyai sambungan yang perlahan, penyimpanan yang rendah, atau menggunakan telefon bimbit, kontrak pintar tidak tersedia.

QTUM mengubahnya dan membuka pintu untuk pengurusan kontrak pintar dari telefon bimbit anda atau pada komputer baru dalam jangka masa yang cepat. Ini mungkin kerana QTUM menggunakan teknologi UTXO yang membolehkan pengesahan pembayaran mudah (SPV). SPV membolehkan pelanggan ringan untuk mengesahkan transaksi tanpa perlu menjalankan simpul penuh. Anda boleh melaksanakan kontrak pintar dari telefon bimbit anda dalam beberapa ketukan, membawa teknologi blockchain yang mengganggu ke aplikasi mudah alih.

Pasukan pengasas QTUM, pelabur, & menyelesaikan crowdsale

Pasukan QTUM berpusat di Asia, dan banyak usaha pemasaran dan jangkauan mereka telah menarik minat pasaran Asia, khususnya pasar China. Lebih daripada satu laman web telah memanggil QTUM, “Ethereum Cina.”

pasukan qtumPasukan QTUM masih muda, tetapi mereka mempunyai arti kuat terhadap teknologi dan cabaran yang akan datang. Anthony Di Iorio, kata salah seorang pengasas Ethereum dan pelabur awal di QTUM,

“Secara keseluruhan, saya percaya mereka adalah pasukan terbaik dari China dan Asia. Ini telah mendorong mereka untuk melihat di mana penambahbaikan diperlukan dalam platform kontrak pintar, belajar dari kesilapan ethereum, fokus pada wilayah yang paling mereka kenal. “

Selain Di Iorio, QTUM mengumpulkan $ 1 juta dana peringkat awal swasta untuk projek ini dari 11 pelabur malaikat yang membantu membina testnet dan pelaksanaan awal idea. Selepas itu, pada bulan Mac 2017, QTUM menyelesaikan crowdsale yang mengumpul $ 15.6 juta dalam masa lebih dari 5 hari.

Penyokong malaikat QTUM

QTUM juga mengekalkan penasihat dari PwC untuk membantu pematuhan peraturan dan perakaunan. Mereka nampaknya bersedia untuk masuk serius dalam perniagaan kontrak pintar, terutama di Asia. QTUM semestinya perlu diperhatikan dengan teliti selama beberapa bulan akan datang untuk pertumbuhan besar.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me