Untuk mengetahui apa yang dilakukan oleh Jaringan Cosmos akan menguraikan komponen dan masalah yang mereka selesaikan. Ringkasnya, Cosmos Network adalah internet dari blockchain.

Rangkaian Cosmos menyatukan semua jenis blockchain dengan memanfaatkan kelebihan Tendermint dan protokol Inter-Blockchain Communication (IBC). Projek yang disatukan atau dibina dalam Rangkaian Cosmos dapat bertukar token antara satu sama lain secara asli. Fikirkan pertukaran atom tetapi untuk semua orang!

Secara keseluruhan, Cosmos adalah rangkaian untuk interoperabiliti yang lebih baik antara blockchain dari semua jenis.

Bagaimana Rangkaian Cosmos Berfungsi

Sebelum meneroka apa yang mungkin dilakukan di Jaringan Cosmos, adalah mustahak untuk mengunjungi perkara yang dapat dicapai ini, Tendermint.

Tendermint

Tendermint adalah landasan pelancaran untuk membina aplikasi blockchain di atas. Untuk memahami sedikit maksudnya, ketahui bahawa terdapat tiga lapisan konseptual untuk blockchain: rangkaian, konsensus, dan lapisan aplikasi. Tendermint mengemas lapisan jaringan dan konsensus supaya pasukan dapat fokus pada aplikasi mereka dan memintas beratus-ratus jam kod kompleks.

Rangkaian Cosmos di Tendermint

Tumpukan perisian Tendermint asas

Tendermint bukanlah blockchain itu sendiri, melainkan alat pembangun sumber terbuka. Ini adalah asas yang dapat disesuaikan untuk aplikasi blockchain.

Peringatan tertentu adalah bahawa konsensus Tendermint adalah algoritma proof-of-stake (PoS). Ini dapat mengkonfigurasi semula bentuk PoS lain seperti Konsensus PoS yang Delegasikan atau Bukti Kuasa, misalnya.

Menyukai model PoS adalah sebahagian besar dari apa yang membolehkan interoperabilitas Tendermint bersama dengan penghabisan segera, ribuan transaksi sesaat, dan peningkatan keselamatan.

Menghubungkan Titik dengan IBC

Bahagian seterusnya dalam Cosmos Network adalah protokol Inter-Blockchain Communications (IBC). Perisian ini menghubungkan zon dan hub dalam rangkaian dan membolehkan pertukaran token antara rantai heterogen.

Penting untuk diperhatikan bahawa Cosmos merujuk kepada setiap aplikasi sebagai rantai heterogen. Ini kerana setiap rangkaian atau aplikasi di dalam rangkaian mempunyai kedaulatan dan lapisan seni bina mereka sendiri. Ringkasnya, ini bermaksud IBC dapat menghubungkan rantai walaupun masing-masing mempunyai timbunan perisian mereka sendiri (berakar pada Tendermint) dan pemerintahan bebas.

Kelebihan utama IBC adalah pertukaran token antara rantai. Token dari satu rantai dapat ditunjukkan pada yang lain. Inilah contohnya, Mia ingin menghantar 25 token dari rantai A ke rantai B. Untuk melakukannya, 25 token Mia pada kunci rantai A dengan bukti yang dihantar ke rantai B. Seterusnya, rantai B menonton untuk melihat apakah lebih daripada dua pertiga rantai Pengesah A telah menandatangani bukti bahawa 25 token Mia tetap terkunci pada rantai asalnya. Apabila bukti itu sah, Mia mendapat 25 token di rantai B.

Secara keseluruhan, IBC adalah penyetempatan dan mekanik yang membolehkan rantai saling berhubung antara satu sama lain.

Rangkaian: Hab dan Zon

Setelah kita membahas apa yang dimiliki Tendermint dan IBC, bagaimana Cosmos sebenarnya membina internet blockchain?

Penyelesaiannya: hab rangkaian.

Hub pada rangkaian bertindak sebagai lejar utama bagi setiap rantai individu yang juga disebut zon. Hub adalah lejar untuk pertukaran token antara zon.

Tanpa hub dalam rangkaian, Cosmos akan menjadi rangkaian rangkaian rantaian daisy. Pertukaran token antara blockchain jenis ini memberikan banyak tekanan untuk mempercayai sumber token, khususnya, pengesahannya. Isu ini bertambah apabila token bergerak di sepanjang rangkaian dari rantai A ke rantai B ke rantai C, dan seterusnya. Setiap kali memerlukan rantai penerima untuk mempercayai semua set validator sebelum mereka secara eksponensial.

Hub dalam rangkaian meredakan ini dengan mempunyai zon yang terhubung dengannya, dan bukannya secara langsung antara satu sama lain. Sekiranya zon mengehadkan sambungannya hanya ke hab lain, maka risiko perbelanjaan berganda atau token dibekukan secara dramatik. Zon tidak perlu mempercayai zon lain secara langsung atau yang memberikan token sebelum mereka. Mereka hanya perlu mempercayai hub.

Susun atur hab Rangkaian Cosmos

Pandangan dipermudahkan di Cosmos Hub dan zon

Hab pertama di Rangkaian Cosmos adalah Cosmos Hub, blok rantai Proof-of-Stake berlapis di atas Tendermint. Untuk mengisi Hab Cosmos, terdapat dua token, Atom dan Foton. Selain itu, Atom adalah duit syiling utama yang digunakan untuk pemerintahan di Cosmos Hub. Duit syiling dalam ekosistem adalah Photon, yang digunakan untuk memindahkan token di rangkaian dan juga membayar yuran.

Pautan Yang Hilang

Anda mungkin berfikir hingga saat ini bahawa apa-apa yang ada di Jaringan Cosmos harus dipatuhi oleh peraturan Tendermint Core. Yaitu hanya blok-blok PoS yang dapat berpartisipasi dalam rangkaian kerana Tendermint berada di teras setiap zon.

Berita baiknya adalah bahawa pasukan Cosmos juga telah memikirkan perkara ini dan melakukan sesuatu mengenainya. Untuk memahami apa cabarannya, terdapat dua kategori rantai yang ditentukan oleh Jaringan Cosmos kesempurnaan.

Pertama, rantai akhir cepat. Ini adalah rantai mudah kerana rantai akhir cepat sudah serasi dengan IBC. Rantai blok PoS boleh menggunakan IBC sama seperti yang dilakukan Tendermint dan secara langsung menyambung ke hab dan zon.

Rantai yang kurang mudah adalah rantai kebarangkalian. Rantai blok ini, seperti rantai PoW, sebaliknya berlapis atas konsensus akhir cepat seperti Tendermint Core dan membuat Peg-Zone. Sejauh ini Jaringan Cosmos akan membuat Ethereum Peg-Zone yang dipanggil Ethermint dan mengakui bahawa membuat Peg-Zones untuk setiap blockchain probabilistik-finalis adalah “mungkin secara teori” tetapi mencabar.

Mengenai Cosmos Network

Terdapat sedikit latar belakang untuk Rangkaian Cosmos. Walau bagaimanapun, versi yang ringkas adalah bahawa rangkaian sebahagian besarnya dibina oleh pasukan yang sama yang merekayasa komponen asasnya, Tendermint Core.

All in Bits, syarikat di belakang Tendermint, kini membangun rangkaian Cosmos di bawah payung Yayasan Interchain (ICF). ICF ditubuhkan untuk membantu “memfasilitasi generasi baru teknologi blockchain” dengan tujuan untuk membina internet blockchain.

Pasukan bekerja di Jaringan Cosmos agak besar dan dipimpin oleh pengasas Ethan Buchman dan Jae Kwon (sama sekali tidak berafiliasi dengan rapper J-Kwon, sedih).

Pengedaran Token Rangkaian Cosmos

Pengedaran token Cosmos Hub Atom

Kedua-dua ICF dan All in Bits telah diusulkan untuk menerima sebahagian dari token Atom pada pelancaran jaring utama. Token yang diterima All in Bits dan ICF akan menggerakkan pengembangan rangkaian dan mendorong pertumbuhannya dalam jadual pemberian hak selama dua tahun.

Bekalan dan Kemampanan Syiling

Buat masa ini, duit syiling Atom tidak akan dapat diperdagangkan sehingga pelancaran bersih utama. Walau bagaimanapun, pusingan awam dan swasta pengumpulan dana telah disimpulkan tetapi bekalan token masih belum diputuskan. Pengagihan token yang dicadangkan adalah 75% untuk Pengumpulan Dana, 10% untuk Interchain Foundation, 10% untuk All in Bits Inc, dan 5% untuk pelabur benih.

*** Harap maklum bahawa token yang diperdagangkan $ ATOM dan $ CMOS bukan token yang berasal dari Rangkaian Cosmos. Saya akan berhati-hati untuk memperdagangkan kedua-dua syiling topi rendah itu, kemungkinan penipu.

Kesimpulannya

Dengan beberapa saat sebelum pelancaran bersih utama, Cosmos Network berkembang ke arah tujuan mereka dan menguji komponen seperti tadbir urus dalam rangkaian ujian mereka. Cita-cita projek ini sangat mengagumkan, namun mereka nampaknya tidak tergesa-gesa. Mereka mengambil langkah yang diperlukan untuk menyatukan pelbagai komponen seperti Tendermint dan IBC.

Penerapan Tendermint Core oleh pemaju akan sangat penting bagi pertumbuhan rangkaian. Serta memasukkan duit syiling popular lain yang disatukan ke dalam ekosistem.

Secara keseluruhan, projek ini masih baru dan masih banyak jalan di peta jalan mereka. Cosmos Networks mahu merangkak di rantai dunia yang sunyi menjadi satu internet blockchain yang indah. Ini adalah matlamat yang tinggi tetapi mungkin merupakan idea penting untuk memajukan blockchain ke tahap penggunaan dan penggunaan lain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me