Apa itu Status?

Status adalah sistem operasi mudah alih yang akan sepenuhnya mengubah cara dunia berinteraksi dengan rangkaian Ethereum. Direka sebagai penyemak imbas terdesentralisasi dan utusan peribadi, Status membolehkan anda menyambung ke seluruh rangkaian Ethereum tepat di telapak tangan anda.

Beroperasi sebagai simpul pelanggan ringan di Ethereum, Status memberi anda akses ke semua aplikasi terdesentralisasi Ethereum (DApps) melalui aplikasi di telefon pintar anda. Ini membuka pintu untuk penggunaan Ethereum DApps secara besar-besaran dengan menyasarkan segmen komputer yang paling pesat berkembang di dunia – pengguna telefon pintar.

Pengguna telefon pintar dengan cepat akan menyedari bahawa penggunaan Ethereum dan DAppsnya tidak pernah semudah dan senang.

Status Ethereum OS Bergerak

Bagaimana Status Menciptakan Semula Rangkaian Sosial

Rangkaian Status memecahkan seni bina platform media sosial lama yang tidak seimbang. Rangkaian tradisional ini memberikan hampir semua kawalan kepada pemilik dan pengiklan; pengguna tidak mempunyai banyak kuasa atas maklumat peribadi yang mereka kongsi. Selain itu, pengguna warisan mempunyai sedikit suara untuk mempengaruhi evolusi platform.

Reka Bentuk Rangkaian Sosial Warisan

Rangkaian sosial hari ini terdiri daripada tiga pihak asas: pemilik, pengiklan, dan pengguna.

Rangkaian Sosial Warisan

Pemilik

Pemilik biasanya pencipta rangkaian. Dua peranan utama pemilik adalah merekrut dan mengekalkan pengguna ke platform media sosial. Setelah membawa pengguna ke dalam rangkaian, mereka fokus untuk mengekstrak nilai dari pengguna.

Pengiklan

Pengiklan, yang disebut sebagai broker data berdasarkan Status, memungkinkan pemilik untuk mengekstrak nilai dari jaringan dan penggunanya. Pengiklan memainkan peranan penting dalam akhirnya mempertahankan jaringan media sosial dengan membeli data pengguna atau membeli iklan untuk produk dan perkhidmatan.

Pengguna

Pengguna adalah mereka yang menggunakan rangkaian sosial untuk berhubung dengan rakan atau untuk berkongsi minat khas mereka sendiri. Dalam model ini, pengguna hampir tidak berdaya untuk mengawal bagaimana rangkaian dibangunkan atau maklumat yang mereka gunakan.

Bagaimana Status Mengubah Rangkaian Sosial

Lupakan model rangkaian sosial lama yang hanya memberi kuasa kepada pemilik dan pengiklan. Dengan terbitnya Status Network Tokens (SNT), Status membolehkan penggunanya menjadi pemegang kepentingan dalam rangkaian yang mereka sertai.

Reka bentuk platform membolehkan tingkah laku rangkaian sosial dan perisiannya selaras dengan kepentingan penggunanya. Sebagai pengguna Status, anda mengawal sepenuhnya maklumat yang anda kongsi dan anda boleh memilih pengembangan rangkaian desentralisasi masa depan.

Komuniti Status

Rangkaian Status

Status Network adalah sumber terbuka dan percuma; setiap orang digalakkan untuk membantu membangun masa depan platform dan aplikasi terdesentralisasi yang berjalan di ekosistemnya.

Token Rangkaian Status (SNT)

Status Network Token adalah token utiliti modular yang menggerakkan rangkaian. Secara lalai, Status bebas untuk digunakan dan berkomunikasi dengan, tetapi anda memerlukan SNT untuk mengakses ciri tertentu Status Ethereum Client Mobile.

Pengguna yang memegang SNT juga dapat mengarahkan arah pengembangan dan mempengaruhi bagaimana rangkaian berkembang.

Nama Pengguna Status

Pada Status, pengguna kini dikenal pasti dengan kunci awam SECP256k1. Pasukan ini kini bekerjasama dengan Nick Johnson, pencipta bersama Etherenum Name Service, untuk membuat nama pengguna-ke-SECP256k1 penyelesai kunci awam di Etherenum Name Service yang membolehkan pihak berkepentingan mendaftarkan nama pengguna pada aplikasi tersebut..

Untuk menghilangkan akaun spam, Status telah membuat kebijakan bahawa hanya akaun yang memiliki SNT yang dapat menempah nama pengguna. Sama seperti bagaimana Twitter mengenali akaun yang disahkan dengan lencana, Status akan memberi penggunanya kemampuan untuk menerima lencana yang menunjukkan bahawa akaun itu boleh dipercayai.

Untuk menerima lencana, pemangku kepentingan Status perlu mendepositkan SNT terhadap nama pengguna dengan premium. Lencana akan menunjukkan jumlah nilai atau bilangan penyokong yang berkaitan dengan akaun.

Pelanggan Ethereum Status Bergerak

Aplikasi Status kini tersedia untuk Android dan iOS. Untuk memuat turun pada peranti Android, cukup cari dan muat turun Status dari gedung Google Play.

Memuat turunnya di iPhone anda memerlukan beberapa langkah tambahan; aplikasinya belum sampai ke Apple App Store. Untuk memuat turun, pergi ke Status laman web dan ikuti petunjuknya di halaman utama.

Ciri Status

Sebagai platform sumber terbuka yang menghubungkan ke semua DApps Ethereum, ciri potensi Status benar-benar tidak terbatas.

Berikut adalah gambaran keseluruhan ringkas mengenai ciri-ciri yang dilaksanakan Status yang disenaraikan kertas putih.

Pasaran Pemberitahuan Tolak Desentralisasi

Pasar Pemberitahuan Tolak Desentralisasi Status hadir dengan kebaikan dan keburukan kepada pengguna akhir.

Kelebihan

  • Membolehkan anda memilih node dalam rangkaian yang memberikan perkhidmatan kepada anda
  • Membolehkan anda memilih jenis penyedia pemberitahuan push yang ingin anda gunakan
  • Memberi anda fleksibiliti untuk mengatur tahap privasi anda kerana anda boleh memilih atau tidak memilih perkhidmatan apa pun

Keburukan

  • Anda perlu membayar untuk sebarang perkhidmatan pemberitahuan push yang anda pilih
  • Platform media sosial yang ada kini menawarkan perkhidmatan pemberitahuan push “secara percuma”

Tidak seperti pesaing yang menawarkan pemberitahuan push “percuma” di rangkaian sosial mereka, Status tidak mendapat keuntungan dari iklan atau dengan menjual maklumat pelanggan kepada peruncit.

Status percaya dapat memberi anda pilihan dalam semua hal, oleh itu alasan mengapa anda akan dikenakan transaksi mikro untuk pemberitahuan dan penyimpanan.

Pemerintahan

Dalam rangkaian sosial lama, pengguna tidak banyak mempengaruhi bagaimana rangkaian itu berkembang dari masa ke masa. Status memecahkan cetakan dengan memberi pengaruh langsung kepada pihak berkepentingan terhadap semua keputusan dalam rangkaian termasuk pembangunan perisian.

Mana-mana pemegang SNT dapat membuat cadangan keputusan di rangkaian.

Protokol Pengundian Status

  • Untuk setiap keputusan yang akan dibuat di rangkaian, SNT pengguna diklon menjadi token keputusan yang berasingan.
  • Bilangan SNT yang dipegang oleh pengguna akan berkadar terus (1: 1) dengan jumlah token keputusan yang diterima pengguna tersebut.
  • Tidak memerlukan sebarang SNT untuk memilih cadangan.

Tempoh Komuniti

Sama seperti bagaimana pengguna dapat memberikan suara positif atau menurunkan suara di Reddit, Pengguna status memiliki kemampuan untuk memilih untuk memilih konten yang ditampilkan pada aplikasi mereka. Proses menyetujui atau tidak menyetujui kandungan pada Status dikenal sebagai “memberi isyarat”.

Tidak seperti Reddit di mana semua pengguna diberi satu suara yang sama untuk menyusun kandungan, Status menentukan kekuatan suara anggota oleh algoritma yang kebanyakannya dipengaruhi oleh token nombor yang dipegang oleh akaun.

Penghormatan untuk Bercakap

Pemangku kepentingan dapat menetapkan jumlah minimum SNT yang mesti disetorkan oleh pengguna Status sebagai penghargaan bagi seseorang di luar rangkaian mereka untuk menghubungi mereka.

Untuk menghantar pesanan kepada pihak berkepentingan, pengguna harus terlebih dahulu mendepositkan jumlah SNT yang diperlukan yang dinyatakan oleh penerima “Tribute to Talk”. Sekiranya penerima membalas mesej, penerima juga akan menerima jumlah wang yang diserahkan yang dihantar oleh utusan asal.

Penghormatan Status untuk Bicara

DApps yang ada

Berikut adalah senarai beberapa DApps Ethereum yang paling popular yang disokong oleh Status.

  • uPort – Menyatakan kebebasan digital. uPort adalah sistem identiti berdaulat sendiri.
  • Gnosis – Kebijaksanaan orang ramai. Buat ramalan yang rumit dalam perjalanan dengan pasaran ramalan yang mudah digunakan.
  • Pertukaran Oasis – Nikmati pertukaran aset digital terdesentralisasi segera antara token ETH dan ECR20.
  • Etnik –Pasaran pekerjaan yang terdesentralisasi. Sewa atau bekerja untuk cryptocurrency tanpa bayaran.
  • Aragon – Buat syarikat dan organisasi yang tidak dapat dihentikan, dan nilai tanpa sempadan.
  • Etherisc – Platform insurans yang terdesentralisasi. Beli polisi di mana sahaja, dan bayar tuntutan secara automatik.
  • Ujo – Ujo adalah rumah bagi artis. Buat dan kendalikan kandungan kreatif anda, dan kongsi dengan dunia.

Ciri-ciri Cadangan Status

Untuk membantu mengembangkan platform, Status mencadangkan beberapa ciri yang akan ditambahkan dalam buku putihnya. Berikut adalah gambaran ringkas mengenai tiga yang terbesar.

Rangkaian Teller Status

Aplikasi terdesentralisasi di dalam Status, Teller Network akan membolehkan pihak berkepentingan mencari pengguna berdekatan untuk menukar wang tunai mereka dengan aset digital. Teller Network akan membolehkan sesiapa sahaja yang mempunyai telefon pintar memperoleh cryptocurrency dengan mudah hanya dengan membayar wang tunai.

Direktori Aplikasi Berpusat

Sejak penciptaan Ethereum, jumlah aplikasi terdesentralisasi yang tersedia di rangkaiannya baru-baru ini melambung tinggi. Untuk mengatasi masalah ini, Status merancang untuk melancarkan Direktori Aplikasi Terdesentralisasi yang akan disusun oleh anggotanya.

Sama seperti Apple App Store atau Google Play Store, Status merancang untuk menggabungkan kedua-dua kategori dan penilaian ke Direktori Aplikasi Terdesentralisasi untuk memastikan anda dapat menemui apa yang anda cari dengan tepat..

Pasar Pelekat

Status juga merancang untuk menerapkan Pasar Stiker yang membolehkan sesiapa sahaja merancang dan menjual kreasi mereka di seluruh dunia. Sama seperti Direktori Aplikasi yang Terdesentralisasi, Pasar Stiker akan disusun mengikut kategori dan juga dikurung naik atau turun berdasarkan peringkat pengguna.

Status merancang untuk menghendaki semua peserta Market Sticker memegang SNT untuk memastikan kualiti semua pengguna dan penilaian pelekat.

Pasar Pelekat Status

Berita Pembangunan

Pada 30 Januari 2018, Status mengumumkan pelancaran versi terbaru Alpha 0.9.13 mereka di iOS dan Android. Kemas kini utama termasuk peti masuk luar bisikan, sokongan token ERC-20, dan peningkatan pengalaman pembangun.

Dompet Perkakasan Status

Pada bulan November 2017, Status memperkenalkan Status Hardwallet. Tidak seperti dompet crypto lain yang memerlukan sambungan berwayar untuk melakukan urus niaga mata wang, Status Hardwallet membolehkan anda menyimpan, mengirim, dan menerima cryptocurrency tanpa hubungan dengan NFC terbina dalam.

Sorotan lain dari Hardwallet Status termasuk sumber mudah alih dan terbuka sepenuhnya; kod Hardwallet dapat diperiksa dan diedit agar sesuai dengan keperluan pengguna. Status Hardwallet berfungsi dengan token ETH, SNT, dan ERC-20.

Hardwallet Status

Buka Wang

Pada bulan November 2017, pasukan juga mengumumkan pelancaran Status Buka Kurnia. Program ini menyediakan penyelesaian kolaborasi sumber terbuka untuk kedua-dua pemaju dan organisasi untuk menyelesaikan projek.

Membolehkan organisasi untuk mendesentralisasi pengembangan mereka, Status Open Bounty memberikan senarai projek kepada pemaju yang mereka mempunyai pilihan untuk menyumbang. Ia membayar ganjaran dalam SNT atau cryptocurrency ERC-20 pilihan anda tanpa bayaran pihak ketiga.

Bersama dengan Status Open Bounty, pasukan ini juga melancarkan dana bernilai satu juta dolar yang sepenuhnya dikhaskan untuk membiayai projek sumber terbuka.

Bounty Status

Peruntukan Belanjawan Status

  • 50% – Pembangunan Teras
  • 15% – Keselamatan
  • 10% – Pemasaran
  • 10% – Undang-undang

Pengumpulan Dana dan Perdagangan

Tempoh Sumbangan Status bermula pada 20 Jun 2017. Bercadang berjalan selama berminggu-minggu, Tempoh Sumbangan habis dalam masa kurang dari satu hari. SNT diedarkan pada kadar 10,000 SNT per 1 ETH. Hanya dalam beberapa jam, projek itu telah mengumpulkan sejumlah 99 juta dolar.

Status mempunyai jumlah bekalan 6,804,870,174 token yang mana 3,470,483,788 tersedia pada masa ini.

Ketika SNT mula disenaraikan di bursa pada bulan Julai 2017, ia mula diperdagangkan dengan harga kira-kira $ 0,05. Untuk lima bulan akan datang, SNT menunjukkan prestasi buruk kerana harganya rata-rata merosot dalam julat $ 0,03 hingga $ 0,04. Memulakan bull bull yang mengagumkan pada awal Disember 2017, SNT dengan cepat melonjak hingga ke tahap tertinggi sepanjang masa pada 65 sen.

Sejak tahun baru, harga SNT telah turun secara konsisten kerana kebanyakan cryptomarket telah turun ke bawah. Pada masa penulisan, harga SNT telah turun sehingga 18 sen. Pergerakan harga negatif SNT 2018 sangat berkaitan dengan harga Bitcoin menjunam sejak sebulan lalu.

baseUrl = “https://widgets.cryptocompare.com/”;

var scripts = document.getElementsByTagName (“skrip”);

var embedder = scripts [scripts.length – 1];

(fungsi () {

var appName = encodeURIComponent (window.location.hostname);

jika (appName == “”) {appName = “tempatan”;}

var s = document.createElement (“skrip”);

s.type = “text / javascript”;

s.async = benar;

var theUrl = baseUrl + ’serv / v3 / coin / chart? fsym = SNT&tsyms = USD, EUR, CNY, GBP ’;

s.src = theUrl + (theUrl.indexOf (“?”) >= 0? “&”:”? “) +” App = “+ appName;

embedder.parentNode.appendChild (s);

}) ();

Tempat menyimpan Token SNT?

Secara amnya, paling selamat bagi pelabur untuk menyimpan pegangan cryptocurrency mereka dari bursa.

Sebagai Token ERC20, SNT mesti disimpan dalam dompet Ethereum. Pilihan dompet perisian popular yang menyokong token ERC20 termasuk MyEtherWallet dan MetaMask.

Dengan memberikan tahap keselamatan tertinggi, dompet perkakasan seperti Ledger Nano S atau Trezor juga dapat digunakan untuk menyimpan token anda.

Pasukan Status

Pasukan Status terdiri daripada lebih daripada empat puluh ahli sepenuh masa dan sepuluh penasihat berpengalaman. Sebilangan besar pekerja adalah jurutera yang memfokuskan pada pengembangan teras platform serta pembuatan aplikasi yang terdesentralisasi. Selebihnya pasukan mengendalikan operasi perniagaan seperti pengurusan masyarakat, pematuhan undang-undang, dan pemasaran.

Pengasas bersama

Status Network diasaskan oleh Carl Bennets dan Jarrad Hope, yang telah bekerjasama selama enam tahun dalam pelbagai projek. Selama tiga tahun sebelum Status, Carl dan Jarrad berjaya mengendalikan rangkaian pengedaran perisian.

Prestasi pra-Status mereka merangkumi mencapai dua puluh juta pemasangan untuk produk perisian yang berbeza. Dengan keuntungan yang dihasilkan dari rangkaian pengedaran perisian mereka, Carl dan Jarrad secara peribadi membiayai projek itu sehingga ICOnya.

Pengasas Bersama Status

Nabil Naghdy Diupah sebagai COO

Pada bulan November 2017, Status mengumumkan bahawa bekas eksekutif Google Nabil Nahdy akan bergabung dengan pasukan sebagai Ketua Pegawai Operasi. Di Google, Nabil berjaya memimpin produk Google Maps dan Google Flight.

Dengan membina produk yang dibina untuk lebih dari satu bilion pengguna, Nabil membawa pengalaman dan kepemimpinan yang luar biasa kepada Status Team. Sebagai COO, Nabil akan fokus untuk mewujudkan visi syarikat, mewujudkan peta jalan tujuan, dan menyampaikan produk ketika bergerak ke Beta.

Nabil Naghdy

Penasihat

Penasihat Status

Kesimpulannya

Status adalah pelanggan mudah alih yang meletakkan kekuatan seluruh rangkaian Ethereum tepat di tangan anda. Kemungkinan untuk projek ini tidak terbatas kerana pengguna Status mempunyai akses ke semua aplikasi terdesentralisasi semasa dan masa depan yang berjalan di Ethereum.

Sebagai projek sumber terbuka dan tertumpu kepada masyarakat, Status mendorong sesiapa sahaja untuk menyumbang kepada sistem operasinya dan juga masa depan web yang terdesentralisasi. Merangka semula rangkaian sosial, Status telah secara unik memberikan penggunanya kekuatan untuk memutuskan bagaimana platformnya akan ditadbir dan dikembangkan lebih lanjut.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me