Apa itu Titik Pengalaman?

Bagaimana jika anda dapat memperoleh mata pengalaman menjana kehidupan hanya untuk menjalani hari anda? Mengambil bahan makanan (+ 500XP), menembak lembu dengan tunas anda pada aplikasi pesanan kegemaran anda (+ 200XP), atau duduk untuk makan malam bersama kekasih anda di gastropub gabungan Asia-Amerika kegemaran anda (+ 1000XP).

Sekiranya sepertinya anda memasuki beberapa lanskap permainan video IRL, jangan risau: ini bukan dystopia yang diperintah oleh realiti maya seperti Ready Player One. Namun, ini adalah sistem ganjaran yang akan menjadikan kehidupan dimainkan seperti RPG – permainan main peranan di mana peranannya adalah milik anda dan permainan itu adalah kehidupan itu sendiri.

Ia disebut Titik Pengalaman, dan seperti yang ditunjukkan oleh misinya, ia ingin membawa XP dari skrin dan ke dalam rutin harian anda. Projek ini membina ekonomi perkongsian untuk semua aspek kehidupan, dari pembelian harian hingga pelancongan, semuanya didorong oleh duit syiling XP. Dengan mata Pengalaman, pengedaran terhad kepada penggunaan dan penerimaan; jika industri atau perkhidmatan menggunakan model projek, anda boleh mendapatkan duit syiling XP untuk pengalaman seharian anda.

Bagaimana Mata Pengalaman Berfungsi

Seperti yang diharapkan, Titik Pengalaman mempunyai kaitan langsung dengan komuniti permainan dalam talian. Ini adalah koin, XP, menawarkan ekosistem permainan model ekonomi yang dapat bertahan sendiri di mana ia dapat digunakan untuk pembelian, ganjaran dalam permainan, dan transaksi pemain-ke-pemain.

Walau bagaimanapun, pasukan Experience Points ingin mengambil model ini dan meletakkannya pada interaksi dan transaksi kehidupan sebenar. Pada dasarnya, pengguna dan ahli komuniti boleh diberi penghargaan dalam XP kerana berinteraksi dengan perkhidmatan atau entiti yang telah menggunakan platform Experience Points, seperti menghadiri konsert atau membeli makanan di restoran yang menggunakan XP. Pengguna kemudian dapat menghabiskan XP mereka di lokasi yang berpartisipasi, memungkinkan mereka mengambil pengalaman yang telah mereka peroleh dan memasukkannya kembali ke ekonomi berbasis XP.

Penggunaan Titik Pengalaman

Pada akhirnya, Titik Pengalaman berusaha untuk menyatukan pelaku dari semua lapisan masyarakat dan memudahkan kerjasama antara mana-mana industri yang bersedia menerimanya. Produk akhir akan menjadi ekonomi pengalaman kehidupan nyata yang menghubungkan permainan, pelancongan, industri pengguna, media sosial, hiburan, dan lebih banyak lagi ke dalam ekosistem yang bersatu.

Sistem Pentanode Titik Pengalaman

Untuk menjamin integriti rangkaian dan memastikan pengedaran XP ke seluruh industri yang disasarkan, Experience Points menggunakan sistem simpul lima kali ganda. Setiap nod memenuhi fungsi khusus untuk ekosistem Titik Pengalaman.

Masternod:

Titik Pengalaman beroperasi di bawah model Proof of Stake, jadi masternode melayani mekanisme konsensus PoS khas anda. Mereka menjanjikan (kira-kira) pulangan pelaburan 50% tahunan dan memerlukan XP minimum 50 juta untuk beroperasi. Nod yang menahan lebih dari minimum akan mendapat pulangan setiap jam yang sama (kira-kira 2,800XP). Ini tidak menumpukan penimbunan dan mendorong pengguna untuk membuat lebih banyak nod untuk menyokong rangkaian.

Supernod:

Node ini memerlukan 1bln XP untuk beroperasi dan menjanjikan pulangan pelaburan tahunan sekitar 200%. Walau bagaimanapun, XP 1bln yang komited akan terbakar semasa menyiapkan node untuk mengelakkan pengendali membuang syiling apabila mereka mencapai sasaran keuntungan. Ini memastikan bahawa hanya pelabur serius yang mempercayai masa depan projek yang akan mencari supernode.

Nod Jualan:

Node ini akan diedarkan kepada vendor, peruncit, dan pemilik kedai yang ingin mengadopsi XP untuk tujuan pembayaran dan / atau promosi. Mereka akan berfungsi seperti masternode, kecuali sahamnya tidak dapat dipecah, dijual, atau dipindahkan. Mempertaruhkan ganjaran akan digunakan untuk mengedarkan XP kepada pelanggan mengikut budi bicara vendor, tetapi ganjaran ini akan dibatasi pada 150% saham asal untuk memastikan bahawa dana sebenarnya diagihkan dan tidak diletakkan tidak aktif.

Devnode:

Devnode seperti node penjualan kecuali untuk dunia dalam talian, dan ini akan diberikan kepada pembangun untuk digunakan dengan produk dalam talian mereka. Seperti Salesnode, XP yang dipertaruhkan tidak dapat dipecah atau dipindahkan dari simpul –pengendali tidak dapat mengakses dana sama sekali. Mereka hanya dapat diedarkan melalui XP API untuk mempromosikan peredaran di antara pengguna platform, dan untuk devnode, sebarang ganjaran bertaruh yang tidak diagihkan dalam masa 10 hari setelah diperoleh segera dibakar. Ini bertujuan untuk mendorong pemaju untuk memasukkan XP ke dalam sistem dan mempercepat penggunaan duit syiling di platform mereka.

Geonod:

Geonod menghubungkan pengguna Titik Pengalaman dengan dunia fizikal. Node ini akan bertanggungjawab menyebarkan XP kepada individu yang mengunjungi lokasi, monumen, atau tarikan lain. Cukup dengan menunjukkan dan memindai kod QR, anda dapat menerima XP untuk mengunjungi hot spot atau muzium terkenal, asalkan dihubungkan ke geonode.

Ekosistem Mata Pengalaman

Kes Penggunaan Titik Pengalaman

Perlu diperhatikan bahawa node penjualan, devnode, dan geonode dipertaruhkan dengan tujuan khusus untuk mengedarkan XP untuk pengguna dan pengguna ekosistem. Oleh itu, duit syiling dibakar dengan berkesan (tidak secara harfiah) ketika diikat kerana dikeluarkan dari bekalan yang beredar dan digunakan semata-mata untuk mengagihkan semula ganjaran bertaruh untuk pengguna.

Ganjaran ini dapat diedarkan di beberapa industri, dan berikut adalah beberapa contoh kes penggunaan yang berpotensi:

Untuk rangkaian penjualan:

Say Molly memiliki restoran bernama Smack Yo Mama Mac. Dia ingin membuat sistem ganjaran untuk restorannya, di mana setiap 10 makanan yang dibeli oleh pelanggan, mereka menerima 5,000XP. Mereka kemudian boleh menggunakan XP untuk membeli makanan seterusnya jika mereka mahu. Dalam contoh lain, Angela menjalankan urutan dan spa mata air panas di New Mexico. Dengan Titik Pengalaman, dia mengatur program rujukan yang memberi penghargaan kepada pelanggan sebanyak 3,000XP untuk setiap orang baru yang mereka bawa ke spa.

Untuk devnode:

Carl menjalankan aplikasi pemesejan pembelajaran bahasa yang membolehkan penggunanya berinteraksi dengan individu di ruang sembang berbilang bahasa. Sekiranya satu pengguna menawarkan bimbingan atau tunjuk ajar bahasa yang berguna kepada pengguna lain pada aplikasi tersebut, individu tersebut dapat memberi petunjuk yang lain di XP untuk mendapatkan bantuan. Carl juga menjalankan aplikasi berkongsi resipi. Dengan menggunakan XP, Carl dapat memberi penghargaan kepada penyumbang resipi kerana penambahan mereka pada buku resipi aplikasi.

Untuk geonod:

Pejabat pelancongan di Edinburgh ingin mendorong berjalan-jalan, jadi mereka memutuskan untuk membuat genode Titik Pengalaman untuk tujuan ini. Ganjaran boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk, termasuk memberi pengguna setiap jarak berjalan kaki di Royal Mile, memberi mereka 4,000XP untuk mendaki Arthur’s Seat, atau memberi mereka 2,000XP untuk mengunjungi Edinburgh Castle.

Pasukan Titik Pengalaman dan Peta Jalan

EDIT: Sejak diterbitkan, projek ini telah membuang bahagian pasukan dari laman web mereka.

Pada projek laman web, satu-satunya maklumat pasukan datang sebagai senarai ahli samaran, emoji yang diwakili tanpa profil LinkedIn. Ini telah menyebabkan sebilangan pelabur berhenti sejenak, tetapi untuk apa yang bernilai, pasukan terus aktif Tidak setuju, Telegram, dan Github. Sekiranya mereka sah, nampaknya mereka tetap tidak dikenali.

Pasukan Pengalaman Mata

Peta jalan projek ini sepertinya memfokuskan pada ilustrasi komedi yang lucu untuk mencapai matlamatnya, dan tujuan ini merangkumi perihal pencapaian asas dan tarikh akhir yang agak konkrit. Untuk tahun 2018, pasukan ini berharap dapat mengatasi on-boarding global dengan menawarkan kepada para pembangun dan perniagaan kit untuk memulakan dengan simpul mereka sendiri, mewujudkan pasaran Titik Pengalaman untuk penyenaraian dan pembayaran perkhidmatan / produk, dan membuat portal pembangun bebas untuk ekosistem XP.

Sejarah Perdagangan Mata Pengalaman

Pada puncak bullrun percutian 2017/2018, Poin Pengalaman memuncak ke 100 teratas dengan cap pasaran $ 1bn. Seperti sekarang, duit syiling berada di kedudukan # 141 di CoinMarketCap dengan harga permintaan hampir setengah sen.

baseUrl = “https://widgets.cryptocompare.com/”;

var scripts = document.getElementsByTagName (“skrip”);

var embedder = scripts [scripts.length – 1];

(fungsi () {

var appName = encodeURIComponent (window.location.hostname);

jika (appName == “”) {appName = “tempatan”;}

var s = document.createElement (“skrip”);

s.type = “text / javascript”;

s.async = benar;

var theUrl = baseUrl + ’serv / v3 / coin / chart? fsym = XP&tsyms = EUR, CNY, GBP, USD, BTC ’;

s.src = theUrl + (theUrl.indexOf (“?”) >= 0? “&”:”? “) +” App = “+ appName;

embedder.parentNode.appendChild (s);

}) ();

Tempat Membeli Mata Pengalaman

Untuk memperoleh beberapa XP, anda harus sedikit tersasar. CoinExchange menyumbang sebahagian besar jumlah dagangan koin, dan anda boleh menukarnya dengan BTC atau DOGE (serius). Pasaran terbesar seterusnya datang dari CrytpoBridge, tetapi ini hanya menyumbang kira-kira 3% daripada jumlah dagangan 24 / jam di BTC atau MONA. XP tidak berdagang untuk ETH di mana-mana bursa hosnya.

Tempat menyimpan Titik Pengalaman

Satu-satunya dompet yang tersedia untuk XP adalah dompet teras yang ditawarkan di laman web projek. Ini termasuk dompet perisian untuk Windows, Mac, dan Linux, bersama dengan dompet mudah alih untuk Android dan dompet kertas.

Pemikiran Akhir

Pada tahap perkembangannya saat ini, Experience Points lebih ditujukan kepada platform dan perkhidmatan permainan dalam talian. Kit pengembangannya yang akan datang akan memudahkan para pemaju untuk memasukkan duit syiling ke dalam permainan mereka untuk mendapatkan ganjaran dan pembelian dalam permainan, serta memberi duit syiling kepada pengguna untuk mengembangkan ekonomi yang didorong oleh pemain.

Mengguna pakai token ini untuk tujuan permainan adalah satu perkara, tetapi melihat XP dalam penggunaan dunia nyata adalah perkara lain. Konsep yang menarik? Mungkin, walaupun sedikit pelik. Quixotic untuk berfikir bahawa konsep itu akan menjadi kenyataan? Berpotensi, tetapi semuanya bergantung pada apakah beberapa peruncit, perniagaan, dan industri melihat nilai dalam menggunakan model seperti XP untuk memberi insentif kepada perniagaan. Sekiranya mereka berjaya, dan sebilangan kecil mendapatkan bola, siapa tahu sejauh mana ia akan pergi (dan siapa / apa yang akan diambil sepanjang perjalanan).

Semua ini mengatakan, kurangnya ketelusan pasukan telah menyusahkan beberapa orang, sementara yang lain mengatakan bahawa anda hanya perlu terlibat dalam komuniti Titik Pengalaman untuk mendapatkan sedikit masa dengan lelaki dan wanita di belakang projek.

Dengan mengandaikan projek itu sah, menontonnya akan menjadi pengalaman sendiri. Sekiranya ia berkembang dengan baik, siapa yang tahu: ini mungkin bermaksud bahawa perjalanan anda yang seterusnya ke New York dapat memberi anda XP untuk melakukan perjalanan ke Pulau Ellis atau menyeberangi Time’s Square.

Sumber tambahan:

Laman web

Kertas putih

Subreddit

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me