Apa itu Ubiq?

Ubiq adalah garpu keras Ethereum yang sepenuhnya terpisah dari ekosistem Ethereum. Ia menjalankan versi blockchain Ethereum yang sedikit diubahsuai dan menerapkan Mesin Maya Ethereum untuk kontrak pintar dan DApps.

Projek ini masih agak kecil. Ia dilancarkan tanpa ICO, dan tokennya adalah pelabuhan token Jumbucks lama. Oleh kerana tidak ada penjualan token, token UBQ telah tersedia di bursa sejak tidak lama selepas blok genesis. Ini menggantikan token JBS yang tidak digunakan lagi.

logo ubiq

Pasukan Ubiq merasakan perlunya sebuah garpu Ethereum yang menawarkan versi yang lebih stabil dan dapat diramalkan. Sebilangan besar projek di ruang blockchain sedang dalam pembangunan aktif, termasuk Ethereum. Perubahan pengembangan ini bermaksud bahawa kod, kontrak, dan DApps dapat berhenti berfungsi atau bug diperkenalkan sebagai peningkatan Ethereum ke versi baru.

Ubiq mengutamakan kestabilan dan peningkatan metodis, tanpa pepijat. Ini penting untuk aplikasi perusahaan di mana platform yang sentiasa berubah adalah risiko teknologi. Syarikat yang menggunakan kontrak pintar Ubiq boleh yakin bahawa kontrak mereka akan terus berfungsi dengan baik setiap kali peningkatan baru memasuki pengeluaran.

Projek ini adalah sumber terbuka dan diketuai oleh satu pasukan daripada lima pembangun blockchain yang berpengalaman, semuanya bekerja tanpa keuntungan.

Garpu Keras Ethereum

Sebilangan besar kod Ubiq sama dengan kod di belakang Ethereum. Ini adalah garpu keras Ethereum versi 1.5.8. Walaupun terdapat beberapa perubahan dan pengeditan utama, termasuk penghapusan rujukan ke DAO, sebahagian besarnya Ubiq adalah klon Ethereum.

Di mana Ethereum mempunyai token ETH, Ubiq mempunyai UBQ. Pengguna membayar gas kontrak dan yuran transaksi di UBQ, dan mereka juga dapat menggunakannya sebagai pertukaran nilai. Mesin Maya Ethereum berfungsi dengan cara yang hampir sama di Ubiq. Anda menulis kontrak dalam Solidity dan melaksanakannya dengan cara yang serupa dengan Ethereum.

Ubiq juga menggunakan versi dompet Ethereum yang popular dan alat lain. Kelebihannya adalah Ubiq belum berkembang dengan ukuran atau populariti Ethereum, jadi harga gas dan yurannya lebih rendah daripada Ethereum pada masa ini. Anda boleh menjalankan semua aplikasi yang sama di Ubiq seperti yang anda dapat di Ethereum, tetapi jauh lebih murah.

Sudah tentu, perkara yang sama dapat dikatakan untuk Ethereum Classic, garpu keras Ethereum yang asli selepas serangan DAO. Namun, Ubiq telah membezakan dirinya dengan beberapa cara lain juga.

Dibina untuk Kestabilan Perusahaan

Inti projek Ubiq adalah menyediakan blockchain yang stabil dan dapat diramalkan untuk menjadi tuan rumah Mesin Maya Ethereum. Ramalan ini penting bagi perniagaan. Oleh kerana Ethereum sedang dalam perkembangan berterusan dan mempunyai banyak garpu dalam peta jalan yang akan datang, banyak perniagaan ragu-ragu untuk membangun di atas platform yang terus berkembang.

Pembangun Ubiq bersikeras pada platform yang boleh dipercayai. Blockchain tidak boleh mempunyai perubahan mendadak yang mempengaruhi cara kerjanya. Pengguna di bidang kewangan dan perusahaan boleh berehat dengan tenang mengetahui bahawa sebarang perubahan pada blockchain Ubiq akan dibuat pra-rancangan, dipimpin oleh masyarakat, dan bebas bug sebelum mencapai pengeluaran. Ini mengurangkan banyak masalah pemerintahan, risiko, dan kepatuhan yang dimiliki syarikat dengan blockchain sekarang.

Ubiq melakukan kajian menyeluruh mengenai ekosistem blockchain, mencari teknologi paling stabil yang ada pada masa ini. Mereka menguji setiap idea baru dan debug sepenuhnya sebelum ditambahkan sebagai kemas kini ke blockchain.

Tumpuan kepada kestabilan sangatlah diharapkan dan diperlukan di ruang blockchain yang berubah dengan pantas. Namun, sejauh ini, Ubiq belum banyak menerima penggunaan aplikasi perusahaan. Selain itu, rangkaiannya masih terlalu kecil untuk dianggap sangat selamat. Hasilnya, perusahaan yang mempertimbangkan untuk beralih ke Ubiq akan memperdagangkan satu risiko teknologi yang lain.

Statistik Rangkaian

Rata-rata hashrate Ubiq sekitar 350-400 GH / s. Itu menjadikannya rangkaian yang agak kecil. Sebagai perbandingan, purata hashrate Ethereum adalah sekitar 240,000 GH / s.

rangkaian ubiq

Rata-rata, pelombong mencari blok Ubiq baru setiap 88 saat. Masa urus niaga cepat di rangkaian, dengan hasil muncul dalam beberapa saat dan mengesahkan dengan cepat dengan sekatan cepat. Sudah tentu, ini berlaku kerana Ubiq mempunyai jumlah transaksi yang agak rendah. Semasa saya memeriksa hari ini, Ubiq mempunyai beberapa blok dalam sepuluh minit terakhir tanpa transaksi sama sekali. Semua blok mempunyai kurang daripada sepuluh transaksi.

Ganjaran perlombongan adalah 7 UBQ untuk blok berjaya. Ini berkurang setiap tahun. Walau bagaimanapun, bekalan wang Ubiq tidak terhad. Ini berbeza dengan dasar kewangan kebanyakan cryptocurrency. Sebaliknya, Ubiq menerapkan kadar inflasi yang konsisten untuk pengeluaran mata wang. Kadarnya bermula pada 7.3% setiap blok tetapi secara beransur-ansur akan menurun hingga 0.7% dalam tempoh lapan tahun akan datang.

Manfaat model berasaskan inflasi akan selalu ada ganjaran untuk perlombongan. Dengan mata wang kripto lain, apabila mereka mencapai tanda kunci yang sukar, pelombong akan beralih ke model pendapatan tanpa bayaran. Penambang akan membuat semua wang mereka dari yuran, dan akan ada insentif yang kuat untuk mengenakan yuran yang lebih tinggi di rangkaian. Beli tanpa membekalkan bekalan wang, Ubiq menjamin penambang bahawa akan selalu ada ganjaran perlombongan yang dihasilkan oleh sistem.

Algoritma Kesukaran Flux

Satu kawasan di mana Ubiq menerapkan kod baru yang unik untuk platform Ubiq adalah kesukaran penyesuaian. Ketika pelombong memasuki dan meninggalkan rangkaian, kuasa pemprosesan turun naik. Kadang-kadang tahap kesukaran mungkin terlalu mudah, dan masa blok akan turun di bawah masa blok sasaran 88 saat. Pada masa lain, kesukaran mungkin terlalu sukar dan masa sekatan akan menjadi perlahan setelah 88 saat.

Terdapat banyak algoritma penyesuaian kesukaran dalam blockchain untuk menyelesaikan masalah ini. Walau bagaimanapun, ada yang berfungsi lebih baik daripada yang lain. Mereka boleh membuat banyak turun naik dalam masa sekatan. Algoritma Flux Difficulty Ubiq bertujuan untuk meredakan turun naik. Setakat ini, ia berjaya dalam ujian rangkaian.

algoritma kesukaran fluks

Di atas, anda dapat melihat 10,000 blok Ubiq pertama. Jelas, terdapat tiga jenis corak dalam grafik. Yang pertama adalah algoritma asal yang dipindahkan dari Digibyte. Anda dapat melihat banyak turun naik. Kedua, ialah versi algoritma Digibyte yang diubah suai. Akhirnya, bahagian ketiga adalah Algoritma Kesukaran Flux yang baru.

Blok Paman

Kadang-kadang dua pelombong menemui blok hampir pada masa yang sama, sebelum mereka dapat mengetahui tentang satu sama lain. Pelombong yang menduduki tempat pertama adalah pemenang. Blok penambang kedua yang dibuat disebut “blok paman.” Secara teknikalnya sah, tetapi, sekurang-kurangnya di kebanyakan rantaian, ia menjadi yatim piatu kerana tidak pertama.

blok ubiq

Pelombong pertama yang menyelesaikan memenangi hadiah blok, tetapi pelombong blok paman juga mendapat hadiah. Pada Ubiq, ganjaran ini adalah 50% daripada ganjaran sekatan. Namun, setelah blok baru dijumpai, seseorang tidak lagi dapat membuat blok paman pada blok yang lebih tua.

Ubiq juga menerapkan insentif untuk pelombong untuk memasukkan transaksi bapa saudara yang sah ke blok baru. Lombong yang menggabungkan blok bapa saudara yatim piatu menerima 1/32 dari ganjaran blok semasa.

Pasukan Ubiq Technologies

Tidak ada penjualan token pada awal projek Ubiq, jadi tidak ada anggaran pembangunan rasmi. Segala-galanya adalah sumber terbuka dan didorong oleh masyarakat. Pasukan pengasas harus membeli UBQ sama seperti mana-mana pelabur.

Sebagai tambahan, pasukan pengasas memulakan syarikat swasta, Ubiq Technologies Inc., untuk berfungsi sebagai wahana pendanaan untuk pengembangan platform di masa depan. Syarikat ini menyediakan perundingan dan perkongsian untuk perniagaan perusahaan untuk memulakan dengan blockchain.

pasukan ubiq

Julian Yap mengetuai pasukan Ubiq. Dia mengusahakan projek dengan Bittrex, Blocktech, dan Decred sebelum memulakan Ubiq. Latihan formalnya adalah sebagai jurutera sistem. Anggota pasukan yang tinggal adalah semua pembangun yang mempunyai pelbagai pengalaman dalam pengembangan teknologi dan perisian blockchain.

Token Ubiq (UBQ)

Token UBQ bermula dengan pemindahan nilai dari token yang ada, Jumbucks (JBS). Token itu kini tidak digunakan lagi, dan UBQ mengambil kira baki akaun dan sejarah transaksi. Jumbucks pada asalnya berlari menggunakan blockchain bebas bukti. UBQ berjalan pada Mesin Maya Ethereum yang berdasarkan pada blockchain Ubiq.

UBQ tidak mempunyai ICO atau premine. Pembangun percaya ini adalah pilihan terbaik untuk mewujudkan platform yang diketuai oleh masyarakat. Mereka juga menghindari rintangan peraturan yang berkaitan dengan mengumpulkan dana melalui penjualan token.

Cara Membeli Ubiq (UBQ)

Sekiranya anda ingin membeli UBQ, anda mesti memiliki Bitcoin terlebih dahulu. Tidak ada pintu masuk fiat UBQ, dan Bitcoin adalah pasangan perdagangan terkuat yang tersedia untuk membeli UBQ.

90% daripada semua pesanan UBQ berlaku di Bittrex. Itu mungkin tempat paling mudah untuk membeli UBQ setelah anda memiliki BTC. UBQ / BTC adalah satu-satunya pasangan perdagangan yang terdapat di Bittrex.

Cryptopia juga menawarkan UBQ dalam pasangan perdagangan dengan BTC, LTC, dan DOGE. Walau bagaimanapun, jumlah pada LTC dan DOGE sangat kecil sehingga anda beruntung mendapat pesanan dengan harga yang berpatutan untuk salah satu mata wang tersebut. Ikutilah BTC.

Cara Menyimpan Ubiq (UBQ)

UBQ menggunakan versi sendiri dompet Ethereum yang popular.

  • Pyrus adalah dompet web UBQ. Ini adalah garpu MyEtherWallet dan berfungsi dengan cara yang sama.
  • Gabungan adalah dompet desktop GUI. Ini adalah garpu dompet Ethereum’s Mist.
  • Ledger Nano S juga menyokong UBQ, menjadikannya pilihan perkakasan yang hebat.

Kesimpulannya

Idea untuk menstabilkan teknologi blockchain untuk digunakan di perusahaan adalah idea yang baik. Namun, tidak jelas sejauh mana kemajuan sebenar yang dicapai oleh Ubiq ke arah tujuan tersebut. Dengan beberapa perkongsian dan garis masa pembangunan yang perlahan, sukar untuk mengetahui bagaimana projek ini akan berubah. Sekiranya anda mempertimbangkan untuk melabur di Ubiq, anda perlu memutuskan apakah ia cukup berbeza dengan Ethereum dan membuat kemajuan yang cukup untuk menjamin pelaburan tersebut.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me