Adakah Anda Tertanya-tanya Apa Itu Web 3.0?

Sekiranya akhir-akhir ini anda bergaul dengan rakan-rakan teknisi di sebuah persidangan, anda mungkin pernah mendengar istilah “Web 3.0”. Dan jika anda belum melakukannya, anda mungkin akan segera. Tetapi jika itu adalah salah satu soalan yang anda sedikit malu untuk bertanya, jangan. Tidak ramai orang tahu apa itu Web 3.0, jadi dapat difahami jika anda keliru.

Selain itu, keterangan yang sangat ringkas dan naratif yang cukup ketat masih belum muncul, menjadikan definisinya terbuka untuk tafsiran. Pakar juga masih berdebat mengenai apa yang berkaitan dengan Web 3.0 dan apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

Kembali ke Asas – Web 1.0 Dan Web 2.0

Sementara kita membahas Web 3.0, ringkasan ringkas di Web 1.0 dan Web 2.0 mungkin berguna. Orang mula merujuk kepada internet dalam tahap yang berbeza kerana kemampuannya dan bagaimana kita berinteraksi dengannya berkembang.

Fikirkan kembali ke hari-hari awal dengan sambungan dial-up di mana anda boleh membaca barang dalam talian dan mungkin menghantar e-mel. Web 1.0 adalah satu arah. Tidak banyak interaksi dan maklumat itu disiarkan kepada kami oleh syarikat dan media.

Laman web syarikat adalah monolog dari deskripsi produk yang panjang dan retorik korporat yang tersumbat. Halaman “Tentang Kami” yang dipenuhi dengan klise kosong mengenai “berusaha lebih jauh”, dan pelanggan menjadi “pusat segala yang kami lakukan.”

Sumber internet tidak dipercayai di universiti. Anda masih perlu memasuki perpustakaan untuk mencari buku untuk dijadikan rujukan dalam tesis anda. Copyscape tidak wujud. MySpace belum dilahirkan, dan pepijat Y2K adalah masalah besar. Membuat laman web yang direka juga merupakan proses yang sangat panjang dan mahal.

Web 2.0 membawa kita ke tahap yang baru, yang dicirikan oleh orang-orang yang berinteraksi dengan laman web – dan satu sama lain – lebih banyak lagi. Media sosial memerintah. Ulasan rakan sebaya adalah salah satu keputusan membeli yang paling penting, dengan 90 peratus pelanggan membaca ulasan dalam talian sebelum membeli – dan 88 peratus daripada mereka mempercayai mereka seperti cadangan peribadi.

Web 2.0 Web Sosial

Media Sosial Mengawal Pokok

Ekonomi perkongsian membolehkan kita tinggal di rumah orang lain dan menyewa kereta kita. Sesiapa sahaja boleh mendapatkan laman web dan memuat naik suaranya ke internet, sama ada secara bertulis atau rakaman. YouTube mempunyai hampir 1.5 bilion pengguna di seluruh dunia dan pada tahun 2016, terdapat sekitar 300 juta blog peribadi didaftarkan. Dan sekarang kita mengakses web dari telefon bimbit kita lebih daripada desktop kita.

Jadi, Apa itu Web 3.0?

Oleh itu, sekarang kita tahu semua tentang itu, perubahan apa yang dapat kita harapkan untuk melihat ketika kita menuju ke Web 3.0, evolusi internet seterusnya? Dicipta oleh wartawan The New York Times John Markoff pada tahun 2006, konsep Web 3.0 sebenarnya tidak baru.

Web 3.0 akan membawa perubahan lebih lanjut dalam cara kita membuat dan berinteraksi dengan laman web. Tetapi masih ada di sini? Dan apa sebenarnya yang melibatkannya?

IoT dan Internet Segalanya

Sekiranya anda mempunyai peti sejuk pintar, gunakan Alexa, memiliki monitor bayi, pembesar suara, atau beberapa peranti lain yang menghubungkan ke web, anda sudah menggunakan teknologi IoT. Walaupun teknologi IoT perlahan untuk turun dan bukan tanpa masalahnya (tanya Jeep sahaja), ini adalah ciri kuat Web 3.0. Konsep yang dikenali sebagai “di mana-mana.”

Internet tidak lagi hanya di desktop anda seperti dengan Web 1.0, atau telefon pintar anda, seperti Web 2.0. Ia akan berada di mana-mana, jadi sediakan diri anda untuk ketepuan keseluruhan. Sebenarnya, Web 3.0 juga boleh disebut sebagai web dari segala-galanya dan di mana sahaja, kerana kebanyakan perkara di sekitar anda berhubung dalam talian.

Walau bagaimanapun, infrastruktur kami belum menyokong ini. Peranti kami terlalu perlahan dan terlalu tidak selamat. Tidak ada yang mahu mengambil risiko memasukkan alat jantung mereka ke dalam, atau kehilangan kawalan kenderaan mereka semasa memandu. Tetapi rasa apa yang akan datang dalam Web 3.0.

Kecerdasan Buatan

Kecerdasan Buatan

Komputer akan menunjukkan ciri-ciri kecerdasan manusia

Dalam Web 3.0, komputer akan menunjukkan ciri-ciri kecerdasan manusia, seperti membuat keputusan dan belajar. Syarikat seperti Facebook dan Google sudah lama menggunakan AI untuk mengatur Big Data dan mengoptimumkan iklan.

Mengikut Universiti Maastricht, “Algoritma pembelajaran mesin digunakan secara meluas dan ditemui setiap hari. Contohnya ialah cadangan automatik semasa membeli produk atau perisian pengecam suara yang sesuai dengan suara anda. ”

Berkat pembelajaran mesin, komputer menjadi lebih maju dan dapat memproses dan memahami maklumat dengan cara yang lebih manusiawi. Dan jika anda mempertimbangkan contoh di atas, kami sudah dapat menyebut sesuatu yang cukup rumit ke dalam telefon kami dan mendapatkan jawapan yang boleh diterima. Ini hanya akan menjadi lebih baik.

Dan fikirkan tentang Pemesejan LinkedIn. Sembang itu menawarkan ramalan yang dijangkakan oleh pembelajaran mesin, berdasarkan apa yang mungkin anda balas. Ia membaca bahasa dan merumuskan cadangan berdasarkan teks yang diimbas. Ini menunjukkan AI yang digunakan setiap hari. Cukup sejuk, betul?

AI, seperti blockchain, juga dapat menghilangkan faktor manusia dari, katakanlah, laman web yang popular kerana ulasan palsu atau hasil carian yang dimanipulasi. Dan sebenarnya, teknologi blockchain mungkin juga berperanan untuk Web 3.0, yang membolehkan pengguna berinteraksi dan menghilangkan masalah kepercayaan melalui kontrak pintar.

Talk of Web 3.0 sering melontarkan sebutan mengenai “web semantik,” yang hampir seperti peluasan AI. Web semantik pada dasarnya adalah cara di mana maklumat dikategorikan dan disimpan sehingga komputer dapat memahaminya dan juga manusia. Web semantik akan mengajar komputer apa maksud data, supaya AI dapat dilahirkan.

Grafik 3D

Memandangkan ini adalah Web 3.0, kami memerlukan lebih banyak grafik 3D untuk menyertainya. Di sini teknologi lain seperti AR dan VR juga akan dimainkan – permainan komputer dan aplikasi menggunakan 3D, misalnya.

Juga, percetakan 3D akan meningkat dan menjadi lebih mudah diakses oleh semua orang, bukan hanya makmal besar dengan anggaran yang besar. Ini adalah semua komponen gelombang evolusi seterusnya di web.

Pemikiran Akhir

Sama seperti AI dan blockchain, terdapat lebih banyak hype pemasaran di sekitar Web 3.0 daripada kes penggunaan praktikal sekarang. Bahkan orang ramai yakin bahawa Web 3.0 akan membentuk bandar maya dan pusat membeli-belah 3D.

Tetapi, sama seperti membasmi kemiskinan dan mendesentralisasi dunia, perkara-perkara ini mungkin masih jauh, mungkin berkaitan dengan Web 4.0.

Jadi, takeaway di Web 3.0 adalah: jangan percaya semua gembar-gembur. Sama seperti banyak produk yang mengaku menggunakan AI dan hanya disokong oleh algoritma, Web 3.0 belum ada di mana-mana. Tetapi tidak akan terlalu lama sebelum ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me