Seni adalah tempat yang sukar untuk mencari nafkah. Bagi setiap artis yang menjadi terkenal, beribu-ribu seniman kecil wujud dalam ketidakjelasan relatif, bekerja dengan pekerjaan lain atau hampir tidak memperoleh pendapatan dari karya mereka. Sebagai artis kecil, sukar untuk menempah pameran, membuat karya anda digantung di galeri, atau bahkan menjual karya seni kepada masyarakat umum. Sehingga anda dikenali, anda tidak boleh mengenakan harga yang lebih tinggi, dan menjadi terkenal sukar.

Pasar seni blockchain dapat memudahkan artis kecil untuk dikenali dan dibayar. Ini kerana pasaran yang terdesentralisasi dapat menghubungkan seniman kecil secara langsung dengan pengguna tanpa penjaga pintu dan orang tengah galeri dan rumah lelong. Selain itu, seni blockchain dapat membuka aliran dana baru untuk artis kecil dan membantu mereka membina reputasi dari masa ke masa. Walaupun revolusi seni blockchain hanya pada masa awal dan sama sekali tidak pasti, mengubah dunia seni ke blockchain akan menjadi kebaikan bagi pencipta baru.

Lebih banyak Sambungan

artis di mejaDesentralisasi adalah nama permainan dengan blockchain. Ini bermaksud bahawa orang tengah dan orang tengah biasa diganti dengan kepercayaan yang diedarkan pada rangkaian rakan sebaya blockchain. Dalam kes seni, ini bermaksud institusi dunia seni seperti galeri dan rumah lelong dapat melihat kekuatan yang semakin lemah dengan peralihan ke blockchain.

Lebih-lebih lagi, jika industri ini bergerak ke arah pembuatan dan pengesahan seni blockchain, banyak cabaran untuk melakukan transaksi dan pengesahan seni dapat ditangani secara dalam talian. Di masa depan, membeli dan memiliki karya seni yang mahal semudah melakukan kontrak pintar untuk membeli karya seni dan pengesahan digital yang disertainya.

Bagi artis kecil, ini bermaksud halangan untuk masuk sekarang lebih rendah daripada sebelumnya. Membuat karya seni, mengesahkan kesahihannya, dan menyenaraikannya dalam talian boleh menjadi lebih mudah daripada sebelumnya. Kontrak pintar akan membolehkan artis bertransaksi secara langsung dengan pelanggan dan mendapat sebahagian besar keuntungan.

Terdapat juga ruang yang semakin meningkat untuk seni digital yang disahkan dan dimeteraikan di blockchain. Blockchain menjadikannya seni digital tidak dapat disalin atau dicetak. Pengguna boleh membeli karya seni asli atau cetakan terhad secara langsung di blockchain tanpa perlu meninggalkan penyemak imbas mereka.

Model Pembiayaan Baru

Dengan blockchain, seni juga dapat memperoleh kehidupan sendiri. Model seni tradisional menganggap bahawa seorang seniman akan membuat karya seni dan kemudian pengumpul akan membelinya. Walau bagaimanapun, projek baru seperti Plantoid dan Tuai mencabar model pembiayaan seni tradisional.

Plantoid adalah karya seni robotik yang tinggal di tempat awam. Apabila seseorang mengagumi plantoid cukup dekat, mereka akan melihat plak yang menunjukkan bahawa mereka boleh menyumbang kepada projek tersebut dengan Bitcoin. Sumbangan membuat plantoid menyala atau bertindak balas dengan cara lain. Setelah seseorang menderma, mereka memperoleh suara dalam projek Plantoid. Sumbangan tersebut membiayai penciptaan plantoid baru, dan penderma dapat memilih bagaimana penampilan mereka dan artis mana yang harus mereka sewa untuk membina tanaman baru.

Dengan cara ini, plantoid mempelopori bidang seni pembiayaan diri yang mempunyai kehidupan tersendiri. Sangat mudah untuk membayangkan pelukis melakukan sesuatu yang serupa, di mana penonton yang menikmati seni di ruang awam boleh menyumbang untuk projek tersebut dan memilih lukisan masa depan artis..

Harvest adalah satu lagi projek seni yang meninjau semula pembiayaan. Namun, Harvest tidak bergantung pada sumbangan. Ini adalah turbin angin yang juga pemasangan seni. Turbin menggerakkan rig perlombongan Zcash, dan hasil dari perlombongan itu membiayai penyelidikan iklim.

Trend seni yang membayar sendiri dan membayar seni baru semakin meningkat. Ini adalah idea menarik dengan banyak potensi. Seniman kecil dapat memanfaatkan trend ini kerana model baru ini memberikan aliran tunai yang berterusan, dan bukannya pembayaran satu kali.

Bangunan Reputasi Seniman Kecil

artis grafittiReputasi adalah segala yang ada di dunia seni. Sebagai artis kecil, jika galeri, muzium, atau pengumpul utama menyukai karya anda, ia boleh menjadi jualan besar. Blockchain ini membolehkan identiti dan reputasi dalam skala baru. Artis dapat mengesan siapa yang telah membeli kepingan mereka dan di mana barang-barang itu telah dilalui atau dipamerkan melalui blockchain. Lama kelamaan, seniman kecil dapat membina reputasi mereka dan mendapat reputasi di pasaran.

Harga Dinamik

Kelebihan dan kekurangan pasaran seni blockchain adalah harga dinamik. Ini dapat membantu para seniman sekiranya karya mereka menjadi lebih mahal apabila popularitinya meningkat. Namun, banyak pengkritik bimbang pasar terbuka untuk seni dapat menurunkan harga. Hasilnya adalah komoditi kreativiti yang lebih besar.

Harga seni yang lebih rendah boleh menjadi pilihan untuk memperkenalkan pengguna rata-rata ke dunia pengumpulan seni. Walaupun begitu, ini akan memudaratkan seniman kecil yang sudah tidak banyak memperoleh hasil dari usaha mereka. Membuat pasaran berasaskan blockchain terbuka untuk seni perlu mempunyai pertimbangan yang berhati-hati yang melindungi artis dan kreativiti, dan mengelakkan seni menjadi murah.

Kesimpulannya

Blockchain boleh memberi manfaat kepada seniman kecil, tetapi kemunculan pasar seni blockchain sejati tidak akan segera tiba. Sementara pasar kecil suka dada.nyc akan terus muncul, jangan harap galeri dan kubu seni canggih lain berjalan dengan tenang. Pada akhirnya, sistem hibrid mungkin yang terbaik untuk melindungi seni dari komoditi sambil tetap menjadikan seni lebih mudah diakses dan membuka pilihan dana baru untuk usaha seni.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me