Sama ada anda baru menggunakan crypto atau pelabur yang berpengalaman, anda mungkin masih tertanya-tanya, “Apa itu kad kripto?” Dalam artikel ini, kami menjawab semua soalan anda mengenai mereka. Kami juga melihat beberapa faedah dan cabaran bagi pengguna dan peniaga yang menggunakan kad crypto. Akhirnya, kami menyerlahkan beberapa kad crypto teratas di pasaran hari ini untuk membantu anda memahami pilihan semasa dengan lebih baik untuk tahun 2018 dan seterusnya.

Apa itu Kad Crypto?

Jawapan untuk soalan ini sebenarnya agak mudah. Kad crypto adalah kad debit atau kredit yang membolehkan anda membayar menggunakan sekurang-kurangnya satu jenis cryptocurrency. Kad kripto biasanya memberi anda pilihan untuk membayar menggunakan mata wang fiat juga.

Walaupun anda mungkin lebih suka membayar dengan teknologi pembayaran yang lebih baru (iaitu imbasan kod QR dengan peranti mudah alih), banyak orang suka mempunyai pilihan untuk menggunakan kad sebagai gantinya. Sebilangan besar, jika tidak semua, kad kripto menawarkan fleksibiliti untuk membayar menggunakan kad plastik atau aplikasi mudah alih. Kedua-dua pihak menang.

Faedah untuk Pengguna

Bagi pengguna, terdapat beberapa faedah menggunakan kad kripto berbanding pemindahan dompet ke dompet biasa.

Walaupun beberapa pengguna mungkin terbiasa mengirim pembayaran crypto P2P, banyak pengguna baru mungkin tidak. Dengan membenarkan pembayaran crypto berlaku dengan cara yang serupa dengan dunia fiat, kad crypto memberikan kemudahan dan keakraban tambahan. Atribut ini merupakan komponen utama untuk membantu crypto mencapai penggunaan utama.

Selain itu, kad kripto tidak memerlukan proses yang teliti untuk memastikan bahawa alamat penerima betul. Dalam banyak kes, menghantar ke alamat yang salah bermaksud bahawa pengirim kehilangan dana sama sekali atau perlu membayar kos pemulihan. Dengan menggunakan kod QR atau menggesek kad, pengguna dapat mengesahkan perincian transaksi dengan lebih mudah sebelum mengirim pembayaran.

Bolehkah kad kripto memudahkan penggunaan cryptocurrency secara meluas?

Bolehkah kad kripto memudahkan penggunaan cryptocurrency secara meluas?

Cabaran untuk Pedagang

Kad kripto bukan semua cahaya matahari dan pelangi. Pedagang harus mempertimbangkan harga cryptocurrency yang tidak menentu. Sebagai contoh, jika pedagang menerima BTC (atau kebanyakan kripto lain) pada bulan Disember 2017, pedagang tersebut mungkin akan sedikit kecewa dengan penurunan nilai harga sepanjang tahun 2018. Turun naik harga mencetuskan perdebatan jual vs HODL yang terkenal. Bagi peniaga yang bergantung pada konsistensi, menerima pembayaran crypto boleh menambahkan risiko.

Selain itu, peniaga mungkin tidak mahu meluangkan masa untuk menerima bentuk pembayaran baru yang belum mencapai penggunaan besar-besaran. Banyak kedai mungkin memilih untuk menunggu sehingga permintaan pengguna mencapai tahap tertentu.

Walaupun terdapat halangan yang signifikan untuk adopsi, pedagang juga harus mempertimbangkan keuntungannya.

Faedah untuk Pedagang

Pedagang harus mempertimbangkan hakikat bahawa kad kripto telah membuktikan potensi untuk mengurangkan kos pemprosesan pembayaran pihak ketiga secara drastik. Kripto sekurang-kurangnya membawa persaingan yang bermanfaat untuk perdagangan dan boleh menjadi masa depan sistem tunai elektronik. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh misi mereka untuk mengurangkan yuran transaksi dan masa pemprosesan.

Selain itu, tidak seperti banyak pertukaran cryptocurrency yang mengenakan yuran perdagangan yang tinggi, banyak kad crypto mempunyai yuran pertukaran yang lebih rendah. Mereka juga mempermudah keseluruhan proses pertukaran crypto-ke-fiat.

Kad Crypto Popular

Semua kad yang disenaraikan di bawah ini menawarkan kad maya dan kad plastik.

Perhatikan bahawa senarai ini tidak termasuk semua kad kripto di pasaran dan bahawa dasar untuk kad ini (iaitu sekatan dan yuran geografi) boleh berubah pada masa selepas panduan ini diterbitkan.

Wirex

Wirex, yang sebelum ini dikenali sebagai E-coin, adalah salah satu kad crypto yang paling popular di pasaran. Salah satu ciri paling menarik mengenai kad ini ialah ia menawarkan pulangan tunai crypto 0.5% untuk pembelian di kedai.

Wirex menampilkan beberapa integrasi mata wang utama. Contohnya, anda boleh menyimpan Bitcoin, Litecoin, dan Dash dalam dompet blockchain keselamatan maksimum. Anda juga boleh menggunakan Wirex untuk menukar lebih dari 50 altcoin yang berbeza. Yang paling penting, aplikasi ini mempunyai integrasi dengan beberapa pemproses pembayaran fiat yang paling popular seperti PayPal, Alipay, dan banyak lagi. Ini memudahkan pengguna untuk membeli dan menjual crypto semasa dalam perjalanan.

Walau bagaimanapun, bagi pelabur AS, Wirex tidak tersedia pada Ogos 2018.

Wirex mempunyai beberapa integrasi pembayaran fiat dan cryptocurrency yang penting.

Wirex mempunyai beberapa integrasi pembayaran fiat dan cryptocurrency yang penting.

Monaco

Walaupun projek ini mengalami penundaan selama dua tahun, projek ini nampaknya berada pada landasan yang kukuh untuk penggunaan pengguna. Monaco kini berusaha untuk melayani senarai menunggu sekitar 70,000 pesanan. Pada musim panas 2018, Monaco diperkenalkan di Eropah dan Singapura. Pada Q4 2018, dijangka tersedia di AS.

Tidak seperti kad crypto lain dalam senarai ini, Monaco mempunyai cryptocurrency asli (MCO) sendiri yang secara konsisten menduduki tempat yang agak tinggi dalam kedudukan cap pasaran. Berita lain yang menarik untuk disebut ialah Monaco membeli domain crypto.com pada tahun 2018 untuk sejumlah wang yang tidak didedahkan.

Perincian mengenai yuran, pilihan kad, dan banyak lagi boleh didapati dalam artikel panduan pemula Kad Monaco kami.

Pasukan projek Monaco dapat membeli nama domain crypto.com.

Pada tahun 2018, pasukan projek Monaco dapat membeli nama domain crypto.com.

Cryptopay

Ditubuhkan pada tahun 2013, Cryptopay adalah salah satu syarikat kad kripto yang paling mantap di pasaran. Projek ini sentiasa mengemas kini statistik pengguna yang menunjukkan betapa popularnya kad ini. Pada pertengahan Ogos 2018, Cryptopay mempunyai lebih daripada 121,00 kad prabayar yang dikeluarkan. Ia juga mempunyai lebih dari 921,000 pengguna aktif.

Walaupun nombor ini sangat mengagumkan untuk kad kripto, penting juga untuk mempertimbangkan bahawa purata transaksi setiap bulan masih cukup rendah. Sebagai contoh, terdapat kurang daripada 32,000 transaksi Cryptopay secara keseluruhan sepanjang bulan Julai 2018. Walau bagaimanapun, statistik ini mungkin menunjukkan penggunaan kad kripto secara umum. Menyegarkan apabila Cryptopay menjadikan statistik ini umum kerana ia menambah ketelusan antara syarikat dan pengguna berpotensi.

Cryptopay sering mengeluarkan statistik mengenai penggunaan kad kripto oleh pengguna.

Cryptopay sering mengeluarkan statistik mengenai penggunaan kad crypto oleh pengguna.

Kad Shift Coinbase

Seperti namanya, kad crypto ini secara langsung dikaitkan dengan Coinbase. Pengguna dapat menghubungkan dompet Coinbase yang ada dengan Coinbase Shift Card. Malangnya, kad ini hanya tersedia di Amerika Syarikat mulai Ogos 2018.

Berita baiknya ialah anda mempunyai kemampuan untuk menggunakan kad ini dengan 99% (38 juta) peniaga dunia. Ia juga tidak mempunyai bayaran bulanan atau caj POS. Walau bagaimanapun, perbelanjaan harian terhad kepada $ 1,000. Pengeluaran ATM maksimum harian hanya $ 200.

Ya, kemungkinan kad ini untuk penggunaan dunia nyata terhad buat masa ini; namun, hubungannya dengan Coinbase tentunya memberikannya potensi untuk menjadi pilihan yang lebih layak di masa depan. Ini benar terutamanya jika Coinbase memutuskan untuk membuka pendaftaran Shift Card kepada pengguna di seluruh dunia.

Walaupun Shift Card menghadkan pendaftaran kepada pengguna AS, ia dapat digunakan untuk berbelanja dalam talian dan luar talian di lebih dari 38 juta pedagang di seluruh dunia. Ia juga membolehkan pengguna memautkan akaun Coinbase mereka secara langsung.

Walaupun Shift Card menghadkan pendaftaran kepada pengguna AS, ia dapat digunakan untuk berbelanja dalam talian dan luar talian di lebih dari 38 juta pedagang di seluruh dunia. Ia juga membolehkan pengguna memautkan akaun Coinbase mereka secara langsung.

Bitwala

Untuk integrasi mata wang, Bitwala berada pada tahap yang sama (jika tidak lebih tinggi) dengan Wirex. Mata wang fiat yang tersedia merangkumi USD, EUR, GBP, JPY, KRW, VND, AUD, dan beberapa mata wang Amerika Selatan. Di samping itu, Bitwala telah bekerjasama dengan ShapeShift, pertukaran cryptocurrency yang popular. Ini bermaksud pengguna boleh menghantar dan menerima pelbagai cryptocurrency, termasuk beberapa altcoin yang baru muncul.

Salah satu kelemahan terbesar ialah pengguna Tahap 3 dapat membelanjakan hingga € 50,000 sebulan dengan satu akaun. Ini hanya memerlukan sesi Skype cepat dengan wakil syarikat. Anda juga boleh menaikkan had ini kepada € 100,000. Sebagai pengguna perniagaan Tahap 4, anda boleh membelanjakan hingga € 500,000 sebulan. Ini jauh lebih tinggi daripada kad kripto lain di pasaran sekarang. Walau bagaimanapun, satu kelemahan ialah Bitwala tidak tersedia di AS pada Ogos 2018.

Bitwala mempunyai beberapa had perbelanjaan bulanan tertinggi dari sebarang kad kripto di pasaran.

Bitwala mempunyai had pengeluaran bulanan tertinggi dari kad kripto mana pun di pasaran.

Kesimpulannya

Pada tahun 2018, masih ada sejumlah bayaran yang perlu dipertimbangkan ketika menggunakan kad crypto. Sebagai contoh, banyak yang mengenakan bayaran 3% untuk transaksi antarabangsa. Terdapat juga batasan geografi yang perlu dipertimbangkan. Walaupun anda dapat membayar secara fiat di banyak lokasi, pembayaran kripto masih bergantung pada penggunaan pedagang.

Buat masa ini, kad kripto tidak menjadikan perdagangan tanpa sempadan menjadi kenyataan. Walaupun ada masalah ini, kad kripto masih penting kerana ia menawarkan hubungan antara ekonomi berasaskan fiat dan cryptocurrency. Hasilnya, pautan ini memungkinkan untuk mewujudkan asas yang lebih baik untuk pelbagai cryptocurrency untuk mendapatkan penerapan arus perdana sebagai bentuk pembayaran P2P.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me