Pemilihan duit syiling adalah proses yang menerangkan bagaimana algoritma yang mendorong Bitcoin memilih Bitcoin mana yang akan dibelanjakan apabila anda meluluskan transaksi perbelanjaan.

Sekiranya anda mempunyai 1.2 BTC di dompet anda dan anda membayar 0.3, anda mempunyai 0.9 BTC kiri, kanan?

Baiklah. Tetapi tidak semudah itu. Lagipun, anda boleh memiliki $ 100 dalam dompet fizikal anda. $ 100 itu boleh terdiri dari dua puluhan, atau lima puluh dua puluhan, atau 100 satu dolar. Setiap kali anda menghabiskan salah satu nota kertas tersebut, anda mungkin akan mendapat sedikit perubahan. Seiring berjalannya waktu, jika anda terus membayar dengan bil, anda hanya akan memiliki tumpukan nikel dan sedikit wang.

1.2 BTC dalam dompet digital anda tidak berbeza. Perbezaannya dengan BTC ialah apabila anda menyetujui perbelanjaan BTC, anda juga harus membayar yuran transaksi. Oleh itu, proses memilih Bitcoin tertentu yang diserahkan dalam perbelanjaan adalah lebih mahal.

Inilah sebabnya.

Pemilihan Syiling dalam Tindakan

Mari kembali ke dompet hipotesis anda dengan 1.2 BTC di dalamnya. Mengetahui tidak mungkin anda mempunyai satu BTC keseluruhan dan 0,2 BTC, mari kita anggap anda mempunyai yang berikut:

  • 0.5 BTC
  • 0.4 BTC
  • 0.2 BTC
  • 0.1 BTC

Sekarang, apabila membelanjakan 0.3 BTC, anda harap algoritma menggabungkan 0.2 dan 0.1 BTC untuk mencapai nilai perbelanjaan. Ia masuk akal, dan memandangkan Bitcoin mengira yuran, ada kos yang lebih rendah untuk melakukannya dengan cara ini.

Berita baiknya adalah bahawa ini mungkin berlaku. Walau bagaimanapun, ini hanya kerana pasukan pembangun Bitcoin mengemas kini algoritma awal tahun ini, untuk memastikan pemilihan syiling yang lebih lancar. Sebelum kemas kini ini, proses pemilihan duit syiling agak kurang canggih.

Melanjutkan dengan senario di atas, apabila anda menyetujui perbelanjaan 0.3 BTC, versi algoritma yang lebih lama hampir selalu membuat a menukar output. Ini bererti selalu mengambil 0.4 atau 0.5 BTC, dan mengembalikan perubahan 0.1 atau 0.2 BTC ke dompet anda, ditolak yuran.

Walaupun kemas kini algoritma adalah berita baik untuk masa depan, hakikatnya ialah terdapat beberapa tahun transaksi Bitcoin yang berlaku sebelum kemas kini ini. Ini telah menghasilkan setara digital bagi setiap orang yang mempunyai dompet yang terdiri daripada 70% nikel dan dimes, dan mungkin nota bernilai 30%. Perbezaannya ialah anda tidak dapat memasukkan dompet Bitcoin anda ke bank dan meminta mereka menukar semua Satoshi itu kembali ke Bitcoin untuk anda.

Nikel dan dimes

Mengganggu perubahan kecil, lebih mudah dikendalikan daripada serpihan BTC

Bagaimana Perkara Ini Berlaku?

Bitcoin menggunakan konsep yang disebut UTXO, atau output transaksi yang belum habis. Ini pada dasarnya adalah konsep yang sama yang mencegah berlakunya perbelanjaan berganda. Setiap kali transaksi perbelanjaan dibenarkan, algoritma Bitcoin memastikan bahawa dompet mengandungi sekurang-kurangnya nilai perbelanjaan ditambah yuran sebelum protokol konsensus PoW menyetujui transaksi.

Bitcoin memilih mekanisme UTXO kerana kaedah ini membuktikan bukti algoritma kerja mudah. Ia juga membenarkan pemprosesan selari di beberapa akaun, yang meningkatkan skalabilitas. Akhirnya, ia memungkinkan Pengesahan Pembayaran Mudah (SPV), pelanggan ringan yang dapat mengesahkan penyertaan pembayaran dalam blockchain tanpa memuat turun pangkalan data lengkap.

Walau bagaimanapun, UTXO mempunyai beberapa kekurangan. Paling ketara, ia tidak berfungsi untuk platform kontrak pintar memandangkan setiap output hanya dapat dimiliki oleh satu orang. Sebagai dijelaskan oleh Vitalik Buterin, inilah sebabnya Ethereum memilih model yang berbeza, yang sering disebut Model Akaun / Baki. Walaupun model ini menawarkan beberapa kelebihan berbanding UTXO, skalabiliti bukanlah salah satu daripadanya. Oleh itu, untuk semua faedah yang ditawarkan Ethereum, skalabiliti adalah masalah yang terus melanda pembangunnya.

Hasilnya ialah ya, Bitcoin kini telah mengemas kini algoritma. Pemilihan duit syiling adalah proses yang lebih canggih sebagai hasilnya, menyasarkan nilai UXTO yang paling sesuai dengan nilai transaksi. Tetapi, keadaannya masih banyak terdapat banyak kepingan Bitcoin yang kini beredar.

Tahun lalu, seorang pemaju Bitcoin mencuba pengiraan yang kompleks untuk mengetahui kemungkinan nilai kepingan kecil ini. Dia menyimpulkan bahawa Bitcoin setanding dengan peti besi, dua pertiga penuh dengan perhiasan bernilai rendah, dan satu pertiga penuh dengan barang bernilai tinggi. Akhirnya, bayaran untuk mengeluarkan perhiasan dari peti besi akhirnya lebih tinggi daripada nilai perhiasan itu sendiri.

Penyelesaian yang Mungkin?

Ia adalah pembangun blockchain Mark Erhardt yang pertama kali mencadangkan bagaimana mengoptimumkan algoritma pemilihan duit syiling Bitcoin. Walaupun, Andrew Chow yang melaksanakan kemas kini. Erhardt kini bekerja untuk BitGo, yang mengembangkan penyelesaian cryptocurrency perusahaan untuk pelabur institusi. Di sana, dia telah berkembang UTXO Ramalan, yang membantu mengimbangi yuran yang terlibat dalam membelanjakan banyak nilai UXTO kecil.

Bayaran transaksi Bitcoin lebih rendah apabila terdapat sedikit lalu lintas di rangkaian, dan jauh lebih tinggi apabila trafik tinggi. Inilah sebabnya mengapa banyak orang mengadu mengenai bayaran yang tinggi pada bulan Disember 2017 apabila nilai Bitcoin meningkat hampir $ 20k.

Predictive UTXO menggunakan algoritma untuk menggabungkan serpihan BTC terkecil dalam urus niaga apabila yuran lebih rendah. Apabila bayaran meningkat, ini akan meminimumkan ukuran transaksi untuk mengimbangi kenaikan. Dengan cara ini, Predictive UTXO menjimatkan bayaran sehingga 30 peratus untuk pelanggan BitGo.

Sekiranya UTXO Prediktif dapat dilancarkan di bursa dan dompet lain, ia akan memberikan sedikit penolakan terhadap bayaran yang terlibat dalam menghabiskan serpihan BTC kecil yang kini ada di banyak dompet kami.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pemilihan duit syiling secara umum, berikut adalah persembahan yang sangat baik yang menjelaskan pemilihan syiling dan UTXO secara terperinci. Amaran: ia adalah panjang!

Perkara Yuran

Sebilangan orang mungkin menganggap bahawa bayarannya sangat kecil sehingga tidak menjadi masalah. Walaupun bayaran boleh menjadi wang dolar, pelabur yang bijak tahu bahawa faedah kompaun adalah penting. Sekiranya kita dapat mengurangkan yuran dan melabur semula perbezaannya, ia berpotensi bernilai jauh lebih banyak pada tahun-tahun akan datang. Paling tidak, dengan andaian harga BTC naik.

Seperti yang dikatakan oleh nenek saya, jaga wang, dan pound akan mengurus diri mereka sendiri. Pound merujuk kepada sterling, tetapi prinsipnya juga bermaksud dolar – dan Bitcoin anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me