Spekulasi mengenai penawaran duit syiling awal (ICO) di Korea Selatan nampaknya berada di tahap terakhir. Aliran dana yang banyak ke dalam dana usaha cryptocurrency dari Pelabur runcit Korea dan dana cryptocurrency telah perlahan menjadi menggelecek. Ramai orang kehilangan kepercayaan terhadap cryptocurrency dan ada yang mendakwa bahawa ICO, sebagai mekanisme penggalangan dana, telah mati. Walaupun itu mungkin berlaku, kegilaan penggalangan dana baru sedang berlaku. Penggalangan dana dan spekulator telah didukung oleh IEO, atau tawaran pertukaran awal.

IEO adalah mutasi ICO. Penawaran pertukaran awal didasarkan pada ICO, dan bagi pelabur runcit Korea, IEO adalah cara yang lebih selamat untuk membuat spekulasi kerana penawaran tersebut dilakukan melalui pertukaran tempatan yang menanggung risiko reputasi jika ada penipuan.

Pengumpulan Dana Cryptocurrency di Korea Selatan Hari Ini

Baru-baru ini, penyertaan orang ramai dalam ICO telah menurun secara drastik. Tidak ada yang lebih ketara daripada persidangan cryptocurrency di Republik Korea. Kehadiran tergendala. Kepentingan umum telah berkurang. Walaupun persidangan baru-baru ini, seperti Persidangan BUIDL Seoul 2018 menyaksikan kehadiran yang hampir baik, kemunculan persidangan cryptocurrency telah merosot berbanding dengan persidangan panas-panas, seperti Dekonomi, yang berlaku pada awal tahun.

BUIDL Seoul 2018 Hadirin

Hadirin BUIDL Seoul 2018 (Foto diambil pada pukul 10 pagi)

Dari jauh, sukar untuk mengukur kemerosotan ini. Jumlah dagangan di bursa cryptocurrency tempatan teratas, seperti Upbit dan Bithumb, telah terus memanjat sepanjang bulan. Yang paling penting, permulaan yang dibiayai oleh cryptocurrency masih sering melakukan ziarah ke Korea.

Namun, penggalian yang lebih mendalam akan mendedahkan bahawa kebanyakan pertukaran tempatan lain, seperti Coinrail, tidak begitu bernasib baik. Jumlah dagangan tidak berubah atau menurun. Untuk menjadikan keadaan lebih buruk bagi pertukaran penyandang jawatan, terdapat sejumlah besar pertukaran cryptocurrency baru memasuki pasaran di Korea pada tahun 2018. Situasi ini juga suram bagi usaha tempatan yang berusaha mengumpulkan modal melalui mekanisme penggalangan dana yang menawarkan duit syiling awal.

Sebagai tindak balas terhadap peningkatan persaingan pertukaran dan penurunan selera spekulator untuk ICO, pertukaran cryptocurrency dan usaha yang dibiayai oleh cryptocurrency telah mula bekerjasama. Melalui kerjasama, usaha baru ini berharap dapat meningkatkan keupayaan mereka untuk mengumpulkan dana dan pertukaran berharap dapat meningkatkan jumlah perdagangan dan menarik pelanggan baru.

Apa itu IEO?

Penawaran pertukaran awal adalah acara penggalangan dana yang ditadbir oleh pertukaran cryptocurrency atas nama a penerbit token. Penerbit token biasanya merupakan usaha baru yang membuat cryptocurrency sebagai kelas aset untuk mengumpulkan modal yang sangat diperlukan. Penerbit token ini biasanya membayar pertukaran cryptocurrency yuran penyenaraian dan peratusan token yang dijual di bursa melalui IEO.

Sebagai balasannya, pertukaran cryptocurrency tidak hanya diwajibkan menjual token yang baru dikeluarkan tetapi juga menyenaraikan token di bursa setelah acara penggalangan dana berakhir. Lebih penting lagi, pertukaran diberi insentif untuk memasarkan token secara aktif kerana menerima peratusan token yang dijual dalam penawaran. Oleh itu, dalam IEO, pertukaran dan penerbit token terlibat dalam pemasaran token.

Kelebihan IEO

Memandangkan risiko reputasi, pertukaran cryptocurrency sangat terdorong untuk memeriksa pengeluar token dan kualiti penawaran mereka. Akibatnya, pertukaran IEO mengembangkan hubungan fidusiari dengan pembeli token kerana mereka melakukan usaha wajar yang biasanya dilaburkan oleh pelabur institusi. Memandangkan berlakunya penipuan di dunia ICO, ini merupakan keuntungan besar bagi pembeli token yang membeli IEO dari reputasi pertukaran cryptocurrency.

Terdapat juga kelebihan pertukaran yang melengkapkan IEO yang berjaya. Kelebihan ini adalah akses ke pasaran baru dan, berpotensi, eksklusif bergantung pada kekuatan rundingan pertukaran.

Pada hari-hari yang berlalu, ketika pertukaran cryptocurrency masih di peringkat awal, dan selagi kecairan tidak menjadi masalah, mereka dapat bersaing dengan berkesan pada pengalaman pengguna (UX) dan antara muka pengguna (UI). Sebagai contoh, aplikasi Upbit, yang senang dimuat turun dan dicuba, merangkumi sebahagian besar aktiviti perdagangan berkat antara muka yang ramping.

Namun, memandangkan jumlah pertukaran di Korea yang kini menawarkan pengalaman yang luar biasa dalam aplikasi web dan pada peranti mudah alih kelas atas, kecairan dan akses ke pasaran telah menjadi teras kepada cita-cita persaingan pertukaran baru.

Kekurangan IEO

Malangnya, tidak ada yang percuma. Penerbit token mesti menanggung kos faedah yang dihargai oleh pertukaran cryptocurrency dan pembeli token.

Sebagai contoh, pertukaran IEO yang paling berjaya di Korea Selatan pada masa ini mengenakan yuran penyenaraian kepada penerbit token sekurang-kurangnya 20 BTC. Selain itu, pertukaran mengumpulkan 10% dana yang diperoleh melalui IEO yang dilakukan melalui pertukarannya.

Penerbit token juga menanggung kos pemasaran token. Kos ini boleh melebihi US $ 100K dan mesti ditanggung tanpa mengira kualiti pertukaran IEO penyenaraian.

Kesimpulannya

Untuk memastikan kejayaan berulang, pertukaran IEO harus dikendalikan oleh pasukan pelbagai disiplin jurutera, teknolog, saintis komputer, dan ahli strategi perniagaan. Ini mungkin sumber manusia yang paling sesuai untuk menilai aspek teknikal dan perniagaan usaha baru. Ini sememangnya menjadi penghalang masuk bagi pengusaha bangunan pertukaran yang ingin memanfaatkan mode baru. Pada bulan lalu, pertukaran IEO yang baru mengalami masalah kewangan kerana mereka kekurangan kakitangan yang memiliki kemampuan untuk memilih IEO yang berpotensi berjaya.

Beberapa pelabur institusi di Korea berpendapat bahawa IEO hanyalah mode sementara yang menaikkan harga token sehingga undang-undang untuk menyokong tawaran token keselamatan (STO) berlalu. Namun ada banyak pengusaha Korea yang meminta untuk berbeza. Mereka merasakan bahawa terdapat kekurangan pilihan penggalangan dana untuk pemula di republik ini.

Sesungguhnya, banyak usaha baru yang bersedia mengambil peluang untuk mengeluarkan 20 BTC dan menjatuhkan US $ 100K ke dalam kempen pemasaran token yang berkesan. Dari perspektif mereka, potensi pulangan pelaburan adalah tinggi. Walaupun IEO adalah mode sementara, mereka dengan senang hati akan menggulung dadu seperti IEO baru-baru ini Temco, Telah berjaya mengumpulkan pelaburan berjuta-juta dolar dari pelabur runcit.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me