Aplikasi Pembunuh Blockchain? Projek Pengkomputeran Teragih Paling Berjaya Sejauh ini

Teknologi blockchain telah mengambil banyak kekurangan dari masa ke masa. Terutamanya, sejak Bitcoin bermula pada akhir tahun lalu, dan semua orang tiba-tiba ingin melakukan aksi tersebut. Di tengah-tengah pusaran ICO dengan kes penggunaan yang paling lemah, ada banyak perbincangan sama ada blockchain adalah “penyelesaian mencari masalah.” Walau bagaimanapun, pengkomputeran yang diedarkan adalah teras utama bagaimana blockchain beroperasi, menjadikan rangkaian pengkomputeran yang diedarkan sebagai salah satu aplikasi pembunuh blockchain yang tidak dapat dipertikaikan.

Sebab tahap keyakinan yang begitu tinggi terhadap pernyataan ini adalah bahawa dunia teknologi telah berkembang ke tahap di mana kita memerlukan lebih banyak kekuatan pengkomputeran. Sampai tahap tertentu, kita sudah memiliki kekuatan itu tanpa jaringan pengkomputeran yang diedarkan, tetapi tidak ada cara untuk memanfaatkannya. Pelbagai senario wujud di mana model pusat data terpusat sekarang gagal, termasuk:

  • Sebuah syarikat pengembangan AI, yang memerlukan lebih banyak kekuatan pengkomputeran untuk menyusun banyak data untuk aplikasi pembelajaran mesin yang sedang dibangunnya
  • Seorang pembuat filem, ingin membuat ciptaan CGI dari gambar 2D
  • Sebuah syarikat lama yang memerlukan penyimpanan awan untuk mendigitalkan semua fail kertasnya sejak beberapa dekad yang lalu

Penyelesaian kini ada untuk semua senario ini, tetapi secara amnya mereka menghadapi cabaran. Kekuatan pengkomputeran awan mencapai titik puncak penawaran dan permintaan kerana pesatnya perkembangan AI. Penyampaian grafik tidak stabil dan lambat untuk disampaikan. Penyedia storan awan membangun semakin banyak pusat data, tetapi pengembangannya mengancam untuk mengatasi kemampuan grid tenaga untuk menyediakan tenaga yang diperlukan untuk menjalankannya.

Bagaimana Pengkomputeran Teragih Membantu

Pengkomputeran yang diedarkan menawarkan penyelesaian untuk masalah ini dengan menggunakan blockchain untuk mengewangkan sumber komputer yang ada. Dengan cara ini, rangkaian komputer yang diedarkan berkumpul untuk bertukar sumber antara mereka yang memilikinya dan mereka yang memerlukannya, tanpa membina perkakasan baru dan lebih mahal untuk mengatasi permintaan.

Sepanjang tahun 2017 dan 2018, sebilangan besar projek blockchain telah berjanji untuk memberikan manfaat dari rangkaian pengkomputeran yang diedarkan. Apabila kita selesai tahun ini, mana yang berada di puncak timbunan? Di sini, kami mengkaji projek-projek teratas yang kini menerajui pek pengkomputeran yang diedarkan, mengikut kedudukan pasaran.

Projek Pengkomputeran Teragih Peringkat Teratas

Golem

  • Ticker: GNT
  • Kes penggunaan: Kekuatan pengkomputeran terdesentralisasi untuk pembelajaran mesin AI, ujian saintifik, dan rendering

Golem menduduki tempat teratas, setelah mengalami ribut tahun pada tahun 2018. Projek ini mendapat tentangan dari komunitinya setelah ICO berakhir pada 2016 dan kemajuan nampaknya terhenti. Walau bagaimanapun, pasukan melancarkan mainnet Golem pada bulan April, yang membawa kepada kenaikan nilai. Pengguna kini boleh memuat turun versi beta aplikasi Golem untuk diri mereka sendiri, memperoleh token GNT untuk menyewakan kapasiti pengkomputeran ganti mereka.

Pada awal Februari, projek ini merupakan salah satu dari enam untuk melancarkan Ethereum Capital Fund, mengarahkan pelaburan ke projek-projek baru yang membantu memajukan ekosistem Ethereum.


Pembantu Rumah Selamat

  • Ticker: MAID
  • Kes penggunaan: kuasa dan penyimpanan pengkomputeran yang terdesentralisasi

MaidSafe sangat lambat dan mantap memenangi perlumbaan projek pengkomputeran yang diedarkan. Ia ditubuhkan pada tahun 2006, menyelesaikan ICO pada tahun 2014, dan masih belum ada tarikh untuk peluncuran versi beta. Skala masa ini – era dalam tahun kripto – tidak sesuai untuk pelabur yang cepat kaya. Tetapi dengan sudut yang berbeza, produk yang berusia dua belas tahun dalam pembuatannya mempunyai tarikan.

Pertama, ada sedikit kemungkinan pasukan dev akan menurunkannya setelah mereka melakukan begitu banyak kerja. Kedua, ada kemungkinan produk akhir benar-benar memberikan apa yang dijanjikan jika pasukan tidak bergegas ke pasaran.

Atas sebab-sebab ini, MaidSafe mengekalkan kedudukannya yang tinggi. Walaupun produk langsung masih ada, syarikat itu mengeluarkan kertas konsensus PARSEC awal tahun ini. Keluaran ini mendorong nilai duit syiling SELAMAT ketika Bitcoin berniaga pada harga $ 6k yang cukup statik.

Holochain

  • Ticker: PANAS
  • Kes penggunaan: pengkomputeran dan penyimpanan terdesentralisasi untuk dApps

Salah satu duit syiling terbaru di blok pengkomputeran yang diedarkan, Holochain membezakan dirinya dengan tidak benar-benar berada di blockchain dalam arti tradisional. Ideanya adalah bahawa setiap pengguna dApp akan menjalankan nod mereka sendiri, sama ada di telefon pintar atau komputer di rumah, dan pada dasarnya mempunyai rangkaian mereka sendiri. Rantai ini membolehkan mereka berkomunikasi dengan rangkaian Holo yang lain. Pada masa yang sama, mereka boleh pergi ke luar talian, dan rangkaian mereka akan terus berfungsi.

Walaupun menjadi duit syiling baru, Holochain sudah hampir sama dengan MaidSafe. Syarikat itu melancarkan versi beta awal tahun ini setelah berjaya mengakhiri ICO. Fokus syarikat kini menjadi tuan rumah pelbagai hackathon di seluruh dunia, mendorong pemaju untuk membina dApps di rangkaian Holochain.

Storj

  • Petikan: STORJ
  • Kes penggunaan: penyimpanan fail terdesentralisasi

Storj adalah penyelesaian penyimpanan fail terdesentralisasi yang asli. Projek ini telah membuat beberapa pengumuman tahun ini. Pada bulan Ogos, pihaknya melancarkan program rakan kongsi sehingga dev sumber terbuka dapat memperoleh pendapatan jika pengguna mereka menyimpan data dengan Storj.

Storj akan dilancarkan sepenuhnya pada Januari 2019, jadi walaupun pada masa ini tidak memecahkan 100 syiling teratas, itu boleh berubah. Terutama sejak laporan baru-baru ini muncul bahawa Amazon juga dapat segera melaksanakan penyimpanan pengkomputeran yang diedarkan untuk pelanggannya sendiri.

iExec

  • Ticker: RLC
  • Kes penggunaan: pengkomputeran awan terdesentralisasi untuk dApps

iExec baru-baru ini melancarkan persekitaran pelaksanaannya yang dipercayai, yang merupakan lejar diedarkan pertama yang menggunakan Intel Secure Guard Extensions (SGX) untuk mendapatkan kod aplikasi di platform. Menggunakan SGX bermaksud bahawa dApps yang berjalan di platform iExec sepenuhnya peribadi, dan tidak dapat diperiksa oleh sesiapa kecuali pengguna akhir.

Sebagai tambahan untuk penerimaan arus perdana, syarikat itu juga baru-baru ini mengumumkan kerjasama dengan IBM. Menggunakan cloud IBM membolehkan syarikat menjalankan beban kerja mereka yang paling sensitif pada perkakasan bersama.

Sebutan yang Layak

Filecoin adalah satu lagi projek penyimpanan fail yang terdesentralisasi dan merupakan salah satu ICO terbesar dalam sejarah, mengumpulkan $ 257 juta. Walau bagaimanapun, pada masa ini tidak ada perdagangan token sehingga syarikat melancarkan mainnetnya. Oleh itu, ia tidak masuk ke senarai utama kami. Satu-satunya cara untuk membeli Filecoin adalah melalui niaga hadapan Filecoin.

IOTA adalah salah satu projek pengkomputeran terdesentralisasi terbesar. Namun, kerana ia dirancang untuk memudahkan transaksi antara peranti IoT dan bukan komputer itu sendiri, ia juga tidak menjadikan senarai utama kami.

Sebarang atau semua projek ini patut ditonton, walaupun di pasaran beruang semasa. Amazon dan IBM adalah kedua-dua syarikat yang bereksperimen dengan pengkomputeran yang diedarkan, yang merupakan petunjuk kuat bahawa ia boleh bertahan. Sebagai penggunaan untuk blockchain, pengkomputeran yang diedarkan adalah konsep menarik yang tidak boleh anda anggap remeh.

Gambar yang dipaparkan adalah Pixabay

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map