Bagaimana Blockchain Dapat Membasmi Kemiskinan di Negara Dunia Ketiga

Bagaimana Blockchain Dapat Membasmi Kemiskinan di Negara Dunia Ketiga

Dengan risiko terdengar seperti pesaing yang bercita-cita tinggi dalam pertandingan kecantikan, untuk pertama kalinya dalam sejarah kita, membasmi kemiskinan di negara-negara dunia ketiga mungkin dapat kita jangkau. Itu bukan hanya tindak balas kosong lain untuk hakim yang sudah tua di panel, tetapi senario yang nyata, boleh didapati, dan mungkin untuk dunia kita. Blockchain dapat membasmi kemiskinan di negara-negara dunia ketiga.

Memikirkan masalah di negara-negara membangun, tentu saja, sangat besar, dan besarnya tugas itu tidak dapat disangkal lagi. Banjir, kebuluran, penyakit, kemiskinan, konflik, korupsi, kekurangan sumber asas seperti air dan elektrik yang mengalir … Ini adalah senarai masalah yang tidak dapat ditanggalkan yang belum ada yang dapat ditangani oleh siapa pun – atau mungkin bukan cara.

Masukkan Blockchain

Terdapat khemah naysayers yang semakin meningkat yang menikmati lumpur di wajah para pengharapan bermata terang yang menyatakan faedah blockchain untuk semua kesengsaraan kita. Dan pada tahap tertentu, mereka mempunyai maksud. Pemasaran untuk blockchain sejak akhir-akhir ini menggunakan steroid, jadi apabila banyak idea yang dijanjikan pada kertas putih gagal terungkap, kekecewaan.

Tetapi ingat bahawa masih belum awal untuk blockchain. Pada awalnya, internet juga dicemuh, dan sekarang kita tidak dapat merenungkan kehidupan tanpanya. Teknologi drone dianggap mahal dan tidak perlu – sekarang ia menyelesaikan masalah di dunia nyata.

Sudah tentu, apabila ada sesuatu yang berlebihan, itu membiarkannya terbuka untuk menyerang dari pengkritik yang mencari kelemahannya. Daripada menikmati berjalan-jalan di sepanjang jalan raya Paris di musim bunga, banyak pelancong meninggalkan ibu kota Perancis bertanya-tanya mengapa Mona Lisa sangat kecil. Perkara yang sama berlaku pada blockchain.

“Kami telah mencapai puncak harapan yang meningkat,” jelas Shaan Mulchandani, Ketua Keselamatan di Aricent. Tetapi blockchain bergerak ke arah yang benar … sama ada berjalan lebih perlahan daripada yang diharapkan orang atau tidak. Dan blockchain dapat membasmi kemiskinan di negara-negara dunia ketiga, dengan lebih banyak cara daripada satu.

Membolehkan Penyertaan Kewangan

Salah satu halangan terbesar untuk merapatkan jurang antara orang kaya dan miskin adalah akses ke sistem perbankan. Sebenarnya, kemasukan kewangan dianggap sebagai faktor utama dalam mengurangkan kemiskinan. Pada masa ini, peratusan penduduk dunia yang sangat membimbangkan masih belum dibank Tetapi bukan hanya teknologi blockchain yang dapat membuat perbezaan.

Menurut Bank Dunia, sekitar 1 bilion orang dewasa yang dikecualikan dari segi kewangan memiliki telefon bimbit dan sekitar 480 juta mempunyai akses ke internet. Ini mempunyai implikasi besar apabila dipasangkan dengan blockchain.

Sebagai Cherie Blair, pengasas Yayasan Cherie Blair untuk Wanita menunjukkan, “Komputer adalah mimpi yang jauh tetapi telefon bimbit adalah kenyataan langsung.” Blockchain yang digabungkan dengan teknologi mudah alih dapat meletakkan yang tidak terikat di grid kerana tidak perlu menjaga cawangan atau infrastruktur mahal lainnya.

Menurut ahli ekonomi global, John Edmunds, teknologi blockchain dapat membuka bahagian ekonomi global yang tidak pernah aktif sebelumnya, kerana memungkinkan untuk melakukan transaksi mikro. Walaupun tidak ada bank yang akan membayar cek untuk dolar, “kadang-kadang dolar adalah semua yang diperlukan seseorang,” katanya.

Sebagai seorang profesor kewangan Babson College yang menghabiskan sebahagian besar kariernya untuk mempelajari ekonomi Amerika Latin, Edmunds sangat bersemangat dengan kemampuan blockchain untuk mencipta peluang nilai baru dan menyamakan kedudukan di bahagian dunia ini.

Dan dia bukan satu-satunya.

Mengewangkan Transaksi Mikro

Jeremy Epstein, Ketua Pegawai Eksekutif PT Jangan Berhenti Memasarkan, agensi pemasaran untuk permulaan blockchain, bersetuju. “Cryptocurrency membolehkan pemberian nilai kepada item pada titik harga yang lebih kecil dan lebih kecil … Anda dapat mengimbangi seseorang dengan 0,0000001 cryptocurrency dengan jimat walaupun dengan sebilangan kecil data.”

Jenis mikransransaksi ini membolehkan orang yang tidak bank untuk terlibat dalam perdagangan global. “Tidak menguntungkan bagi sistem perbankan tradisional untuk melayani pelanggan di bawah ambang tertentu,” Epstein meneruskan, “tetapi dengan cryptocurrency, seorang petani miskin di Kenya atau Zimbabwe dapat membuktikan kelayakan kredit hanya dengan memiliki cryptocurrency di dompet mereka dan membuktikan kepemilikan. Ini membuka pasaran yang tersedia untuk syarikat DAN memberi lebih banyak orang akses kepada lebih banyak barang dan perkhidmatan. “

Pemimpin blockchain inovasi global di EY Paul Brody menambah, “Cryptocurrency memberikan peluang besar untuk memperkasakan dan menghubungkan orang-orang yang hari ini mungkin terlepas pandang oleh sistem perbankan dan perundangan semasa. Terdapat peluang untuk membolehkan interaksi kewangan antara mereka yang mungkin tidak mempunyai akses ke institusi kewangan tradisional atau boleh dipercayai. “

Memupuk Pinjaman Mikro dan Perdagangan Mikro

Berkat kemampuan blockchain untuk merekodkan urus niaga terkecil, pinjaman mikro dapat memberi banyak tali kepada banyak orang untuk menarik diri dari kemiskinan. Walaupun pinjaman mikro mendapat nama buruk di seluruh dunia, berkat kaitannya dengan kadar faedah tinggi dan jerung pinjaman yang ganas, pelaku buruk ini dapat dikeluarkan dari gambar.

Perakaunan blockchain akan mengurangkan kos pentadbiran pinjaman, “sebanyak 90 peratus atau lebih,” jelas Edmunds. Ini akan membuka peluang bagi pemberi pinjaman mikro untuk menguruskan lebih banyak akaun, memperluas perkhidmatan mereka kepada lebih banyak peminjam.

Microtrading juga membuka dunia kemungkinan bagi orang yang tinggal di negara-negara miskin, dengan pertanian mewakili kes penggunaan utama. Teknologi blockchain membolehkan penjual individu mencari dan menjangkau pasaran, berdagang dengan harga yang berpatutan, tanpa markup atau orang tengah yang tidak perlu.

Mereka juga dapat bertransaksi dalam jumlah sekecil beberapa kilo bawang sejak ukuran perdagangan yang layak secara ekonomi menjadi jauh lebih kecil ketika menggunakan teknologi blockchain.

Mewujudkan Ketelusan dan Membasmi Rasuah

Dengan setiap rekod dalam lejar telus dan dapat dilihat oleh semua orang, blockchain dapat menegakkan akauntabiliti di setiap pautan dalam rantai tersebut. Oleh itu, di mana penjahat dan rasuah setanding dengan kursus ini, rasuah boleh ditinggalkan pada masa lalu. Ini bukan sahaja memastikan bahawa setiap peniaga diberi pampasan yang adil, tetapi juga akan mengurangkan kos bagi pengguna akhir.

Merakam semua interaksi dalam lejar umum yang tidak berubah bermaksud setiap transaksi meninggalkan jejak. Kontrak pintar menghilangkan keperluan untuk interaksi manusia (dan potensi gangguan atau pemalsuan) dan memastikan bahawa pembayaran tidak dapat dibuat.

Dokumen utama yang lain, seperti hak milik dan akta tanah, juga boleh disimpan di blockchain. Ini dapat mengelakkan penyitaan tanah yang selalu merugikan orang miskin, mendorong petani kecil dan peniaga bebas dari rumah mereka.

Terdapat juga semakin banyak ICO yang menghadapi tantangan penipuan pemilih dalam pilihan raya global. Dengan menggunakan teknologi mudah alih dan blockchain, pemilih dapat berpartisipasi di kawasan geografi yang luas, dan memberikan suara tanpa rasa takut atau ancaman. Dan setelah undian mereka dilancarkan, ia adalah bukti penipuan.

Ini dapat membantu negara-negara membangun untuk memperoleh pilihan raya yang bebas dan adil yang dijanjikan, daripada yang ditandai dengan kekacauan, pemberontakan, dan orang-orang politik yang enggan melepaskan kuasa.

Menyediakan Kesambungan Tidak Terputus

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif RightMesh, John Lyotier, hampir empat bilion orang di seluruh dunia masih tidak mempunyai akses berterusan ke internet – dan mereka yang paling baik mencapai hubungan yang tidak betul. Ini bermaksud bahawa mereka dikecualikan secara kekal dari faedah sosial dan ekonomi yang disediakan oleh hubungan. “Kami memiliki kesempatan unik untuk mengubah kisah kelimpahan ekonomi,” dia bersemangat.

Dengan memanfaatkan potensi blockchain, RightMesh merancang untuk menyediakan hubungan di seluruh dunia, tanpa memerlukan akses internet. Sistem “jaringan jejaring” mereka membolehkan telefon bimbit berhubung terus melalui blockchain, tanpa memerlukan ISP. Token RMESH berfungsi sebagai insentif dalam usaha mendorong pengguna untuk turut serta dalam rangkaian hubungan peer to peer.

Implikasi dari ini sangat meluas. Malah kita yang mempunyai akses internet tidak terkecuali daripada keadaan yang meringankan. Taufan, gempa bumi, banjir – sekiranya berlaku bencana alam, seperti di Puerto Rico tahun lalu, hubungan berterusan dapat menyelamatkan nyawa yang tak terhitung jumlahnya.

Elektrik Di Mana Paling Diperlukan

1.2 bilion orang masih kurang mendapat bekalan elektrik, menurut Badan Tenaga Antarabangsa (IEA). Ini terutama yang tinggal di kawasan luar bandar di seluruh Asia dan Afrika sub-Sahara. Di sini juga, blockchain dapat memberikan jawapannya.

Pembiayaan dan pengagihan tenaga kini disekat oleh agensi pemerintah dan NGO yang berpusat, dengan sistem yang tidak cekap yang memerlukan masa bertahun-tahun untuk dilaksanakan. ICO tenaga, seperti berasaskan Ethereum KesanPPA, membolehkan pelabur individu membiayai dan mempercepat pengeluaran tenaga bersih global, mewujudkan penjanaan tenaga.

Mereka dapat memberikan tenaga di mana yang paling diperlukan melalui model token yang membolehkan masyarakatnya memutuskan kapan dan di mana projek harus dibiayai.

Blockchain Dapat Membasmi Kemiskinan di Negara Dunia Ketiga

Blockchain dapat membasmi kemiskinan di negara-negara dunia ketiga (disampaikan dengan suara goyah dari podium). Tetapi seperti apa sahaja yang tersisa di tangan manusia, adakah kita memilih untuk menggunakan potensinya untuk kebaikan yang dapat dilihat. Dan sementara banyak idea hebat sekarang lebih banyak daripada PDF yang dihoskan di laman web mewah, mari kita berharap ia tidak akan terlalu lama sebelum yang terbaik mula berfungsi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map