Bagaimana Blockchain Memerlukan Peraturan untuk Matang

Blockchain dan cryptocurrency mereka bertenaga mengikuti jalan yang serupa dengan lompatan besar lain dalam teknologi yang telah terjadi sebelumnya. Seperti kereta, elektrik, atau web di seluruh dunia, teknologi dan komuniti di sebalik teknologi blockchain berkembang dan berinovasi jauh lebih awal daripada peraturan yang ada atau jaring keselamatan sosial.

Di satu pihak, peraturan dan keselamatan pengguna dalam ruang teknologi blockchain dan cryptocurrency menjadi semakin penting dan dikehendaki oleh mereka yang terlibat.

Namun, masyarakat nampaknya menahan nafas tentang peraturan yang baik dan bagaimana organisasi seperti pemerintah atau SRO (Self Regulating Organisation) akan dapat mempengaruhi perubahan tanpa membantutkan kemajuan. Penting bagi badan pengawas untuk mencuba dan menjelaskan idea-idea yang bersaing mengenai topik seperti percukaian, pertukaran kripto, dan bagaimana ICO harus ditangani.

Pengawasan dan keselamatan di dalam jalan ini akan membantu mengelakkan malapetaka di masa lalu seperti Mt Gox atau Bitconnect, tetapi walaupun industri ini sangat memerlukan pengawasan yang bertanggungjawab, sangat penting bahawa peraturan tidak membahayakan kemajuan daripada memberi kebaikan kepada orang.

“Kita sekarang berada di mana kita memerlukan lebih banyak kejelasan dan peraturan dan kita memerlukan lebih banyak kepastian. Ini adalah masa yang tepat untuk mula mengkaji semula pendekatan ‘tunggu dan lihat’ yang diambil oleh pengawal selia ”

Ryan Zagone, Pengarah Hubungan Peraturan, Ripple

Peraturan apa yang boleh membawa kepada ekonomi crypto

Sebilangan besar keperluan untuk peraturan adalah mengenai perdagangan dan pengewangan cryptocurrency, dan itu semestinya tidak mengejutkan.

Definisi undang-undang dan kerangka peraturan akan jauh untuk membersihkan tahap ketidakpastian semasa yang terlibat dalam pasaran crypto. Ketidakpastian dan turun naik pada masa ini baik untuk spekulator dan peniaga hari ini tetapi tidak terlalu banyak untuk institusi besar yang duduk di luar.

Garis panduan percukaian, peraturan ICO (Initial Coin Offering), pengawasan pertukaran crypto dan perancah undang-undang untuk melabur pelabur institusi ke pasaran crypto adalah beberapa cara peraturan dapat membantu membersihkan industri ini dan menjadikannya kawasan yang lebih subur untuk inovasi dan pelaburan selamat.

Percukaian

Pelaburan dalam mata wang kripto menyebabkan sakit kepala yang serius bagi sesiapa yang ingin menyimpan buku-buku yang baik dari para pemungut cukai mereka. Isu-isu seperti bidang kuasa mana yang mengumpulkan cukai, duit syiling dan token mana yang dikenakan cukai, dan aktiviti apa yang merupakan peristiwa yang boleh dikenakan cukai, yang kini merangkumi pelabur besar dan kecil.

Percukaian mungkin kelihatan positif untuk diserlahkan dari faedah peraturan yang akan datang kerana ia biasanya bermaksud lebih sedikit wang di poket kita; bagaimanapun, cukai adalah bahagian penting dalam ekonomi dan agar pemain besar dapat dengan yakin bergabung, perincian mengenai cukai perlu diperketat.

Di permukaan, nampaknya kebanyakan pelaburan kripto, sama ada untuk penggunaan jangka pendek atau untuk penahanan yang lebih lama, akan dikenakan cukai di bawah kerangka keuntungan dan kerugian modal. Oleh kerana aset dan mata wang kripto dalam bentuknya sekarang banyak digunakan sebagai simpanan nilai dan bukannya mata wang cair aktif, perspektif keuntungan dan kerugian modal sangat sesuai.

Tetapi apabila crypto menemui kes penggunaan baru dan halaju syiling meningkat di sekitar jabatan kerajaan pasaran seperti CRA, IRS, dan HMRC perlu melicinkan definisi mereka untuk memenuhi bagaimana kelas aset baru digunakan di dunia nyata.

Pengawasan ICO

ICO (Initial Coin Offering) sebagai teknologi pelaburan telah digunakan untuk mengumpulkan nilai berbilion dolar dalam jangka waktu yang sangat singkat. Puncak kegilaan untuk berpartisipasi dalam pasaran ICO bermaksud banyak projek yang terlalu banyak didanai dengan cepat dan sering kali oleh pelabur dan orang yang mempunyai sedikit maklumat dan terlalu optimis.

Namun, baru-baru ini, industri ICO nampaknya bergerak ke arah penekanan yang lebih kuat terhadap perlindungan pelabur dan pematuhan peraturan. Walaupun tanpa peraturan yang tegas mengenai bagaimana dana ICO dan blockchain akan ditangani, projek yang lebih berpandangan ke hadapan mengambil perspektif proaktif.

Sebagai contoh, terdapat perbezaan yang ketara dalam penempatan pelabur untuk projek adopsi awal. KYC (Kenali Pelanggan Anda) dan standard lain semakin banyak digunakan ketika pasaran semakin matang dan berusaha untuk memisahkan diri dari penipuan dan manipulasi pasaran yang lalu.

Penawaran Syiling Permulaan berpotensi menjadi kenderaan yang hebat di mana pelabur dapat menunjukkan keyakinan mereka pada peringkat awal projek. Walau bagaimanapun, lebih banyak perlindungan perlu dilaksanakan agar projek yang sah dapat diakses dengan lebih baik dan peserta dapat melabur dengan lebih selamat.

Pertukaran dan Kewibawaan

Masalah utama yang dihadapi pertukaran kripto adalah keselamatan syiling pelanggan mereka dan lebih tepatnya kunci peribadi pelanggan mereka. Dengan pengecualian pertukaran terdesentralisasi, pertukaran kripto menyimpan kunci peribadi pelanggan mereka untuk beberapa faedah baik dari sisi pelanggan dan bahagian pertukaran. Memiliki kunci peribadi akaun yang dipegang oleh bursa membantu dengan meningkatkan kecairan wang syiling, meningkatkan operasi dompet dan juga membolehkan pertukaran membuat perdagangan yang lebih pantas dengan menggunakan strategi seperti menjauhkan sebahagian besar perdagangan dari rantai kunci utama atau buku besar sehingga diperlukan.

Terlepas dari apakah ada faedah dari cara kunci peribadi ditangani, tidak terlalu lama untuk dicari contoh yang menarik mengapa pertukaran kripto yang memegang kunci peribadi adalah risiko yang serius. Peraturan dalam hal pertukaran dapat membantu menetapkan pengukuran baik dalam pencegahan dan reaksi terhadap kerentanan pertukaran membantu kunci privat.

Sebagai contoh, pengukuran keselamatan dasar dan audit pihak ketiga dapat digunakan untuk membuat standard keselamatan. Sebagai tambahan kepada langkah pencegahan, ada kebutuhan untuk meningkatkan pertanggungjawaban terhadap peretasan dan pelanggaran yang mempengaruhi pegangan pelanggan di bursa ini.

Baru-baru ini ada pergeseran untuk mengisi kesenjangan peraturan di mana pertukaran, besar dan kecil, yang dipengaruhi oleh pencurian telah dilakukan cuba menampung kerugian pelanggan mereka. Buat masa ini, tekanan pasaran bebas mewujudkan jurang untuk masalah ini, tetapi keperluan untuk penyelesaian yang lebih dilembagakan tidak akan hilang dengan cepat.

Di samping rasa tidak selamat di bursa crypto, hak penjagaan cryptocurrency kepada pelabur utama terus merosakkan keyakinan mereka dan menyekat mereka memasuki pasar cryptom. Dalam hal penjagaan cryptocurrency, pasaran tidak menunggu bantuan pengawalseliaan sebaliknya peraturan menunggu pasaran.

Halangan yang signifikan bagi pelabur institusi yang cukup besar, termasuk dana lindung nilai, kesatuan, pemberian dana untuk beberapa orang, adalah kekurangan penjaga yang terakreditasi dan ternama.

Pengurus dana besar ini tidak berminat untuk menyimpan aset mereka sendiri, sebenarnya, peraturan terkini menghendaki mereka mempunyai pihak ketiga untuk menyimpan aset portfolio mereka dan memperhitungkannya.

Ini hanyalah cek dan keseimbangan untuk melindungi dana dan penerima dana. Pelaburan institusi yang bergerak ke pasaran crypto tidak akan berbeza, dan sebenarnya mungkin lebih diperlukan memandangkan halangan teknikal yang terlibat dengan penyimpanan nilai kriptografi yang besar dan selamat.

Terdapat beberapa projek dan syarikat yang datang ke lokasi untuk penjagaan kripto, seperti Coinbase dengan pengumuman terbaru mereka mengenai penyelesaian hak penjagaan mereka, jadi akan menarik untuk melihat bagaimana pergerakan ini dapat menyegarkan pasaran, namun bagi sebahagian besar pelabur, pemeliharaan dana besar kemungkinan akan menjadi sesuatu yang sedikit dibincangkan setelah penyelesaiannya dilaksanakan..

Pengawasan dan panduan pertukaran kripto dan penjaga kripto akan memainkan peranan penting pada tahun 2018 dan lebih jauh kerana aset ini terus matang dan mula menarik pemain besar.

Pelabur institusi bersedia untuk mula membuat peruntukan, tetapi pasaran perlu lebih bertanggungjawab dan menyediakan alat yang diperlukan, seperti penjagaan, untuk dapat memindahkan pelaburan besar ini ke kelas aset ini.

SEC (Sekuriti) dan CFTC (Komoditi)

Selari dengan populariti Bitcoin dan cryptocurrency yang relatif, badan pengawal selia telah berusaha untuk menyelesaikan bidang kuasa mereka dan sebahagian besar masalah dapat dikurangkan kepada bagaimana aset kripto dikelaskan.

Terdapat perhatian khusus yang dihabiskan untuk bagaimana jabatan pengawalseliaan utama akan menentukan dan kemudian memperlakukan aset kripto di Amerika Syarikat, kerana keputusan SEC atau CFTC sering dapat memiliki pengaruh internasional dan menetapkan preseden untuk perundangan rentas sempadan masa depan.

Kemunculan awal garis panduan peraturan di Amerika Syarikat datang pada tahun 2013 dari FinCEN (The Financial Crimes Enforcement Network), cawangan Jabatan Perbendaharaan A.S., yang mengeluarkan peraturan awal yang melabelkan aktiviti dengan mata wang maya secara meluas sebagai pengiriman wang.

Baru-baru ini SEC (Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa) dan CFTC (Suruhanjaya Dagangan Niaga Hadapan A.S.) kedua-duanya telah mempertimbangkan garis panduan dan pendapat mereka, keduanya menyokong bidang kuasa masing-masing.

Hubungan antara SEC dan CFTC dan pengawasan mereka yang tumpang tindih menjadikan persekitaran blockchain sukar dilalui, terutama berkaitan dengan inovator dan perintis yang membuat dan membayangkan di ruang ini.

Perlahan dan peningkatan kesungguhan oleh pasukan yang melancarkan projek blockchain baru telah terbukti ketika organisasi baru membuat usaha untuk menjaga diri mereka di luar definisi keselamatan SEC. Yang menjadi kebimbangan ialah jika koin atau token pasukan akhirnya diberi label keselamatan, mereka akan mempunyai masa yang cukup sukar untuk mendapatkan volume kerana pertukaran akan sangat dilarang untuk menyenaraikannya.

Sebagai tambahan kepada SEC, CFTC juga mulai memberi tekanan dalam bidang kuasa mereka dan baru-baru ini memperkuatkan tuntutan mereka terhadap cryptocurrency sebagai jatuh “dalam definisi umum ‘komoditi’.CFTC menggariskan bahawa cryptocurrency seperti Bitcoin adalah komoditi yang membolehkan mereka mempunyai keutamaan undang-undang untuk mengejar pelaku buruk di dalam ruang.

Secara keseluruhan ini nampaknya merupakan langkah yang baik untuk komuniti blockchain, kerana ini adalah langkah menuju kejelasan peraturan yang lebih besar. Memastikan CFTC dapat beroperasi dan mengawasi pasaran cryptocurrency membantu mewujudkan lebih banyak keselamatan dan kebertanggungjawaban untuk pelabur dan inovator.

Kedua-dua SEC dan CFTC berperanan dalam ruang ini untuk melindungi semua pihak yang terlibat, namun, jelas bahawa mereka perlu bergerak dengan berhati-hati kerana kedua-dua pihak tidak mahu menjadi orang yang menutup inovasi.

Ketua CFTC, J. Christopher Giancarlo, menyuarakan sentimen kepekaan ini dan telah dipetik berkata “Jangan membahayakan” adalah pendekatan yang tepat untuk pengembangan internet. Begitu juga, saya percaya bahawa ‘jangan membahayakan’ adalah pendekatan menyeluruh yang tepat untuk teknologi lejar diedarkan. ”

Pemikiran Akhir

Melangkah ke hadapan adalah penting bagi pemimpin badan pengawas seperti Christopher Giancarlo untuk mencari keseimbangan yang sesuai di mana mereka dapat memberikan langkah keselamatan pengguna yang penting tanpa menjejaskan pertumbuhan dan inovasi industri.

Namun, dari apa yang terbukti sejauh ini, pendekatan perlahan-lahan ‘tidak membahayakan’ yang telah diambil oleh banyak negara-negara nampaknya membayar dividen berbanding dengan pendekatan yang berlawanan dengan larangan keras.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map