Pengundian Blockchain Menjadikan Demokrasi Lebih Telus

Ada sebab mengapa kita mesti pergi ke tempat mengundi untuk mengisi undi untuk pilihan raya kita. Surat suara tanpa nama adalah kaedah termudah untuk melindungi integriti undi dan juga melindungi privasi pemilih pada masa yang sama. Pengundian digital telah menjadi cabaran yang sukar kerana sukar untuk mengesahkan bahawa setiap surat suara itu sah dan juga memastikan mereka tidak dikenali. Pengundian blockchain dapat mengubahnya dengan kriptografi.

tempat mengundi

Sebenarnya, pengundian blockchain sudah mengubah beberapa pilihan raya. Sekarang ini, tentera dari Virginia Barat, Amerika Syarikat yang berkhidmat di luar negara boleh memilih dalam pilihan raya rumah mereka menggunakan telefon bimbit mereka. Gabungan penyulitan dan pendaftaran blockchain menghitung undian tersebut. Negara-negara lain seperti Brazil, Denmark, Korea Selatan, dan Switzerland meneroka pengundian blockchain. Walau bagaimanapun, sejauh ini, Estonia memimpin. Warganegara mereka mempunyai kad pengenalan yang unik yang membolehkan mereka memilih blok block dengan cepat dan selamat.

Mendigitalkan bahagian demokrasi yang paling penting boleh memberi kesan mendalam dan berkekalan terhadap pemerintahan global. Warganegara dapat membuat keputusan dengan lebih cepat dan referendum awam adalah pilihan yang layak. Demokrasi perwakilan dapat dipinggirkan untuk demokrasi langsung oleh rakyat. Bukan itu sahaja Hasil lain ialah pemilihan yang dicabul mungkin menjadi lebih sukar, hampir mustahil. Artikel ini meneroka bagaimana pengundian blockchain berfungsi, dan implikasinya terhadap dunia.

Asas Pengundian Blockchain

Pengundian blockchain serupa dengan pemungutan suara analog yang biasa kita lakukan. Konsep dan proses yang sama berlaku. Untuk memberikan suara digital, seorang warganegara perlu mendaftar dan membuktikan kewarganegaraan mereka dalam bidang kuasa tertentu. Kami kemudian dapat merakam identiti dan kewarganegaraan tersebut pada blockchain yang berkaitan dengan kunci pengguna tersebut.

Seterusnya, seorang warganegara memerlukan suara untuk memberikan suara. Di blockchain, ini mungkin berbentuk token pengundian khas yang akan disimpan di akaun pengguna. Token ini juga mungkin mempunyai had waktu di mana ia dapat digunakan untuk mengundi, setelah itu ia akan terbakar melalui kontrak pintar atau menjadi tidak berguna.

Memberi suara pada blockchain akan melibatkan pengiriman token pengundian (surat suara) ke alamat tertentu. Pengundi akan mengetahui alamat mana yang sesuai dengan calon atau referendum mana. Menghantar token ke alamat itu akan mewakili suara.

Secara teknikal, itu cukup mudah. Undian tersebut didaftarkan di blockchain yang tidak berubah, dapat disahkan, dan telus. Kita dapat dengan mudah mengira undi untuk menyatakan pemenang pilihan raya. Sebagai tambahan, kami dapat membina antara muka pengguna yang bagus yang mengotomatisasi dan menyembunyikan proses menghantar token ke alamat tertentu. Sebaliknya, pengundi akan melihat antara muka dalam talian yang mudah untuk memilih calon atau cadangan dan klik hantar.

Mengesahkan Identiti Pengundi

identiti

Sekiranya penjelasan pertama itu terdengar sederhana dan anda tertanya-tanya mengapa kami belum mengundi pada blockchain, tunggu sebentar. Sebenarnya jauh lebih rumit daripada itu. Terdapat banyak masalah yang memerlukan penyelesaian terlebih dahulu.

Satu masalah utama ialah mengesahkan identiti pemilih. Agar pengundian blockchain berfungsi, kami memerlukan sistem yang mencegah orang mengundi lebih dari sekali atau mengundi dalam pilihan raya di mana mereka bukan warganegara. Itu sukar di blockchain kerana bergantung pada pihak berkuasa pusat untuk mengesahkan dokumentasi kewarganegaraan atau tempat tinggal.

Penyelesaian blockchain mungkin bergantung pada menyerahkan imbasan pasport atau lesen memandu. Maka identiti itu mungkin dihubungkan dengan peranti mudah alih melalui kata laluan dan pengesahan dua faktor atau biometrik (seperti cap jari). Ideanya adalah untuk mengesahkan bahawa orang yang menyerahkan dokumen kewarganegaraan adalah orang yang sama yang aktif di komputer atau telefon pintar pada saat pemungutan suara.

Mengekalkan Tanpa Nama & Undi Rahsia

Setelah kami mengesahkan identiti dan kelayakan untuk memilih, kami perlu memisahkannya dari surat suara itu sendiri. Yang penting, salah satu bahagian penting dalam demokrasi adalah undi rahsia. Tidak ada yang tahu bagaimana anda memilih sehingga mereka tidak dapat mempengaruhi suara anda dengan cara apa pun.

Dengan pengundian blockchain, maklumat yang mendaftar pada blockchain tidak termasuk maklumat yang dapat dikenal pasti. Ini bermaksud bahawa maklumat mengenai pengirim token pengundian harus disembunyikan. Terdapat pelbagai cara untuk mencapainya, termasuk bukti pengetahuan sifar, urus niaga dering, atau pelbagai kaedah penyulitan. Masing-masing mempunyai kelebihan, kekurangan, dan cabaran teknikal. Tanpa nama yang benar pada masa yang sama dengan identiti yang disahkan adalah cabaran besar pengundian blockchain.

Pakar keselamatan siber umumnya bersetuju bahawa rantaian blok tidak dapat dilaksanakan (dengan ukuran rangkaian dan algoritma konsensus yang betul). Bukti dan statistik logik menunjukkan bahawa semakin tidak mungkin blok dapat dikompromikan setelah rangkaian mengesahkannya. Walau bagaimanapun, anonim yang diperlukan untuk pengundian lebih sukar dijamin dan yakin bahawa ia tidak akan dikompromikan.

Implikasi yang Mungkin

Pengundian blockchain mempunyai implikasi besar sekiranya berkembang dalam populariti dan kegunaan untuk masyarakat umum. Ini secara asasnya dapat mengubah cara demokrasi berfungsi.

1. Peningkatan Ketelusan dalam Proses Pengundian

Manfaat terbesar pengundian blockchain adalah peningkatan ketelusan. Sekarang, setelah anda memberikan suara anda, anda tidak benar-benar tahu apa yang berlaku padanya. Anda mempercayai pekerja undi untuk mengira dengan betul. Namun, tidak ada cara untuk memastikan bahawa undian anda dikira.

Di blockchain mungkin untuk mengesan undian anda dan melihatnya berakhir di tempat yang tepat. Walaupun maklumat anda tidak berkaitan dengannya, suara anda akan ada di blockchain untuk semua sejarah.

2. Mengurangkan Penipuan & Rigging Pilihan Raya

Kesan sampingan peningkatan ketelusan adalah mengurangkan penipuan. Menjadi lebih sukar untuk menipu sistem atau memilih dalam bidang kuasa yang salah dengan pengesahan identiti blockchain. Lebih-lebih lagi, di negara-negara di mana diktator melakukan pemilihan, blockchain dapat membawa demokrasi sejati. Sudah tentu, memulakan sistem pengundian blockchain memerlukan pembelian dari pemerintah sekarang. Namun, seiring waktu blockchain dapat menjadi standard pengundian antarabangsa, dengan masyarakat dunia menganjurkan pemerintahan blockchain di semua negara.

3. Pengundian Setiap Hari dalam Masa Nyata

Sekiranya blockchain menjadikan pengundian telus, maka kita dapat mengikuti dan menghitung undian dalam masa nyata. Ini bermakna pilihan raya boleh berlaku pada jangka masa yang jauh lebih pendek. Selain itu, jika mereka digital, mereka memerlukan pelaburan yang lebih sedikit dalam infrastruktur pengundian. Akibatnya, pilihan raya dapat diadakan dengan waktu singkat untuk memilih referendum dengan cepat.

Ini boleh mengubah kehidupan seharian. Bayangkan jika anda dapat mengundi di telefon anda mengenai bagaimana lalu lintas di bandar anda akan dilancarkan hari ini atau adakah akan meningkatkan cukai untuk membayar taman baru di komuniti anda. Pengundian boleh menjadi sangat disasarkan, bahkan khusus kawasan sekitar. Akan ada sedikit overhead untuk mengundi lebih kerap, mungkin menjadikan pengundian berlaku setiap hari.

4. Tadbir Urus Korporat & Organisasi Autonomi

Kerajaan bukan satu-satunya institusi yang boleh mendapat keuntungan daripada pengundian blockchain. Pekerja atau pemegang saham dapat memilih inisiatif dalam syarikat juga. Adalah mungkin untuk membayangkan perniagaan tanpa pemilik di mana setiap keputusan adalah suara terbuka dari pemegang saham.

5. Peningkatan Penglibatan Pengundi

Kelebihan besar pengundian blockchain dapat meningkatkan penglibatan. Sekiranya blockchain memungkinkan pengundian digital dari telefon pintar atau komputer anda, pengundian menjadi semudah log masuk dan membuang undi anda hanya dalam beberapa minit. Ini mungkin akan meningkatkan jumlah pengundi secara drastik, yang akan membawa kepada demokrasi yang lebih langsung. Sebagai alternatif, ini boleh menyebabkan keletihan mengundi, di mana pengundi menyedari bahawa mereka suka memilih perwakilan untuk bimbang tentang polisi untuk mereka.

Kesimpulannya

Pengundian blockchain masih belum sempurna atau belum siap. Namun, kemungkinan perubahan besar akan berlaku dalam demokrasi setelah mencapai kesahihan. Menjadikan pengundian lebih mudah dan telus akan mewujudkan pengundi yang lebih berminat. Ini juga dapat mengingatkan kita mengapa perwakilan ada untuk memikirkan kebijakan sepenuh masa dan membuat keputusan yang bijak mengenai perkara-perkara yang mungkin tidak dapat diteliti oleh masyarakat umum.

Terdapat beberapa organisasi yang kini sedang mengundi untuk memilih blockchain. Pengundian yang lebih mudah boleh bermaksud pemilihan perwakilan yang lebih kerap atau referendum berterusan terhadap kepemimpinan kita. Bahkan itu akan menjadi perubahan besar bagi demokrasi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me