Bitcoin adalah percubaan pertama yang berjaya di dunia dalam mewujudkan struktur ekonomi yang terdesentralisasi. Pada intinya, adalah kepercayaan bahawa individu layak mendapatkan mata wang yang berdaulat. Ramai peminat Bitcoin merasakan bahawa kepercayaan ini berada di luar jangkauan mengetahui undang-undang pelanggan anda (KYC) dan institusi persekutuan. Malangnya, pertukaran kripto tidak selalu berkongsi kepercayaan ini.

Pertukaran kripto telah menyaksikan pertumbuhan yang luar biasa selama dua tahun terakhir yang telah menarik perhatian pegawai kerajaan. Pertukaran telah lama menjadi titik pemusatan dalam ruang crypto. Pemusatan ini menjadikan pertukaran sebagai pilihan yang jelas bagi pengawal selia yang ingin memaksakan kehendak mereka di pasaran.

Pertukaran Sasaran IRS

Coinbase menghabiskan hampir dua tahun terakhir memerangi IRS kerana mendedahkan maklumat peribadi pelanggan mereka. Pada mulanya, Coinbase berdiri tegak, enggan memberikan maklumat pelanggan swasta kepada IRS. Tetapi tidak lama sebelum Coinbase terpaksa patuh. Tampaknya tuntutan ini merangkumi institusi protokol KYC.

Apa itu KYC?

KYC atau kenali pelanggan anda undang-undang adalah peraturan anti pencucian wang yang dikembangkan setelah serangan 9/11. Ketentuan untuk peraturan ini dimasukkan ke dalam Akta PATRIOT USA. Peraturan ini dirancang untuk mencegah pencucian wang dari digunakan untuk membiayai organisasi pengganas.

Hari ini, KYC digunakan oleh kebanyakan institusi kewangan di seluruh dunia. Di sektor perbankan, meminta seseorang memberikan semua maklumat peribadi mereka adalah kebiasaan, tetapi, sehingga baru-baru ini, perkhidmatan crypto tidak memerlukan maklumat ini.

Anda lihat, ketika BTC hanya bernilai $ 100, tidak ada masalah dengan lelaki yang memiliki 5,000 BTC tanpa membayar cukai. Hari ini, satu BTC bernilai lebih dari $ 6,000 setiap satu dan lelaki yang sama, dia kini mempunyai $ 500,000.00 dalam crypto. Anda lebih baik percaya bahawa orang cukai berminat untuk memotongnya.

Sekiranya Crypto Bukan Wang Secara Sah, Mengapa KYC?

Ini adalah persoalan lama. Di kebanyakan negara, termasuk Amerika Syarikat, cryptocurrency tidak dianggap sebagai tender sah tetapi sebaliknya mata wang maya. Walaupun terdapat perbezaan antara mata wang fiat dan digital, undang-undang KYC dilaksanakan dengan cepat di seluruh pasar. Pertukaran adalah sasaran yang jelas bagi pengawal selia kerana ini adalah titik tolak pasaran.

Coinbase menggambarkan seberapa cepat pertukaran dapat berubah dari pertempuran untuk melindungi privasi anda, hingga menerapkan prosedur KYC. Coinbase tidak sendirian dalam usaha mereka, dan kebanyakan pertukaran utama melangkah ke arah mengintegrasikan sekurang-kurangnya beberapa bentuk KYC di masa depan.

KYC: Jaga Crypto Anda

Walaupun menyedihkan, anda sebenarnya tidak boleh menyalahkan pertukaran ini kerana dilipat di bawah tekanan pemerintah. Pada masa lalu kerajaan telah menggunakan keganasan sebagai alasan utama untuk pendekatan mereka. Oleh itu, sebarang pertukaran yang menolak untuk melaksanakan protokol KYC dapat diteliti.

Masalah sebenarnya timbul dengan semakin banyaknya pedagang crypto yang tidak dapat mengakses dana mereka kerana pelaksanaan KYC yang tidak diumumkan. Mari kembali ke Coinbase untuk menjelaskan perkara ini dengan lebih jelas.

Pada asalnya, Coinbase hanya memerlukan maklumat peribadi anda seperti nama, tarikh lahir, dan nombor keselamatan sosial untuk membuka akaun. Ini adalah prosedur yang sangat mudah dan berjuta-juta pelabur crypto mendaftar untuk platform ini. Platform ini membolehkan pasangan perdagangan fiat, menjadikannya salah satu pilihan yang paling mesra pengguna pada masa itu. Sebilangan besar pengguna bersedia berkongsi sedikit maklumat sebagai pertukaran kemudahan akses yang disediakan oleh platform.

Coinbase tidak lama lagi menjadi pertukaran terbesar di Amerika Utara. Maju ke awal tahun ini dan anda sekarang melihat Coinbase memerlukan pematuhan KYC sepenuhnya, sebelum membenarkan pengeluaran dana anda. Protokol ini dilancarkan tanpa amaran dan membolehkan Coinbase merampas sejumlah besar crypto. Jumlah yang tepat tidak diketahui.

Aktiviti Reddit mengenai Topik

Sekilas sekilas melalui catatan Reddit terbaru menunjukkan banyak pelabur dalam keadaan yang sama. Dalam satu catatan, seorang individu menjelaskan secara mendalam bagaimana pertukaran Bitstamp hanya memerlukan lesen memandu untuk mendaftar dan memuatkan akaunnya dengan dana. Tetapi ketika dia ingin menarik diri, dia dihentikan oleh banyak pertanyaan mengganggu mengenai sifat pelaburannya.

Aktiviti Reddit Mengenai Crypto yang Dirampas

Aktiviti Reddit Mengenai Crypto yang Dirampas

Di sinilah letaknya masalah sebenarnya. Pertukaran harus memberitahu pelanggan mereka ketika mereka memulakan prosedur pengeluaran baru. Ini benar terutamanya apabila protokol mengganggu seperti ini. Berikut adalah beberapa soalan yang mungkin anda perlukan untuk dijawab pada masa berikutnya anda ingin menarik balik kripto anda.

  • Apakah rancangan / niat perdagangan masa depan anda?
  • Apakah alamat dan kod SWIFT bank anda?
  • Adakah anda merancang lebih banyak pengeluaran?
  • Apakah asal usul BTC anda yang disimpan?
  • Sila berikan resit peralatan perlombongan dan spesifikasi teknikal anda yang disahkan.
  • Anda akan menggunakan BTC anda?

Jadi apa sekarang?

Anda sentiasa boleh beralih ke pertukaran terdesentralisasi jika anda ingin meneruskan aspirasi perdagangan crypto anda secara peribadi. Pertukaran yang terdesentralisasi menjadi lebih popular dan tidak seperti rakan mereka yang berpusat, mereka bukanlah sasaran yang baik untuk penggodam. Sebilangan besar platform pertukaran yang terdesentralisasi bahkan tidak mengendalikan kripto anda secara langsung. Sebaliknya, keseluruhan proses dijalankan secara langsung Peer-to-Peer.

Peraturan mengenai Horizon

Walaupun BTC tidak begitu mudah untuk diperintah, syiling selebihnya di pasaran crypto mempunyai wakil dan eksekutif syarikat sebenar yang tidak dapat, atau tidak mahu, berdiri dengan kekuatan yang diperlukan ketika melindungi maklumat anda.

Perbincangan mengenai peraturan terus berkembang, dan banyak pakar kripto percaya bahawa ini merupakan langkah yang perlu untuk penerapan skala penuh. Akan menarik untuk melihat bagaimana pasaran berkembang ketika undang-undang KYC terus mengganggu banyak pelabur di ruang tersebut. Buat masa ini, anggap ini sebagai satu lagi alasan untuk tidak membiarkan duit syiling anda berada di bursa.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me