Selalunya terasa seperti menavigasi landskap pelaburan cryptocurrency seperti berjalan-jalan di pulau harta karun yang penuh dengan ladang ranjau. Sifat terbuka teknologi adalah keuntungan terbesar dan kejatuhan terbesarnya, sekurang-kurangnya pada peringkat awal permainan ini. Protokol Sentinel telah tiba dan mereka mendakwa mereka mempunyai jalan penyelesaian.

Masalah

Sekarang, anda harus menyedari masalah pencurian identiti, penipuan ICO, dan peretasan yang merosakkan internet yang semakin meningkat. Mereka menjadi sangat umum dalam beberapa tahun kebelakangan sehingga hampir menjadi normal.

Jauh lebih mudah bagi penjenayah untuk melakukan penipuan duit syiling hari ini sejak pelancaran platform pembuatan duit syiling DIY seperti Ethereum. Tetapi sementara beberapa projek menumpukan usaha mereka pada keselamatan identiti, apa yang sangat kami perlukan adalah beberapa alat untuk mengesahkan dompet, pautan, dan kod sumber cryptocurrency.

Pendekatan Sentinel

Sentinel adalah projek bercita-cita tinggi yang bertujuan untuk menjadi salah satu pengawal selia ruang crypto pertama yang terdesentralisasi. Kedengarannya seperti percanggahan, tetapi sebenarnya kita semua perlu mempunyai tahap kebertanggungjawaban atas tindakan kita secara dalam talian.

Pengawal selia pemerintah biasanya mempunyai kawalan penuh terhadap siapa yang dianggap sebagai pelakon yang baik atau buruk. Dengan mendesentralisasi proses itu, kita dapat membuka jalan untuk penyelesaian yang dipimpin oleh masyarakat. Seperti yang dinyatakan oleh ketua penginjil Sentinel Protocol John Kirch:

Bayangkan dunia di mana satu platform dapat mengumpulkan data penipuan dari beratus-ratus projek dan dapat diakses oleh mana-mana syarikat yang ingin menambah keselamatan penjualan mereka sendiri.

Sentinel

Salah satu keindahan sebenar blockchain adalah cara penyumbang diberi insentif untuk melakukan kerja yang baik dalam ekosistem. Pada masa lalu, penggodam etika biasanya hanya mendapat mata reputasi daripada komuniti. Reputasi adalah titik permulaan yang baik tetapi tidak membayar bil. Walaupun dalam persekitaran korporat, masyarakat umum kalah.

Memperkenalkan Sentinels: penggodam etika, pasukan keselamatan, profesional, dan pemaju yang menawarkan perkhidmatan mereka ke rangkaian. Sebagai balasan, mereka menerima Mata Sentinel (SP). Anggap SP sebagai skor reputasi setiap penyumbang. Sentinel kemudian boleh menukar SP mereka dengan UPPYang merupakan mata wang tempatan dari keseluruhan rangkaian Protokol Sentinel.

Protokol Sentinel. Menggerakkan pakar keselamatan dari seluruh dunia

Menggerakkan pakar keselamatan dari seluruh dunia

Alat Menjadikan Manusia

Salah satu pemacu asas projek ini adalah model tadbir urus pakar keselamatan. Jelas, desentralisasi penting untuk pengagihan kuasa secara adil dalam rangkaian. Namun, masuk akal bahawa gabungan kepakaran profesional keselamatan di seluruh dunia memimpin proses ini. Ini tidak bermaksud namun pengguna biasa itu akan ketinggalan. Berikut adalah beberapa alat dalam pembangunan.

Pangkalan Data Reputasi Ancaman

Reputasi ancaman bukanlah bidang baru dan telah wujud selama mata-mata pertama muncul di negara-negara asing. Mengumpulkan maklumat tentang musuh anda adalah kunci untuk menjaga kerajaan, pemerintah atau bahkan kampung anda aman. Tetapi musuh sekarang adalah virtual dan bekerja secara terpencil. Seperti agensi kerajaan rahsia, ia mempunyai batasannya.

The Pangkalan Data Reputasi Ancaman atau TRDB adalah penyelesaian Sentinel Protocol untuk masalah pengasingan ini. Syarikat keselamatan biasanya menyimpan data mereka secara peribadi dan kemudian menjualnya kepada penawar tertinggi. Terdapat beberapa masalah dengan pendekatan ini:

  • Maklumat yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat umum tidak tersedia untuk semua orang.
  • Pakar keselamatan di syarikat-syarikat ini ingin menyumbangkan penemuan mereka kepada orang ramai tetapi tidak dapat dilakukan kerana perjanjian yang tidak didedahkan.
  • Akhirnya, pakar yang bekerja secara bebas sering tidak dibayar kerana memberikan analisis percuma.

TRDB berpotensi menjadi pangkalan data global pertama yang membayar pakar keselamatan untuk membantu pengguna cryptocurrency tetap selamat. Mereka berharap dapat berhubung dengan platform, pertukaran, dan pelbagai projek cryptocurrency terkemuka lain untuk mewujudkan kenyataan ini. Adalah adil untuk mengatakan bahawa semakin banyak orang yang menaiki kapal terbang semakin baik jaringan.

Sambungan Chrome Ke Atas

Ke atas adalah pelanjutan penyemak imbas krom yang ditujukan untuk melindungi anda semasa anda menavigasi cryptoland. ICO telah menghasilkan banyak kegembiraan dan terus menarik pelabur baru dari seluruh dunia. Alat kecil ini membantu anda mengesahkan alamat dompet sebelum menghantar simpanan pelaburan anda yang sukar dicapai. Sambungan ini juga memberi amaran kepada anda tentang laman web pancingan data dan kumpulan telegram cerdik yang nampaknya muncul di mana-mana.

Cukup masukkan mana-mana dompet alamat, URL, atau kumpulan Telegram ke dalam lanjutan, dan sistem akan menghasilkan laporan keselamatan. Perlu diingat bahawa dompet, penipuan, dan kumpulan Telegram baru muncul setiap hari. Sentinel Protocol tidak akan melindungi anda dari setiap masalah di luar sana dan sangat bergantung pada maklum balas pengguna. Sambungan ini masih dalam peringkat awal sehingga mengharapkan beberapa bug. Walaupun begitu, perkara itu tidak menghalangnya daripada menerima ulasan yang sangat baik setakat ini.

Sambungan krom Sentinel dinilai tinggi

Sambungan krom Sentinel dinilai tinggi

S-Dompet

S-Wallet adalah dompet percuma Sentinel Protocol untuk menyimpan token UPP asli mereka. Ia tersedia untuk desktop dan mudah alih dan akhirnya akan menggunakan teknologi lain untuk memastikan keselamatan pengguna. Teknologi itu merangkumi pembelajaran mesin dan kotak pasir malware yang diedarkan, yang akan kita bahas di bahagian seterusnya.

Buat masa ini, dompet ini hanya akan meliputi token UPP. Pasukan ini telah menyediakan TRDB untuk pencipta dompet yang lain. Oleh itu, diharapkan pemaju dompet yang lain akan terus menggunakan dan menggunakan ciri keselamatan ini dalam projek mereka sendiri.

Kotak Pasir Malware yang diedarkan

Kotak pasir digunakan oleh pengaturcara untuk mengasingkan kod dari sistem yang lain. Dengan cara ini, mungkin menjalankan kod dalam persekitaran yang selamat dan menguji fail atau pautan yang mencurigakan. Untuk tujuan ini, Sentinel Protocol telah mencipta apa yang dikenali sebagai Kotak Penyebaran Malware Terdistribusi.

Kotak pasir ini biasanya memerlukan perisian yang rumit dan perkakasan yang mahal untuk dijalankan. Blockchain, bagaimanapun, memperkenalkan node ke dalam persamaan yang memungkinkan untuk mendesentralisasi proses ini. Menurut John Kirch, ini akan menjadikan perkara lebih murah untuk dijalankan dan jauh lebih mudah untuk skala.

Kotak Pasir Malware yang diedarkan

Kotak Pasir Malware yang diedarkan

Sesiapa sahaja boleh menjadi simpul kotak pasir jika mereka memilih. Sebagai balasan atas perkhidmatan mereka, mereka menerima Mata Sentinel sebagai hadiah. Mereka masih memerlukan S-Wallet yang disebutkan di atas untuk menyiapkannya.

Pemikiran Akhir: Protokol Sentinel

Sentinel Protocol adalah projek yang agak bercita-cita tinggi dan agak teknikal untuk diikuti. Terdapat banyak proses rumit yang perlu disatukan sebelum kita melihat rangkaian yang benar-benar bersinar. Walaupun kerajaan meningkatkan usaha mereka untuk mengatasi industri cryptocurrency, terdapat keperluan yang sangat nyata untuk penyelesaian yang datang dari dalam komuniti cryptocurrency terlebih dahulu.

Sentinel Protocol adalah penggerak awal dengan potensi yang sangat baik untuk mencapainya. Dengan kata-kata mereka sendiri, mereka menganggap diri mereka sebagai salah satu platform perisikan ancaman pertama. Ini adalah langkah yang baik untuk melindungi pengguna cryptocurrency, tetapi ingat, anda adalah pelabuhan panggilan pertama mengenai keselamatan anda di ruang ini.

Gunakan alat yang ada dan ingat bahawa tidak ada alat yang sempurna. Tidak ada alat yang akan melindungi anda jika anda tidak mendidik diri anda terlebih dahulu. Penipuan Crypto tidak akan hilang dalam sekelip mata, tetapi jika lebih banyak projek muncul untuk melindungi pengguna di cryptoland, maka itu pasti akan membawa banyak keuntungan dalam membawa cryptocurrency kepada orang ramai.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me