Bahagian 3: Temu ramah dengan Andy Levine di Steem Hari Ini dan Esok

Ini adalah Bahagian 3 dalam Siri 3 Bahagian di Steem dan Blockchain World, perbualan dengan Pengarah Kandungan Steemit Andrew Levine. Lihat Bahagian 1 dan Bahagian 2 jika anda baru sahaja bergabung dengan kami.

Pada bahagian akhir ini, kita akan menyentuh mengapa Steem berjaya awal dan mengapa Andy yakin pada masa depan platform.

Kami memulakan perbualan pertengahan dengan garis pembunuh ini dari anda dengan betul:

James: [Manusia] hanya pandai dalam satu perkara, iaitu mencari tahu.

Andy: Ya. Dan saya rasa itu adalah salah satu kekuatan sebenar pasukan Steem, adalah bahawa kita telah berada dalam keadaan sial. Di situlah barang dibuat. Di sinilah barang sebenar dibuat. Dan begitu banyak orang lain di ruang ini akan pergi, “Inilah yang akan kita lakukan dan ini adalah bagaimana kita akan melakukannya.” Ya, kita akan melihatnya.

Seperti Mike Tyson yang terkenal mengatakan, “Setiap orang punya rencana sampai mereka tertusuk di mulut.”

Sering kali muncul, “Kami akan menyimpan beberapa maklumat mengenai Ethereum untuk beberapa alasan yang biasanya bodoh, dan kemudian berdasarkan maklumat itu, kami akan membuat token dan kemudian token itu akan pergi ke yang paling penting pesta di sana. “

Saya menyusunnya semula agar masuk akal dalam konteks kita, tetapi pada intinya itulah yang mereka lakukan. “Anda akan membuat ramalan. Kami akan menyimpan ramalan tersebut di Ethereum, dan kemudian kami akan membuat token yang akan diedarkan kepada semua orang yang berpartisipasi dalam permainan ini sedemikian rupa untuk memastikan pertumbuhan berterusan. “

Kerana jika tidak berkembang, tidak ada yang berminat. Tidak ada yang akan menggunakan platform perjudian yang tersekat pada sepuluh pengguna. Jadi, itulah yang mereka cuba lakukan namun belum ada yang dipaksa untuk mengetahui apa yang harus kita fikirkan kerana kita telah membuat satu keputusan yang sangat sederhana sejak awal, iaitu membuat aplikasi yang sebenarnya. Itulah yang sebenarnya diturunkan.

Saya tidak berada di sana, tetapi saya rasa apa yang berlaku ialah mereka berkata, “Pangkalan data blockchain ini mempunyai potensi besar. Kami telah melaksanakan DPoS di BitShares, kami tahu bahawa ia berfungsi pada tahap yang dapat diterima, dan sekarang dalam tinjauan semula, kami tahu bahawa ia berfungsi dengan baik. BitShares masih hebat. Maksud saya, saya tidak menggunakannya tetapi di sana, ia tidak rosak.

“Apa lagi yang dapat kita gunakan untuk melakukan ini?” Kita semua adalah penyokong penerapan blockchain dan penggunaan cryptocurrency yang sangat besar. “Mengapa anda tidak mendapat sesuatu di tangan orang?” Dan saya yakin mereka berpendapat bahawa sejuta aplikasi berada di sudut kanan. Saya yakin mereka seperti masalah masa. Sementara itu, dua tahun telah berlalu, tetapi keputusan itu sangat besar kerana memaksa mereka menjawab soalan-soalan tersebut.

Setelah anda membuat keputusan untuk membuat aplikasi yang benar-benar digunakan orang, anda terpaksa menyelesaikan masalah yang paling penting. Sekiranya anda ingin memberi insentif kepada pengguna menggunakan cryptocurrency, bagaimana anda melakukannya tanpa menjadi penghantar wang atau majikan? Bagaimana anda melakukannya tanpa boleh dimainkan? Jumlah kiraan? Itu boleh dimainkan. Pengundian berdasarkan akaun? Boleh dimainkan. Dan di situlah keluarnya Bukti Otak. Dan Bukti Otak adalah revolusi dalam kapitalisme. Ini benar-benar mendesentralisasi bank-bank pusat di kalangan masyarakat kerana orang-orang yang menggunakan Steem yang menentukan ke mana 100% wang itu pergi. Fikirkan perkara itu.

Dan ternyata orang sebenarnya cukup pandai menentukan apa yang mereka anggap berharga kerana cap pasaran STEEM adalah ratusan juta dolar. Benar-benar STEEM adalah satu-satunya token yang benar-benar memenuhi janji asal cryptocurrency.

Ia mempunyai pemindahan segera, transaksi tanpa bayaran, dan tidak ada pihak berkuasa berpusat yang mengawal pengedaran. Sebaik sahaja SMT melancarkan jin benar-benar kehabisan botol kerana sesiapa sahaja akan dapat membuat versi token mereka sendiri dengan harga yang sedikit dan tanpa kos.

Dan semua aplikasi lain di ruang ini, mereka tidak beroperasi. Jadi, anda boleh berfikir bahawa anda akan melakukan apa-apa pada ketika itu. Kami telah menyesuaikan diri dari masa ke masa. Perkara sudah tentu berubah, tetapi lebih seperti proses dandanan.

Anda menyingkirkan perkara yang tidak berfungsi, anda menyimpan barang yang berfungsi, dan anda meningkatkan keupayaan perkara lain. Dan DPoS kini telah membuktikan dirinya untuk membolehkan lelaran cepat berbanding dengan blockchain lain.

Steem telah mempunyai 19 pekerja keras dalam 2 tahun yang mana satu pun tidak menyebabkan penciptaan rantai saudara. Blockchain terus bertambah baik dan lebih baik dan komuniti terus berkembang dan berkembang. Ia sebenarnya berlipat ganda setiap 6 bulan.

Yeah. Pasar adalah mesin idea. Yang baik kekal, dan yang buruk akan dihilangkan, dan anda melihat apa yang berjaya, dan perkara bertambah.

Ya. Salah satu perkara yang membawa saya ke dalam projek sebagai pengguna adalah – Saya rasa apa yang kita mahukan adalah kita pandai memilih perkara yang paling mudah dan bodoh yang mempunyai kesan besar, bermula dengan rangkaian sosial. Anda mempunyai banyak orang yang memberitahu anda apa yang mereka mahukan daripada anda.

Kami tahu apa yang orang mahukan dari STEEM. Kami tahu ke mana mereka mahu. Kami tahu SMT adalah idea hebat kerana semua orang bersetuju. Mereka menulis mengenainya! Semua orang di platform menginginkannya, setiap pihak berkepentingan menginginkannya. Walaupun orang yang mengkritik kami setiap hari, mereka mengkritik kami sekarang kerana SMT tidak dilancarkan!

Terdapat banyak orang yang berusaha menyelesaikan masalah sukar, tetapi ada banyak masalah mudah yang boleh anda selesaikan sebagai gantinya. Dan itulah yang ingin anda lalui. Begitulah cara saya melihatnya. Saya menyebut bahawa pendekatan Musk.

Syarikat yang Membosankan adalah contoh yang baik. Dia menunjukkan pendekatannya ke pasar, di mana dia mengenalinya, oke, “Apa yang belum diperbaiki dalam 40 tahun, atau apa yang jelas pecah dan menghisap dan mungkin dapat diperbaiki dengan mudah?” Pergi ke sana.

Syarikat yang Membosankan jelas adalah teknologi latih tubi. Dia seperti, “Wah, kami masih menggunakan latihan yang sama dengan yang kami gunakan untuk mengebor Chunnel.” Tidak ada yang berinovasi, dan tidak ada yang memperbaikinya, dan ada masalah yang mencolok. Sudah tentu, itulah yang kita kejar. Semacam strategi Lautan Biru. Saya tidak tahu sama ada anda biasa dengan istilah itu.

Terdapat idea berjuta-juta dolar yang dicari oleh semua orang, dan kemudian di sini, terdapat pasaran terbuka yang luas ini untuk beberapa peningkatan yang sederhana. Petikan hebat yang berkaitan dengan perkara ini yang pernah saya dengar adalah. “Sangat mudah untuk menjadi nombor satu. Pergi cari nombor satu dan jadilah yang lebih baik. ”

Anda mempunyai contoh hebat platform media sosial yang sangat popular dan meluas. Anda mempunyai Reddit. Anda melihat Reddit dan anda pergi, “Hmm, Reddit. Hebat. Banyak orang menggunakannya. Bagaimana kita dapat meningkatkan satu demi satu? ” Dan anda menambah struktur insentif itu, yang dilakukan Steemit, dan melihat apa yang berlaku. Selebihnya adalah sejarah.

Foto oleh Giga Khurtsilava di Unsplash

Laut kemungkinan!

Ya, saya rasa itu adalah pemerhatian yang sangat cerdik. Saya rasa kebanyakan orang nampaknya tidak memahami bagaimana kemajuan teknologi sebenarnya berfungsi. Contoh yang baik dari Nassim Taleb, inovasi terbesar dalam sepuluh tahun terakhir adalah empat roda pada beg pakaian.

Ya, ini bukan idea berwawasan.

Ini adalah perubahan sederhana untuk satu perubahan yang kemudian dimajukan oleh pengembang, pengusaha ke produk dan perkhidmatan mereka untuk menjangkiti mereka dengan inovasi tersebut. Seperti kereta atau Model T. Inovasi sebenar di sebalik Model T tidak – ini bukan kereta pertama. Rasanya para jurutera tidak menghabiskan 30 tahun dengan mengatakan, “Kami akan membina kereta yang sempurna.”

Itu adalah barisan pemasangan, beberapa keluli ringan dari Perancis atau apa sahaja, mesin Dodge, dan kemudian keseragaman. Anda boleh membeli warna yang anda mahukan selagi hitam. Model T boleh dikatakan bertanggungjawab untuk penciptaan kekayaan berjuta-juta dolar, semua inovasi teknologi yang muncul setelah ia dibangun di atasnya, dibina di atas dunia yang dihubungkan oleh kenderaan.

Dan kemudian internet mempunyai dinamik yang serupa. Jelas sekali, internet mungkin agak rumit. Tetapi secara berkesan, ia hanya membolehkan dua komputer untuk berkomunikasi. Protokol yang membolehkan komputer bercakap antara satu sama lain. Inovasi itu, berbanding dengan inovasi yang dirasakan selepas –

Seperti ketika anda melihat Bitcoin, dan anda pergi, “Oh, ini adalah reka bentuk yang hebat” dan semua itu, yang hanya diaktifkan oleh pelaksanaan TCP / IP yang mudah. Inovasi asas itu, orang membangunnya. Ia seperti menambah barang kecil anda. Ini lebih banyak kesan kumulatif daripada yang difikirkan orang, atau sekurang-kurangnya begitulah menurut saya.

Satu-satunya ketakutan saya ialah apabila kita bercakap mengenai penyelesaian mudah atau menjanjikan penyelesaian mudah, orang menganggapnya lebih sukar daripada apa yang dilakukan oleh orang lain di luar angkasa. Kita boleh menghabiskan masa dengan membuat protokol yang lebih rumit yang tidak digunakan oleh siapa pun. Apabila kita mengatakan sederhana, kita mungkin hanya boleh digunakan ketika ini. Simple juga boleh diskalakan.

Orang tidak menggunakan barang yang tidak mereka fahami.

Tidak, dan saya mengikuti ruang ini selama-lamanya. Anda masuk dan anda membaca buku putih Tron, dan bahagian yang tidak diciplak dari Steem atau di tempat lain adalah kerumitan porno. Pada satu ketika, semasa anda menyelidiki sistem, anda biasanya sampai pada cadangan yang agak sederhana di suatu tempat seperti Bitcoin.

Ini adalah wang tunai digital, transaksi yang tidak dapat disentralkan dan tidak terdesentralisasi. Boom. Yang lain adalah bonus.

Terdapat lejar di komputer semua orang.

Itu sahaja. Ini lejar bersama, semua orang setuju, anda tidak perlu mempercayai sesiapa, boom.

Inilah kod rumit yang perlu kami hasilkan untuk mengaktifkan fungsi tersebut. Sementara itu, “Inilah protokol rumit yang menurut kami akan menyelesaikan beberapa masalah tingkat tinggi.” Biasanya skalabiliti atau sesuatu. Saya rasa tidak adil untuk rantai blok persendirian atau sesuatu, orang yang membina rantaian peribadi yang benar-benar berdedikasi untuk kes penggunaan tertentu, tetapi mereka bersifat peribadi. Siapa yang mengambil berat tentang mereka?

Apa yang saya rasa sangat istimewa tentang SMT adalah skim insentif yang dapat disesuaikan dan disesuaikan untuk organisasi autonomi yang terdesentralisasi. Anda adalah aplikasi itu. Anda mahu membina Pinterest dan anda mahu memberi insentif kepada semua orang dalam sistem dengan ideal.

Jadi, setiap pengguna adalah pemegang saham?

Lebih baik. Pemangku kepentingan. Saham adalah hubungan undang-undang yang disokong oleh peguam dan mahkamah. Keseluruhan kepentingannya adalah bahawa pengaruh anda terhadap protokol dibuat pada tahap protokol, jadi anda tidak memerlukan alat undang-undang yang kembung, mahal, dan korup. Itulah keseluruhan janji desentralisasi. Dan anda mahu mengalahkan Pinterest seperti yang anda katakan. Anda mahu melakukan yang lebih baik daripada Pinterest. Anda mesti menawarkan sesuatu yang istimewa. Dan sebenarnya, apa yang perlu anda lakukan ialah anda perlu memikirkan cara beroperasi dengan lebih cekap daripada Pinterest. Memotong orang tengah biasanya merupakan tempat yang baik untuk memulakan.

Apa yang Pinterest lakukan, saya pasti ada semacam majalah atau sesuatu yang dilakukan Pinterest sebelum Pinterest. Mereka mungkin mengambil beratus-ratus orang lagi untuk melakukannya, dan Pinterest mungkin bermula dengan sepuluh orang.

Oleh itu, apa yang DAC tawarkan kepada anda adalah kemampuan, seperti dengan Steemit. Steem telah membayar sekitar 40 juta dolar kepada pencipta kandungan di seluruh dunia. Adakah anda tahu berapa orang yang diperlukan untuk melakukannya? Apabila anda melihat platform lain seperti, “Kami akan menyebarkan hadiah ini.” Berapa ramai orang? Steem melakukan itu sepenuhnya secara autonomi.

Sekarang, bahagian yang menarik adalah bahawa persatuan dan perkara muncul di mana pengguna sendiri berkumpul dan membentuk subkumpulan ini. Tetapi anda tidak memberi insentif itu. Steem adalah. Itu adalah hasil mekanisme insentif autonomi itu.

Dan apa sahaja yang menuju ke arahnya baik, selagi ia dirancang agar lestari dan berskala. Oleh itu, kami telah membina platform perkongsian kandungan yang menyaingi banyak pihak lain, yang berkembang secara eksponensial, yang mempunyai cadangan nilai unik untuk membayar penggunanya.

Dan bukan sahaja ia melakukannya, tetapi kita melakukannya dengan urutan besarnya lebih sedikit pekerja daripada yang diperlukan oleh organisasi yang setanding kerana Bukti Otak, kerana kaedah pengedaran terdesentralisasi, kerana kita sebenarnya adalah sebahagian daripada organisasi autonomi yang lebih besar yang terdesentralisasi dipanggil Steem.

Oleh itu, apa yang akan ditawarkan oleh SMT kepada anda adalah kemampuan untuk melancarkan organisasi autonomi anda sendiri yang terdesentralisasi. Anda memberi diri anda banyak permulaan dan sekarang anda diberi insentif untuk menjadikannya lebih berharga dari masa ke masa walaupun anda tidak dapat mengawalnya.

Itu sebenarnya bahagian terbesar dalam karya. Begitu juga dengan SMT, anda mahu melancarkan Pinterest anda, bukan? Tetapi anda tidak mahu menangani mimpi buruk memikirkan bagaimana memberi insentif kepada semua orang ini.

Oleh itu, anda melancarkan PinterestCoin dan anda memberi diri anda banyak. Dan sekarang, tanggungjawab anda adalah pemasaran, membangun antara muka yang tidak sempurna, dan memberitahu orang-orang, “Kami melancarkan duit syiling ini. Kami tidak mengawalnya. Rantai blok Steem menghasilkannya, tetapi anda boleh mendapatkannya melalui platform kami. Inilah platform kami. Bukan kita memberikan wang. “

Orang akan menginginkannya kerana apa yang mereka dapat adalah pengaruh. Kami tahu bahawa orang mahu pengaruh dalam rangkaian sosial yang mereka gunakan, dalam platform kandungan yang mereka gunakan. Pengaruh itu mempunyai nilai dan itulah token tokennya sebahagiannya. Saya akan mengatakan bahawa itu adalah asas token.

Kami bergerak ke era yang penuh reputasi.

Ia adalah. Ini lebih berpengaruh, dan saya rasa apa yang mungkin berlaku dengan Steem ialah seseorang akan melancarkan SMT dan menggunakannya sebagai token reputasi. Anda boleh membuat SMT dan menyebarkannya kepada semua orang di Steem. Tetapi dengan Oracles, anda boleh mengatakan, “Saya akan melantik lima Oracle. The Oracles membuat senarai putih akaun yang bagus, dan senarai putih mesti bersetuju antara satu sama lain. “

Oleh itu, hanya jika lima daripada lima Oracle bersetuju bahawa orang ini baik maka mereka berhak memperoleh token ini. Itulah salah satu cara untuk menerapkan token reputasi. Selebihnya tidak boleh diskalakan. Saya telah melihat cadangan penyelesaian lain, tetapi tidak masuk akal.

Dan sama ada itu adalah token reputasi sebenar, anda masih mempunyai reputasi sebagai identiti daripada orang yang mengenali anda, yang mungkin lebih dekat dengan pengaruh daripada reputasi dalam arti token reputasi teknikal.

Ya, pasti ada unsur reputasi kerana anda diberi insentif untuk mendedahkan maklumat mengenai diri anda. Saya telah lama percaya bahawa permainan Steem, pada lapisan paling mendasar, membuktikan bahawa anda benar-benar nyata. Ini adalah untuk membuktikan bahawa anda adalah orang yang sebenar.

Sekiranya orang tidak mempercayai anda, mereka tidak akan peduli dengan maklumat yang anda kongsi.

Tetapi juga, apa yang anda lakukan semasa berkongsi maklumat? Ia masuk ke tahap yang agak falsafah. Tetapi pada tahap yang sangat sederhana, ketika anda bercakap dengan seseorang, dan ketika saya bercakap dengan anda sekarang, apa sebenarnya yang saya cuba pelajari dari anda?

Ya, kita boleh menyebutnya amanah. Ya, saya boleh katakan bahawa saya cuba mempelajari maklumat daripada anda. Tetapi sebenarnya, saya cuba mencari tahu adakah anda sebenar, jika anda benar-benar nyata dengan saya sekarang. “Adakah anda perkara sebenar? Adakah anda khayalan? Adakah anda berpura-pura sesuatu? ” Semasa kita bercakap mengenai kepercayaan, kita bercakap tentang realiti. Kami bercakap mengenai reputasi. Semuanya diturunkan keasliannya.

Bagaimanapun, pada tahap teknikal, pengaruh adalah kerana semakin banyak SMT yang anda miliki, semakin banyak pengaruh yang anda miliki terhadap kumpulan penghargaan token media pintar itu. Di Steem, ini adalah kumpulan ganjaran Steem.

Tetapi setiap kali ada yang melancarkan SMT, selagi mereka menentukan kadar inflasi token, kecuali mereka ingin melakukan perkara itu di mana mereka hanya membuat token dan memberikan semuanya kepada diri mereka sendiri atau kepada orang yang mereka suka, jika anda menentukan kadar inflasi , yang akan mengisi kumpulan ganjaran yang akan diedarkan berdasarkan undian orang ramai, berdasarkan kepentingan.

Oleh itu, begitulah cara anda mendapat pengaruh dalam ekosistem, dan kemudian pembangun aplikasi dapat memilih untuk menggunakan pengaruh tersebut untuk mempengaruhi bagaimana anda memaparkan maklumat di laman web anda.

Di masa depan, adakah anda melihat DTube memiliki mata wangnya, Steemit memiliki mata wangnya, DLive memiliki mata wangnya, DSound mempunyai mata wangnya? Atau adakah anda fikir masih ada ruang untuk SMT wujud bersama platform yang hanya menggunakan Steem?

Saya rasa ada ruang untuk kedua-duanya, dan saya rasa akan ada. Agak mengejutkan. Ini adalah evolusi menarik yang telah diambil oleh ekosistem, di mana setahun yang lalu, apa yang kami cuba jelaskan kepada orang adalah mengapa mereka harus berintegrasi dengan Steem. Ini adalah protokol yang luar biasa. Anda boleh melakukan perkara seperti yang anda nyatakan.

Tidak sampai kami mula bercakap tentang SMT, orang-orang benar-benar mula menghargai nilai yang dapat diberikan token STEEM untuk aplikasi mereka. Saya rasa ada kaitan dengan dapat menggambarkan dan benar-benar memperibadikan perkara ini. Semua orang mahukan wang mereka sendiri. Ini adalah hak milik. Ini membolehkan anda memikirkan bagaimana anda akan memiliki aplikasi anda.

Contoh aplikasi bertenaga SMT dari SMT Whitepaper

Contoh aplikasi bertenaga SMT dari SMT Whitepaper

Secara paradoks, sekarang ini telah menyebabkan situasi di mana sejumlah orang pergi, “Mengapa kita tidak membuatnya dengan token STEEM?” Dan kami seperti, “Kami menyukai idea itu!” Dari situlah terdapat ciri pemisahan ganjaran. Dan elemen menarik yang lain, saya rasa, sekarang ini, saya telah melihat beberapa orang yang melihat STEEM kerana mereka tidak mahu menghadapi risiko melancarkan cryptocurrency mereka sendiri.

Saya fikir sementara beberapa orang masih pasti akan takut untuk memasuki cryptocurrency atau blockchain, kami adalah pilihan yang sangat selamat untuk mereka kerana STEEM telah wujud selama-lamanya, ia adalah satu-satunya token yang benar-benar terdesentralisasi, dan tidak pernah ICOed. Semakin ramai orang mula menghargainya. Sebenarnya, anda masih menggunakan STEEM walaupun menggunakan SMT.

STEEM akan menjadi mekanisme pengedaran terdesentralisasi yang ada yang dapat digunakan oleh pemaju dengan serta-merta, tetapi ia juga akan beralih menjadi token peruntukan sumber dari blockchain Steem. Oleh itu, anda membuat aplikasi, ia menggunakan SMT, anda mempunyai sejumlah lebar jalur.

Lebar jalur adalah apa yang menjadikan Steem sebagai blockchain freemium yang merupakan sebahagian daripada apa yang menjadikan Steem sebagai protokol yang kuat untuk pembangunan aplikasi: ini membolehkan para pembangun mendapat keuntungan dari kesan rangkaian yang datang dari menawarkan aplikasi percuma dan juga memperoleh kelebihan mengintegrasikan blockchain hiper dan token tanpa kos masa nyata.

Oleh itu, semasa anda melancarkan SMT, anda tidak akan dikenakan apa-apa kos. Hanya setelah aplikasi anda mula mendapat daya tarikan yang nyata dan mula menghasilkan banyak urus niaga, anda memerlukan lebih banyak lebar jalur dan pada ketika itu anda akan berhadapan dengan keputusan untuk membeli STEEM dan mengaktifkannya ke Steem Power, melabur dalam protokol yang jelas menambah satu ton bernilai untuk aplikasi anda, atau gunakan beberapa protokol lain.

Tetapi itu sebenarnya bukanlah kos yang tinggi kerana anda selalu dapat mengeluarkan wang. Oleh itu, SMT benar-benar akan menjadi kaedah bebas risiko dan bebas kos untuk memikul token anda sendiri dan STEEM akan menjadi token yang memastikan bahawa ekosistem yang semakin berharga ini terus berkekalan secara ekonomi dan berskala.

Satu-satunya kos sebenar untuk pembangun adalah kos peluang yang timbul daripada tidak mengintegrasikan protokol dan itu benar berlaku untuk STEEM seperti sekarang.

Oleh itu, aplikasi yang mempunyai banyak kejayaan di STEEM akan dipaksa untuk melabur di blockchain Steem dengan mengambil STEEM dari pasaran. Bukan wang yang anda berikan kepada kami. Bukan wang yang hilang. Anda menjana sejumlah wang yang anda laburkan untuk protokol ini.

Oleh itu, melalui mekanisme itu, jika SMT banyak digunakan, apa yang sebenarnya berlaku ialah STEEM semakin banyak digunakan. Lapisan tambahan ini di atas STEEM yang membolehkan anda menyesuaikan pengedaran token berdasarkan keperluan anda sambil memastikan bahawa protokol asasnya tetap aman, diskalakan, dan aman mungkin.

Kehabisan STEEM

Andy dan saya mengakhiri perbualan kami (menyeluruh) di sini. Saya harap anda menikmati penampilan ini di belakang tabir di Steem!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map