Bakkt adalah syarikat baru dari Intercontinental Exchange (ICE), organisasi yang memiliki dan mengendalikan Bursa Saham New York. ICE mempunyai pengalaman penting dalam mengendalikan pertukaran keselamatan dan telah memiliki sejumlah pertukaran di seluruh dunia.

Wang institusi akan datang! Sekurang-kurangnya itulah yang kami dengar dari media cryptocurrency untuk sebahagian besar tahun ini. Pelabur mengalami masa yang sukar pada tahun 2018 dan tidak sukar untuk melihat mengapa banyak yang mencari pemangkin untuk menghidupkan semula bulls ketika kita menuju bulan-bulan terakhir tahun ini. Adakah pemain besar akan menyelamatkan kita dari pasar yang tenang ini? Bakkt nampaknya begitu.

Perburuan Hasil

Jumlah wang (cap pasaran) yang melayang di pasaran cryptocurrency sedikit berbanding dengan yang terkurung dalam ekuiti, bon, derivatif dan instrumen kewangan tradisional yang lain. Dengan kadar faedah yang rendah dan di beberapa negara pada tahap negatif, pelabur mencari cara baru untuk menjana wang.

Bakkt menganggarkan bahawa pasaran aset digital boleh bernilai $ 270 bilion dolar. Banyak pelabur crypto awal telah melaporkan pulangan melebihi 10 atau bahkan 100 kali dalam kes tertentu. Turun naik di pasaran lain tetap rendah dan harga ekuiti berada di paras tertinggi sepanjang masa. Nampaknya dengan pengumuman pertukaran Bakkt mereka yang dikawal selia dan dipercayai dapat menarik pelabur besar ke dalam cryptocurrency dalam mencari hasil.

Apa Itu Bakkt?

Siaran akhbar baru-baru ini melalui Wayar Perniagaan terus menerangkan tujuan projek:

“… [Bakkt] bermaksud memanfaatkan penyelesaian awan Microsoft untuk membuat ekosistem global terbuka dan terkawal untuk aset digital.”

Bersama dengan Microsoft, projek ini telah menjalin kerjasama dengan Starbucks, BCG, dan nama besar lain. Salah satu juruterbang pertama adalah membenarkan pengguna membeli kafein dos harian mereka di Starbucks dengan Bitcoin.

Tawaran utama Bakkt dijangka menjadi pertukaran dan penjelasan niaga hadapan untuk satu hari, kontrak Bitcoin untuk penghantaran fizikal. Istilah yang agak menggembirakan ketika mempertimbangkan sifat digital murni Bitcoin. Walau apa pun, ini masih merupakan berita baik untuk pasaran secara keseluruhan kerana perdagangan akan melibatkan pembelian dan penjualan cryptocurrency yang sebenarnya. Sebagai perbandingan, dana yang diperdagangkan pertukaran tidak benar-benar berdagang dalam Bitcoin dan sebaliknya diselesaikan dalam USD.

Kepakaran Bakkt

Bakkt ingin mengembangkan kepakaran mereka yang ada ke arena blockchain

Bakkt juga akan memberikan penyelesaian pergudangan. Walaupun mereka tidak memberikan perincian pada masa itu, mereka mungkin akan mengikuti pertukaran cryptocurrency lain dan menawarkan pilihan penyimpanan sejuk dalam beberapa bulan akan datang. Siaran akhbar Ogos menyatakan bahawa platform niaga hadapan dan pergudangan akan tersedia secepat bulan ini (November 2018).

Pelabur ekosistem Bakkt termasuk Pantera Capital, Susquehanna International, dan pengasas Galaxy Digital Mike Novogratz yang sangat lantang, yang sudah mempunyai kepentingan dalam beberapa cryptocurrency pai.

Halangan untuk Masuk

Walaupun terdapat optimisme yang digariskan oleh projek ini, masih ada sejumlah halangan yang dihadapi oleh pelabur institusi yang ingin terlibat dalam crypto.

Perkhidmatan Penjagaan & Peraturan

Memegang dan mendapatkan aset crypto dalam kuantiti yang banyak masih menjadi perhatian banyak calon pembeli. Mungkin tidak ada bulan yang berlalu tanpa berita mengenai kecurangan atau kecacatan keselamatan disorot di suatu tempat. Menguruskan wang anda sendiri boleh menjadi tekanan. Menguruskan wang pencen atau dana persaraan adalah perkara lain sama sekali.

Ekosistem Bakkt merancang untuk menyediakan perkhidmatan kustodian peringkat institusi dari awal. Selanjutnya, sementara projek dan pertukaran lain mengalami masalah pengawalseliaan, Bakkt akan bekerjasama dengan CFTC dan pengawal selia lain untuk meyakinkan kembali institusi bahawa setiap potensi pelaburan akan sesuai sebelum perdagangan dimulai.

Kecairan

Tidak ada jaminan bahawa kontrak akan mudah diperdagangkan sejak awal. Tetapi, mengingat pengalaman pertukaran yang mendalam dari ICE, mereka harus dapat menarik sejumlah pembuat pasaran yang berkebolehan untuk mendapatkan bola.

Kritikan

Tumpuan ICE pada projek ini jelas pada penyediaan peraturan yang diperlukan agar pemain besar dapat membuat pelaburan dengan selamat. Cryptocurrency, bagaimanapun, dirancang untuk menjadi pertukaran nilai di seluruh dunia yang tidak terkawal. Namun, Bakkt berhasrat untuk membuat terbuka namun dikawal selia ekosistem global aset digital.

Kenyataan ini nampaknya bertentangan dengan dirinya sendiri dan tidak jelas bagaimana syarikat itu merancang untuk menangani peraturan di negara lain yang tidak mempunyai kewenangan. Lebih-lebih lagi, persoalan masih ada mengenai bagaimana Bakkt berbeza dari pertukaran lain yang mapan. Coinbase dan Gemini mempunyai lebih banyak pengalaman dalam ruang kripto dan merangkumi perkhidmatan perdagangan institusi.

Dalam Penutup: Bakkt

Adakah pembeli institusi akan benar-benar mengantarkan gelombang pasaran lembaran cryptocurrency seterusnya? Walaupun terdapat banyak ramalan dari peniaga, tweeter, dan harapan, hampir mustahil untuk diberitahu. Walau apa pun, ini masih merupakan berita baik untuk crypto. Lebih banyak pendedahan kepada mata wang digital hanya boleh menjadi perkara yang baik.

ICE menjalankan bursa saham terbesar di dunia. Pengenalan platform baru ini menunjukkan bahawa penggunaan arus perdana mungkin berada di sudut seterusnya. Bakkt tidak menawarkan sesuatu yang sangat baru untuk landskap pelaburan crypto. Walau bagaimanapun, mereka adalah bakkt dengan nama yang sangat dipercayai dan beberapa syarikat besar. Itu sahaja yang diperlukan untuk mengatasi timbal balik yang berpihak kepada banjir wang seterusnya ke pasaran.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me