Ketika datang ke harta tanah komersial, banyak yang sering mendapati diri mereka terkunci di luar komuniti esoterik dan terpaksa menangani maklumat yang tidak sempurna di lanskap yang sentiasa berubah.

Baya menawarkan platform pertukaran terbuka untuk maklumat harta tanah komersial yang mempamerkan segala-galanya dari harta tanah, ketersediaan, pajakan, dan transaksi. Ia menggunakan blockchian untuk merakam dan mengesahkan data dari tuan tanah, penyewa, dan broker dan membantu pihak-pihak ini mengewangkan data mereka.

Jason Freedman adalah ahli pasukan di Baya dan merupakan pengasas 42Floors, sebuah syarikat data harta tanah komersial terkemuka. Jason mempunyai lebih dari dua dekad pengalaman sebagai usahawan dengan dua jalan keluar yang disokong oleh usaha.

Baya bertujuan untuk mengganggu persekitaran sewa komersial. Bolehkah anda memberitahu kami apa masalah yang ada di sana pada masa ini dan apa yang membuat anda membuat keputusan untuk memasuki ruang ini?

Harta tanah komersil adalah kajian menarik dalam kesengsaraan kos transaksi yang tinggi. Penyewa yang ingin menyewa pejabat. Broker yang mewakili mereka, dan tuan tanah yang ingin mengisi kekosongan mereka semua mahukan kesepakatan berlaku secepat mungkin, dan masing-masing mempunyai pelbagai keperluan data untuk menyelesaikan urusan tersebut. Masalahnya adalah bahawa data ini terdapat dalam begitu banyak organisasi yang berbeza sehingga industri ini mengalami dilema tahanan klasik: Semua orang akan lebih baik jika semua orang berkongsi, tetapi tidak ada yang mahu berkongsi bahagian mereka sendiri.

Sekarang ini berharga kira-kira 2% dari nilai sewa untuk meneliti dan mengesahkan semua maklumat yang diperlukan untuk mendapatkan kontrak yang ditandatangani. 2% itu menyakitkan hati tuan tanah jika mereka mempunyai masa kosong tambahan kerana geseran tinggi proses transaksi yang dibayar di pihak penyewa dengan pencarian berbulan-bulan. Itu adalah keperitan di pihak broker, menghabiskan berbulan-bulan dan bukannya berhari-hari menyelesaikan satu transaksi sebelum mereka dibayar komisen mereka. Salah satu kelebihan blockchain adalah membolehkan entiti yang berbeza saling mempercayai tanpa bergantung pada platform terpusat. Itulah sebabnya kami membina Baya. Kami membuat media di mana tuan tanah, penyewa, broker, dan syarikat data dapat saling mempercayai dan bekerjasama ke arah proses harta tanah komersial yang lebih cekap.

Apa satu peluang terbesar untuk anda sebagai perniagaan penyewaan komersial?

Peluang terbesar itu sendiri ialah Baya boleh menjadi platform data harta tanah komersial dengan aplikasi dan bahkan industri baru yang dibina tepat di atasnya. Berikut adalah contoh ringkas setiap satu. Pembrokeran ingin mempunyai aplikasi khusus yang membolehkan broker mereka melayani pelanggan mereka dengan lebih baik. Baya memberikan mereka data yang diperlukan untuk membina buku pelancongan sewa, kalkulator harga, alat analisis portfolio, semua item yang mereka impikan untuk membangun tetapi tidak memiliki akses ke data bernilai penuh pasaran yang akan menjadikan alat semacam itu berharga.

Dengan model co-op bertenaga blockchain, anda juga mempunyai kemampuan untuk menumbuhkan industri baru sendiri. Melabur dalam harta tanah komersial hari ini adalah industri hyperlocal di mana anda harus bekerja melalui orang-orang yang mengetahui bangunan itu sendiri, yang pelik bagi kelas aset bernilai berbilion dolar. Membina sumber data yang boleh dipercayai akan membolehkan produk kewangan baru dibina untuk kelas pelabur di seluruh dunia yang ingin melabur dalam harta tanah komersial tanpa harus mempunyai hubungan asas.

Hampir setiap kelas pelaburan lain telah mengembangkan sumber data yang boleh dipercayai dari pasaran saham, bon, hartanah kediaman. Harta tanah komersial cukup unik kerana belum mempunyai industri pelaburan jangka panjang di seluruh dunia. Baya bertujuan untuk menyediakan set data yang boleh dipercayai yang lengkap yang dapat mendorong pertumbuhan itu.

Apa faedah yang anda ingin berikan kepada pelanggan anda?

Baya adalah koperasi yang menerima data dari tuan tanah, penyewa, broker dan syarikat teknologi lain. Ia mencatat pada blockchain yang menyumbangkan data mana, mengesahkannya, dan kemudian menjualnya kembali ke industri. Penyumbang data selalunya akan menjadi pelanggan. Mereka akan mendapat kredit apabila mereka menyumbangkan data berharga dengan cepat dan betul, dan mereka dapat menghabiskan kredit tersebut pada data tambahan yang mereka perlukan untuk menjalankan perniagaan mereka atau, tentu saja, mengubahnya dalam mata wang lain yang mereka mahukan. Bagi sesetengah orang, Baya akan menjadi sumber data yang membolehkan mereka menjalankan perniagaan dengan lebih cekap dan untuk yang lain, Baya akan menjadi sumber pendapatan yang memungkinkan mereka mengewangkan pekerjaan yang sudah mereka lakukan.

Steve Wozniak dari Apple telah menjadi perhatian media kerana akhirnya hadir dengan syarikat blockchain yang menjadikan harta tanah. Adakah terdapat persamaan antara perniagaan ini dan apa yang anda rancangkan?

Harta tanah adalah kelas aset yang sangat besar yang menanggung kos urus niaga yang tinggi bagi pelbagai pihak yang tidak mempercayai satu sama lain dalam pelbagai aspek sektor harta tanah. Masalah yang mereka atasi adalah masalah penting di sisi lain industri tetapi bukan hubungan langsung dengan pasaran data harta tanah komersial Baya.

Apa cabaran yang dihadapi dalam hal perundangan, lesen, dan legalitas kontrak pintar? Contohnya, adakah kontrak anda akan ditangguhkan di mahkamah?

Baya hari ini adalah pasaran data dan kontrak pintar kami adalah atribusi untuk siapa yang menyumbangkan data kapan, sama ada betul dan betapa berharganya data tersebut. Saat ini tidak menggantikan tajuk sewa atau dokumen transaksi. Pada waktunya, Baya akan menyelesaikan masalah tersebut atau mencari jalan keluar lain yang dapat membantu mengurangkan kos transaksi untuk industri ini.

Ramai yang berpendapat bahawa teknologi itu belum ada untuk menawarkan perkhidmatan yang selamat melalui kontrak pintar. Bagaimana perasaan anda tentang perkara itu? Bilakah anda fikir ia akan berfungsi dan langkah-langkah apa yang anda ambil untuk memastikan ketahanan kontrak pintar anda?

Saya rasa ini tidak berlaku untuk pasar data Baya. Kontrak pintar yang kami gunakan untuk atribusi sudah cukup mudah dan cukup mantap. Baya adalah contoh projek blockchain yang siap untuk pengeluaran dengan segera dan tidak perlu menunggu infrastruktur komuniti blockchain berkembang lebih jauh.

Apa rancangan yang anda ada untuk pertikaian kontrak?

Versi pertikaian kontrak kami di pasar data Baya tidak begitu mencabar seperti yang, misalnya, menandakan transaksi harta tanah yang mempunyai peluang untuk penyelesaian pertikaian kontrak yang cukup bernuansa. Kami hanya memberi penghargaan kepada mereka yang telah menyumbangkan data berharga terlebih dahulu. Sekarang, apabila data yang disumbangkan itu sendiri dalam perselisihan, kami menjalankan proses verifikasi yang memeriksa status maklumat dunia nyata.

Sebagai contoh, jika broker salah menyenaraikan penyenaraian sebagai perwakilan eksklusif mereka, sedangkan, di dunia luar talian, ia diwakili oleh broker yang berbeza, kami mempunyai proses untuk menyerahkan pengesahan tuan tanah mengenai perwakilan eksklusif oleh broker tertentu. Proses pengesahan itu mempunyai kos yang kemudiannya harus ditanggung oleh penyumbang asal data yang dipalsukan, serta penalti yang masih ada bagi penyumbang untuk memalsukan data pada masa akan datang. Struktur insentif Baya cukup murah bagi mereka yang menyumbang data yang betul dan cepat membalikkan mereka yang mempunyai corak penyerahan data palsu.

Kertas ringan anda tidak menyebutkan token asli dalam model perniagaan anda. Adakah anda merancang untuk tidak menggunakan mata wang anda sendiri untuk urus niaga atau tinggal dengan USD, BTC, dan ETH?

Kami sedang meneroka beberapa pilihan di sini, dan ia menahan penerbitan keputusan akhir sehingga kami yakin benar. Beberapa projek blockchain sangat cepat untuk mengumumkan rancangan mereka, mengeluarkan token, dan penggalangan dana melalui ICO. Kami melakukan sebaliknya. Kami sangat fokus untuk membina gabungan koperasi dengan nama teratas dalam harta tanah komersial dan membantu mereka semua memahami nilai bekerjasama.

Dalam industri harta tanah komersil, bahagian yang sukar adalah semua pemain besar untuk bekerjasama. Bahagian yang lebih mudah adalah pembinaan teknologi blockchain yang sebenarnya. Saya fikir industri harta tanah komersil dan komuniti blockchain akan terkesan dengan kemajuan yang telah kita buat dari pihak industri dan data, dan hanya dengan itu kita mahu menangani masalah token tertentu.

Anda masih belum mengeluarkan kertas putih anda. Apa yang sedang anda kerjakan, sejauh mana platformnya maju dan apa yang seterusnya dalam senarai?

Garis masa kami untuk penerbitan kertas putih adalah suku ini, yang mana kami sedang dalam perjalanan. Kami mempunyai beberapa pengumuman yang cukup besar sesuai dengan pelepasan kertas putih dari segi kuantiti data yang kami miliki sekarang di platform, rakan industri yang telah berkumpul, serta bagaimana kami akan menyimpan data dan memberi insentif kepada sumbangan dan penggunaan.

Ceritakan sedikit mengenai pasukan. Apa yang menarik minat mereka untuk meneruskan usaha ini?

Pasukan ini berkembang pesat sejak penerbitan kertas putih. Mereka termasuk jurutera data harta tanah komersial yang berasal dari 42Floors, jurutera blockchain yang telah mengusahakan beberapa produk blockchain teratas sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dan sekumpulan penasihat yang merupakan penatua industri yang mewakili kedua-dua institusi besar yang mereka uruskan, sebagai serta sekumpulan pemimpin yang komited untuk industri yang lebih baik. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai masing-masing di Baya.io.

Bolehkah anda menambah dengan ketinggian lif anda?

Baya adalah pertukaran maklumat harta tanah komersial secara terbuka. Hartanah, ketersediaan, pajakan, dan urus niaga. Dengan menggunakan teknologi blockchain dan pasaran pengesahan, Baya akan menjadi satu-satunya sumber kebenaran untuk maklumat harta tanah komersial.

Apa sahaja yang anda mahu pembaca kami tahu?

Terima kasih kepada anda semua.

Terima kasih juga!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me