Switzerland terkenal dengan keju, coklat, pisau poket lipat multifungsi yang bagus DAN beberapa planet keindahan semula jadi yang paling luar biasa. Ia juga kini menjadi ibukota crypto seluruh dunia. Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana negara dengan hanya lapan juta orang ini (dan sebilangan keju yang sangat hebat) mengambil tempat teratas dalam revolusi fintech global. Nah, demokrasi langsung, Crypto Valley Association, dan pertukaran aset digital nasional yang dirancang hanyalah beberapa sebab.

Blockchain telah mendapat tempat pendaratan yang sempurna di antara pemandangan gunung yang menakjubkan. Di sini, kami menerangkan semuanya, dan banyak lagi.

Perlengkapan bendera Switzerland

Terdapat banyak perkara hebat mengenai Switzerland. Bendera juga merupakan nilai tambah yang besar.

Demokrasi Langsung – Desentralisasi Politik

Demokrasi langsung menerangkan sistem di mana setiap warganegara mempunyai hak untuk memilih inisiatif dasar yang diambil di peringkat tempatan atau nasional. Walaupun, secara teknikalnya Switzerland adalah demokrasi separa langsung, sistem politik Swiss hampir paling dekat dengan dunia dengan sistem demokrasi langsung yang murni.

Warganegara di Switzerland mengundi beberapa kali setiap tahun mengenai perkara-perkara penting nasional. Pada prinsipnya, setiap warganegara dapat mengemukakan usul untuk mengubah kebijakan atau undang-undang nasional, dan dengan sejumlah tanda tangan dalam jangka waktu yang ditentukan, proposal tersebut dapat diajukan kepada rakyat untuk mendapatkan suara.

Presiden Siapa?

Walaupun ada wakil rakyat di tingkat lokal dan nasional, mereka bukan jawatan kuasa seperti yang kita ketahui dalam demokrasi perwakilan. Presiden konfederasi Switzerland berubah setiap tahun. Banyak orang Switzerland tidak dapat memberitahu anda siapa yang memegang jawatan Presiden pada suatu ketika. Ini kerana kedudukan Presiden Switzerland hanyalah tokoh untuk mewakili negara dengan cara yang sama seperti negara perwakilan tunggal yang lain. Peranan itu tidak mempunyai pengaruh politik terhadap urusan nasional.

Pada dasarnya, demokrasi langsung adalah desentralisasi politik. Ini menjadikan Switzerland perkara terdekat dengan negara yang terdesentralisasi. Tambahan, orang Switzerland melakukan semua ini selama beberapa dekad sebelum Bitcoin membuat desentralisasi menjadi sejuk.

Keusahawanan Kewangan

Switzerland secara historis lebih menyokong keusahawanan kewangan daripada banyak negara lain. Sikapnya terhadap blockchain dan crypto tidak berbeza.

Dalam bulan Jun, laporan muncul bahawa bank Switzerland Hypothekarbank Lenzburg adalah yang pertama menawarkan akaun bank kepada pelanggan crypto.

Banyak pihak berwajib telah berusaha mencari tahu bagaimana menerapkan undang-undang yang ada pada peraturan ICO. Sementara itu, Lembaga Pengawas Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA) sudah mengeluarkan dokumen garis panduan kembali pada bulan Februari.

Dokumen tersebut mengakui bahawa undang-undang yang ada mungkin tidak sesuai dalam semua kes. Ini juga menjelaskan pengkategorian token yang berbeza dan perlakuan umum mereka di bawah undang-undang Switzerland. Meskipun mengakui bahwa peraturan diperlukan dalam banyak kasus, siaran akhbar yang disertakan menyatakan kepercayaan pengatur bahawa “teknologi blockchain memiliki potensi inovatif.

Pertukaran Aset Digital

Perkembangan yang paling ketara setakat ini dalam bidang blockchain dan kewangan Switzerland semakin panas. Pertukaran ENAM Swiss diumumkan pada 6 Julai bahawa ia merancang untuk melancarkan infrastruktur perdagangan, penyelesaian dan jagaan bersepadu untuk aset digital. ENAM berasaskan Zurich adalah pertukaran yang dikawal selia sepenuhnya. Pertukaran digital baru, dengan moniker SDX, akan menjalani pemeriksaan yang sama.

Logo Swiss ENAM Exchange

Logo Pertukaran ENAM Swiss

Ini adalah langkah besar ke hadapan. Menurut laman web ENAM, pertukaran digital akan “menyediakan persekitaran yang selamat untuk mengeluarkan dan memperdagangkan aset digital, dan memungkinkan tokenisasi sekuriti yang ada dan aset yang tidak boleh bankable untuk menjadikan aset yang sebelumnya tidak dapat diperdagangkan dapat diperdagangkan.” Perkhidmatan ini akan dilancarkan pada awal 2019.

Lembah Crypto

Walaupun akar Vitalik Buterin ada di Kanada dan Rusia, Ethereum Foundation memilih untuk menanam sendiri di Zug, Switzerland. Sekarang, Zug adalah rumah yang lebih dari itu 200 syarikat blockchain dan juga Persatuan Lembah Crypto. Persatuan ini terdiri daripada pelbagai syarikat, NGO dan individu di pelbagai sektor dan berasal dari lebih dari 20 negara.

Logo Crypto Valley

Logo Persatuan Crypto Valley

Crypto Valley menjelaskan matlamat 2018 sebagai pemacu kesan berterusan, kepemimpinan pemikiran dan mendorong agenda untuk Switzerland menjadi Crypto Nation yang dikuasakan oleh Crypto Valley Association. Ia juga menjalankan Persidangan Lembah Crypto, yang menjadi tuan rumah 650 peserta dan 70 penceramah pada tahun 2018, dengan pembentangan dan perbincangan mengenai kemajuan terkini dan masa depan teknologi blockchain.

Mungkin yang paling penting, Crypto Valley telah menetapkan kod tingkah laku bagi anggotanya. Ini juga merangkumi tatakelakuan ICO yang meletakkan tanggungjawab pada permulaan yang mengambil bahagian dalam ICO. Mereka mesti mengikuti peraturan tertentu seperti memberi tahu masyarakat mengenai kemajuan projek dan risiko yang berkaitan. Dengan kejahatan crypto meningkat, sangat meyakinkan untuk melihat bahawa CVA memandang serius perkara ini.

Crypto Nation

Pengundian Blockchain

Terdapat inisiatif yang lebih luas yang berpotensi untuk mengintegrasikan blockchain ke dalam masyarakat Swiss. Selain menjadi rumah di Crypto Valley, Zug telah menjalankan perbicaraan mengenai pengundian berdasarkan blockchain untuk warganya. Pada awal bulan Julai, Agensi Berita Switzerland melaporkan bahawa juruterbang telah berjaya.

Kota Zug sebelum ini telah menubuhkan sistem eID pada tahun 2017. Inilah yang membolehkan warganegara yang mengambil bahagian memberikan suara menggunakan telefon pintar mereka yang dihubungkan dengan ID digital. Diakui, percubaan itu kecil dan suara tidak mengikat memandangkan sifatnya sebagai juruterbang. Walaupun begitu, ia mewakili bukti konsep yang signifikan untuk bandar ini sebagai kes penggunaan blockchain dan identiti digital.

Switzerland - Crypto Nation

Pengundian blockchain adalah salah satu sebab Switzerland menjadi negara kripto sejati.

Cryptocurrency Nasional?

Kerajaan Switzerland sebelumnya juga diminta kajian mengenai kemungkinan cryptocurrency nasional. Ketua Bank Negara Switzerland Thomas Moser nampaknya membatalkan ini, sekurang-kurangnya untuk sementara waktu. Beliau tegas dalam penyataannya ke Persidangan Crypto Valley pada bulan Jun bahawa teknologi ini “terlalu baru lahir” untuk penggunaan nasional.

Namun, persidangan itu juga mengalu-alukan Menteri Ekonomi Switzerland, Johann Schneider-Ammann. Dia memperingatkan agar terlalu lambat, dan terlalu cepat, dalam penerapan teknologi seperti blockchain. Dia juga sebelum ini bercakap mengenai visinya Switzerland menjadi “negara crypto” pertama di dunia. Kenyataan seperti ini dari tokoh utama kerajaan adalah isyarat yang menjanjikan.

Melihat negara yang stabil seperti Switzerland mendorong agenda penerapan blockchain dan crypto sungguh menggembirakan. Memang benar bahawa negara-negara lain berlomba-lomba untuk merebut kedudukan ibukota crypto dunia. Walaupun begitu, keseluruhan politik dan budaya Switzerland digabungkan dengan komitmen untuk mengadopsi blockchain menjadikannya pelopor yang jelas dalam permainan sekarang.

Selain itu, mereka benar-benar mempunyai keju yang sangat baik.

Fondue keju Switzerland

Imej yang menggambarkan keju yang sangat baik

Penafian: Pendapat berdasarkan keju yang diberikan di sini adalah penulis sendiri, dan mungkin sepenuhnya berat sebelah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me