Bagi kebanyakan orang yang telah mengetahui topik blockchain dan cryptocurrency ini, kemungkinan terdapat momen atau siri momen di mana idea blockchain diklik. Pemahaman anda mengenainya membawa gelombang idea tentang bagaimana blockchain dapat digunakan dan aplikasi apa yang mungkin dibuat untuk manusia yang lebih baik. Bagi sebilangan besar daripada kita, setelah titik dapat dihubungkan dan lapisan pertama perkara baru ini diturunkan, selera kita untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, lebih banyak kes penggunaan, lebih banyak penerokaan tidak memuaskan.

Keinginan untuk berpartisipasi dan belajar dalam komuniti blockchain dapat dilihat, namun bagi siapa pun di luar ini, sukar untuk melihat ke dalam tanpa keraguan dan keraguan. Teknologi ini sukar dimengerti, semakin canggih dan khusus setiap hari dan idea untuk tidak percaya sudah menjadi rintangan besar untuk diatasi secara ideologi. Pembahagian antara #nocoiners dan komuniti blockchain sama seperti mereka yang suka ketumbar dan mereka yang tidak; tidak ada banyak orang di antara satu kaki di kedua-dua kem tersebut.

Ini semua untuk mengatakan bahawa walaupun halangan untuk masuk tinggi dan mesin FUD masih beroperasi, terdapat beberapa akibat yang tidak disengajakan yang mungkin menahan penggunaannya; mencemarkan bagaimana orang dan media melihat projek Blockchain. Di hadapan pendapat umum adalah salah faham bahawa Blockchain dan terutamanya Bitcoin sememangnya tidak dikenali dan oleh itu hanya wang sihir untuk sudut-sudut web gelap yang menyeramkan. Sudah tentu, seperti tema popular lain yang masih ada sejak awal Blockchain, Bitcoin tidak dikenali dan pencipta Bitcoin mengetahui perkara ini.

Blockchain Pertama Tidak Bermakna Tanpa Nama.

Adalah benar-benar difahami untuk mendekati Bitcoin dan keagungan Blockchain dengan skeptisisme dan kesopanan yang sihat, terutama pada awal perjalanan crypto anda. Ketidakpercayaan adalah konsep yang sukar untuk dihadapi, namun inilah teknologi yang semestinya memerlukan anda mempercayai bahawa ia tidak boleh dipercayai. Ketidakselesaan ini mengenai penggunaan Bitcoin semakin teruk pada awalnya kerana kebimbangan mengenai cryptocurrency terbentuk bahawa Bitcoin adalah pertukaran nilai peer-to-peer yang sepenuhnya tanpa nama, sesuai untuk pasaran gelap dan penjenayah di seluruh dunia.

Laporan FBI bocor pada tahun 2012 bertajuk “Mata Wang Maya Bitcoin: Ciri-ciri Unik Mempunyai Cabaran Berbeda untuk Menentukan Aktiviti Haram“Adalah contoh utama bagaimana penguatkuasaan undang-undang melihat Bitcoin pada masa itu. Dalam laporan itu, FBI menyatakan kebimbangan mengenai anonimiti Bitcoin dan bagaimana “… secara logik dapat menarik pengubahan wang haram, pemerdagangan manusia, pengganas, dan penjenayah lain”. FBI dengan cepat mengenal pasti kemungkinan kes penggunaan awal Bitcoin, kebanyakannya tidak selamat, tetapi terus diperhatikan bahawa Bitcoin tidak dapat dikesan sepenuhnya dan menempatkan penyelidikan dari University College of Dublin yang memfokuskan pada had untuk tidak dikenali Bitcoin. Pada masa inilah orang-orang, di luar pemaju dan fanatik, perlahan-lahan mula menyedari bahawa Bitcoin bukanlah mata wang yang tidak dapat dikesan yang pernah mereka fikirkan, dan ini bukan rahsia.

Dari permulaan Bitcoin, dan secara khusus pembebasan Buku putih Bitcoin, Satoshi Nakamoto berhati-hati untuk tidak mendakwa bahawa Bitcoin benar-benar tidak dapat dikesan. Sebenarnya, satu-satunya penggunaan perkataan tanpa nama muncul merujuk kepada kunci awam pengguna. The Whitepaper berbunyi: “… privasi masih dapat dijaga dengan memecahkan aliran maklumat di tempat lain: dengan menyimpan kunci awam tanpa nama.” Dengan kata lain, anonimiti Bitcoin berhenti pada kunci awam, kunci awam adalah nama samaran anda.

Privasi dalam Whitepaper Bitcoin

Privasi dalam Bitcoin berhenti di kunci awam

Nama samaran berada di kem yang sama dengan nama tanpa nama tetapi perbezaan antara keduanya halus dan bermakna. Tidak dikenali secara besar-besaran menunjukkan bahawa tidak ada jalan yang dapat dilacak untuk mengikuti identiti sebenar orang atau kumpulan tersebut. Nama samaran lebih kepada amalan penamaan dan bagaimana seseorang atau kumpulan boleh menggunakan nama untuk mengaburkan identiti sebenar mereka. Sebagai contoh, pengarang Samuel Clemens menggunakan nama samaran Mark Twain untuk menulis dan menyimpan rahsia identiti sebenarnya. Clemens adalah nama samaran kerana selama kerjayanya dia menulis dengan nama pena fiksyen. Namun, dia tidak dikenali tanpa nama kerana identiti Mark Twain berada di mata orang ramai dan bahkan setelah Clemens didapati sebagai identiti sebenar Mark Twain, nama samaran itu dibawa ke dalam budaya pop.

Seperti nama samaran Samuel Clemens, setiap kunci awam yang kita hasilkan menjadi nama samaran kita sendiri. Kami boleh melakukan yang terbaik untuk kekal tanpa nama di sebalik kunci awam kami tetapi kebenarannya adalah bahawa Bitcoin tidak dirancang dengan niat khusus untuk benar-benar selamat dan melindungi anonimitas penggunanya.

Menjadi nama samaran sukar

Terdapat beberapa contoh pedih dalam sejarah ringkas Bitcoin yang menunjukkan idea kunci awam Bitcoin sebagai nama samaran dan menunjukkan kesukaran yang dihadapi oleh beberapa pengguna awal ketika bersembunyi di sebalik tirai. Kisah Ross Ulbricht dan projek sosialnya yang disebut Jalan Sutera adalah contoh berprofil tinggi mengenai batasan privasi dalam Bitcoin.

Ross Ulbricht, dengan nama samaran Dread Pirate Roberts, telah mengasaskan dan menjalankan pasar sutera gelap yang terkenal sebagai Jalan Sutera. Pada awalnya, laman web menggunakan Bitcoin sebagai satu-satunya mata wang yang dapat digunakan sebagai kaedah untuk mengelakkan institusi kewangan tradisional. Bitcoin mempunyai kelebihannya kepada komuniti ini pada masa ini kerana akses jalan kewangan ke perkhidmatan kewangan Silk Road adalah terhad. Daya tarikan Bitcoin peer-to-peer format sesuai dengan getaran crypto-anarchist menyeluruh yang diwujudkan oleh Ulbricht dan komuniti besarnya. Ironinya, Bitcoin dan Blockchain pada akhirnya akan memainkan peranan dalam pendakwaan Ross Ulbricht.

Pasaran web gelap tanpa nama, Jalan Sutera

Jalan Sutera di laman web gelap

Dalam prosiding pengadilan Ulbricht, FBI dapat menggunakan Blockchain Bitcoin dan menghubungkan transaksi secara strategik yang membawa kepada sekumpulan pelayan yang sebelumnya mereka rampas. Lebih dari 3500 transaksi, terbuka untuk dilihat di lejar awam Bitcoins, didapati berasal dari pelayan yang dirampas dan dapat dikesan terus kembali ke komputer riba Samsung 700z peribadi Ulbricht, juga disita oleh FBI.

Dalam kes Jalan Sutera, nama diri Bitcoins dicabar kerana keselamatan dan privasi berakhir dengan kunci awam. Nama samaran Ross Ulbricht adalah kunci awamnya, masing-masing mempunyai sejarah aktiviti dan transaksi yang dapat dilacak dan dapat disahkan. Kejayaan FBI adalah menghubungkan kunci awam samaran dengan Ross Ulbricht tanpa nama.

Tetapi bagaimana jika saya mahukan Tanpa Nama di Cryptocurrency Saya?

Soalan yang semakin kerap berlaku mengenai duit syiling privasi ialah mengapa kita memerlukannya terlebih dahulu? Di akar persoalan ini adalah mengapa kita sebagai individu perlu melindungi data kita sendiri, maklumat peribadi kita sendiri, mengapa kita memerlukan privasi asas – bagaimanapun, kamu bukan orang jahat, kamu tidak perlu menyembunyikan apa-apa.

Tragedi yang terlalu biasa

Privasi adalah perkara yang lucu dengan cara ini, tidak jelas mengapa seseorang menginginkan privasi jika mereka tidak melakukan sesuatu yang salah, jika mereka tidak mengumpulkan kerangka di almari mereka. Tetapi privasi sebenarnya merupakan sumber yang sangat berharga bagi masyarakat secara keseluruhan dan inilah yang membuat sukar untuk melihat faedah individu. Sebagai contoh, pertimbangkan privasi berbanding sumber umum lain seperti lebuh raya nasional. Dalam contoh ini, secara individu akan sukar untuk mendorong warga negara untuk keluar dan secara fizikal membina jalan raya nasional mereka. Orang mungkin lebih terdorong untuk melakukan yang terbaik untuk diri mereka sendiri dalam jangka masa pendek dan tidak membina bahagian lebuh raya mereka, bukannya berbelanja di kolam masuk baru itu! Tetapi ini jelas akan menyebabkan sebahagian besar lebuh raya yang terbentang di seluruh negara menjadi kosong dan tidak dapat digunakan dan seluruh negara akan menderita ketika cuba menggunakan sumber ini, bahkan mereka yang memilih kolam halaman belakang.

Hubungan ini, dari beberapa orang dalam kumpulan yang bertindak sendiri walaupun bertentangan dengan kebaikan yang lebih besar, disebut tragedi bersama. Fenomena sosial ini adalah sebahagian besar alasan bahawa privasi yang betul sangat sukar untuk diberi insentif pada tahap individu. Privasi adalah sumber “nasional” yang memberi manfaat kepada semua orang apabila semua dapat menyumbang dan mengekalkannya. Oleh itu, mengapa kita memerlukan privasi? Sekiranya anda mendapati seseorang atau diri anda tidak dapat menjawabnya dengan serta-merta dan tidak mengamalkan privasi yang betul – ingatlah bahawa anda kemudian menjadi sebahagian daripada masalah, sebahagian daripada tragedi masyarakat.

Saya Bersedia untuk Duit Syiling Privasi

Terdapat sebilangan projek blockchain yang menjanjikan yang menangani topik privasi dan meningkatkan cryptocurrency mereka dari nama samaran dan hampir tidak dikenali sepenuhnya. Panduan Muktamad untuk Koin Privasi telah ditulis, jadi selami dan bagaimana pelbagai projek berbeza dalam falsafah dan teknologi mereka.

Syiling privasi menggantikan Bitcoin di banyak jalan di mana Bitcoin pernah berkuasa. Pergeseran ini terutama didorong oleh keperluan untuk lebih banyak privasi dan anonim dalam masyarakat yang diberikan. Pengguna di sana semakin sedar dan prihatin terhadap batasan privasi Bitcoin dan mula memanfaatkan projek seperti Bytecoin, Zcoin dan Monero untuk beberapa nama. Pengulangan syiling privasi yang lebih baru menumpukan pada menjadikan semua yang ada di rantai mereka menjadi tanpa nama, dari perincian transaksi hingga kunci awam pengguna. Buku besar di rantai ini dikaburkan oleh aktiviti siluman, menjadikan menghubungkan transaksi dengan dompet adalah tugas yang hampir mustahil.

Urus niaga tanpa nama Monero

Privasi dan kerahsiaan pada blockchain

Dalam banyak kes duit syiling privasi, anonimiti dapat dipertahankan walaupun pengguna manusia dihubungkan dengan kunci awam samaran mereka kerana aktiviti yang berkaitan dengan kunci awam tersebut terbuka untuk umum dan disulitkan walaupun pada blockchain. Ikuti penjelajahan blok koin privasi dan anda akan dapat dengan cepat melihat maklumat apa yang hilang yang terbuka secara lalai pada lejar lain seperti Bitcoin. Lihatlah Penjelajah blok Monero, sebagai contoh, dan anda dapat melihat aktiviti yang dikaburkan oleh “Transaksi Rahsia” menjadikannya tidak berguna bagi kita manusia, tetapi masih dapat disahkan secara kriptografi pada blockchain.

Pemikiran Berpisah

Privasi adalah sumber asas yang pada masa ini berkorelasi terbalik antara kadar pertumbuhannya dan penilaian awam terhadapnya. Dengan kata lain, ini menjadi jauh lebih penting daripada dulu dan kita hanya peduli dan kurang. Tetapi tragedi bersama ini dimainkan dalam skala yang tidak pernah dilihat sebelumnya dengan teknologi yang dapat memungkinkan imaginasi kita melampaui batasan sebelumnya. Pemusatan mengancam semua orang walaupun anda tidak peduli untuk melindungi privasi harian anda dan teknologi seperti blockchain adalah puncak gunung es dalam rangkaian penyelesaian yang kami perlukan.

Bitcoin diberi tugas yang tidak pernah dimaksudkan untuk ditangani tetapi ada projek blockchain bertenaga yang sudah memenuhi ruang tanpa nama ini. Blockchain dapat menjadi pemangkin dalam pergerakan privasi tetapi penggunaan pengguna harus dilakukan secara lalai, bukan situasi pilihan sebelum titik tolak dapat dicapai. Sekiranya individu dibiarkan melindungi dan mempromosikan privasi mereka sendiri, kemungkinan pemusatan data dan kerosakan yang tidak dapat diubah dapat meneruskan standardnya sebagai pilihan yang baik..

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me