Bitcoin Tunai vs Bitcoin

Sejarah antara Bitcoin dan Bitcoin Cash adalah perdebatan, tetapi kami di sini untuk melihat kelebihan dan kekurangan setiap duit syiling yang bergerak maju. Kami akan mengkaji cadangan nilai masing-masing dan pendekatan mereka yang sangat berbeza untuk penskalaan. Kami juga akan membedah penjenamaan dan tahap desentralisasi. Akhirnya, kami akan menyusun pertandingan dan melihat ke mana duit syiling menuju ke arah terdekat. Adakah satu duit syiling akan menang? Atau bolehkah BTC dan BCH wujud secara harmoni dalam dunia cryptocurrency yang kompetitif?

Nilai Bitcoin

Mesej Satoshi yang disisipkan ke dalam blok Bitcoin pertama memberikan motivasi yang jelas untuk penciptaan mata wang yang terdesentralisasi. “The Times 03 / Jan / 2009 Canselor di ambang bailout kedua untuk bank.” Selepas kejatuhan perbankan 2008 dan penyelamatan berikutnya dengan wang pembayar cukai, jelas, Satoshi muak dengan kawalan kerajaan dan perbankan terhadap mata wang.

Bayaran Bank

Satoshi memasukkan tajuk utama The Times ke blok genesis Bitcoin.

Sudah tertanam dalam etos cryptocurrency bahawa kesalahan orang tamak tidak dapat dilepaskan. Ada sebab Ethereum Classic wujud.

Cadangan nilai utama Bitcoin dalam bentuk semasa adalah desentralisasi, kemampuan untuk mengeluarkan bekalan wang dari tangan pemerintah dan bank. Dengan ukuran blok 1-megabait kecil dan sejumlah besar kekuatan hashing yang dikhaskan untuk mengamankan rangkaian Bitcoin, tahap desentralisasi dan rintangan serangan BTC adalah yang pertama di antara semua cryptocurrency. Bukan kebetulan bahawa Bitcoin juga secara konsisten mengekalkan had pasaran terbesar. Mendapatkan perkakasan yang diperlukan untuk serangan Bitcoin, dengan andaian ada bekalan yang mencukupi, anda akan memperoleh sekurang-kurangnya 7 bilion dolar.

Namun, Satoshi menyebut Bitcoin sebagai “wang tunai elektronik.” Semasa lonjakan populariti Bitcoin pada tahun 2017, jelas bahawa Bitcoin dalam bentuknya sekarang tidak dapat berfungsi sebagai wang tunai. Waktu urus niaga lambat dan mahal, selalunya berharga lebih dari 20 dolar untuk memindahkan wang. Ringkasnya, dengan pangkalan kode semasa, blockchain Bitcoin utama tidak mengikut skala. Walau bagaimanapun, penganut Bitcoin dengan senang hati akan menunggu sehingga ada penyelesaian lapisan kedua yang layak sebelum mengorbankan sejumlah besar desentralisasi pada blockchain utama.

Nilai Tunai Bitcoin

Bitcoin Cash bercabang keras dari Bitcoin untuk meningkatkan saiz blok dari 1mb hingga 8mb, memungkinkan untuk melakukan lebih banyak transaksi di setiap blok. Mereka percaya bahawa pendekatan mereka lebih dekat dengan visi Satoshi yang sebenarnya. Perlu diperhatikan bahawa setelah Satoshi secara diam-diam menerapkan topi 1mb pada ukuran blok, dia berkata: “Kami dapat melakukan perubahan dalam perubahan nanti jika kita semakin dekat dengan yang diperlukan.” Satoshi meramalkan bahawa dengan peningkatan kecepatan internet dan penurunan biaya penyimpanan, ukuran blok akhirnya dapat ditingkatkan tanpa mengorbankan desentralisasi.

Dengan gabungan saiz blok yang lebih besar dan permintaan yang lebih rendah di rangkaian Bitcoin Cash, orang pasti dapat menghantar transaksi dengan lebih cepat dan dengan bayaran yang jauh lebih rendah. Namun, jika permintaan untuk Bitcoin Cash meningkat, ia akhirnya akan menghadapi masalah yang sama seperti Bitcoin pada tahun 2017. Untuk terus mengatasi masalah ini, Bitcoin Cash telah meningkatkan ukuran blok dari 8mb menjadi 32mb. Sekiranya blok Bitcoin Cash secara konsisten menjadi penuh, rancangannya adalah untuk meningkatkan saiz blok sekali lagi.

Penimbangan Bitcoin

Pembangun Bitcoin tidak menutup mata mengenai masalah penskalaan mereka. Segwit dilaksanakan untuk menggandakan ukuran blok dengan berkesan. Sehingga Julai 2018, sekitar 40% pembayaran dilakukan dengan Segwit dan jumlahnya terus meningkat. Blockchain Bitcoin kini dapat memproses paling banyak 7 transaksi sesaat, tidak cukup untuk ekonomi global. Sebagai perbandingan, Visa dapat memproses kira-kira 24,000 transaksi sesaat. Tetapi pengguna Bitcoin menghargai desentralisasi.

Penyokong Bitcoin mahu seberapa banyak orang boleh memuat turun blockchain penuh untuk membantu mengesahkan pembayaran. Dengan blok 1 megabait ditambahkan kira-kira setiap 10 minit, blockchain sudah melebihi 200 gigabait. Sekiranya blok dibuat lebih besar, dengan cepat menjadi lebih sukar bagi orang untuk menyimpan blockchain penuh di komputer mereka, yang menyebabkan hilangnya desentralisasi. Semakin besar blok, lebar jalur juga diperlukan untuk menghantar dan mengesahkan blok.

Penyelesaian penskalaan yang sedang dilakukan melibatkan pembinaan lapisan kedua di atas blockchain utama, yang dikenali sebagai Lightning Network. Rangkaian Lightning, jika diskalakan dan dilaksanakan dengan betul, akan memungkinkan untuk melakukan transaksi Bitcoin hampir dan segera. Urus niaga sesaat juga benar-benar kerdil daripada Visa. Lightning Network adalah kerja yang sedang berjalan, tetapi bertambah besar setiap hari. Kelebihan lain untuk mengejar Lightning adalah bahawa jika ia tidak berfungsi, blockchain Bitcoin utama tetap tidak terjejas. Dan sekiranya Rangkaian Petir gagal, masih akan ada orang yang memegang Bitcoin mereka dan hanya menunggu percubaan berikutnya untuk membuat skala.

Penimbangan Tunai Bitcoin

Bitcoin Cash memilih untuk tidak melaksanakan Segwit, prasyarat untuk menggunakan Lightning Network. Sebagai gantinya, mereka semua berusaha meningkatkan ukuran blok untuk memenuhi permintaan. Apabila Bitcoin Cash bergerak ke blok 8mb, ia dapat menyokong 40-90 transaksi sesaat. Dengan blok Bitcoin Cash sekarang pada 32mb, ia dapat menyokong lebih banyak lagi.

Dengan tahap permintaan semasa, Bitcoin Cash dapat menyelesaikan sebagian besar pembayaran dalam sekitar 10 minit dengan biaya median hampir sepersepuluh sen. Bayaran median untuk Bitcoin pada masa ini sekitar 15 sen. Walaupun dengan ukuran blok 32mb, kelajuan transaksi jatuh jauh di bawah keperluan permintaan global. Walau bagaimanapun, pembangun Bitcoin Unlimited sudah menguji idea blok 1gb dan ada penyelidikan mengenai potensi daripada blok 1tb.

Ada kemungkinan teknologi satu hari akan mencapai tahap di mana saiz blok ini tidak menjadi masalah. Namun, hari ini bukan hari itu. Dengan menambahkan 1gb ke blockchain setiap 10 minit, ukurannya akan bertambah dengan cepat melebihi kemampuan penyimpanan kebanyakan komputer desktop peribadi. Hanya kumpulan kecil yang berdedikasi dengan sejumlah besar sumber daya yang dapat mengambil bahagian dalam pengesahan blockchain. Dengan tahap teknologi semasa, peningkatan saiz blok akan menurunkan desentralisasi sebagai pertukaran untuk transaksi yang lebih pantas. Tetapi dengan nilai utama cryptocurrency menjadi desentralisasi, adakah ini bernilai tradeoff? Jelasnya, pasaran tidak memikirkannya pada masa ini, dengan nilai Bitcoin secara konsisten 10 kali ganda daripada Bitcoin Cash.

Penjenamaan Bitcoin

Sudah tentu, Bitcoin adalah nama yang paling terkenal dalam cryptocurrency. Kepentingan pengiktirafan nama jenama sangat berharga. Anda tidak melihat cryptocurrency yang popular dengan nama unik secara tiba-tiba menukar jenama mereka menjadi kata sifat biasa yang digunakan pada pelbagai produk (maaf peminat Nano). Banyak garpu menggunakan nama Bitcoin dapat mencapai capaian pasaran yang besar dengan hanya mempunyai Bitcoin dalam nama tersebut. Ini termasuk Bitcoin Gold, Bitcoin Diamond, Bitcoin Private, dan BitcoinDark.

Salah satu aspek terpenting dari jenama Bitcoin ialah Satoshi Nakamoto, penemu cryptocurrency yang misteri. Kehilangan Satoshi adalah salah satu hadiah terbesar untuk Bitcoin. Semasa membuat mata wang yang terdesentralisasi, figur berpotensi mempunyai pengaruh yang terlalu besar. Charlie Lee, penemu Litecoin, ingin mengelakkan konflik kepentingan yang berpotensi ini, menjual Litecoin miliknya. Walaupun ingin bergerak positif untuk masa depan Litecoin, dia terus dicerca oleh anggota masyarakat. Jadi dengan Bitcoin yang benar-benar tidak mempunyai keperibadian, ia hanya meningkatkan perasaan desentralisasi, seperti yang disebutkan sebelumnya, nilai utama Bitcoin.

Penjenamaan Tunai Bitcoin

Sebagai perbandingan dengan Satoshi yang mitos dan misterius, kita mempunyai pemimpin Bitcoin Cash yang berwarna-warni dan kontroversial, “Bitcoin Jesus”, Roger Ver. Masa lalunya shenanigans telah dilindungi secara menyeluruh jadi kami akan menumpukan pada pemasarannya yang berterusan dan agresif untuk Bitcoin Cash.

Roger Ver

“Bitcoin Jesus” Roger Ver

Kemungkinan penjenamaan Bitcoin Cash oleh Roger menimbulkan kekeliruan bagi mereka yang baru menggunakan cryptocurrency. Sebagai contoh, laman web Bitcoin Cash, yang dimiliki oleh Roger, adalah www.bitcoin.com. Pemegang Twitter Bitcoin Cash, juga dimiliki oleh Roger, adalah @Bitcoin. Logo Bitcoin Cash sama dengan Bitcoin tetapi condong ke arah yang sedikit berbeza.

BTC vs BCH

Inilah definisi Roger mengenai Bitcoin Cash on bitcoin.com:

Apa itu Bitcoin Cash?

Sebagai tambahan kepada Bitcoin Cash yang ditakrifkan sebagai “versi yang dikemas kini,” Roger merujuk kepada Bitcoin asli sebagai Bitcoin Core, nama yang jarang digunakan oleh laman web lain.

Pada satu ketika Bitcoin.com malah menyebut BCH sebagai Bitcoin dan bukan Bitcoin Cash. Roger akhirnya menukar laman web kerana ancaman tuntutan mahkamah.

Jadi persoalannya, adakah orang membeli Bitcoin Cash secara tidak sengaja ketika mereka bermaksud membeli Bitcoin? Tidak jelas dan anekdot tidak mencukupi untuk menjawab soalan itu, tetapi nampaknya mungkin jika tidak mungkin. Walau bagaimanapun, Matlamat Roger jelas. Roger mahu Bitcoin berfungsi sebagai mata wang yang boleh digunakan dengan bayaran yang rendah. Dia juga mahu dunia melihat Bitcoin Cash sebagai Bitcoin sebenar.

Bitcoin Tunai vs Bitcoin – Apa Seterusnya?

Sekiranya kedua-dua rancangan penskalaan gagal, anda mungkin akan terus melihat keadaan kita sekarang. Orang berniaga duit syiling di rangkaian yang kurang sesak. Dalam senario ini, kemungkinan BTC dan BCH dapat terus wujud secara harmoni. Semasa memindahkan dana antara bursa, adalah perkara biasa bagi orang untuk berniaga Litecoin atau Bitcoin Cash. Kedua-dua syiling mempunyai kecairan yang mencukupi dan dapat menggerakkan dana dengan cepat dengan bayaran yang rendah.

Dalam mencari cryptocurrency yang terdesentralisasi dan boleh digunakan, pasti masuk akal untuk Bitcoin dan Bitcoin Cash wujud. Tidak ada salahnya meneroka jalan yang berbeza untuk penskalaan rangkaian yang berkesan. Perlumbaan akan dijalankan untuk melihat apakah Lightning Network atau blok yang lebih besar akan bertambah. Walau bagaimanapun, sekiranya satu duit syiling ditimbang sebelum yang lain, ada kemungkinan anda akan melihat pemenang mengambil semua dan kematian BTC atau BCH.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me