Apabila anda mengukur kekuatan relatif (RS) Bitcoin berbanding emas atau logam lain dan pasaran kewangan utama, anda menyaksikan pandangan bebas bias mengenai kekuatan perbandingannya (atau kelemahan). Statistik ini dapat membantu anda membuat keputusan pelaburan yang kritikal. Mereka bahkan dapat membantu anda meramalkan titik perubahan pasaran utama, yang membolehkan anda membuat catatan kemasukan perdagangan (atau pintu keluar) yang lebih tepat.

Artikel ini akan mendedahkan RS Bitcoin vs emas (ticker: GLD, saham emas SPDR) dalam enam jangka masa utama. Anda akan melihat bagaimana BTCUSD menghadapi GLD dalam tempoh tiga, enam-, 12-, 24- dan 36 bulan yang lalu. Anda juga akan melihat bagaimana Bitcoin secara konsisten mengungguli GLD sejak lima tahun kebelakangan ini.

Anda akan melihat bahawa Bitcoin bahkan mengungguli saham dua syarikat perlombongan emas terbesar di dunia. Akhirnya, anda akan mendapat pandangan tentang mengapa memasukkan Bitcoin dan emas dalam portfolio perdagangan dan pelaburan anda mungkin merupakan idea yang baik.

Bitcoin vs Emas: Statistik Utama RS

Statistik Bitcoin (BTCUSD) lwn GLD RS sejak penghembusan puncak Disember 2017 sangat banyak disukai oleh GLD. Buat masa ini, bagaimanapun. Memang benar bahawa BTCUSD berada di pasaran beruang, tetapi tanda-tanda kehidupan yang menaik terus muncul untuk duit syiling ini. Bagi GLD, ia mungkin akan diadakan untuk perhimpunan multi-bulan (atau tahun?) Yang kuat, yang juga boleh mengejutkan kenaikan pada tahun 2019.

Statistik Jangka Pendek (Satu Tahun atau Kurang)

Prestasi BTCUSD tiga bulan: (39.16) peratus

Prestasi GLD tiga bulan: + 7.36 peratus

Pemenang RS: GLD

Prestasi BTCUSD enam bulan: (30.97) peratus

Prestasi GLD enam bulan: + 2.40 peratus

Pemenang RS: GLD

Prestasi BTCUSD 12 bulan: (71.82) peratus

Prestasi GLD 12 bulan: (1.46) peratus

Pemenang RS: GLD

bitcoin vs kitaran GLD emas

GLD, bulanan: Dengan pengayun kitaran utama dalam mod kenaikan harga, cari GLD untuk mencuba penembusan pada awal hingga pertengahan 2019. Rata-rata pergerakan grafik 50- dan 200 bulan juga dalam konfigurasi bullish. Imej: NinjaTrader 8

Jelas, tidak ada pertandingan dalam peringkat RS jangka pendek. GLD mengalahkan BTCUSD dalam ketiga-tiga jangka masa jangka pendek. Dengan mudah. Walau bagaimanapun, setelah anda melangkah ke ukuran RS 2 hingga 5 tahun, BTCUSD hanya mengemas lantai dengan GLD dengan angka prestasi yang biasa-biasa saja:

Statistik Jangka Panjang (Dua Tahun atau Lebih)

Prestasi BTCUSD 24 bulan: + 311.02 peratus

Prestasi GLD 24 bulan: + 11.20 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 860.84 peratus

Prestasi GLD 36 bulan: + 18.37 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Prestasi BTCUSD lima tahun: + 466.16 peratus

Prestasi GLD lima tahun: + 3.29 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

kitaran bitcoin vs emas BTCUD

BTCUSD, carta 2 minggu: Ada kemungkinan bahawa kitaran terendah Disember 2018 Bitcoin akan membawa peningkatan yang ketara pada tahun 2019. Imej: MotiveWave Ultimate

Saham Emas Utama: Bitcoin Juga Menang

Sekiranya anda melabur dalam saham Barrick Gold (ABX) dan BTCUSD pada 28 Disember 2015, unit kripto anda akan meningkat jauh lebih tinggi daripada saham ABX anda:

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 860.84 peratus

Prestasi ABX 36 bulan: + 74.24 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Berikut adalah perbandingan prestasi 3 tahun Newmont Mining Corp. (NEM) vs. BTCUSD:

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 860.84 peratus

Prestasi NEM 36 bulan: + 92.46 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Semua data melalui TradingView.com Tarikh akhir data akhir adalah pada 28 Disember 2018, untuk ABX, BTCUSD, GLD dan NEM. Komisen, slip dan dividen saham tidak diambil kira.

Tidak semestinya Ini atau

Ya, Bitcoin telah mengungguli GLD (dan spot gold, gold futures) dalam tempoh 2-, 3- dan 5 tahun yang lalu. Sebaliknya, GLD telah berjaya mengalahkan Bitcoin sejak akhir Disember 2017. Sekiranya anda mendapat satu pandangan di sini, ini adalah: jangan pernah mempertaruhkan ladang di mana-mana pasaran, tidak kira betapa bullish (bearish) anda mungkin merasakannya. Pasaran tidak rasional, dan sebahagian besar faktor asas yang mempengaruhi harga kemungkinan dimasukkan ke dalam carta teknikal anda.

korelasi bitcoin vs emas GLD dan BTCUSD

GLD dan BTCUSD, mingguan: Emas dan Bitcoin cenderung beralih dari fasa tidak berkorelasi ke berkorelasi tinggi. Pada masa ini, peralihan ke senario terakhir mungkin sedang dilakukan, dengan kemungkinan besar untuk kedua-dua pasaran pada tahun 2019. Imej: NinjaTrader 8

Terlepas dari kripto, saham, atau ETF yang anda jual, ada kekuatan pasaran yang tidak dapat dipahami oleh siapa pun dengan tepat 100 peratus waktu, lebih kurang memperoleh ramalan harga yang sempurna dari.

Oleh itu, gunakan semacam rancangan peruntukan aset yang rasional (mungkin di antara lima hingga lapan pasaran kewangan yang tidak berkaitan, termasuk Bitcoin dan emas), terutamanya jika anda seorang pelabur jangka panjang. Ini akan memberi anda peluang yang lebih baik untuk bertahan dari apa pun kunci monyet yang pasti akan dilancarkan oleh Mr. Market ke arah portfolio pelaburan anda.

Nilai Intrinsik vs Ekstrinsik

Seorang penganalisis Bitcoin baru-baru ini mencadangkan bahawa Bitcoin adalah simpanan nilai:

“(Bitcoin) adalah simpanan nilai terbesar yang pernah dibuat.”

– Lou Kerner dari CryptoOracle, 21 November 2018, wawancara CNBC

Seperti Dolar AS (USD), Bitcoin mempunyai hakiki nilai sifar. USD tidak disokong oleh emas dan perak seperti yang dikehendaki sebelumnya (sebelum 15 Ogos 1971) oleh Kongres AS. USD mempunyai sewenang-wenangnya ditugaskan unit nilai atau ekstrinsik nilai. Pemerintah mengatakan satu dolar mata wang akan membeli satu dolar barang dan perkhidmatan, dan anda hanya menerima kebenaran itu dan menjalankan perniagaan anda. Sudah tentu, nilai USD berubah-ubah berbanding mata wang negara lain, tetapi itu tidak mempengaruhi urus niaga harian anda dalam USD.

Bitcoin, seperti USD, tidak disokong oleh komoditi ketara seperti emas atau perak. Anda bertransaksi dalam Bitcoin untuk barangan dan perkhidmatan, menyedari bahawa nilainya dapat berubah dengan cepat. Pedagang Bitcoin bersetuju dengan nilai saksama sepanjang sesi perdagangan. Pada bulan Disember 2017, peniaga bersetuju bahawa ia bernilai $ 19,870, namun pada bulan Disember 2018, titik perjanjian tersebut jatuh ke $ 3,215. Harga Bitcoin adalah semua nilai ekstrinsik. Adalah bernilai apa sahaja yang boleh dipersetujui oleh pembeli dan penjual di bursa.

Kedai Nilai yang Dihargai Masa

Namun, emas selama berabad-abad telah diakui sebagai simpanan nilai yang nyata. Pada zaman dahulu, emas selalu ada dianggap sebagai wang sebenar, dengan nilai intrinsik. Anda boleh menukar emas untuk makanan, tanah, pakaian, ubat-ubatan, minyak, barang koleksi, kenderaan bermotor, rumah, dan lain-lain. Ia juga merupakan barang ketara yang boleh anda simpan di peti besi bank, peti keselamatan rumah anda, atau bahkan menguburkan dalam tin kopi di belakang rumah.

Sebaliknya, Bitcoin adalah mata wang tidak ketara elektronik. Walaupun terlepas dari kenyataan bahwa ia memiliki nilai intrinsik nol, sepertinya tidak mungkin dapat digunakan untuk menukar barang dan perkhidmatan dalam suasana luar talian. Bayangkan jika grid elektrik ditutup disebabkan oleh EMP serang. Semua bentuk komunikasi mungkin terganggu. Internet boleh menjadi gelap. Pertukaran crypto boleh ditutup buat sementara waktu, bersama dengan semua pasaran kewangan lain.

Bitcoin, semua kripto dan saham lain tidak akan berguna sebagai bentuk mata wang dunia nyata. Malah kad debit dan kredit bank anda akan menjadi plastik yang tidak bernyawa. Emas tidak memerlukan elektrik atau rangkaian komunikasi untuk menyokong nilai semula jadi. Dalam senario apokaliptik, memiliki emas fizikal lebih baik memiliki Bitcoin. Malah mata wang fiat lebih disukai, tanpa latar belakang ekonomi hiperinflasi.

Lindung Nilai Inflasi

Selama tahun 1970an yang dilanda inflasi, emas melonjak dari $ 35 per ounce menjadi $ 875 per ounce (dalam masa kurang dari lapan tahun) walaupun harga pengguna (biasa disebut inflasi) meningkat dua kali ganda di AS (1970 hingga 1979). Sebenarnya, emas $ 35 pada tahun 1972 kini bernilai lebih dari $ 1,275 per auns, dengan mudah mengatasi inflasi harga pengguna selama 46 tahun yang lalu.

Harga pengguna telah meningkat sebanyak 501 peratus sejak tahun 1972 (asas: 1972 = 100 dan 2018 = 600.71). Namun, emas naik dengan faktor 39.84 kali atau 3,884 peratus dalam jangka masa yang sama ($ 1,275 dibahagi dengan $ 32). Oleh itu emas telah mengatasi kadar inflasi dengan nisbah 7.75 hingga 1 (3.884 dibahagi dengan 501). Emas sememangnya terbukti menjadi simpanan nilai jangka panjang berbanding kos sara hidup yang terus meningkat.

Yang Terbaik dari Kedua Dunia

Mungkin Bitcoin akan dianggap sebagai simpanan nilai suatu hari nanti. Mungkin tidak. Betul, siapa yang peduli? Yang penting di sini dan sekarang ialah anda boleh berdagang Bitcoin. Sepanjang hari dan sepanjang malam. Panjang dan pendek. Anda boleh membeli dan menjual kontrak niaga hadapan Bitcoin. Anda bahkan boleh membeli beberapa Bitcoin setiap bulan, menjangkakan satu lagi kenaikan hingga ke tahap tertinggi sepanjang masa.

Lebih baik lagi, anda dapat menjalankan aktiviti perdagangan dan pelaburan Bitcoin anda dengan kawalan risiko yang jelas dan objektif pengambilan untung. Anda mungkin memperoleh pulangan jangka panjang yang lebih baik daripada mereka yang memegang emas sebagai lindung nilai terhadap inflasi. Walau bagaimanapun, ingat bahawa Bitcoin mempunyai nilai intrinsik sifar. Emas memang mempunyai nilai yang melekat, dan selalu dianggap sebagai tempat pelaburan pelabur.

Menggunakan Emas dan Bitcoin

Pertimbangkan untuk memperdagangkannya:

  • Swing trade Bitcoin (tunai, leveraged, atau futures) dengan sistem mekanikal yang terbukti
  • Swing trade gold (opsyen GLD, GLD, niaga hadapan, dan niaga hadapan) dengan metodologi objektif 100 peratus yang serupa

Letakkan sebahagian sebagai pelaburan:

  • Purata kos dolar (DCA) menjadi pelaburan Bitcoin jangka panjang
  • DCA menjadi pelaburan emas jangka panjang (emas fizikal dari broker atau menggunakan GLD sebagai proksi)
  • Jangan sekali-kali menggunakan kontrak leverage atau niaga hadapan untuk pelaburan jangka panjang

Kembar Putar?

Berdasarkan corak carta masing-masing, 2019 boleh menjadi tahun pemulihan utama bagi Bitcoin dan emas. Buat rancangan perdagangan dan pelaburan yang baik yang dapat membuat pembalikan berpotensi kuat untuk berfungsi dalam portfolio anda sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me