Kemungkinannya adalah bahawa anda sudah memiliki Bitcoin atau crypto lain. Jangka panjang, mata wang digital yang terdesentralisasi ini mungkin terbukti menjadi pelaburan yang menguntungkan. Walau bagaimanapun, anda mungkin juga ingin mempertimbangkan harta tanah untuk pegangan kewangan jangka panjang anda.

Semakin bijak anda mempelbagaikan urusan kewangan anda, semakin berlindung dari risiko anda mungkin mengalami pembalikan yang tidak dijangka di mana-mana pasaran tertentu. Mungkin sudah tiba masanya anda membuat perbahasan Bitcoin vs harta tanah di sini dan sekarang.

Artikel ini akan mendedahkan kekuatan relatif perbandingan (RS) Bitcoin berbanding dana utama pertukaran harta tanah (ticker: ITB, iShares US Home Construction ETF) dalam tempoh enam.

Anda akan melihat bagaimana BTCUSD menghadapi ITB dalam tempoh tiga, enam-, 12-, 24- dan 36 bulan yang lalu. Anda juga akan melihat bagaimana Bitcoin mengungguli ITB secara dramatik sejak lima tahun kebelakangan ini. Anda akan melihat bahawa Bitcoin bahkan mengungguli stok dua pembina rumah terbesar AS.

Akhirnya, anda akan mendapat pandangan tentang mengapa melabur dalam Bitcoin dan memiliki rumah sendiri (atau menyewa harta tanah) masih merupakan strategi kewangan jangka panjang yang baik.

Bitcoin vs Harta Tanah: Statistik Utama RS

ITB dipilih sebagai proksi untuk pasaran harta tanah kediaman AS (RE) kerana beberapa sebab:

  • Ia berniaga sepanjang hari (930 hingga 1600 ET), Isnin hingga Jumaat (kecuali hari cuti).
  • Seperti Bitcoin, anda boleh membeli, menjual atau menjualnya dalam masa nyata, tidak seperti berniaga untuk kediaman.
  • ETF ini berfungsi dengan baik (secara tidak langsung) untuk mengesan prestasi RE AS.
  • Apabila pembangun rumah memperoleh wang dan harga rumah meningkat lebih tinggi, ITB juga akan selalu meningkat.

Statistik Bitcoin (BTCUSD) vs. ITB RS sejak puncak pasaran crypto Disember 2017 pada masa ini cenderung berat sebelah ITB. Kedua-dua pasaran mengalami penurunan, tetapi ITB kurang teruk. Walau bagaimanapun, tanda-tanda kehidupan yang menaik terus muncul untuk BTCUSD. Bagi ITB, nampaknya menggunakan pola rendah pelbagai basikal yang sangat dipercayai yang sering menghasilkan keuntungan.

Statistik Jangka Pendek (Satu Tahun atau Kurang)

Prestasi BTCUSD 3 bulan: (41.76) peratus

Prestasi ITB 3 bulan: (13.41) peratus

Pemenang RS: ITB

Prestasi BTCUSD 6 bulan: (41.81) peratus

Prestasi ITB 6 bulan: (22.13) peratus

Pemenang RS: ITB

Prestasi BTCUSD 12 bulan: (75.00) peratus

Prestasi ITB 12 bulan: (33.20) peratus

Pemenang RS: ITB

bitcoin vs kitaran ITB harta tanah

ITB, carta dua minggu: Tindakan kitaran dalam stok pembangun rumah AS sangat dipercayai selama lebih dari lima tahun berjalan. Imej: MotiveWave Ultimate.

Jelas, tidak ada pertandingan dalam peringkat RS jangka pendek. Betul ITB merosot nilainya di ketiga-tiga jangka masa terdekat. Walau bagaimanapun, ia kehilangan nilai pada kadar yang jauh lebih perlahan daripada BTCUSD.

Statistik Jangka Panjang (Dua Tahun atau Lebih)

Prestasi BTCUSD 24 bulan: + 265.07 peratus

Prestasi ITB 24 bulan: + 18.67 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 784.12 peratus

Prestasi ITB 36 bulan: + 14.42 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Prestasi BTCUSD 5 tahun: + 371.97 peratus

Prestasi ITB 5 tahun: + 22.28 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

pengayun bitcoin vs harta tanah BTCUSD

BTCUSD, mingguan: Bitcoin masih diperdagangkan di atas purata bergerak sederhana (SMA) 200 minggu. Cari rintangan berhampiran SMA 50 minggu yang menurun pada pertengahan 2019. Imej: NinjaTrader 8.

Stok Pembina Rumah Utama: Bitcoin Juga Menang

Sekiranya anda melabur dalam saham DR Horton (DHI) dan BTCUSD pada 3 Januari 2016, pemegangan crypto anda akan meningkat jauh lebih tinggi daripada saham DHI anda:

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 784.12 peratus

Prestasi DHI 36 bulan: + 15.60 peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Berikut adalah perbandingan prestasi 3 tahun Lennar Corp. (LEN) berbanding BTCUSD:

Prestasi BTCUSD 36 bulan: + 784.12 peratus

Prestasi LEN 36 bulan: (15.33) peratus

Pemenang RS: BTCUSD

Tidak kira jika dibandingkan dengan ITB, DHI atau LEN, persembahan jangka panjang BTCUSD benar-benar mencuri pertunjukan.

Semua data melalui TradingView.com Tarikh akhir data akhir adalah pada 3 Januari, 2019, untuk BTCUSD, DHI, ITB, dan LEN. Komisen, slip dan dividen saham tidak diambil kira.

Pelaburan yang anda dapat

Baiklah, Bitcoin telah menjadi pelaburan jangka panjang yang unggul untuk kebanyakan kelas aset lain bergantung pada berapa awal yang masuk kerana kenaikan harga astronomi, termasuk ITB dan saham utama pembangun rumah. Bagaimana dengan pemilikan rumah berbanding Bitcoin? Bagaimana ia berjaya? Pada hakikatnya, ini adalah kisah yang serupa dengan Bitcoin vs saham teknologi, emas dan RE. Dalam jangka masa terdekat, Bitcoin telah dilanda dengan teruk, tetapi dalam jangka masa dua hingga sepuluh tahun, Bitcoin mempunyai jumlah yang sama dengan pasaran kewangan.

bitcoin vs korelasi ITB dan BTCUSD harta tanah

ITB dan BTCUSD, mingguan: Stok pembangun rumah dan Bitcoin berkongsi jumlah pergerakan arah yang berkorelasi. Kedua-duanya mungkin berada dalam kedudukan untuk rali Q1 2019 yang kuat. Imej: NinjaTrader 8.

Itu berita baik untuk Bitcoin, dan untuk semua orang tahu, Bitcoin akan segera mendapat kembali slot RS jangka pendek teratas berbanding semua pesaing pasaran kewangan yang lain. Namun, memiliki RE sebagai pelaburan menawarkan sesuatu yang bernilai yang tidak dapat dilakukan oleh komoditi kripto, saham, bon atau tunai Dan itulah kemampuan untuk tinggal dan menikmati pelaburan anda dari hari ke hari.

Walaupun rumah anda yang bernilai $ 400,000 kehilangan separuh nilai dolarnya dalam lima tahun akan datang, anda masih dapat menetap di dalamnya dan menikmatinya seolah-olah tidak ada yang berlaku. Cukup bayar cukai RE tepat pada waktunya, jaga rumah dan harta benda anda dan berehat.

Kecuali anda perlu mengambil pekerjaan di bandar lain, anda boleh menunggu kemunduran pasaran RE. Walaupun anda adakah perlu berpindah ke tempat lain untuk mencari pekerjaan, anda selalu boleh sewa rumah anda sehingga anda menjualnya.

Lindung Nilai Inflasi – Biasanya

Semasa era inflasi yang dilanda dari tahun 1966 hingga tahun 1981, RE memperoleh nilai di banyak kawasan di AS. Sebagai contoh, rumah keluarga kami di Long Island meningkat dari $ 16,490 menjadi $ 30,000 antara Oktober 1964 dan Ogos 1972. Rumah kami yang lain di New Mexico meningkat dari $ 19,500 menjadi $ 52,000 antara September 1972 dan Jun 1980. Banyak jiran dan saudara-mara kami mengalami keuntungan RE yang serupa semasa lingkungan pra-Reaganomik yang sama.

Jelas sekali, lokasi memainkan faktor utama keuntungan ini (ekonomi New York dan New Mexico ketika itu sangat sihat). Bahagian lain di AS (termasuk yang disebut Tali pinggang karat) benar-benar menyaksikan genangan RE (atau bahkan merosot) semasa pelbagai kemelesetan yang menggegarkan AS antara November 1973 dan Jun 1982.

Harga Lebih Rendah, Perhimpunan Besar

Setelah kadar faedah memuncak pada tahun 1981-1982 (ingat kadar faedah 16% pada nota Perbendaharaan AS?) Kadar gadai janji mula menurun, dengan harga rumah menjadi penerima faedah utama. Sebagai contoh, ibu bapa saya membeli rumah tiga bilik, $ 72,000 di Hartford, Connecticut pada awal tahun 1983. Kadar faedah gadai janji adalah 12% selama 30 tahun. Tidak lama kemudian, kadar faedah menurun dengan cepat, turun secara konsisten selama beberapa tahun lagi.

Tiba-tiba, semua orang mahukan sebuah rumah, dan Hartford-area RE terus meningkat lebih dari empat tahun. Ibu bapa saya membiayai semula wang kertas itu dua kali, secara dramatik menurunkan pembayaran bulanan ke bank. Pada bulan Julai 1987, rumah itu dijual dengan harga $ 172,000, keuntungan 139% sebelum komisen semula dan penjualan. Bukan pulangan buruk untuk pelaburan 52 bulan!

Bagi banyak keluarga dan pelabur AS, RE telah terbukti sebagai lindung nilai inflasi yang baik. Ia juga merupakan salah satu aset terbaik untuk dimiliki ketika kitaran kadar faedah meningkat dan mula cenderung lebih rendah. FYI, aliran menurun kadar faedah jangka panjang baru-baru ini berakhir apabila nota Perbendaharaan 10 tahun melakukan pembalikan teknikal utama. Kemungkinan pasaran beruang 37 tahun dengan kadar faedah akhirnya berakhir.

Melabur dalam Crypto dan Rumah Anda Sendiri

Berikut adalah beberapa kelebihan utama untuk memiliki kediaman anda sendiri walaupun anda melabur dalam Bitcoin dan kripto lain:

Rumah anda sendiri:

  • Bina ekuiti dan bukannya bayar sewa kepada tuan tanah anda.
  • Potensi besar keuntungan modal semasa masa pengembangan ekonomi (dan terutamanya dalam persekitaran kadar faedah yang jatuh).
  • Sewa rumah anda jika tawaran pekerjaan yang lebih baik di bandar lain (negara) memerlukan langkah segera.
  • Nikmati kediaman anda tanpa mengira turun naik nilainya.
  • Salah satu daripada sedikit pelaburan yang anda dapat tinggal dan berpotensi mendapat keuntungan.

Pelaburan Bitcoin anda:

  • Tidak seperti rumah anda, Bitcoin cair. Anda boleh menjualnya dengan serta-merta sekiranya memerlukan wang tunai.
  • Bitcoin mempunyai potensi jangka panjang untuk memperoleh keuntungan, mungkin berlipat ganda di atas yang ada dari pemilikan rumah.
  • Pelaburan Bitcoin anda tidak akan memerlukan rawatan atap, mesin basuh pinggan mangkuk, permaidani atau anai-anai. Anda juga akan terhindar dari perbelanjaan merombak dapur.
  • Tidak perlu gadai janji 30 tahun untuk membeli Bitcoin. Tidak ada kos penutupan atau komisen RE 6 peratus yang perlu dibayar.
  • Nilai Bitcoin tidak dipengaruhi secara langsung oleh pergerakan kadar faedah.
  • Secara sejarah jauh lebih berisiko daripada kebanyakan kelas aset lain

Kemudian, Sekarang dan Masa Depan

Berdasarkan data sejarah, memiliki Bitcoin dan kediaman anda sendiri sering kali menjadi pelaburan jangka panjang yang baik. Walaupun tidak ada yang tahu apa masa depan Bitcoin atau RE, kedua-dua pelaburan nampaknya menawarkan potensi pertumbuhan jangka panjang yang besar. Lebih baik lagi, memiliki rumah dan Bitcoin dapat membantu anda menikmati satu set kelebihan unik yang dapat membantu mengimbangi beberapa kekurangan kecil yang lain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me