Blockchain and Art: Pasarannya Ada dan Apa yang Perlu Anda Ketahui

Teknologi Memenuhi Kreativiti

Sebilangan orang mengatakan bahawa teknologi adalah bentuk seni. Dengan ledakan pasaran seni blockchain baru-baru ini, ini nampaknya lebih banyak fakta daripada fiksyen hari ini. Dari anak kucing digital dan kad perdagangan meme yang mendapat harga lebih dari $ 100,000 hingga karya seni yang didorong oleh kecerdasan buatan (AI), teknologi blockchain telah memasuki dunia seni secara rasmi.

Seni blockchain terdiri daripada lebih daripada sekadar menampar karya seni dalam talian. Terdapat beberapa perkara yang harus anda ketahui mengenai pasaran baru ini dan bagaimana ia mengubah seni menjadi lebih baik.

Orang Membuat Seni Blockchain

Terdapat beberapa kaedah yang digunakan artis untuk memasukkan blockchain ke dalam karya mereka. Sebilangan artis mencipta kepingan di mana blockchain adalah subjek sementara yang lain sebenarnya menggunakan teknologi dalam ciptaan mereka.

Barang koleksi

Pada masa ini bentuk seni blockchain yang paling popular, koleksi seperti CryptoKitties dan Kad perdagangan Pepe yang jarang berlaku telah mengumpulkan pengikut seperti kultus. Karya seni digital ini secara langsung dibuat, disimpan, dan diperdagangkan di platform blockchain seperti Ethereum dan Counterparty.

Seperti Beanie Babies, kesadaran setiap koleksi adalah yang mendorong nilai dan harganya. Anda dapat dengan mudah mendapatkan seni blockchain yang dapat dikumpulkan dengan harga hanya $ 5, tetapi beberapa keping mempunyai tanda harga lebih dari $ 100,000.

Seni yang didorong oleh Blockchain

karya seni scarab

Karya Seni Eksperimen Scarab Semasa

Di luar koleksi, para seniman mencari cara lain untuk menggunakan teknologi blockchain untuk karya seni mereka. Salah satu contohnya ialah Eksperimen Scarab. Eksperimen Scarab menggabungkan kecerdasan buatan (AI) dengan keanggotaan token untuk membuat satu karya seni dari gabungan 1000 penyerahan ahli komuniti. Sebaik sahaja anda menyerahkan seni anda, anda akan menerima token Scarab yang boleh diniagakan yang memberi anda hak suara untuk karya seni apa yang termasuk dalam projek ini.

Plantoid adalah “bentuk kehidupan” yang meniru sendiri juga didorong oleh AI dan blockchain, khususnya Bitcoin dan Ethereum. Ini adalah kilang robot dengan struktur DNA di rangkaian Ethereum yang berinteraksi dengan orang yang menderma kepadanya. Setelah mendapat sumbangan Bitcoin yang mencukupi, Plantoid memasuki “fasa pembiakan” di mana ia menyeru para seniman dan pereka untuk membuat Plantoid lain. Orang yang mendapat tawaran mesti membuat Plantoid lain mengikut peraturan DNA yang sama dengan Plantoid sebelumnya. Sebagai balasan, pencipta menerima sumbangan Bitcoin dari kilang asal melalui kontrak pintar.

Seni berasaskan Blockchain

Walaupun tidak dibangun dengan blockchain, ada banyak karya seni yang menggunakan teknologi sebagai inspirasi. Baru-baru ini, monumen Bitcoin yang pertama kali ditugaskan untuk umum didirikan di Kranj, Slovenia. Warga kota mengemukakan idea untuk monumen tersebut melalui Facebook, dan pegawai memilih Bitcoin kerana hubungan wilayah ini dengan industri.

Blockchain juga telah mempengaruhi seni grafiti Bitcoin, persembahan Satoshi Nakamoto, dan juga Perjamuan Terakhir (Bitcoin).

jamuan bitcoin terakhir

Anda Boleh Mengesan Dan Mengesahkan Seni Di Blockchain

Mungkin lebih penting daripada mencipta seni adalah dapat mengesahkan bahawa seni yang anda beli itu asli. Institut Pakar Seni Halus (FAEI) di Geneva menyatakan pada tahun 2014 bahawa lebih daripada 50% karya seni yang mereka kaji dipalsukan atau disebarkan kepada artis yang tidak betul. Dengan kepingan di pasar seni rupa yang dijual dengan harga berpuluh-puluh atau bahkan ratusan ribu dolar, penting bagi anda untuk membeli apa yang anda fikir anda beli.

Sama seperti penggunaan blockchain dalam bidang pertanian dan rantaian bekalan, anda boleh menggunakan kehebatan awam untuk mengekalkan integriti seni. Untuk melakukannya, beberapa projek sedang berusaha untuk menunjukan seni seni. Pembuatan seni blockchain adalah kaedah membuktikan pemilikan ciptaan asli melalui blockchain. Ia berfungsi seperti ini:

  1. Seorang artis membuat karya baru dan mengesahkannya dengan token pada blockchain.
  2. Apabila anda membeli karya seni dari artis, mereka akan memindahkan token yang berkaitan kepada anda.
  3. Apabila anda menjual barang tersebut, anda akan memindahkan token tersebut kepada pembeli.
  4. Dan seterusnya, dan seterusnya.

Urus niaga token disimpan secara terbuka, jadi anda, sebagai pembeli, dapat mengesan keseluruhan sejarah pemilikan kepada artis dengan mudah. Sekiranya token tidak berasal dari dompet artis, karya seni itu palsu.

Anda boleh menggunakan proses ini untuk karya seni fizikal dan juga karya digital. Oleh kerana karya digital mudah diterbitkan semula, mengaitkannya dengan token mengekalkan kelangkaan mereka yang seterusnya mengekalkan nilai mereka.

Blockchain dalam Seni Menghilangkan Orang Tengah … Sekali Lagi

Seperti kebanyakan industri, pasaran seni blockchain adalah yang terbaik untuk membuat orang tengah usang. Galeri seni yang terdesentralisasi muncul di kiri dan kanan memberikan sebahagian besar (jika tidak semua) hasil penjualan kepada para seniman.

Kad Curio adalah GIF dan gambar yang terikat dengan Ethereum di mana para seniman menerima 100% daripada penjualan mereka. Kerana kad ada di blockchain, anda, sebagai artis, dapat memilih dengan tepat berapa banyak yang anda ingin jual. Tidak perlu risau tentang penyalinan, pemalsuan, atau bayaran besar. Ini membuka dunia pengewangan baru untuk seniman digital.

Walaupun dengan karya seni fizikal, galeri menggunakan blockchain. Maecenas adalah platform terdesentralisasi yang mendemokrasikan seni rupa. Sekiranya anda ingin terlibat dengan seni melabur tetapi tidak mempunyai wang tunai untuk membeli potongan bernilai ribuan dolar, platform ini sesuai untuk anda. Di Maecenas, anda boleh melabur dalam sebahagian karya seni menggunakan token ART platform. Selain itu, untuk membiayai karya baru, galeri dapat menyenaraikan karya seni mereka kepada pengguna Maecenas dengan sebahagian kecil dari kos yang dikenakan oleh pelelong atau pinjaman.

Sertailah di Pasar Seni Blockchain

Sama ada anda pengumpul, pencipta, atau hanya pemerhati biasa, revolusi blockchain seni mungkin mempengaruhi anda dalam beberapa cara. Walaupun dalam industri muda ini, masih banyak cara untuk terlibat dan meregangkan otot kreatif anda.

Jangan biarkan kekurangan kemampuan seni menghalang anda. Projek seperti Slothicorn, yang memberikan Pendapatan Asas Universal untuk semua seni kripto (termasuk “GIF pemalu”), berikan sokongan yang anda perlukan semasa mula-mula.

Siapa tahu? Anda hanya boleh menjadi jutawan pembuatan meme pertama.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map