Kebangkitan Berita Palsu

Dengan kemudahan komunikasi yang semakin meningkat, berita palsu dan cerita palsu kini tersebar lebih cepat daripada sebelumnya. Jumlah kandungan yang dikongsi setiap hari menjadikannya tugas untuk menyingkirkan yang asli dari B.S. Dan, kebanyakan orang tidak mempunyai masa untuk melakukannya. Menurut sebuah Kajian MIT pada berita palsu di Twitter, pengguna lebih cenderung 70% untuk membalas kenyataan palsu daripada fakta sebenar. Ringkasnya, berita palsu tersebar lebih cepat dan menjangkau khalayak yang lebih luas daripada yang sebenarnya.

Kajian Twitter MIT menunjukkan penyebaran pembohongan vs kebenaran

Sebagai simpanan data yang tidak berubah, teknologi blockchain berpotensi untuk membasmi berita palsu untuk selamanya. Dengan menggunakan identiti digital dan sistem reputasi yang dapat disahkan, media sosial berasaskan blockchain berfungsi untuk mempromosikan maklumat yang tepat sambil menguburkan kepalsuan.

Dia Berkata, Dia Berkata

Dalam memerangi berita palsu, blockchain bergantung pada fenomena yang dijuluki “kebijaksanaan orang ramai.” Idea di sebalik fenomena ini adalah bahawa pendapat kolektif sekumpulan orang biasanya lebih tepat daripada ahli tunggal. Dengan banyak pembaca mengesahkan kesahihan artikel berita, maklumat palsu akan terungkap dengan lebih tepat daripada jika satu sumber atau panel hakim melakukan pekerjaan yang sama. Bentuk pengesahan yang terdesentralisasi ini sesuai dengan sistem blockchain.

Beberapa projek blockchain sudah menggunakan kebijaksanaan orang ramai untuk pelbagai tujuan. Augur telah membina pasaran ramalan yang kuat yang memanfaatkan kebijaksanaan orang ramai untuk meramalkan peristiwa masa depan. Dan, Cindicator menggunakan strategi yang serupa untuk melakukan analisis kewangan yang kompleks.

Reputasi

Anda mungkin tertanya-tanya, “Dalam sistem seperti ini, apa yang menghalang saya daripada hanya mengesahkan berita palsu untuk membantu menyebarkan maklumat yang salah?” Di sinilah identiti dan reputasi digital dimainkan. Setiap platform kandungan dapat mengaturnya dan mengesahkan identiti dengan cara yang berbeza, tetapi asasnya tetap sama. Sebagai pengguna berita, anda mempunyai identiti digital di blockchain. Anda juga mempunyai skor reputasi yang dikaitkan dengan identiti ini. Apabila anda mempromosikan maklumat yang tepat, reputasi anda bertambah. Semasa berkongsi beberapa perkara yang tidak tepat, sebaliknya adalah benar.

Anda mempunyai beberapa pilihan apabila artikel menemui suapan anda:

  • Kongsi + Sahkan Artikel. Sekiranya sebahagian besar orang lain juga mengesahkan artikel yang anda promosikan melalui tindakan ini, skor reputasi anda akan meningkat. Sebaliknya, mempromosikan artikel yang dianggap orang ramai sebagai berita palsu menurunkan skor anda.
  • Laporan Artikel. Anda juga boleh melaporkan artikel yang anda anggap mengandungi kepalsuan. Sekiranya majoriti pembaca lain bersetuju dengan anda, reputasi anda sekali lagi bertambah. Melaporkan artikel yang disahkan merosakkan reputasi anda.
  • Tidak buat apa-apa. Ini tidak akan menjejaskan reputasi anda.

Semakin tinggi reputasi anda, semakin banyak kiriman dan perkongsian anda. Apabila reputasi anda meningkat, begitu juga pengaruh anda. Kerana reputasi menentukan pengaruh, pengguna yang berniat jahat akan merosakkan skor reputasi mereka dengan cepat, kehilangan pengaruh yang mungkin mereka miliki.

Ketika pengguna mengesahkan atau melaporkan artikel, skor reputasi artikel juga berubah. Artikel dengan reputasi yang baik mendapat pendedahan. Selain itu, platform dapat menggunakan skor reputasi anda untuk memberi lebih banyak (atau kurang) bobot kepada pengesahan dan perkongsian yang anda berikan artikel juga.

Oleh kerana artikel dan reputasinya tersimpan di buku besar umum, tidak berubah, anda dapat melihat secara langsung di mana artikel yang anda minati berada pada skala kebenaran. Seiring waktu, artikel fakta yang dikongsi oleh pengguna yang sah akan naik ke puncak sementara artikel yang didorong oleh berita palsu tidak akan dapat dilihat dari hari ke hari.

Galakan

Selain memberikan jangkauan yang lebih besar, platform dapat memberi penghargaan kepada pengguna yang memiliki reputasi tinggi dengan insentif lain. Sama ada wang, melalui papan peringkat, atau dengan jenis faedah lain, ada banyak peluang untuk mendorong tingkah laku yang baik ketika membuat dan berkongsi kandungan.

Sistem ganjaran dalaman bahkan dapat di tokenkan, automatik, dan dijalankan menggunakan kontrak pintar di samping identiti dan reputasi digital yang sudah digunakan di blockchain.

Blockchain ke Penyelamat

Walaupun belum tersedia, terdapat beberapa pasukan yang mencari jalan keluar untuk memerangi berita palsu.

Umpan Pengguna adalah protokol untuk memberikan maklumat yang relevan kepada pembaca supaya mereka dapat mengalihkan perhatian mereka dengan lebih berkesan. Sebagai platform media sosial, anda boleh mengintegrasikan protokol Userfeeds untuk memastikan bahawa pengguna anda tidak menyerah pada berita palsu. Protokol merangkumi jenis mesej “Proof-of-Evaluation” untuk mengukur kepentingan mesej yang berbeza pada protokol. Selain itu, ia menggunakan mata wang reputasi untuk membuat sistem reputasi yang serupa dengan yang disebutkan sebelumnya.

PUBLIQ adalah yayasan bukan untung juga memperjuangkan pertarungan yang baik melalui teknologi blockchain. Platform PUBLIQ bebas penapisan tetapi memberi penghargaan kepada pengarang berdasarkan skor PUBLIQ mereka. Skor ini dibentuk oleh reputasi yang diterima oleh pengarang dari pandangan, perkongsian, suka dan laporan pembaca. Selain itu, PUBLIQ memberi ganjaran kepada saluran yang berkongsi artikel yang mendapat trafik berkualiti. Dengan memfokuskan pandangan berkualiti, bot dan akaun palsu lain tidak dapat bermain sistem untuk mempromosikan cerita yang tidak tepat.

Belum ada projek yang terdepan, dan projek yang mungkin tidak wujud. Dengan kecelakaan Facebook dan Twitter baru-baru ini, jelas bahawa penyelesaian perlu segera muncul.

Selamat Tinggal Berita Palsu, Hello Pembaca yang Dimaklumkan

Walaupun dengan teknologi blockchain berfungsi untuk mengebumikan berita palsu, tidak dapat dielakkan bahawa beberapa cerita akan melewati celah-celah itu. Tanggungjawab kita sebagai pembaca untuk bersikap ragu terhadap apa yang kita temui dan hanya berkongsi artikel yang kita tahu benar. Dengan sedikit usaha dan keraguan dalam pembacaan kami, kami dapat membanteras manipulasi berita palsu untuk selamanya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me