Proof of Burn (PoB) adalah kaedah konsensus yang agak tidak pernah didengar yang bertujuan untuk mengatasi masalah penggunaan tenaga yang terdapat dalam sistem bukti kerja (PoW). Iain Stewart, pencipta bukti kebakaran, berpendapat bahawa bukti kerja dan bukti kepentingan menggunakan sumber sebenar, yang sebaliknya dapat digunakan untuk tujuan yang lebih baik. Bitcoin jelas merupakan rangkaian PoW yang paling terkenal. Walaupun begitu, juri masih belum mengetahui apa kesannya terhadap alam sekitar.

Bagaimana Bukti Pembakaran Berfungsi?

Apabila duit syiling hancur di blockchain kita menyebutnya sebagai wang terbakar. Ini adalah kaedah konvensional untuk menerangkan konsep, walaupun tidak ada yang musnah secara teknikal. Pelaksanaan sebenarnya memerlukan pengiriman duit syiling yang beredar ke alamat yang tidak dapat dibelanjakan, yang dikenal sebagai alamat pemakan.

Alamat pemakanan tidak mempunyai kunci peribadi, yang bermaksud bahawa walaupun ada yang dapat melihat jumlah syiling dan transaksi di alamat itu, tidak ada yang dapat mengaksesnya untuk membuka dana. Penting untuk memberikan ketelusan seperti ini agar orang ramai dapat mengesahkan sama ada duit syiling telah dibakar. Terdapat beberapa cara untuk melaksanakan bukti pembakaran yang akan kita bahas di bahagian seterusnya. Berikut adalah contoh alamat pemakan:

Alamat pemakan Bitcoin memegang sekitar 13 Bitcoin yang tidak dapat dipulihkan! Bukti Bakar

Alamat pemakan Bitcoin memegang sekitar 13 Bitcoin yang tidak dapat dipulihkan!

Bukti Cryptocurrency Terbakar

Rakan Sebaya

Contoh cryptocurrency PoB yang paling terkenal ialah Counterparty. Ini mempunyai sejarah yang agak panjang dalam industri muda seperti itu, kerana dilancarkan pada tahun 2014 sebelum kegilaan Ethereum dan ICO. Token counterparty (XCP) dibuat di blockchain Bitcoin apabila BTC dihantar ke alamat Counterparty yang tidak dapat ditangguhkan:

Alamat pemakan rakan yang mempunyai sekitar 2 100 Bitcoin! Bukti Bakar

Alamat pemakan rakan sebelah mempunyai sekitar 2,100 Bitcoin!

Slimcoin

Slimcoin menggunakan model yang berbeza. Pelombong perlu membakar sebahagian daripada syiling mereka untuk mendapatkan hak untuk melombong blok baru di rangkaian. Secara teori, ini bermaksud bahawa pelombong masih berusaha untuk mengamankan rangkaian, kecuali ia dalam bentuk pemusnahan duit syiling. Idea di sini adalah bahawa pelombong tidak memerlukan perbelanjaan perkakasan dan elektrik yang besar untuk melakukan kerja.

Faktom

Factom menggunakan proses pelaksanaan yang lebih rumit yang disebut burn and mint. Dalam ekosistem Factom, token terus dibuat melalui dasar kewangan projek. Di sisi lain, token dibakar kerana data diberikan pada blockchain. Pada dasarnya, semakin banyak rangkaian Factom semakin banyak token dibakar, dan akhirnya bekalan syiling akan berkurang.

Kebaikan dan keburukan

Dalam kes Counterparty, kelebihan yang jelas dari pendekatan ini ialah pelombong digalakkan untuk bertahan dalam jangka panjang. Cryptocurrency adalah industri yang menarik, tetapi kekerapan duit syiling, garpu, dan, perang hash baru mempertanyakan kestabilan banyak rangkaian ini. Apabila semua orang berusaha untuk membuat wang cepat, ada sedikit peluang untuk membuat projek yang akan memberi manfaat kepada pengguna selama bertahun-tahun yang akan datang.

Dari segi negatif, kita sekali lagi harus menarik perhatian kita kepada masalah pemusatan. Mereka yang mempunyai lebih banyak sumber untuk membakar dapat melakukannya dan seterusnya diberi ganjaran dengan lebih banyak kuasa perlombongan. Ini tidak mengatasi masalah pemusatan perlombongan yang kita lihat sekarang dengan Bitcoin.

Masih belum jelas apakah ini dapat mengatasi masalah yang kaya dengan yang kaya yang terdapat dalam banyak sistem ekonomi. Di samping itu, beberapa pelaksanaan bukti bakar membuang syiling dari bekalan Bitcoin selama-lamanya. Sekiranya rangkaian tersebut gagal maka Bitcoin khusus tidak akan dapat dipulihkan.

Bakar sebagai Ciri

Walaupun tidak dilaksanakan sepenuhnya dalam metode konsensus mereka, ada kripto lain yang menggunakan pembakaran sebagai ciri untuk sejumlah manfaat lain.

Bayaran Transaksi

Rangkaian juga membakar syiling untuk membayar yuran transaksi. Beberapa rangkaian pada masa ini menggunakan taktik ini termasuk Ripple, Binance, dan Request Network. Binance mendorong pengguna untuk memegang token BNB mereka sebagai cara untuk mengurangkan yuran transaksi di pertukaran cryptocurrency mereka.

Mereka juga membakar token setiap suku tahun dengan tujuan untuk mencapai jumlah bekalan 100 juta syiling. BNB pada mulanya beredar dengan jumlah dua kali ganda. Tidak perlu dikatakan, hakikat bahawa mereka mempunyai token utiliti yang berfungsi dan penawaran wang yang menurun telah menjadikan permintaan untuk token mereka cukup kuat. BNB adalah salah satu daripada beberapa token yang mengungguli Bitcoin sejak disenaraikan.

Dalam kes Ripple and Request Network, prosesnya berbeza. Setiap kali pengguna melakukan pemindahan, mereka membayar yuran transaksi, dan jaringan membakar sejumlah kecil dari bayaran tersebut. Sekali lagi, ini mempunyai kesan mengurangkan jumlah bekalan duit syiling itu. Bandingkan ini dengan Bitcoin, di mana pelombong mengambil bayaran. Dalam senario ini, nilainya tersebar ke semua orang di rangkaian dari deflasi yang dihasilkan.

Minta sejarah pembakaran Rangkaian

Minta sejarah pembakaran Rangkaian

Duit Syiling ICO yang tidak terjual

Banyak projek cryptocurrency baru mempunyai bekalan yang telah ditentukan. Beberapa projek memutuskan sebagai sebahagian daripada komitmen kepada pelabur mereka bahawa duit syiling yang tidak terjual harus dibakar. Ini adalah usaha kecil tetapi pantas untuk mengembalikan nilai kepada penyokong idea mereka.

Rasakan Bakar

Proof of burn adalah kaedah konsensus baru yang menggariskan cara menarik di mana ruang cryptocurrency berkembang. Ini pada dasarnya membolehkan duit syiling baru keluar dari rangkaian yang ada, seperti Bitcoin, untuk mendapatkan faedah yang telah mereka capai. Malangnya, penggunaannya agak rendah.

Seperti yang kita lihat dari contoh Counterparty di atas, sekitar 2.100 Bitcoin telah dikeluarkan dari edaran untuk membuat token XCP. Ini nampaknya bukan model jangka panjang yang sangat lestari. Teori bahawa ini akan memastikan komitmen dari peserta rangkaian adalah perjudian yang cukup besar. Ini tidak benar-benar mengambil kira untuk membina rangkaian yang bermakna dan kemudian membuat orang menggunakannya. Tidak ada jumlah Bitcoin yang dapat menjamin kejayaan.

Ia juga mempunyai kesan negatif untuk membuang Bitcoin dari jumlah penawaran. Ini mungkin akan menaikkan harga Bitcoin, yang mungkin baik untuk pelabur dalam jangka masa pendek. Walau bagaimanapun, tujuan akhirnya adalah untuk orang menggunakan sesuatu seperti Bitcoin sebagai medium pertukaran dan bukan sekadar simpanan nilai. Masih ada masa tentu bukti pembakaran membuktikan dirinya, tetapi sejauh ini nampaknya penggunaan duit syiling sebagai ciri mungkin lebih bermanfaat daripada sekadar kaedah untuk membuat persetujuan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me