Cara Menggunakan Dompet Kertas Bitcoin untuk Menjaga Crypto Anda Selamat

Sebagai pelabur crypto, sangat penting anda memahami pelbagai cara untuk memastikan Bitcoin anda selamat. Walaupun sebahagian besar perhatian media tertumpu pada penyelesaian dompet perkakasan dan perisian, ada cara lain yang berkesan untuk menyimpan Satoshi anda: dompet kertas Bitcoin.

Bentuk penyimpanan crypto ini digunakan oleh sebilangan pelabur Bitcoin terbesar di dunia. The Winklevoss Twins, jutawan Bitcoin pertama di dunia, dilapor simpan crypto mereka dalam simpanan sejuk di dompet kertas. Dompet kertas dipotong-potong dan disimpan dalam peti deposit keselamatan bank yang berlainan di seluruh negara.

Cetakan Dompet Kertas melalui BitAddress

Cetakan Dompet Kertas melalui BitAddress

Walaupun tahap keselamatan ini mungkin sedikit berlebihan bagi kebanyakan orang, ini menunjukkan keberkesanan yang dibawa oleh dompet kertas Bitcoin ke pasaran. Nasib baik, ada cara yang lebih mudah untuk menggunakan strategi dompet kertas Bitcoin.

Bagaimana Dompet Kertas Bitcoin Berfungsi

Dompet kertas Bitcoin adalah cetakan kunci peribadi anda. Dengan mencetak kunci peribadi anda, dan bukannya menyimpannya di PC anda, anda menghilangkan ancaman dalam talian. Dompet kertas sesuai untuk HODLers dan yang mempunyai jumlah Bitcoin yang banyak.

Dompet kertas Bitcoin dianggap lebih selamat kerana tidak dapat diretas, tetapi boleh hilang atau dicuri. Apabila anda menyimpan Bitcoin anda di luar talian, ia dipanggil penyimpanan sejuk. Kelebihan penyimpanan sejuk adalah penghapusan ancaman dari penggodam, penipu, dan semua pencuri digital yang bersembunyi di ruang crypto.

Kelemahan utama dompet kertas adalah kemungkinan kehilangan kunci peribadi anda, dan oleh itu semua crypto anda selamanya. Sekiranya anda kehilangan dompet kertas anda, ucapkan selamat tinggal kepada Bitcoin anda. Sekiranya seseorang mencuri dompet kertas anda, mereka sekarang akan mengawal Bitcoin anda. Dalam senario dompet kertas, melindungi kunci anda dari mata kasar sangat penting.

Penafian Dompet Kertas Bitcoin

Sekiranya anda hanya mempunyai sejumlah kecil Bitcoin, atau anda sering menukar kripto, ada kemungkinan dompet kertas bukan pilihan terbaik untuk anda. Selain itu, jika anda adalah jenis orang yang selalu kehilangan barang atau sangat teruk dalam mencatat kertas kerja, anda harus mengelakkan dompet kertas. Dalam senario ini, anda ingin mempertimbangkan salah satu dompet Bitcoin lain yang terdapat di pasaran.

Jenis Dompet Kertas

Terdapat dua jenis dompet kertas Bitcoin yang ada. Kedua-duanya menyimpan Bitcoin anda dengan selamat di luar talian, tetapi hanya satu kaedah yang melindungi anda dalam keadaan di mana komputer anda sudah dijangkiti atau sedang dipantau.

Dompet Kertas Tidak Selamat

Membuat dompet kertas yang tidak selamat adalah mudah terima kasih kepada platform seperti BitAddress. Apabila anda membuka halaman BitAddress, anda akan diarahkan untuk menggerakkan kursor anda sehingga kunci baru dibuat. Selepas itu, pilih “buat kunci peribadi” dari menu pilihan. Kemudian pilih pilihan dompet kertas. Boom, sekarang anda hanya mencetak dompet kertas, dan anda boleh pergi. Terdapat juga kod bar 3D yang membolehkan anda menghantar dan menerima Bitcoin terus dari dompet kertas baru anda.

Bitaddress melalui Laman Utama

Bitaddress melalui Laman Utama

Proses ini mudah, tetapi tidak banyak yang dapat melindungi kripto anda jika komputer anda sudah terganggu. Sekiranya seseorang telah melanggar sistem anda, mereka kini mempunyai maklumat yang mereka perlukan untuk mencuri crypto anda. Juga, perisian hasad Windows ada yang dapat memantau skrin komputer anda.

Di atas semua masalah keselamatan di tempat anda, ada juga ancaman bahawa seseorang menggodam pelayan BitAddress. Walaupun ini belum pernah terjadi pada syarikat sehingga kini, kehadiran mereka dalam talian menjadikan mereka sasaran untuk kemungkinan peretasan. Untuk lebih berhati-hati, ikuti arahan dompet kertas yang selamat.

Dompet Kertas Bitcoin Selamat

Membuat dompet kertas yang selamat untuk Bitcoin anda adalah salah satu kaedah penyimpanan paling selamat. Rakan anda mungkin mengatakan anda paranoid, tapi hei, mereka tidak memahami minat anda terhadap Bitcoin. Untuk membuat dompet kertas Bitcoin yang benar-benar selamat, anda memerlukan sekurang-kurangnya pemacu kilat 4-gigabit dan sekitar satu jam.

Anda akan pergi ke luar talian dan menggunakan sistem operasi baru, ditambah dengan versi luar talian BitAddress, untuk membuat dompet kertas yang selamat dalam kaedah ini. Untuk menyelesaikan tugas-tugas ini, anda perlu memuat turun:

Mulakan proses dengan membuka LiLi. Seterusnya, masukkan pemacu kilat anda dan pilih “ISOIMG / ZIP”. Anda perlu memilih fail Ubuntu ISO yang telah anda muat turun. LiLi akan bertanya kepada anda jika anda ingin memformat pemacu kilat anda di FAT32. Pastikan hanya FAT32 yang dipilih dan klik ikon pemasangan yang berbentuk seperti kilat. Setelah Ubuntu berada di pemacu kilat anda, anda kini sudah bersedia untuk membuka zip fail BitAddress Offline ke pemacu anda.

Muat turun LiLi melalui Laman Utama

Muat turun LiLi melalui Laman Utama

Pergi ke Luar Talian

Langkah seterusnya adalah membawa komputer anda ke luar talian. Cara terbaik untuk melakukan ini adalah dengan mematikan semua sambungan Wi-Fi, selular dan Bluetooth. Pastikan Ethernet anda tidak terpasang. Untuk lebih selamat, anda boleh mencabut modem dan penghala anda. Tujuannya adalah untuk menghilangkan kemungkinan pemantauan jarak jauh semasa proses pembuatan dompet kertas.

Buka Ubuntu

Hidupkan semula komputer anda dan boot PC anda dari pemacu denyar anda menggunakan sistem operasi Ubuntu. Untuk melakukan ini, anda perlu menekan F1 atau F12 semasa komputer dimulakan. Skrin pop timbul akan muncul menunjukkan pilihan boot anda. Pilih pilihan yang mewakili pemacu kilat anda. Benarkan Ubuntu memuatkan pada PC anda.

Sistem Operasi Ubuntu melalui Fossbytes

Sistem operasi Ubuntu melalui Fossbytes

Pasang Pencetak

Setelah Ubuntu dibuka pada PC anda, anda kini perlu memasang pencetak anda. Ini dilakukan dengan mengklik pilihan tetapan sistem dan menatal ke pencetak. Seterusnya, anda akan diminta untuk menambahkan pencetak. Tambahkan pencetak anda dengan mengikuti arahan yang diberikan di skrin dan mencetak halaman ujian untuk memastikan semuanya berfungsi dengan betul.

Buka BitAddress Luar Talian dan Cetak Dompet Kertas

Sekarang, anda perlu membuka tetingkap penyemakan imbas peribadi di penyemak imbas Firefox. Masukkan dalam fail bar alamat: //cdrom/bitaddress.org-master/. Kemudian klik pada pautan “BitAddress.org.html” yang disediakan. Anda akan diminta untuk menggerakkan kursor anda sehingga nombor di kanan atas skrin berbunyi 0.

Anda kini mempunyai alamat dompet baru anda dan bersedia untuk mencetak dompet kertas Bitcoin anda. Untuk melakukan ini, pilih pilihan “dompet kertas” dari menu dan ikuti arahan cetak.

Penyediaan Dompet Kertas melalui BitAddress

Penyediaan dompet kertas melalui BitAddress

Memuatkan Dompet Kertas Bitcoin Anda

Dompet kertas anda akan mempunyai alamat awam anda di sebelah kiri. Ini adalah alamat yang boleh anda gunakan untuk memuatkan dompet kertas anda tanpa mendedahkan Bitcoin yang tersimpan kepada bahaya internet. Bahagian kanan cetakan akan mempunyai kod bar 3D yang dibelanjakan, yang membolehkan anda menghantar Bitcoin terus dari dompet kertas selamat anda.

Menjaga Crypto Anda Selamat

Belajar untuk menjaga keselamatan Bitcoin anda adalah bahagian penting untuk menjadi pelabur crypto yang cerdas. Setelah anda memahami apa itu dompet kertas Bitcoin dan bagaimana membuatnya, anda sudah bersedia untuk mula menyimpan kekayaan kripto anda dengan selamat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map