Platform media sosial yang popular, Facebook, terus menaikkan pandangan di kalangan mereka yang berada dalam komuniti crypto. Facebook adalah platform media sosial terbesar di dunia dengan lebih daripada satu bilion pengguna berdaftar. Dan banyak penganalisis melihat Facebook crypto sebagai langkah penting ke arah penggunaan skala besar. Platform ini mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam sektor digital, dan rangkaian global mereka dapat menjadi tambahan penting bagi ekonomi yang terdesentralisasi.

Pendirian pro-crypto baru syarikat itu dapat memberi ekonomi desentralisasi peningkatan yang sangat diperlukan. Gergasi media sosial terus diam mengenai perkembangan cryptocurrency, tetapi mereka telah secara terbuka menggunakan teknologi blockchain, termasuk penciptaan kumpulan penyelidikan blockchain baru.

Facebook

Facebook yang berpangkalan di California memasuki pasaran pada tahun 2004. Syarikat ini dengan cepat berkembang dari operasi kecil dengan beberapa pekerja menjadi salah satu syarikat terbesar di dunia. Facebook kini mempunyai pekerja lebih dari 27,000 orang dan diperdagangkan secara terbuka di Nasdaq (GS; FB). Sukar untuk menentukan pendirian crypto banyak syarikat teknologi besar sehingga baru-baru ini, dan Facebook telah membuat pernyataan crypto bercampur pada masa lalu. Mari luangkan sedikit masa untuk mengkaji bagaimana Facebook melarang semua iklan kripto pada bulan Januari hingga mengumumkan rancangan untuk memulakan kumpulan penyelidikan blockchain awal minggu ini.

Pejabat Facebook melalui Businessbundit.com

Pejabat Facebook melalui Businessbundit.com

Facebook Crypto

Facebook crypto dapat memperkenalkan berbilion orang kepada cryptocurrency dalam beberapa bulan mendatang kerana CEO kontroversi syarikat itu, Mark Zuckerberg, nampaknya semakin serius dengan teknologi blockchain. Baru-baru ini lapor oleh perniagaan FOX berkongsi eksekutif Facebook itu David Marcus meninggalkan pasukan aplikasi messenger Facebook untuk memulakan pasukan baru yang didedikasikan untuk meneliti integrasi blockchain ke dalam platform.

Marcus mengesahkan langkah itu dalam catatan Facebook di mana dia menjelaskan bahawa program aplikasi messenger sangat bermanfaat, tetapi sekarang dia siap untuk beralih ke “cabaran baru.” Langkah itu adalah pembalikan sikap Facebook Februari di mana eksekutif menyatakan bahawa platform itu “tidak berniat untuk menambahkan crypto dalam waktu dekat.” Dia malah menjelaskan bahawa pembayaran crypto terlalu mahal dan lambat untuk digunakan dengan Facebook pada masa itu.

Ketika ditanya mengenai rancangan blockchain Facebook, Marcus menjelaskan bahawa Facebook tidak hanya mengerjakan satu bidang pengembangan crypto. Platform ini kini menyedari kelebihan potensi integrasi blockchain di pelbagai sektor. Ketika ditanya adakah platform media sosial terbesar di dunia merancang untuk membuat cryptocurrency mereka sendiri pada masa akan datang, eksekutif Facebook hanya mengatakan:

“Kami tidak mempunyai apa-apa lagi untuk dibagikan pada masa ini.”

Sebagai pelabur Bitcoin awal, Marcus memahami pasaran kripto dan, oleh itu, adalah pilihan yang tepat untuk memimpin Facebook ke ekonomi digital. Pada bulan Disember tahun lalu, Marcus menjadi ahli dewan Coinbase. Coinbase adalah pertukaran crypto terbesar di Amerika Utara.

Ramai yang melihat keputusan Marcus untuk bergabung dengan lembaga Coinbase sebagai isyarat kuat mengenai niat blockchain masa depan Facebook.

Spekulasi Facebook Crypto

CNBC dilapor pada bulan Mei bahawa perombakan korporat telah membuka kembali pintu untuk prospek Facebook crypto. Terdapat hasil yang bercampur-campur dari komuniti kripto mengenai masalah ini dengan kebanyakan catatan melihat pergerakannya sebagai positif.

Saluran berita popular Cheddar juga dilapor pada 11 Mei, Facebook sememangnya ingin membuat token asli – Facecoin. Penerbitan itu, yang memetik sumber tanpa nama, mendapati penyelidikan blockchain Facebook akan berlangsung sekurang-kurangnya setahun. Laporan itu juga mendedahkan bahawa Morgan Beller, ahli pasukan pembangunan korporat Facebook, secara diam-diam menghabiskan beberapa bulan terakhir untuk meneliti kemungkinan senario integrasi.

Larangan Iklan Facebook Crypto

Pada bulan Januari, Facebook menetapkan larangan iklan cryptocurrency yang kemudian diadopsi oleh Google. Kedua-dua syarikat itu menyebut sifat pasar yang tidak terkawal dan spekulatif sebagai motivasi di sebalik larangan tersebut. Eksekutif Facebook bertindak balas terhadap tindak balas yang semakin meningkat dari pengguna dan pegawai kerajaan yang mendakwa bahawa banyak Penawaran Syiling Permulaan (ICO) adalah penipuan.

Kedua-dua pegawai korporat dan kerajaan telah meningkatkan ICO dalam beberapa bulan kebelakangan ini setelah sejumlah penipuan ICO membawa pelabur bernilai berbilion-bilion. Kajian dilepaskan oleh Statis Group LLC mendakwa bahawa lapan puluh peratus ICO adalah penipuan pada tahun 2017.

Kemas kini Dasar Iklan Facebook

Kemas kini Dasar Iklan Facebook

Pemulihan Iklan Facebook Crypto

Pada bulan Jun, eksekutif Facebook memutuskan untuk membatalkan larangan iklan. Syarikat blockchain kini boleh beriklan di Facebook, tetapi mereka mesti terlebih dahulu meminta persetujuan. Semua pihak yang berminat mesti mengisi permohonan yang merangkumi maklumat pelesenan, dan syarikat yang diperdagangkan secara terbuka mesti mendedahkan statusnya. Iklan ICO masih dilarang dari platform.

Perubahan Crypto Facebook

Pengurus produk Facebook, Rob Leathern, membuat entri antara syarikat minggu ini di mana dia menjelaskan perlunya memeriksa hasil perubahan ini sebelum membuat penyesuaian tambahan. Dia menjelaskan bagaimana larangan sebelumnya secara tidak sengaja menyekat banyak perniagaan yang sah dari pengiklanan di Facebook, dan bagaimana protokol baru itu harus membolehkan syarikat-syarikat ini bergabung semula dengan rangkaian iklan Facebook.

Iklan adalah sumber pendapatan utama Facebook. Oleh itu, menyekat sepenuhnya sektor perniagaan yang sedang berkembang seperti blockchain tidak masuk akal dari perspektif perniagaan. Kini, ada jalan yang dapat diambil oleh pihak yang berminat untuk memanfaatkan pasaran global Facebook.

Facebook Membuka Crypto Walaupun Google Mengatakan Tidak

Facebook nampaknya melonggarkan larangan mereka pada masa yang sama bahawa Google melancarkan larangan mereka sepenuhnya. Mungkin ada beberapa sebab untuk masa ini. Kedua-dua Google dan Facebook bersaing mengatasi pendapatan iklan. Pembalikan Facebook kini meletakkan platform sebagai ruang iklan utama untuk komuniti blockchain. Google belum membalikkan larangan iklan mereka yang boleh memasukkan dana iklan yang besar ke dalam program baru Facebook.

Masa Depan Facebook Crypto

Penganalisis Crypto telah membuat hipotesis mengenai apa yang akan berlaku apabila syarikat besar seperti Facebook atau Amazon mula mengintegrasikan cryptocurrency ke dalam platform mereka. Laman-laman mega ini mempunyai berbilion pengguna, dan jika hanya sebilangan kecil kumpulan pengguna mereka yang bergabung dengan cryptomarket, kesannya akan menjadi dorongan besar di ruang tersebut. Kini nampaknya soalan-soalan ini akan menjawab sendiri apabila Facebook melancarkan aspirasi blockchain sepenuhnya dalam beberapa bulan akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me